Autoracing  KL-varaosat

KK ja runkolaakerien välys.

  • 11 Vastauksia
  • 2555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
KK ja runkolaakerien välys.
« : 18.10.2022, 05:17:36 »
Elikkäs B20 8-pulttinen kampura on lähdössä hiottavaksi 85mm iskulle B2XX 49mm kauloille.

Kysymys kuuluu minkä kokoiseksi olisi paras hioa kk-laakeri kaulat?
Sama koskee runkolaaketeita kun ensimmäiseen alikokoon tarvitsee hioa.

Vai meneekö orkkis toleransseilla ihan ok?

Eli KK-kaula: 48.984-49.005
Runko 0.25 alikoko: 63.197-63.210

Janicoili kertoo kk-laakerin sisähalkaisijaksi 48.984/49.004mm niin eikös tuo aika tiukka ole jos kk-kaula toleranssin ylärajoilla?  :idiot2:

Ja runkolaakereille kertoo STD Sisähalkaisija: 63,442 / 63,464mm  ja volvon opus kertoo kaulan kooksi STD 63.451-63.464.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2022, 05:26:10 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #1 : 18.10.2022, 09:33:13 »
Ostaa laakerit, mittaa ne, hioo akselin haluamalleen välykselle, homma kunnossa?
!

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #2 : 18.10.2022, 11:08:29 »
Ostaa laakerit, mittaa ne, hioo akselin haluamalleen välykselle, homma kunnossa?

Eli kankeen laakerit paikalle ja pultit momenttiin ja mittaa kellolla reikä esim 49.01 ja jos haluaa välykseks esim 0.025 niin kaula hiotaan 48.985?

Hakeeko laakeri ittensä tarpeeks hyvin paikalleen tollaisella metodilla kun ei oo mitään vastapeluria kun kanki irrallaan?

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #3 : 18.10.2022, 12:54:18 »
Noin se on tehtävä, jos haluaa jotain tarkkuutta mittaamiseen. Plastigauge jne. on vain kokolailla suuntaa-antavia tuotteita.
!

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #4 : 18.10.2022, 12:58:21 »
"Eli kankeen laakerit paikalle ja pultit momenttiin ja mittaa kellolla reikä"
Juu.

Hommaa ne 0.25mm laakerit ja mittaa liuskat paikoillaan minkä kokonen reikä on.

Samalla mittaat soikeuden.

Joskus on ollut pieniä heittoja mitoissa, niin ei oo ollut ihan sitä mitä voisi olettaa ja sit jää usein väljemmäksi mitä pitäisi.

Välystä ei kannata sinne minimiin hakea, ellei runkolinjaa ole hoonattu/koneistettu ja akselin suoruutta tarkastettu+suoristettu.

Välillä runkolinjat heittää yllättävän paljonkin, minkä takia sit uusilla laakereilla voi olla pahimmillaan jumissa akseli ku vetää runkopukit kiinni.
Mut on melko harvinaista.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #5 : 18.10.2022, 15:14:00 »
"Eli kankeen laakerit paikalle ja pultit momenttiin ja mittaa kellolla reikä"
Juu.

Hommaa ne 0.25mm laakerit ja mittaa liuskat paikoillaan minkä kokonen reikä on.

Samalla mittaat soikeuden.

Joskus on ollut pieniä heittoja mitoissa, niin ei oo ollut ihan sitä mitä voisi olettaa ja sit jää usein väljemmäksi mitä pitäisi.

Välystä ei kannata sinne minimiin hakea, ellei runkolinjaa ole hoonattu/koneistettu ja akselin suoruutta tarkastettu+suoristettu.

Välillä runkolinjat heittää yllättävän paljonkin, minkä takia sit uusilla laakereilla voi olla pahimmillaan jumissa akseli ku vetää runkopukit kiinni.
Mut on melko harvinaista.

Selvä pyy. Kiitos  8)

Mimmoset välykset olis suotavaa olla kk ja runkolaakereissa?

E:Niin ja minkä valmistajan laakerit olis hyvät?


Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #6 : 18.10.2022, 16:49:48 »
0,04-0,05mm suosittelen ja sit wt30...40 öljy jos ei rata-ajoa tule.

Itel ollu acl, king, glyco, kolbenschmidt.. ja jotai muutakin - joku japsi valmistajan oisko ollu kerran yhes konees ainakin, ja kaikki toimineet ongelmitta ja mitat ollu ok.

Se, että tarviiko ns. "race" laakereita vai ei riippuu paljon käyttötarkoituksesta.
Niissä on hieman pehmeämpi pinta, ettei niin herkästi kaulat ota itteensä jos öljykalvo pettää.

