Kulkukoira  Proturbo

Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää

  • 6 Vastauksia
  • 1361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tonic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää
« : 25.12.2022, 22:08:20 »
Pitäs naittaa lättäpääkoneen perään volvo m47 loota.
Lättiksen asetelma on käytännössä kokonaan ns. Koneen sisällä, eli koppaa on moottorissa. 
Volvon kytkinkoppa mäelle ja väliin alumöhköstä adapteri, jossa lättinsen pulttikuvio ja m47 kuvio+kiinnitysreiät hydr. Painelaakerille. Sitten vaan pikku reikä kylkeen, mistä putki ulos.

Paketin saisi tosiaa lyhyeksi (eikä paljon muutenkaan ole tilaa polkimille,pakoputkille ym.
-31 coupessa.  tolla hydraulisella painelaakerilla
(Pilli ulos kopasta).

Koneesta tavoitteet 150-170hp.  V8 väännöt.

Löytyykö mitään noin 200hp volvon kytkinpakettia, jossa olis levyssä m47 boorit (22???) ja hydr. Työsylinteri

Olis kiva ostaa valmis  kytkinpaketti, niin ei tarvis miettii levyn paksuuksia yms. Tarkotus olis kiinnittää volvo asetelma kevennettyyn ford orggis vauhtipyörään.

Aina joku on väärä... 940 turbo  sarja. Painelaakeri haarukalla... väännönkesto ehkä rajoilla..  (tuskin normiajolla ongelma, mut sais mukisematta niellä koneen tarjonnan. )

S60 2,4T  sarja esim.   levyn boorit eri?

  mitään vinkkejä noin 200hp  kytkinsarjasta hyde painelaakerilla ja missä levy menis heittämällä m47 booreille???

Juu on kaikkea kisakytkintä, mutta perusmotonet osilla pitäs pärjätä.

« Viimeksi muokattu: 25.12.2022, 22:28:23 kirjoittanut Tonic »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää
« Vastaus #1 : 26.12.2022, 09:31:51 »
Ei sellaista hydraulista painelaakeria ole kuin etuvetoisissa ja niissä taas ei ole 22 boorista levyä.

Eli kytkinpaketti vanhemmasta turbosta, mikä kuuluu tasaiseen vauhtipyörään ja painelaakerin sovellus jostain muusta mallista, tai joku yleismalli, mikä olisi varmaan helpommin sovitettavissa.

Poissa Tonic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää
« Vastaus #2 : 27.12.2022, 23:43:39 »
Ok.  Katoin, että jossain oli semmonen, mistä tuli suora metalliputki ulos kopasta.  Ja just vaihdoin 1.6d kytkimen siinä siro kokomuovinen painelaak.  Pitää kattella noita sivuja ja käydä sit mätänetin tiskillä.

Varmaan se 92  740/940 turbon paketti riittää.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2022, 23:46:25 kirjoittanut Tonic »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5033
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää
« Vastaus #3 : 27.12.2022, 23:57:15 »
Pitää se semmosen reilu 200hp kun vääntöjä joku 350Nm. 400Nm ei pidä kun hetken, jos sitäkään?
Turvallinen raja ehkä 330Nm?
Joskus muinoin noita polttelin eikä saanu hyvää kun vasta sre asetelmalla. Uudempi kaksoismassa piti mun mielestä ehkä paremmin..
« Viimeksi muokattu: 28.12.2022, 00:22:25 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää
« Vastaus #4 : 28.12.2022, 08:09:06 »
Ok.  Katoin, että jossain oli semmonen, mistä tuli suora metalliputki ulos kopasta.

Joo just sellainen se etuvetoisen laakeri on. Sovitin sellaisen joskus M46 kytkinkoppaan.








Poissa Tonic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää
« Vastaus #5 : 01.01.2023, 20:07:18 »
No just tommonen. Pitää mätänetissä käydä etsimässä kytkinpaketti ja tommonen painelaakeri.

Onko se 740 2.0 turbo nyt tehokkain (~190hp)  m47 booreihin menevällä levyllä ja  Tasaiseen vauhtipyörään Käypällä kytkimellä?  Vai juuri se ei käy tasaiseen??
 
330nm = noin 242 ft lbs
Lättis vakiona 190ftlbs.


Yks mahd. Oli bmw 228mm asetelma ja volvon 228mm  levy...
Menee säätämiseks,kun sitten se levyn paksuus jne... kiva ois, jos joka nippeli ei olis eri autosta.


Eiköhän se myöhemmän mallin turbon kytkin siirrä, mitä m47 ja 1030 perä kykenee viemään tiehen.


Meinasin väli adapterin tehdä (jyrsiä) lättikseen sopivasta alumiinilimpistä tai esim ainesputkesta ja laatikon päähän 10mm levy johon reiät laatikkoon.  Siihen levyyn painelaakerin sais kiinnitettyä. 
« Viimeksi muokattu: 01.01.2023, 22:00:45 kirjoittanut Tonic »

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinpaketti m47 hydr. Ford lättäpää
« Vastaus #6 : 13.01.2023, 08:17:40 »
Yks mahd. Oli bmw 228mm asetelma ja volvon 228mm  levy...
Menee säätämiseks,kun sitten se levyn paksuus jne... kiva ois, jos joka nippeli ei olis eri autosta.

Asetelman shimmaaminen oikealla esijännitykselle on tuon koko projektin helpoin osuus.
Esimerkiksi Sachsin -618 (228mm) tarvii suoralla vauhtipyörällä 9.2-9.5mm paksun kytkinlevyn, jos sulla on 8.2mm-8.5mm paksu levy, niin upotat asetelmaa millin vauhtipyörään.

Suosittellen joka tapauksessa tarkistamaan esijännityksen siitä nimenomaisesta asetelmasta, mikä tulee käyttöön. Erityisesti jos aiot käyttää jotain volvon tarvikeasetelmaa.

Tuo -618 mahtuu m47 kytkinkoppaan kunhan vauhtipyörän korkeus on oikea. Muista mittailuissa ottaa huomioon kytkinlevyn boorin sovitus kytkinakselin alkupäähän. Silloin jää riittävästi tilaa asetelmalle ja painelaakerille.
MS-Koneistuspalvelut

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo