Minulla on vm. 2014 XC70, jolla olen ajellut nyt 148tkm. Ohessa vikalistaa tältä ajalta:
- kaukosäätimen vastaanottimen antenni meni epäkuntoon. Avaimen kaukosäädin ei enää toiminut, kuin ihan auton vierestä, eikä auto aina tunnistanut avainta edes sisätiloissa, jolloin key less -järjestelmä ei tunnistanut avainta. Korjaus sinisellä ja hintaa tuli muistaakseni 400€.
- takaluukun kaasujouset väsähti. Avausmoottorin vietyä kontin yläasentoon, valahti kontti alas n. 10-15cm. Kaasujouset vaihdettu sinisellä uusiin, kustani n. 350€
- tuuletin alkoi jostain särisemään. Mielestäni se ei tullut itse puhaltimesta, vaan ääni oli kuin jossain välissä olisi lehti tjms. läpättämässä ja särisemässä. Teki tätä joitain kuukausia. Olin avaamassa järjestelmää tutkiakseni paremmin vian syytä, mutta ennen avaamista pistin puhaltimen täydelle voimalle ja vaihtelin puhallussuuntia. Em. lisäksi aika-ajoin kytkin sisäkierron päälle. Jatkoin tätä n. 10 min. Ääni loppui, eikä enää ole tullut! Tästä nyt on aikaa toista kuukautta. Liekö sitten jossain ollut jotain roskaa kiinni?
Mutta eipä muistaakseni muita vikoja oikein ole ollut. Varsin toimiva auto.
Takajarrulevyt vaihdoin myös itse kesällä uusiin, paloineen. Valitsin myös Aten sarjan, juuri tämän alkuperäisvalmistajan statuksen vuoksi. Työ on mielestäni helppo suorittaa, joten mukavan puuhan lisäksi säästin n. 200€ työkustannuksista.
Olen aina pitänyt 30tkm:n huoltoväliä turhan pitkänä, joten teen itse huollon huolto-ohjelman aikataulun välissä, eli 15tkm välein. Vaihdan tällöin tietysti:
- moottoriöljyt Total Quartz 9000 0W30 ACEA A5B5
- öljynsuodattimen, Mahle
- ilmanputsarin, Mahle
- raittarin, Mahle
- diesel suodattimen, Mahle
Tiedän, että tulee hieman turhankin usein vaihdeltua eri suodattimia, mutta tämä nyt on osaltaan myös harrastukseni ja mukavaa puuhastelua. Osathan eivät myöskään ihan älyttömiä maksa, eikä tiheästä vaihtovälistä kaiketi haittaakaan ole?