RallyBaron  Samppasport

850 WD

  • 30 Vastauksia
  • 5170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
850 WD
« : 06.05.2022, 22:48:17 »
Niin siinä sitten taas kävi, että jonkun aivopierun seurauksena IKEA Express tuli taas taloon.
2020 hukkattiin tämä-98 v70 kantrivolvo pois, kun automaatti ei oikein napannut.


Ja nyt sitten, kun kaikkea muutakin rahareikää olis ollu muutenkin ihan riittämiin niin oli pakko ottaa tämä 850 AWD manuaali haltuun.
Kyseinen kärry on ollut suvussa jo vissinkin vuodesta -13 ja kun ilmeni, että siitä halutaan eroon, niin ilmaisin oitis halukkuuteni lunastukseen. Näitähän ei ilmeisestikään ihan kauhiasti ole liikenteessä myyntilistoilla (ainakaan nettiauton perusteella).


Remppaa on luvassa ihan riittävästi, ...taas kerran.
-huohotin(-->öljysotkua konehuoneessa)
-lauhduttimen letkut(-->vielä enemmän öljysotkua konehuoneessa)
-airbagin valo
-mittaristo(ratas ja valot)
-kuskin jalkatila märkä(vuotaako näissäkin lämppärin venttiili hajotessaan kuskin jalkatilaan?)
-bensatankin putket(niitä on jo jotenkin korjailtu)
-jarrut eteen ja taakse
-jordaanin tukilaakeri mahdollisesti(täristää kiihdyttäessä)
-sytytyksen rojut uusiks (voi se kai tärinän syy olla näissäkin)
-konepelti ja takaluukku maalattava, takakaarissa pientä kukkaa
-pakoputki uusiks
-repsikan sivupeili
-ehkä ne 17" vanteet
-maski ja pellin aukaisusysteemi
-moottorin tukikumit
-venttiilien kumit
-plus kaikkea muuta pientä, jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, sinistä ja jotain biltemasta

Positiivista on, että muuten on suorakylkinen, lasit ehjät, nelkku pelaa ainakin vielä, nivusmaatitkin kai toimii ja ehkäpä se tuo "A" kirjainkin jostain löytyy tuonne takaluukkuun.

« Viimeksi muokattu: 24.05.2022, 21:00:07 kirjoittanut A.H:: »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5017
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 850 WD
« Vastaus #1 : 07.05.2022, 08:53:47 »
Sen verran vaan että ei vuoda lämppärin venttiili kun sitä ei ole.
Lämppärin kenno vuotaa tai sitten putkien o- renkaat kennolla.

Lupaa että paat siihen ihan oikean maskin! :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #2 : 07.05.2022, 17:24:21 »
Lupaa että paat siihen ihan oikean maskin! :P

Ehdottomasti kyllä.
Käsittääkseni oli jotain tullut joskus nokkaan ja rikkonut umpion ja maskin. Myöskin pellin aukaisu systeemi oli hajonnut. 
Tilalle oli sitten väliaikaisesti laitettu jotain verkkoa ja rautalankaa nippusidepatentilla.

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #3 : 24.05.2022, 21:38:48 »
Hiukan on jo päästy tuhertamaankin.
Airbägin koodit nollantui 850 OBD II puhelin äpillä, kunhan varmisti, että bägin liittimet on kanssa kunnolla kiinni.
Käsijarru projekti alkoi eilen ja päättyikin umpijumissa olleen jarrusatulan pitimen kiinnityruuvin kannan murjomiseen. Tilanne ratkesi tänään paremmalla lämmitysvälineellä (sievertin toho).
Käsijarruvaijeria kaivellessa mattojen alta oli räpylä niin märkä, että ei ollut enää muuta vaihtoehtoa, kun alkaa irrottelemaan lattiamateriaaleja. Koska se kuskin jalkotilakin on märkä niin meneehän samalla vaivalla.
Asiassa oikaisin hiukan kerettiläisesti ja vetelin mattopuukolla strategisista paikoista maton auki, ettei tarvi koko sisustaa purkaa.
Ja olihan tuolla märkää


Kuskin jalkatilan vaahtomuovi painoi varmaan useamman kilon.
Takajalkotilassa materiaali on erilaista, mutta märkää sekin. Onneksi ainakin vielä huomenna paistaa aurinko.


