Autoracing  KL-varaosat

940 Turbofarkkuja 4x

  • 124 Vastauksia
  • 27496 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #90 : 06.06.2023, 20:13:29 »
Tuli huuhdeltua uudet öljyt Dieselin ZF vaihteistoon. Pohjasta tulppa auki ensiksi ja vanhat ulos. Sitten saman verran tilalle ja syylärin kierrosta letkut ämpäriin. Auto käyntiin ja kun tulee kuplia niin kone seis ja taas saman verran tilalle. 8 - 9 litraa menee niin on taas kirkasta.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #91 : 10.06.2023, 20:15:32 »
Tuli käytyä US-partissa..



..ostamassa tehostimen ulosvetäjää, kun sellainen pumppu piti vaihtaa autoon. https://www.usparts.fi/tyokalut/tyokalut/ptow87022 . Tuon Jenkkimallin saa modattua Volvoon sopivaksi. Tuolla näkyy kierteet:



Tällä lähtee ja oli kyllä tiukassa, paukati vaan ja lähti aukeamaan. Taustalla toinen osa työkalua millä saa hihnapyörän painettua takaisin paikoilleen. Dieselin hihnapyörä on pienempi kun bensan.



Sitten vaan kiinnikeiden vaihto, hihnapyörän painaminen paikoilleen ja pumppu kiinni autoon.


« Viimeksi muokattu: 11.06.2023, 09:04:39 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #92 : 21.06.2023, 09:51:04 »
Tuli käytyä viime viikonloppuna Vesivehmaalla..


« Viimeksi muokattu: 21.06.2023, 09:55:11 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #93 : 23.06.2023, 11:18:02 »
Öljynvaihdossa huomattua, että ala-poikkituki oli jo vähän karun oloinen niin fixattiin se kuntoon.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #94 : 29.06.2023, 21:08:31 »
Tuli huollettua yhden auton nahkapenkit kuntoon. Oli taas jäänyt liian pitkäksi aikaa tekemättä, ero oli huikaiseva käsittelemättömään verrattuna.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #95 : 10.07.2023, 10:34:53 »
Toisen Dieselin väsynyt takapää takaisin ryhtiin; vahvistetut jouset + yläpään pultti/mutteri, iskarit, jarrulevyt, -letkut, -satulat, -palat ja tappisetti.



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #96 : 19.07.2023, 21:46:35 »
Tuli käytyä säädättämässä ohjauskulmat tukivarsijumpan jäljiltä. Camber kulma oli aika pielessä jo alkujaan.



Lyötiin puristusruuvi irti ja käännettiin paremmin kohdalleen.



Tämän jälkeen hienosäädettiin kaikki kulmat ja porattiin uusi reikä jousilautaseen Camber tapille. Sen sai hyvin noukittua johdolla takaisin ylös.



Sitten vaan prikoilla ja mutterilla tappi kireälle ja palikat kiinni. Eiköhän tuolla taas ajele.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #97 : 21.07.2023, 20:49:28 »
D24 M90 kytkinjumppaa. Aikanaan kun auton ostin niin mietin kauankohan kytkin vielä kestää kun ottaa niin ylhäältä. Kestihän se useita vuosia ja nyt alkoi luistamaan. Vanha levy oli kulunut asetelman puolelta niiteille, mutta vauhtiksen puolella oli vielä pintaa, joten ei ollut ylim. kulumaa sillä puolella.



D24 ja LH-pyörien erot



Öljyvuotokin selvisi vp:n irrotuksen jälkeen..



Piti lootaakin putsata ja vaihtaa hajonnut kytkinkäpälän kiinnike. Työsylkkyä oli turha alkaa irrottelemaan kun oli sokkaa myöten niin jämähtänyt kiinni, että lootan kiinnike olisi salettiin hajonnut. Eli sehän tuli lootan mukana jumppaan.



Kytkimen mukana tuli jokin ihme rauta ylimääräisenä. 10e muovinen levyn keskitystyökalu oli yllättävän pätevä ja toimi mainiosti.



Olihan siinäkin taas päiväksi hommaa ilmauksineen, mutta taas toimii  :)
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #98 : 29.07.2023, 21:41:44 »
AW vaihdeleppi oli tununut jo pitkään melkosen vetelältä ja löysältä vaihteita valittaessa. Tutkailussa paljastui kuminen läpivientikumi/holkki josta ei ollut kun rippeet jäljellä. Ei muuta kun Siniseltä uusi muutaman euron kumiholkki ja K-raudasta sokkia. Kumiholkki paikoilleen, uusi prikka ja tuplasokilla varmistus, että pysyy varmasti kiinni. Kyllä muuttui melkoisen jämäkäksi tuo keppi nyt, tuntuu kun olisi juuri tehtaalta tullut  :) .