Mut kestää toki myös lyhyemmän aikaa mitä perus laakerit.
Millä ei yleensä toki kilpureissa tai harrasteautoissa kovin paljoo merkitystä ole.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2022, 16:53:51 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #7 : 18.10.2022, 17:18:01 »
0,04-0,05mm suosittelen ja sit wt30...40 öljy jos ei rata-ajoa tule.

Itel ollu acl, king, glyco, kolbenschmidt.. ja jotai muutakin - joku japsi valmistajan oisko ollu kerran yhes konees ainakin, ja kaikki toimineet ongelmitta ja mitat ollu ok.

Se, että tarviiko ns. "race" laakereita vai ei riippuu paljon käyttötarkoituksesta.
Niissä on hieman pehmeämpi pinta, ettei niin herkästi kaulat ota itteensä jos öljykalvo pettää.

Mut kestää toki myös lyhyemmän aikaa mitä perus laakerit.
Millä ei yleensä toki kilpureissa tai harrasteautoissa kovin paljoo merkitystä ole.

Okei!

Katuauto kyseessä mutta kohtuu kovaa käyttöä.

Tilailin normi Glycot äsken niin saa mittailla sitten kun tulevat.  :)




Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #8 : 19.11.2022, 16:35:46 »
Tänään mittailin noista H-profiileista laakerien kans välyksiä.

Kuuluuko mitata ristiin-rastiin vai millain?

Kankien pesät on pyöreät.
Mutta laakerien kans mitatessa on soikea jonkun 0.03mm kun vertaa mittaa kangen pituus suunnassa mitaten verrattuna ristiin n.45asteen kulmassa jakosaumasta mitaten.

Koitin vielä ilman laakeria ja kun momentissa niin pesä on pyöreä kyllä.

Sitten aloin mittaan laakereita niin on kaaren keskeltä paksumpi kuin lähemmäs päitä mentäessä. Eli juuri tuo kangen pituus suuntainen verraten ristiin 45ast jakosaumasta niin on sellainen ero että digitönärillä miljoona kertaa mitaten on keskeltä satkun paksumpi ja ohenee päitä kohden tietysti vielä enempi.

Laakerin kans sain läven kooksi kangen pituus suunnassa mitaten 49.05mm kun kaksi kankee mittailin.

Sekava selostus...

Luultavasti en vaan ymmärrä taas jotain mutta se ei ole uusi tunne. :2funny:



Terveisin nimimerkki "Neliskanttinen palikka pyöreään reikään" :idiot2:

E: Mittailin tänään uudestaan ajan kanssa ja lopputulos oli se että ei siinä laakerin kanssa olekaan soikeutta kun sen 0.015-0.02mm
Eli "pienin" kohta on 49.05mm kangen suuntaisesti ja siitä isonee sen 0.015-0.02mm 45ast ristimitassa jakosaumaa kohti mentäessä.

Mittailin mikrolla laakerin vahvuuksia niin siinä on semmonen joku 0.005mm ero että keskeltä paksumpi. Sopivasti varmaan tonnit mennny siten että tönäri pyöristäny toisen ylös ja toisen alas.




« Viimeksi muokattu: 20.11.2022, 13:03:15 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #9 : 23.11.2022, 20:52:49 »
Tonneja tai edes satasia ei tönärillä mitata.
Homma plastigauge tms. välysnauhaa jolla katot välykset jos epäilyttää.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #10 : 24.11.2022, 20:40:53 »
Tonneja tai edes satasia ei tönärillä mitata.
Homma plastigauge tms. välysnauhaa jolla katot välykset jos epäilyttää.

Reikäkellolla mittasin sentään.  ;D
Mut homma selkis jo.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: KK ja runkolaakerien välys.
« Vastaus #11 : 27.11.2022, 15:43:22 »
Vastataampas tähän jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Elikkäs 49.00mm Kk-kaulan halkaisijalla kierrokankien laakerivälykseksi tulee 0.05mm.

Volvon kirjan mukaan 0.25mm alikoko runkolaakerikaulan halkaisija on 63.197-63.210mm jolloin ainakin NPR/NE laakereilla välykseksi tulisi 0.07-0.08mm.

Lopputulema on se että 63.22mm kaulalla välys olisi 0.05-0.06mm tuossa omassa lohkossani. Eli kun kampi menee hiontaan niin toiveena on 49.00mm KK-kaula joka on ihan volvonkin toleranssin sisällä ja Runkolaakeri kaula 63.22mm joka on 0.01mm isompi mitä Volvon toleranssin yläraja 0.25mm alikoon kaulalle.


 

Autoracing  KL-varaosat