Olisko taas käyny niin, että se vedenpoistokaukalo sulakerasian takana on ollu tukossa ja sitä myöten tulvinu.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2022, 21:44:05 kirjoittanut A.H:: »

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #4 : 08.06.2022, 21:52:32 »
Olisko taas käyny niin, että se vedenpoistokaukalo sulakerasian takana on ollu tukossa ja sitä myöten tulvinu.

No ei ollu. Kyllä se glygolia on ja mahdollisten jälkien perusteella vuotopaikka on ollut juurikin aiemmin mainittu kennolle tulevien putkien o-renkaat.

Glygolin poiston kikkakolmonen on kissanhiekka.


Kissanhiekkaa kerros märälle lattialle, hierotaan pintaan, imuroidaan pois lidlin raksaimurilla ja avot, jäljellä on kuiva pinta.


Vanha lattiaeriste on edelleen likomärkää, joten koitan hyötykäyttää siitä tuon harmaan osan uuden eristeen päälle, joksi valikoitui 13mm armaflex. Sitä kun oli varastossa pala.


Sprayliimaten uutta eristettä.


Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #5 : 21.06.2022, 08:58:22 »
Putkisto haaveilu menossa.
Mahtaako kellään olla muistissa, että mitkä tarvikepöntöt tuonne awd:n taakse mahtuu?
Nuo joskus tuonne eksyneet linja-auto mallin pöntöt on hiukan rumat tuolla alla.


Ja ovat näköjään vaatinu sovitus vaiheessa vähän vasaraa ja laikkaakin.


Orginal tuplaputkisto tai yleensäkin mekkikohtainen taitaa maksaa enemmän, kun koko auto, niin taitaa mennä osista askarteluks koko tötterö.
Ilmeisesti kuitenkin 850:n alkuperäisen katin romutus hinnalla saatais saada kustannettua uutta torvee tilalle.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 850 WD
« Vastaus #6 : 21.06.2022, 09:35:36 »
Simonsilta saa bolt-on kittiä  :)

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #7 : 21.06.2022, 13:19:24 »
Simonsilta saa bolt-on kittiä  :)

No hjelvete.
Saattaapa hyvinkin olla, että nämä linja-automallin vaimentajat vois kuitenkin olla simonsin tuote.
Nyt kun tarkemmin syynäsin niin nuo simonsin palikat on varsin samanlaisia, kun auton alla olevat.


ja ainut syy miksi noita vaimentajia on molemmin puolin jouduttu ranettamaan on tuo peräkoukun rauta. Muutenhan ne siellä mahtuis olemaan ilman lekomistakin.


Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #8 : 21.06.2022, 13:45:28 »
Mulla oli viime vuonna sama tilanne putkiston loppupään kanssa.
Sillon kattelin noiden tarvikepönttöjen hintoja/kokoja ja kyllä niitä jokseenki sopivia olis ollukki, ku meinasin itte tehdä koko loppuosan akselin päältä taakseppäin. Oli vaan jo sillon sellanen tilanne, että moni vaimennin oli loppuunmyyty.
Päädyin tuohon razorin mainitsemaan Simonsin sarjaan. Positiivinen kokonaisuus se satsi, sopi ku hanska käteen ja ulostulot heti keskellä puskurin aukkoja jne.
On nuo Simonsin sarjan pöntöt ehkä vähän sirommat kuin nuo sun nykyiset, muttei siinä isoa eroa ole.

SC Styling oli silloin halvin, ei enää. On neljänneksen verran tullu lisää hintaa.

08/2021 hinta oli 639e
06/2022 hinta on 790e
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 850 WD
« Vastaus #9 : 21.06.2022, 14:36:59 »
Putkisto haaveilu menossa.
Mahtaako kellään olla muistissa, että mitkä tarvikepöntöt tuonne awd:n taakse mahtuu?
Nuo joskus tuonne eksyneet linja-auto mallin pöntöt on hiukan rumat tuolla alla.


Ja ovat näköjään vaatinu sovitus vaiheessa vähän vasaraa ja laikkaakin.


Orginal tuplaputkisto tai yleensäkin mekkikohtainen taitaa maksaa enemmän, kun koko auto, niin taitaa mennä osista askarteluks koko tötterö.
Ilmeisesti kuitenkin 850:n alkuperäisen katin romutus hinnalla saatais saada kustannettua uutta torvee tilalle.

