Proturbo  Autodiagnoosi

Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola

  • 42 Vastauksia
  • 10021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Kuten S60-ketjuani lukeneet ovat huomanneet, ajoneuvovalaistus on muodostunut itselleni jonkinlaiseksi fiksaatioksi tai "harrastukseksi", ja niiden kanssa touhuaminen on tullut nyt tässä parin vuoden sisään hyvin tutuksi. Kaikki lähti varmaan siitä kun täysi-ikäisyyden saavutettuani bilistä ajellessa huomasin kuinka joissakin autoissa oli suurtehoiset ajovalot, sekä väriltään ne olivat paljon hienommat kuin vm98 Volvo S40:n H4-myrskylyhdyt. Tästä homma sai potkunsa, ja enemmän tai vähemmän olen itseäni valistanut ja kouluttanut ajoneuvovalaistuksen saralla.

Tässä ketjussa en höpöttele lisävaloista vaan erityisesti ajovalojen modauksesta tai "retrofittauksesta".

Olen kokeillut monenlaisia eri ratkaisuja eri autoihin, ensin aloitin mulla edeltävänä olleen VW Boran ajovalojen parantelun ledinauhateinituuning-umpioilla, mutta niiden laatu ei ollut hyvä. Tämän jälkeen hommasin kyseiseen autoon vielä OEM xenon-look -umpiot, jotka siinä olivatkin niin kauan kunnes autosta oli aika luopua.

Tämän jälkeen hyppysiini tulikin tämä nykyinen vuosimallin 2002 Volvo S60, jonka ajovalot olivat suurin prioriteetti parantaa ensisijassa. Hommasin siis Philipsin Ultinon gen2 -ledit joilla pari kuukautta ajelinkin, mutta nekään eivät riittäneet - nälkä kasvaa syödessä. Ton kokeilun jälkeen päätinkin viimein kokeilla siipiäni projektorien asentamisessa.



Ekat modatut umpiot: Sinolynin bi-led -projektorit (aihiona pre-faceliftin H7-umpiot).






Omasta mielestäni valojen modaus onnistu ekalle kertaa hyvin, kuvio meni kohtuullisen suoraksi ja kyllähän nuista pimeälläkin ajaessa hyötyä oli. Maallikolle tuo setti olisi varmasti erittäin riittävä, mutta halusin kokeilla rakentelua lisää ja nuo projektorit meni kaupaksi. Tilalle hommasinkin sitten bi-xenonia.



Toiset modatut: Morimoto Mini D2S 5.0 (aihiona prefaceliftin D2R-umpiot)








Nuo palvelivat alimman kuvan muodossa toukokuun loppuun asti, kunnes innostuin maalamaan mustaksi ja haaveilin takaisin bi-led -projektoreihin vaihtoa - tosin tällä kertaa hieman tehokkaampiin mutta vaikeammin asennettaviin.








Noihin umpioihin en harmillisesti saakaan enää vaihdettua toisia projektoreita sen takia koska noi Morimoton bi-xenon -projektorit on kiinnitetty teräspohjaisella epoksilla. Seuraavaa projektia varten olenkin jo suunnitellut seuraavaa:



TULOSSA: Kolmannet modatut: NHK IV Plus + Aharon High Beam (aihiona prefaceliftin H7-umpiot)




Päivittelen ketjua sen mukaan kun homma etenee.  :)
« Viimeksi muokattu: 08.06.2022, 18:24:58 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen parantelu- ja modausketju by Rola
« Vastaus #1 : 08.06.2022, 18:22:47 »
Video puhukoon ajovalojen tehojen puolesta, kuvattu tammikuussa.

https://www.youtube.com/watch?v=9p8ik7zLsMQ

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #2 : 09.06.2022, 07:52:22 »
Kiva huomata, että muutkin harrastaa tällaista  :) itse tein saman konversion eri merkin ajoneuvoon, mutta yhtä lailla vastaavilla osilla.

Lopputulos oli aika maukas valotehon osalta  S*

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #3 : 09.06.2022, 09:07:52 »
Kiva huomata, että muutkin harrastaa tällaista  :) itse tein saman konversion eri merkin ajoneuvoon, mutta yhtä lailla vastaavilla osilla.

