RallyBaron  Samppasport

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 542270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1440 : 11.04.2023, 12:15:10 »
Hommaa se kuula+eri jousi sinne niin ei jumita. Ite aina laittanu jonkun vanhan joka löyty romujen seasta.  :)
Noi tasot voi hioa ja siel ei sais olla kun just sen verran väljää että rattaat pyörii sormivoimalla. Hampaiden välys on aika kriittinen, 0.3mm on jo huono. 0.4mm hädin tuskin öljynpainetta tyhjäkäynnillä.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1441 : 11.04.2023, 17:38:46 »
Hommaa se kuula+eri jousi sinne niin ei jumita. Ite aina laittanu jonkun vanhan joka löyty romujen seasta.  :)
Noi tasot voi hioa ja siel ei sais olla kun just sen verran väljää että rattaat pyörii sormivoimalla. Hampaiden välys on aika kriittinen, 0.3mm on jo huono. 0.4mm hädin tuskin öljynpainetta tyhjäkäynnillä.

Juu tilailin KG:ltä jousi/kuula systeemin.  :)

Eiks toi hammasvälys helpoiten onnistu sillain et kello hampaaseen ja pitää käsin vaan toista ratasta paikallaan ja kattoo paljonko se toine klemputtaa missä kello kiinni on?

Ja asiasta kukkaruukkuun. Tilasin ihan mielenkiinnosta pari nostajaa Hemi Motorssilta kun sekotin vanhoista kaksi niin ajattelin pistää uudet kaks,mutta noi uudet painaakin 110g. Tarvii puntaroida ne vanhat kun käy tallilla.

E: Vanhat jotka oli R-nokan kans painaa 78g ja oli AE paketeisa nokkasetin mukana.

Vertailun vuoks niin mulla on setti uusia Skandixin nostajia niin ne painaa jonkun 81g mutta ne on tulevaan 92x85 mottiin Agapin nenän kaveriks.  :)

Täs puntaroin et kevennänkö noi kaks 110g painavaa liki tota 78g ja laitan ne noitten seonneiden tilalle vai arvonko noi seonneet paikoilleen kun 50/50 tsäänssit osua oikeesee.  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 11.04.2023, 18:03:18 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1442 : 11.04.2023, 18:54:25 »
Rakotulkilla varmaan helpoin mitata pumpun hammasvälys.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1443 : 11.04.2023, 19:17:03 »
Rakotulkilla varmaan helpoin mitata pumpun hammasvälys.

Aivan muuten! Eli löysät pois ja koittaa paljonko väliin menee toisel puole ?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1444 : 11.04.2023, 19:27:47 »
Aivan muuten! Eli löysät pois ja koittaa paljonko väliin menee toisel puole ?

Just. Volvon ohjearvot välykselle 0,15-0,35mm.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1445 : 11.04.2023, 20:35:47 »
Just. Volvon ohjearvot välykselle 0,15-0,35mm.

Hienoa, kiitos.  P>
Pitää huomena mittailla kun pääsee pumppujen tykö.


Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1446 : 11.04.2023, 22:08:35 »









Tuossa eka pumppu,onks toi nyt OK näkönen viä?









Tossa toinen. Jälkimmäisessä tuo kansi ei ole kulunut niin paljoa kuin ekassa,tosin ekassakin varmaan vain n.0.02-0.03mm kun nippanappa sormeen tuntee.

Minkä näkönen ton pesän kuuluis olla? Meinaan että onks ne alunpitäen noin krouvin näkösiä vai onks noi jauhanu jotai mennesänsä? :idiot2:

Itselläni näyttänyt nuo öljypumpun kannet aikalailla samalta kaikki ja niillä on myöskin ajettu ongelmitta. Päittäisvälykselle ohjearvo on 0.02 - 0.10mm. Jos siihen haarukkaan menee sen puolesta ei ongelmaa, mutta kuten tuossa jo mainittiinkin myös hammasvälys on tärkeä.

