Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Itse tehty 3"imm

  • 9 Vastauksia
  • 2917 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 744

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Itse tehty 3"imm
« : 06.05.2022, 13:35:29 »
Eli olen laittamassa 016imm s90 imm:n runkoon joka on 70mm sisähalkaisijalta. Eli kysymys kuuluu tarvitseeko imm verkon myös loppupäähän? Tuossa s90 imm on muoviverkko valmiina sisääntulon päässä mutta ei loppupäässä.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2022, 15:57:25 kirjoittanut 744 »

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #1 : 06.10.2022, 11:47:40 »
Vähän myöhään liikkeellä, sori siitä... Eniveis tiheäsilmäisillä ja ohutlankaisilla litteillä verkoilla varustetut -016 ja -012 -IMM:t eivät varsinaisesti tarvitse verkkoa kummallekaan puolelle, se on vain varmistamassa ettei elementin läpi mene roskaa joka vaurioittaisi lankaa. Itse poistin molemmista päistä eikä käynti ainakaan huonommaksi muuttunut. Jossain esitetty näkemys että se tarvitaan ehdottomasti on peräisin myöhemmistä malleista jotka oikeasti tarvitsevat syvän ja harvasilmäisen ritilän laminarisoimaan ilmavirtauksen anturielementin ympärille.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #2 : 06.10.2022, 22:45:21 »
Vähän myöhään liikkeellä, sori siitä... Eniveis tiheäsilmäisillä ja ohutlankaisilla litteillä verkoilla varustetut -016 ja -012 -IMM:t eivät varsinaisesti tarvitse verkkoa kummallekaan puolelle, se on vain varmistamassa ettei elementin läpi mene roskaa joka vaurioittaisi lankaa. Itse poistin molemmista päistä eikä käynti ainakaan huonommaksi muuttunut. Jossain esitetty näkemys että se tarvitaan ehdottomasti on peräisin myöhemmistä malleista jotka oikeasti tarvitsevat syvän ja harvasilmäisen ritilän laminarisoimaan ilmavirtauksen anturielementin ympärille.
Kyllä nuokin nimenomaan ehdottomasti tarvitsee ne verkot. Vallankin jos on yhtään muutettu mitään ja on esim enempi pyörrettä tekevä ahdin tai bypassi lähempänä tms niin aivan varmasti tarvii.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #3 : 09.10.2022, 21:47:50 »
Kyllä nuokin nimenomaan ehdottomasti tarvitsee ne verkot. Vallankin jos on yhtään muutettu mitään ja on esim enempi pyörrettä tekevä ahdin tai bypassi lähempänä tms niin aivan varmasti tarvii.

Ja sitten perusteluja ja esimerkkejä kehiin.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2022, 21:51:29 kirjoittanut Kanttipaali »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #4 : 09.10.2022, 22:25:37 »
Ja sitten perusteluja ja esimerkkejä kehiin.
Ehkä 50 säätämäni auton kokemus sanoo että ilman verkkoja tulee lähes aina ongelmia, vallankin todella hämärän näkösiä karttoja kun tulee ihme kuoppia ja patteja paikkoihin joihin niitä varmasti ei kuuluisi tulla. Saa sen usein toimimaan puuttuvilla verkoilla ja/tai imm liian liki ahdinta tms., mutta ei se tarkota että se olisi hyvä sillain. Mutta kyllähän monet ohjeistaa tekemään isoon koteloon pikkuimmun muutokset tuhoamalla ne hankalassa paikassa olevat ruuvitkin, sensijaan että purkais sen oikein ja saisi kannen esimerkiksi kunnolla kiinni IMM runkoon. Senkus mun puolesta, mutta ei sekään ole hyvä tai fiksua.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #5 : 11.10.2022, 20:07:23 »
Ja ongelmat ovat ratkenneet sillä että on pistetty verkot takaisin?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5015
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #6 : 11.10.2022, 20:40:12 »
Jos tuon TVS:n jutun lukee huolella läpi niin eikö siinä nyt jotain jo kerrota mitä tekee verkoilla ja mitä ilman?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #7 : 11.10.2022, 21:38:20 »
Ja ongelmat ovat ratkenneet sillä että on pistetty verkot takaisin?
Ainakin vähentynyt. Mutta turha lie nähdä enempi vaivaa kun oot selkeästi päättänyt asian olevan kuten arvelit.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #8 : 17.10.2022, 18:31:43 »
Jos tuon TVS:n jutun lukee huolella läpi niin eikö siinä nyt jotain jo kerrota mitä tekee verkoilla ja mitä ilman?

Ei. Väite on että tarvitaan jos X, mutta peruste, "koska Y" puuttuu. Jonka olisin todella kiinnostunut kuulemaan, koska pyöreä lanka ei ohjaa ilmavirtaa millään hallittavalla tavalla, eikä verkko ole tarpeeksi tiheäsilmäinen että se muodostaisi niin suuren virtausvastuksen että turbolta tuleva pyörre siihen pysähtyisi.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Itse tehty 3"imm
« Vastaus #9 : 17.10.2022, 23:30:28 »
Ei. Väite on että tarvitaan jos X, mutta peruste, "koska Y" puuttuu. Jonka olisin todella kiinnostunut kuulemaan, koska pyöreä lanka ei ohjaa ilmavirtaa millään hallittavalla tavalla, eikä verkko ole tarpeeksi tiheäsilmäinen että se muodostaisi niin suuren virtausvastuksen että turbolta tuleva pyörre siihen pysähtyisi.

Kyllä se verkko juurikin tasaa ilman virtausta putken alalla jotta se olisi mahdollisimman laminaarinen.
Ilman verkkoja virtaus muuttuu hyvin herkästi turbulenttiseksi kun virtaus nopeuteen tulee äkillisiä muutoksia ja tällöin mittaelementti antaa aivan vääriä arvoja.

Pyöreä lankaista verkkoa käytetään yleisesti ihan teollisuudessakin kaasu putkistoissa laminaarivirtauksen aikaansaamiseksi/ylläpitämiseksi.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2022, 23:36:18 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

Carcom Oy  Ateho