Lopputulos oli aika maukas valotehon osalta  S*

Joo tämä ”harrastus” ei ole kovin kummoisesti tässä maassa ottanut tulta alleen :D sinällään ymmärrän kun monella katsastusasemalla tosta voi tulla sanomista, itse olen onneksi paikallistanut sellaisen aseman jossa tälle toiminnalle näytetään enemmänkin vihreää valoa.

Sekä onhan toi toki vähän työlästä ja monelle toi lasin irroitus voi tuntua melko epämukavalta, mutta kun tota hommaa oppii tekemällä niin loppuunsa aika simppeliä ja lopputulos palkitsee.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #4 : 09.06.2022, 09:53:06 »
itse olen onneksi paikallistanut sellaisen aseman jossa tälle toiminnalle näytetään enemmänkin vihreää valoa.

Vanha sanonta; tyhmä ei huomaa fiksu ei sano

Siististi kun tekee niin ei erota onko OEM vai ei  :D Edellisen edellisen edellisessä oli seuraava setti;

- Retrofit bi-xenon
- Lazer Triple R 1000 E-Boost
- Lazer ST4 x 2








Oli mahtava auto ajaa pimeällä

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #5 : 09.06.2022, 10:59:40 »
Vanha sanonta; tyhmä ei huomaa fiksu ei sano

Siististi kun tekee niin ei erota onko OEM vai ei  :D Edellisen edellisen edellisessä oli seuraava setti;

- Retrofit bi-xenon
- Lazer Triple R 1000 E-Boost
- Lazer ST4 x 2

(Kuva poistettu lainauksesta.)


(Kuva poistettu lainauksesta.)



Oli mahtava auto ajaa pimeällä

Siisti toteutus! Onko millä osilla noi ajovalot koottu?

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #6 : 09.06.2022, 15:53:18 »
Jatkan omaa ketjuani, tosta linkin takaa pulteilla ja muttereilla asennettavien projektorien asennukseen suurta helpotusta työkalun myötä, näistä jompikumpi lähtee itsellä hankintaan.

https://www.aliexpress.com/item/1005004186872536.html
https://www.aliexpress.com/item/1005001453784156.html

Avatakseni vielä asiaa: nykyisten oikeasti laadukkaiden bi-ledien kohdalla pultti ja mutteri -asennus on ainoa vaihtoehto tuulettimien ja ohjausyksiköiden myötä - toki kierrevarrella olevia projektoreita löytyy ja paljon, mutta noi kaikista laadukkaimmat projektorit asentuu pelkästään manuaalisesti pulteilla. Tolla työläämmällä asennusmetodilla on hyötynsä: projektorit voidaan syventää ajovaloumpioiden sisälle, valokuvion sijaintia sekä korkeutta että leveyttä voidaan säätää, sekä projektorit eivät epätasaisilla teillä tärise ollenkaan useamman kiinnityspisteen myötä. Ainoa ongelma on vain valokuvion saaminen tasaiseksi horisontaalisessa suunnassa, mutta noi työkalut (erityisesti toi vatupassillinen) auttavat saamaan projektorin kuvion suoraksi.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2022, 16:03:13 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #7 : 09.06.2022, 17:33:57 »
Mikä juju siinä on että pitää saada ledit? Ei niissä mun mielestä mitään etua xenoniin nähden ole (pl. matriisivalot tms).

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #8 : 09.06.2022, 18:15:00 »
Mikä juju siinä on että pitää saada ledit? Ei niissä mun mielestä mitään etua xenoniin nähden ole (pl. matriisivalot tms).

On niissä muutama etu:
- noi projektorit (NHK IV Plus) ovat tehokkaammat kuin (oikeilla ja kunnollisilla) 55W ballasteilla varustetut xenonvalot
 -> koska led, ei ole pelkoa siitä että projektorien heijastinpinnat haalistuu lisättyjen tehojen myötä
- helpompi saada toimimaan plug & playnä koska virrankulutuksensa myötä mahdollista kytkeä suoraan ajovalojen liittimiin, tuolloin ei siis tarvetta erillisille relesarjoille ja niistä koituville ylimääräisille osille
- noissa NHK:n projektoreissa on pitkille erillinen led-siru, joten pitkienkin suhteen noi on tehokkaammat kuin yhdetkään projektorixenonvalot
- ei tarvetta erillisille moottoritilaan tuleville ballasteille tai ohjausyksiköille, kaikki jää umpion sisään ja moottoritila pysyy siistinä ilman ylimääräisiä johtotingentangeleita
- ei polttimoita joita täytyy kuitenkin tietyn väliajoin uusia
- värilämpötilaltaan "modernimmat", toki tämähän on makukysymys