Tästä löytyy linkkinä jonkun pdf tiedostoksi skannaama vihreäkantinen. Löytyy varmasti oikeat arvot ja ohjeet näidenkin mittaamisen. Kirjan sivulta 30 löytyy ohjeet öljypumpulle.
https://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1447 : 12.04.2023, 06:53:39 »
Itselläni näyttänyt nuo öljypumpun kannet aikalailla samalta kaikki ja niillä on myöskin ajettu ongelmitta. Päittäisvälykselle ohjearvo on 0.02 - 0.10mm. Jos siihen haarukkaan menee sen puolesta ei ongelmaa, mutta kuten tuossa jo mainittiinkin myös hammasvälys on tärkeä.

Tästä löytyy linkkinä jonkun pdf tiedostoksi skannaama vihreäkantinen. Löytyy varmasti oikeat arvot ja ohjeet näidenkin mittaamisen. Kirjan sivulta 30 löytyy ohjeet öljypumpulle.
https://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf

Kiitos. Toisessa pumpussa päittäisvälys n.0.07mm ja hammasvälys 0.35mm.

Paremmassa päittäisvälys 0.05mm ja hammasvälys saman 0.35mm.

Kehtaako ton "paremman" viä laittaa?  :idiot2:

E:Niin ja molemmat putsattu bräkyllä sillain että ei oo tippaakaan mitään öljyä/rasvaa missään niin noi mitatut pitää kutinsa kyllä.

E2: Tilailin uuden ölpettipumpun CVI-automotivelta. Kaippa noi kaikki on ihan käypäsiä on kun uusia on kuitenkin? Ja en kyl edes löytäny netistä muutakun tolla 1218706 numerolla olevia.

Ja tilasin samalla taas vaihteeks 2 uutta nostajaa niin josko tulis AE nostajat niinku ne paikallaan olleetkin jotka oli CVI:ltä niin sais iskee uudet kahden seonneen tilalle jos painot liki. Ja tuleepahan samalla tehtyä tiedonkeruuta että minkä painosia nostajia mistäkin tulee.  ;D
« Viimeksi muokattu: 12.04.2023, 17:55:17 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1448 : 17.04.2023, 16:59:42 »
Vaihtelin tänään uudet nokan laakerit tohon tulevaan väliaikaseen budjetti-pikkuviriin kun vanhat oli aika loppu ja syöpymää tms täynnä. Kävi kylä kätevämmin kun ajattelinkaan kun oli DIY-työkalu,oliskohan menny joku vajaa 30min hommaan.  :)

Nyt on nokka keppi jämyn olonen kun vanhoilla klemputti sillain että kuulu oikein "kol kol kol" kun käsin renkutti ja rahisi kun pyöritti.  8)

Jos ny viikolla sais kanget koneistamolta ja uus öljypumppu kotiutuis ni sais lyödä alakerran nippuun.  8)

Ja tulevaan 92x85 mottiin hommasin imusarjaks Motor Puls 150mm pitkän sarjan,tai lähinnä ostin varuiks kun harvoin näkee myynnissä.  ;D

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1449 : 21.04.2023, 17:50:26 »


Kanget kotiutu koneistamolta yläpään helojen vaihdosta ja homma siltä osin bueno ja ihan hyvän näkösetkin tuli.  8)


Uus öljypumppu tuli kans,tarvii se viä palastella ja putsailla just in case. Ja vaihtaa KG:ltä tilattu jousi ja kuula orkkisten tilalle.








Ostin pakosarjankin kun osu kohdalle mielestäni halvalla.

Onks jollain hajua minkä valmistajan mahtaa olla kun alunpitäen Hemimotorssilta ostettu?

Kuvassa verrokkina KG type 3,KG:n satsissa paksumpi laippa ja karvan pidempi muutenkin.
KG:n type 3 tarrassa 827-E1 ja tosa uudesa 812-E2?

Molemmissa prim:44mm ,sec: n.51mm ja 2.5" ulos.

Puntaroin josko testimielessä laittas ton uuden satsin budjetti-härveliin ton VCS:n sarjan tilalle kun se on aika aikansa eläny ja 2 ja 3 primäärit moukaroitu littiin kun ollu varmaa pystykaasarin kans joskus.