Näyttää juurikin Simons putkistolta, mutta koska autossa on vetokoukku, niin pönttöjä on ollut pakko muokata.

https://martelius.com/putkistot/simonspakoputkistot/volvo-850-ja-sv70-4wd-turbo-pakoputkisto

Mulla oli -98 R:ssa sama putkisto ja kun meinasin laittaa siihen vetokoukun, niin eipä onnistunut koska pöntöt tulee tielle. Olisi pitänyt muokata samalla tavalla. Kokeilin useampaa erimallista koukkua, mikään ei käynyt tuon putkiston kanssa. Pöntöt on niin julman suuret ja malliltaan pyöreät. Jäi sitten koukku asentamatta kun koukun tarve oli loppujen lopuksi pieni.

Vastaava Ferrita putkisto, pöntöt paljon lyhyemmät ja pienemmät, näyttää muutenkin enempi alkuperäseltä. En tiedä varmuudella, mutta saattaisi sopia paremmin koukun kanssa jos siinä koukussa on ne lovet pöntöille ?

https://www.ferrita.com/en/products/car/stainless-exhaust/volvo/xc70-en/volvo-850-awd-s70-awd-v70-i-awd-xc70-i-23-25t
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 850 WD
« Vastaus #10 : 22.06.2022, 10:00:50 »
Näyttää juurikin Simons putkistolta, mutta koska autossa on vetokoukku, niin pönttöjä on ollut pakko muokata.

Tuossa omassa on myös koukku paikallaan, eikä ole tarvinnut muokata mitään. Senkuin nosti pöntöt paikoilleen  :)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 850 WD
« Vastaus #11 : 23.06.2022, 15:50:27 »
Tuossa omassa on myös koukku paikallaan, eikä ole tarvinnut muokata mitään. Senkuin nosti pöntöt paikoilleen  :)

Sulla on varmaan se Volvon oma irrotettava koukku, se on tiettävästi ainoa joka saattaa sopia tuon Simons putkiston kanssa. Siinä on tilaa enempi ja muistaakseni sellaset lovet pönttöjä varten kun tutkittiin kaverin V70 AWD:ta, jossa oli se koukku ja vakio putkisto. Muiden koukkujen kanssa ne pöntöt tuli väkisin tielle, ei vaan mahtanut mitään. Sovitin useampaa koukkua, uusia ja käytettyjä. Sitä Volvon koukkua taas ei löytynyt mistää uutena eikä käytettynä. Ne Simonsin pöntöt on vaan ihan järkyttävän kokoset ja näkyy hölmösti sivulta katsoen.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #12 : 24.06.2022, 18:17:01 »
Ne Simonsin pöntöt on vaan ihan järkyttävän kokoset ja näkyy hölmösti sivulta katsoen.

No juurikin tämä.
Maavara tippuu peräkontin alla varmaan puoleen siitä mitä se on etu ja takapyörien välissä.
Kuinkahan äänekäs Simonsin pienempi läpivirtaus-ovaalimalli on tuohon isoon jöötiin verrattuna?
Nuo isot vaimentajatkin on läpivirtausmallia ja ihmeen hiljaiset ovat. Voisin jopa sanoa, että tyhjäkäynnillä on varsin miellyttävä ääni.
Turbohan kyllä ilmeisestikin deletoi möykkää aika tehokkaasti.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: 850 WD
« Vastaus #13 : 24.06.2022, 23:31:43 »
Kuinkahan äänekäs Simonsin pienempi läpivirtaus-ovaalimalli on tuohon isoon jöötiin verrattuna?

Ysin putki on kasattu näillä Simonsin 2,5" Super RST ja 2,5" Big 63 RST vaimentimilla, isompi perällä.
Ja on sopivan hiljanen. Nuo on melko sirot, niin mahtuu pienempäänkin tilaan.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 850 WD
« Vastaus #14 : 25.06.2022, 12:20:37 »
Sulla on varmaan se Volvon oma irrotettava koukku, se on tiettävästi ainoa joka saattaa sopia tuon Simons putkiston kanssa.

No tämähän se. Sivuhuomiona täytyy mainita, että etuvedon koukku ei sovi nelivetoon juuri noiden pönttöjen takia

Nuo isot vaimentajatkin on läpivirtausmallia ja ihmeen hiljaiset ovat. Voisin jopa sanoa, että tyhjäkäynnillä on varsin miellyttävä ääni.
Turbohan kyllä ilmeisestikin deletoi möykkää aika tehokkaasti.

Samaa mieltä.

Tässä on omasta pari videota;

https://m.youtube.com/watch?v=RuxlaP2rTYo
https://m.youtube.com/watch?v=n1CClexSIsY

Putkisto on 3" about kyynärnojalle asti ja siitä eteenpäin supistuu 2.5". Materiaalina rst.

 

Ateho  Elekma