Toki haittojakin löytyy:
- jos toi led-siru/tuuletin/ohjausyksikkö leipoo, umpiot joutuu avaamaan uudestaan ja koko projektoriyksikkö menee vaihtoon
- vaikeammat asentaa, toki em. postauksessa siihenkin löytyi lääke
- ledin puhtaan valkoinen värilämpötila tuppaa hukkumaan märkään maantiehen todella tehokkaasti

Onhan tohon syitä, toki noi nykyiset xenonumpiot ovat itsessään erittäin toimivat ja hyvät (erityisesti Hyluxin 2A88 -ballasteilla), tykkään myös näitä rakennella ihan "harrastuksena" niin senkin piikkiin en laita pahakseni päivitellä ja kokeilla uusia asioita.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2022, 18:17:11 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #9 : 10.06.2022, 08:28:19 »
Siisti toteutus! Onko millä osilla noi ajovalot koottu?

Kopio morimoto ebaystä. Yllätyksekseni oli erittäin tasokkaat, muttei Morimoto tasoa  :D

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #10 : 14.06.2022, 12:45:06 »
Nyt kun itselläni alkaa olla sen verran kokemusta tästä touhusta uskaltaudun kysymään löytyisikö täältä kiinnostuneita palkkaamaan meikäläistä tekemään kyseenomaisia projektorimuutoksia ajovaloihin? Tällä hommalla on jonkun verran kysyntää mutta tekijät taitaa olla aikalailla kiven alla.

Hommahan toimisi siten että ensin valikoisin mahdollisen asiakkaan kanssa heidän ajovaloihinsa soveltuvat osat, ja mikäli homma ei osoitu mahdottomaksi asiakas lähettäisi ajovalonsa minulle joihin tekisin asennustyön ja muutokset.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #11 : 14.06.2022, 14:23:31 »
Minkä kokoluokan korvausta vastaan olisit noita valmis tekemään?

Mä itse rakensin aikanaan Vivaroon linssiumpiot alkuperäisiin umpioihin ja paska tuli, ja pulttasin tarvikeumpiot tilalle. Nykyiset tarvikeumpiot ovat vaan ihan naurettavat..  :(

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #12 : 14.06.2022, 14:55:10 »
Minkä kokoluokan korvausta vastaan olisit noita valmis tekemään?

Mä itse rakensin aikanaan Vivaroon linssiumpiot alkuperäisiin umpioihin ja paska tuli, ja pulttasin tarvikeumpiot tilalle. Nykyiset tarvikeumpiot ovat vaan ihan naurettavat..  :(

Tällä kokemuksella en todellakaan voi paljoa veloittaa, riippuu paljolti siitä minkälaiset umpiot kyseessä. Pystyisitkö laittamaan niistä kuvia niin osaisin arvioida paljonko koko hommalle jäisi suurinpiirtein hintaa, sekä onko toiveena bixenonit vai biledit?

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #13 : 14.06.2022, 20:29:05 »
Tällä kokemuksella en todellakaan voi paljoa veloittaa, riippuu paljolti siitä minkälaiset umpiot kyseessä. Pystyisitkö laittamaan niistä kuvia niin osaisin arvioida paljonko koko hommalle jäisi suurinpiirtein hintaa, sekä onko toiveena bixenonit vai biledit?

Eihän mulla nyt tähän hätään mitään kuvaa ole niistä laittaa.. Melko isot möhkäleethän ne ovat.. Siis 10 vuotta vanhan Opel Vivaron H4 umpiot. Rakenteellisesti ne muodostuvat mustasta taustamuovista joka on runko, siihen on kiinnitetty aino-jäätelöpaketin kokoinen heijastin kolmella pallopääpultilla, sitten kromimuovinen koristekehys joka muodostaa samalla vilkun ja parkin heijastimen, ja koko komeuden päällä läpinäkyvä muovi joka on kiinni sillä mustalla massalla ja muistaakseni kuudella klipsillä.