Vaikka liian isohan se varmasti on mutta näkis käytännössä mitä tekee.  :)

E;


Tuli toi 92x85 tappimorkulan lohko porattua hoonausvaroille 92mm mäntiä varten.
Tein ny 6-pulttisesta lohkosta ihan just for fun.  ;D

Ja tappikoneen viritystä sivuten porailin myös velipojan B30 92.075mm mäntiä varten kans hoonausvaroille.  :)

Tarvis varmaan tehdä joku oma "Tappikoneen turmeleminen" topikki projekti puolelle etten tärvelis tätä hyvää topikkia vallan :idiot2: :uglystupid2:
« Viimeksi muokattu: 22.04.2023, 14:30:01 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1450 : 16.05.2023, 07:58:39 »
Paljonkos tarvii jättää välystä keinuvivuille kun korvaa ne välijouset putken pätkillä?

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1451 : 03.09.2023, 00:03:54 »
Millaista reseptiä tarvitaan että löytyy todistetusti yli 150hv.
Penkitin "huimat" 129hv perus viritys osilla mitä näissä nyt yleensä on.
-B20 vakio alakerta, ainoastaan lohkosta laskettu männät 0 tasoon
-40mm tuplat, 36 kurkut, suppilot, ei suodattimia dynossa
-4-2-1 peltisarja, 2" putki,2x läpivirtausvaimennin
-44 ja 38,5mm venttiilit, imukavavat lähes vakiot, pakoja isonnettu suhteessa venttiileihin, kaikki kanavat kohdistettu kanteen. Puristus yli 10:1.
-123 ohjelmoitava jakaja
-R-nokka
Tuon enempää nyt osaa tehdä :D
45mm kaasarit nyt yleensä muilla, nämä 40mm nyt sattui vastaan tulemaan, siksi ne, tuskin nyt pahin kuristus. Imusarjassa myös pykälää kun 48mm kaasareille tehty imusarja.
Tuskin tässä ihan pikkumuutoksin esim 170hv saa kun kaikki perusjutut jo tehty.
Lisää tilavuutta seuraava ajatus, jyrkempää nokkaa ja puristusta lisää.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1452 : 03.09.2023, 13:16:57 »
Millaista reseptiä tarvitaan että löytyy todistetusti yli 150hv.
Penkitin "huimat" 129hv perus viritys osilla mitä näissä nyt yleensä on.
-B20 vakio alakerta, ainoastaan lohkosta laskettu männät 0 tasoon
-40mm tuplat, 36 kurkut, suppilot, ei suodattimia dynossa
-4-2-1 peltisarja, 2" putki,2x läpivirtausvaimennin
-44 ja 38,5mm venttiilit, imukavavat lähes vakiot, pakoja isonnettu suhteessa venttiileihin, kaikki kanavat kohdistettu kanteen. Puristus yli 10:1.
-123 ohjelmoitava jakaja
-R-nokka
Tuon enempää nyt osaa tehdä :D
45mm kaasarit nyt yleensä muilla, nämä 40mm nyt sattui vastaan tulemaan, siksi ne, tuskin nyt pahin kuristus. Imusarjassa myös pykälää kun 48mm kaasareille tehty imusarja.
Tuskin tässä ihan pikkumuutoksin esim 170hv saa kun kaikki perusjutut jo tehty.
Lisää tilavuutta seuraava ajatus, jyrkempää nokkaa ja puristusta lisää.

Oletettavasti pyöräteho kyseessä tuo 129, omassa moottoriteho oli lähes samanlaisella reseptillä 151, väännöt n. 220nm luokkaa, pyörätehoa en muista mitä laskettiin häviöksi.. Mulla oli vielä vakio 44/35 venttiileillä, mutta sitten taas 45 Webereillä.

Varmaan nokka pitäis vaihtaa ja varmaankin ne 45mm kaasarit niin tulisi jo lisää. En laittais Volvon omia nokkia kyllä enää jos vaparia virittäis, KG:lta selaa jonkun sopivan jyrkän nokan vaikkapa tai sitten käy hiotuttamassa semmosen nokan kun haluaa.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2023, 13:18:36 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1453 : 06.09.2023, 22:12:03 »
On tuo 129hv ihan moottori lukema.
Mittasin puristuspaineet noin 11,5-12bar lämpimällä koneella, kuulostaako matalalle?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1454 : 06.09.2023, 22:28:32 »
Tarvii olla 14bar että on enemmän elämää.

 

Ateho  Elekma