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #99 : 09.08.2023, 16:53:33 »
Vaihtui sitten toiseenkin Dieseliin nokkahihna ja muut hilppeet. Eipä noissa vanhoissa mitään vikaa ollut, hihna oli kuosissa ja rullat pyörivät hyvin. Edellisen omistajan vaihdoista näkyi olevan vajaa 9v. mutta kilometrejä vain n. 60t.



Syylärin otin pois tieltä niin mahtui ruuvaamaan paremmin ja saihan senkin huuhdeltua samalla puhtaaksi. Peilillä kun kurkkasi kampuran pulttia niin yksi pienempi oli jo aika lailla löystynyt. Työkalut on astetta järeämmät kun vinokoneessa..



Vesipumpussa oli näköjään valuraudasta siivet, kuten nyt uudessa Meylessäkin - tosin muutama siipi enemmän kun vanhassa. Alaratas tuli hihnapyörän mukana pois ja piti naputella irti.



Vaihtui apulaitehihnat ja jäähdytysvedet samalla. Eiköhän tuolla taas päästele menemään.


« Viimeksi muokattu: 09.08.2023, 17:46:22 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #100 : 21.08.2023, 09:54:16 »
Myös FT:n M90 takapää oli öljytihkusta märkä, joten siihenkin tiivistettä vaihtoon. Tarkemmin kun hommaa tutki niin myös vaihteensiirtäjän tiiviste näytti vuotavan. Onneksi oli putiikit vielä auki niin Motonetistä sai haettua uuden ettei projekti seisahtunut. Ennen hakua piti vielä maalata siirtäjätanko kun oli niin karun näköinen. Sai maali kuivua sillä aikaa.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #101 : 27.09.2023, 20:15:59 »
Siitä on jo vuosia kun katsuri sanoi, että katkaise kuula tai irrota koukku pois. Silloin ei vielä ollut ihan näin karu, mutta oli jo sen verran ruostunut ettei saanut - tai edes uskaltanut - enää vetää mitään. Tuli vain mentyä helppoa tietä ja katkastua kuula, niin sittenhän sen vetolaitteen vaihtaminen siirtyi pitkälle tulevaisuuteen. Nyt sai tätäkin projektia eteenpäin.



Viime vuonna tuli foorumin kautta ostettua "uusi" koukku, kun näitä ei saa enää mistään kaupasta ostettua. Brink:in lisläksi on tietty Thule valmistanut tätä mallia. Taitaa olla 960 laite kun on suoraa mallia. Alkup. 940 malli on kaareva.



Ruosteet tuli hiottua, käsiteltyä ja maalattua piiloon. Seuraavaksi sitten kiinni autoon.


« Viimeksi muokattu: 27.09.2023, 20:18:08 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #102 : 02.10.2023, 13:31:31 »
Puskuri tuli irrotettua pois vetolaitteen tieltä ja samalla huomattua, että kiinnityspultit rapisivat osittain irti. Vertailun vuoksi otettiin sedanin puskuri tarkempaan tutkailuun. Eroja oli sen verta, että mitään parempikuntoista ei voinut käyttää tilalla.



Eli vanhaan puskuriin alumiinista uusi pelti kiinnitykseen ja kiinnitysputkista ruoste pois ja maalaus.



Vanhan koukun irrotuksessa katkeili pultteja kun oli niin ruostuneet kiinni. Ei auttanut kun hakata vastapuolen mutterit irti ja pistää uudet tilalle. Tuli palkki samalla putsattua moskasta ja pintaruosteesta sekä maalit ja kotelosuojat päälle. Vanhat pultit oli jotain Kiina p**kaa niin nyt pistin purkuautosta otettuja mustia tilalle.



Vielä johdotukset kuntoon niin eiköhän tuolla vetele taas.


« Viimeksi muokattu: 02.10.2023, 13:36:41 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #103 : 08.10.2023, 18:00:24 »
Piti tuossa maalata helmakin aikaisemmin, kun oli vielä suht lämpimiä päiviä ulkohommiin. Tuossa on koko helman mittainen korjauspala, minkä sinkissä ei ole maalit kunnolla pysyneet. Nyt kun pari talvea on suolat ja kurat sitä käsitelleet niin oli vuorossa kunnon hionta, putsaus, pohjamaali ja auton värikoodilla sävytetty pintamaali + lakka päälle. Jokohan nyt pysyisi maalit pinnassa. Kirsikkana kaukussa classic-mallin kynnyslistat.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #104 : 16.10.2023, 18:30:32 »
Yhteen autoon jousilautasten vaihto, kun olivat niin karun oloiset. Toisella puolella Camber-modi, jotta saatiin aikaisemmin säädöt rajojen sisälle. Melkoista puuhaa ja taistelua noidenkin vaihto. Tarkkana saa olla, jotta menee palikat kohdalleen eikä esim. laakerikupin kuori väänny irti sun muuta kivaa..


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron