Carcom Oy  Ateho

Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?

  • 11 Vastauksia
  • 2095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« : 21.09.2022, 03:12:11 »
Mitä mieltä, pitääkö uudempien autojen äänentoistoa parannella itse?
80 ja 90-luvun ajokeissa se oli melko pakollista, varsinkin jos oli 18 vuotias ja tuore ajokortti taskussa....
Mutta entä nykyään?
Minulla on mennyt ohi "suppari vaihe" eli basson ei tarvitse jytistä niin että rekisteri putoaa, ainakin allekirjoituksen Volvojen omat laitteet riittää ajelu musiikin kuunteluun.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #1 : 21.09.2022, 04:00:15 »
Subbarivaihetta en ole itsekään elänyt ja toivottavasti en eläkkään. :D Riippuu varmasti siitä, että kuinka hifi-ihminen kuuntelijana on ja kuinka hyvällä audiopaketilla auto on lähtökohtaisesti varustettu, olkoonkin se sitten kyseisen mallin karvalakkimalli. Kärjistävä esimerkki, mutta onhan siinä huima ero jos ensiksi kuuntelee esimerkiksi jonkun riisikipon (KIA tms.) halvinta audiosysteemiä ja vertaa sitä sitten esimerkiksi jonkun uudehkon Volvon halvimpaan toteutukseen.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #2 : 22.09.2022, 17:36:56 »
Mielenkiintoinen kysymys tämä. Oli aika kun autossa ei ollut minkäänlaista radiota, niin tavallisen radion, ehkä jopa kasettisoittimella varustetun ilmestyminen autoon olikin jo aika luksusta. No äänenlaatuhan toistossa oli nyt vähän sellainen, no uudehkoilla kaseteilla ja kunnossa olevalla soittimella ihan kiva, mutta kasettien kuluessa alkoi toiston laatukin vähän sitten laskemaan. No nykyinen 740 harraste-Volvoni sai radio/kasettisoittimen jo uudesta asti ja aluksi vain etu-ovissa oli kaiuttimet, myöhemmin olen itse asentanut myös takaoviin. Soitin toimii edelleen kaikinpuolin hyvin, ja tietenkään mistään hifi äänestä ei voi puhua, mutta tehtävänsä tuo hoitaa edelleen siinä missä 80 luvullakin. Tunnelmaa saa mukavasti automatkalla lisää, kun työntää soittimeen jonkin 80 luvun kotimaisen artistin kasetin. Kyllä minun mielestä, 80 luvun autoon sopii parhaiten juuri 80 luvun äänentoisto. Cd tms soittimet, eivät oikein tunnelmaan sovi. Liian hyvä äänentoisto 80 luvun autossa, on minusta vähän vieras asia tunnelman kannalta. Nyt sitten jos tullaan nykypäivään, tuossa päivittäiskäytön autossani s80 2007, on se premium tasoinen soitin. Kyllä se minusta on varsin hyvä tasoinen kyllä, monipuoliset säädöt radiossa ja äänensävyssä, ääni ei resonoi, en keksi miten tuota pitäisi parantaa, ehkä aina voi parantaa, mutta minun makuuni enemmän kuin riittävä näinkin. Olihan tuo harrasteautonkin soitin aikanaan ihan hyvä, useamman aseman muistipaikat, automaatti tai käsihaku asemille ja äänensävylle säätöjä, kuin myös oikean ja vasemman puolen äänitasapainon säätö.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #3 : 22.09.2022, 18:47:41 »
Sehän on täysin kiinni referenssistä.
Jos uuden auton soittopelit kuullostaa hyvältä niin niistähän kannattaa sillon nautiskella eikä erehtyä kuuntelemaan mitään parempaa.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #4 : 23.09.2022, 17:54:50 »
Samaa mieltä siitä että riippuu ihan omasta vaatimustasosta.
2000 luvun autoissa on kyllä jo pääsääntöisesti melko hyvä äänentoisto, mikäli vertailukohtana pidetään vaikka 80 -luvun autoja.
Yksi suurimmista tekijöistä on kaiutinpaikkojen järkevämpi sijoittelu sekä suuremmat kaiutin koot ovissa.
Esim. 240 Volvossa on etuovissa 4" kaiuttimet ja E-kadetissa 3,5" kojelaudan kulmissa. 2000 luvun autoissa on jo usein 6,5" ovien alareunoissa ja erilliset diskantit ikkunankarmin korkeudella. Jo pelkästään tämän takia lähtökohdat paremmalle äänelle on olemassa.
Autossa matalat taajuudet katoavat helposti ajomelun alle, joten erillinen basso (subbari) ja lisävahvistin on kyllä ensimmäinen asia mikä kannattaa tehdä jos vähänkään vakiolaitteistoa parempaa laatua haluaa. Onhan monissa nykyautoissa subbari ja lisävahvistin optiolistalta valittavissa.
Subbari ei itsessään vielä tarkoita sitä mikä monelle tulee ensimmäisenä mieleen (technoa jumputtava 18 vuotias torin kulmalla) vaan tarkoituksena on tukevoittaa alapäätä. Ja se taas onnistuu helpoiten lisäbassolla ja vahvistimella.
Nykyauto ei välttämättä muuta päivitystä tarvitse mikäli muuten on tyytyväinen kaiuttimien tuottamaan ääneen.
Ovien vaimennuksella on myös positiivinen vaikutus varsinkin bassoihin (radion vahvistimen teho ei turhaan kulu oven verhoilun ja ovipellin liikuttamiseen). Eli jos haluat tukevoittaa alapäätä mutta et halua subbaria niin vaimenna ovet. Ei se subbaria korvaa mutta parantaa toistoa muuten.
Soitinta uusiin autoihin onkin paljon hankalampi vaihtaa vaikka haluaisikin. Ovat monesti liitetty erilaisiin näyttöihin ja rattipainikkeisiin. Toki niitäkin on joihinkin malleihin, mutta missään tapauksessa ei ole niin simppeliä kuin takavuosina 1-DIN kokoisten soittimien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2022, 17:56:35 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #5 : 23.09.2022, 18:20:46 »
Soitinta ei myöskään monesti kannata vaihtaa vaikka helppo olisikin, koska mikään satasen alpine ei nykyautojen orkkissoittimille pärjää äänenlaadussa, saati integroinnissa. Järkevämpää on lisätä nykyaikainen DSP-vahvistin soittimen ja kaiuttimien väliin, despiltä voi soitella sitten musiikkia esimerkiksi bluetoothin yli suoraa puhelimesta, tai laittaa äänilähteeksi esim Fiion tai vastaavan ja edelleen jättää sen orkkissoittimen esim radioa ja navigointia varten myöskin käyttöön. Keskikaiuttimesta voi useimmiten ottaa johdot irti koska siitä on vaan haittaa stereokuvan kannalta. DSP vahvarilla sitten ohjaa vakiokaiuttimia aktiivisena niin stereokuva paranee edelleen huimasti ja päästään ihan eri tasolle jo. Subin lisäys on hyvä toimenpide, vaimentaminen ja ennenkaikkea vakio kaiuttimien asennuspisteiden jäykistäminen ja ilmavuotojen tukkiminen tekee suuren muutoksen. Sitten on vielä se DSP:n säätäminen, harvalla tavan harrastajalla riittää mielenkiinto ja tietotaito mittailuun ja säätämiseen, mutta ammattilaiset osaa tuonkin tehdä rahaa vastaan ja yleensä se säätöön käytetty raha on paremmin sijoitettu kuin vaikkapa parin satasen passiivierkkasarjan osto joka heitetään sitten vakiopaikkoihin parilla puuruuvilla roikkumaan ilman vaimentamista ja jäykistämistä. Aika paljon on monenlaista touhuttavaa ennenkuin päästään siihen pisteeseen että niitä etupään kaiutinelementtejä tarvii oikeasti alkaa vaihtamaan parempiin.