Vissiin helpoin ratkaisu olisi halogen linssit, joihin saisi hyvän xenon muunnossarjan, katsastuksessa pitäisi kyitenkin pystyä halogeeni laittamaan, jottei sen valon kanssa tule epäselvää, pissapojan siihen vielä voisi jaksaa rakentaa, mutta se automaattinen korkeudensäätö on jo liikaa.

Se aiempi systeemi jonka tein oli vain lähivaloxenon. Oikeastaan suurin virhe oli se etten sovittanut niitä tarpeeksi, joten valoja ei lopulta saanut säädettyä riittävän leveälle, lisäksi en tajunnut kuinka paljon sinne umpion sisään menee paskaa jos siihen jää avoimia reikiä.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2022, 20:33:34 kirjoittanut Jule »

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #14 : 14.06.2022, 21:49:56 »
Eihän mulla nyt tähän hätään mitään kuvaa ole niistä laittaa.. Melko isot möhkäleethän ne ovat.. Siis 10 vuotta vanhan Opel Vivaron H4 umpiot. Rakenteellisesti ne muodostuvat mustasta taustamuovista joka on runko, siihen on kiinnitetty aino-jäätelöpaketin kokoinen heijastin kolmella pallopääpultilla, sitten kromimuovinen koristekehys joka muodostaa samalla vilkun ja parkin heijastimen, ja koko komeuden päällä läpinäkyvä muovi joka on kiinni sillä mustalla massalla ja muistaakseni kuudella klipsillä.

Vissiin helpoin ratkaisu olisi halogen linssit, joihin saisi hyvän xenon muunnossarjan, katsastuksessa pitäisi kyitenkin pystyä halogeeni laittamaan, jottei sen valon kanssa tule epäselvää, pissapojan siihen vielä voisi jaksaa rakentaa, mutta se automaattinen korkeudensäätö on jo liikaa.

Se aiempi systeemi jonka tein oli vain lähivaloxenon. Oikeastaan suurin virhe oli se etten sovittanut niitä tarpeeksi, joten valoja ei lopulta saanut säädettyä riittävän leveälle, lisäksi en tajunnut kuinka paljon sinne umpion sisään menee paskaa jos siihen jää avoimia reikiä.

Aivan, kuulostaa siltä että autosi umpioihin saisi soviteltua ihan kunnollisen kolmen tuuman linssillä olevan projektorin, täten puheenaiheeksi tulisi D2S-projektorit — niihin saa myös H1-polttimot sopimaan NBB-lisävalojen D2S/H1 -adaptereita käyttäen. Tuolla tavalla valoteho tulisi olemaan normaalikäytössä erittäin kondiksessa, sekä H1-polttimot sujahtaisivat nätisti paikoilleen katsastusta varten.

Itse en lähtisi halogenprojektoreiden (sekä niihin käyvien muutossarjojen) kanssa kikkailemaan, syynä lähinnä se että tuollaisista muutoksista saatava hyöty suhteessa vaivaan olisi varsin heikkoa muutossarjapolttimoiden laadunvaihteluiden sekä -heikkouden takia. Toki valotehoa tulisi enemmän kuin halogenpolttimoilla, mutta siinä tehtäisiin samalla kompromissi projektoreiden pitkäikäisyyden kanssa - muutossarjaxenonit tuppaa suurien UV-säteilyarvojensa myötä pilaamaan keskimääräisten halogenprojektoreiden pinnat hyvin nopeasti niille ominaisen heikon UV-säteilyfiltteröinnin myötä.

Palatakseni takaisin alkuun, tilanteessasi H1-projektorit olisivat siis nämä kaikki tekijät huomioonottaen varsin toimiva vaihtoehto: valoteho lisääntyisi ja se tiukkapipoisinkin katsastussetä pysyisi tyytyväisenä - tosin tämä kaikki tehtäisiin projektoreiden käyttöiän kustannuksella, joita sitten parhaimmassa tapauksessa pääsisi piakkoin uusimaan.

Vielä enemmän taaksepäin alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, tuommoinen muutostyö olisi varsin mahdollista toteuttaa.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2022, 21:52:06 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

 

Elekma  Autoracing