Ohan 240:ssä myös 6x4" paikat keskellä sekä edessä että takana, lie yksi huonoimmista mahdollisista kandidaateista OEM-luokkaan. :D
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #6 : 30.09.2022, 17:27:56 »
Jos miettii niin päin että missä suhteessa musiikkia tulee kulutettua autossa verrattuna kotioloihin.
Aika paljon vähemmälle automusisointi jää, sama panostaa kotilaitteisiin, siellä voi enemmän keskittyä niihin hittibiiseihin.
Tosin se on omituista että autolla ajellessa jotkin musiikit vain kuulostaa paremmalta.
Esimerkkinä mainittakoon Ruåtsin Göteborgin ylpeys In Flames, ennen kulutin paljon heidän musiikkia mutta uudemmat tuotannot on unohtuneet paitsi kun kerran tuli autoradiosta joku kappale uudemmalta levyltä (I, the Mask vissiin) niin sehän toimi hienosti, outoa.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa sorppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • XC60 D4 Summum Business 2014
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #7 : 17.10.2022, 22:46:34 »
Kyllä pitää jos tykkää kuunnella musiikkia autossa. Ja ainakin itsellä on niin että kotona ei ole mitään mahdollisuutta kuunnella musiikkia kuin korvanapeilla ettei häiritse muita.
Todella harvassa autossa on vakiona hyvä äänentoisto. Pitää mennä premium-merkkien mallistossa kalliimpaan päähän ennenkuin aletaan olla hyvällä tasolla.
Jos sellaiseen musiikinkuunteluympäristöön ei ole lompakossa riittävästi pitoa, samaan päästään:
- Hyvälaatuinen erillissarja vähintään eteen+ovipeltien vaimennus. Olen siinä mielessä Divin kanssa eri mieltä että jos kuitenkin avaat ovipahvit ja teet oviin vaimennuksia, samalla vaivalla kannattaa kyllä ne elementit vaihtaa. Focalilla ja Mosconi Gladenilla löytyy 200€ hintapisteeseen oikein hyviä jopa automallikohtaisia sarjoja jopa youtube asennusapuvideoiden kera.
- Lisäbasso min. 10" tukevoittamaan alapäätä ja sille vahvistin.
- Digitaalinen päävahvistin jonka balanssin eli korostukset ja viiveet sekä basson ja pääkaiuttimien yhteensovituksen ammattilainen säätää.

Osat vähän reilulla tonnilla ja jos viitsii vähän nähdä vaivaa ja ostaa käytettynä ainakin jotain, aina säästää. Vahvistimia löytyy paljon jälkimarkkinoilta eikä niiden kanssa ole suuria riskejä. Bassokaiuttimia sitten vasta onkin paljon ja siksi niitä saa puoli-ilmaiseksi mutta niitä on voitu luukuttaa huonoilla vahvistimilla pilalle.
Koko hommalle tulee hintaa 1,5-2,5k€ riippuen miten paljon itse voi tehdä asennuksia ja mitä löydät jälkimarkkinoilta ettei tarvitse kaikkea ostaa uutena.
Onhan se sellainen raha että jos aikoo autoa pitää vuoden niin ei ehkä kannata. Mutta jos ajaa >20tkm vuoteen ja pitää autoa kolmekin vuotta niin mielestäni on jo rahalle vastinetta.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2022, 22:49:53 kirjoittanut sorppi »

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #8 : 18.10.2022, 15:38:42 »
Mitä mieltä, pitääkö uudempien autojen äänentoistoa parannella itse?

Ei.

t. nimim. "Meridian Surround Audio System (825W) with 17 speakers including subwoofer"
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #9 : 18.10.2022, 22:38:30 »
Ei.

t. nimim. "Meridian Surround Audio System (825W) with 17 speakers including subwoofer"

Kyllä siitäkin varmasti ammattilainen saisi paremman. En sano, että itse muuttaisin, mutta riippuu mitä tahtoo.

Joskus kuuntelin jotain 150k€ kotisettiä, oli kokemus...
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #10 : 11.11.2022, 16:08:07 »
DSP eli digitaalinen signaaliprosessori, millä voidaan hienosäätää mitkä taajuudet menee millekkin kaiuttimille ynnä muita hienosäätö ominaisuuksia on yleensä puute jopa kalliissa nykyautoissa.
Aina on parantamisen varaa tehdastuotantomalleissa.
Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Tarvitseeko äänentoistoa enää parannella?
« Vastaus #11 : 11.11.2022, 16:31:32 »
Mä kun ajan autot loppuun niin olen tullut siihen tulokseen että pieni äänieristys ja hifistys kannattaa heti tehdä ja lisävalokaan ei ole pahitteeksi. Mukavampi sitten ajella. Kokemusta ei nyt ole 10 vuoden sisällä tehdyistä muuta kuin videoita katsellut miten vaikeata on missäkin väylään liittyminen.

Hirveän kallista ei tarvii olla, Hiacessa on nyt kiinasta tullut D-class vahvistin ja itse tehty subbarilaatikko.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2022, 16:33:47 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi