RallyBaron  Samppasport

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 200 Vastauksia
  • 23296 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #120 : 23.04.2023, 09:37:34 »
Itsereflektiosta siirrymme takaisin autoharrastuksen pariin.

Kävin äsken nyppäisemässä sulakkeen irti ja palanuthan se oli. Noita isompia laattasulakkeita ei ole omissa autoissa ollut jokuseen vuoteen joten käytättää sulakkeita myyvässä liikkeessä kunhan tässä saa aamupalan syötyä ja suoriutuu liikkeelle.

Sitten nähdään että oliko tuo tilapäinen mielenhäiriö vai porsiiko sieltä seuraavaksi DEM-yksikkö, haldexin pumppu vai jotain muuta kivaa. Vanhaksi kun elää niin näkee.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #121 : 23.04.2023, 11:23:41 »
Ja sulakehan sieltä menee heti uudestaan eli lisää tutkimista tiedossa. Muita koodeja ei ainakaan eilen ollut tullut ja juuri nyt ei pääse katsomaan.

Toisaalta kaikki palikat taitaa asustaa auton alla ja kuten jo todettiin, nosturille on vähän hankala päästä. Joten saattaa tulla korjaamokeikka.

Vähän tutkittua ainakin Haldex-pumpun ja moduulin testaus on suht. helppoa jos autoa saa sen verran nostettua. Kovin paljoa purkamistahan tuo ei diagnostiikan puolesta tarvitse niin josko saisi kaverilta apua.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2023, 11:42:04 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #122 : 23.04.2023, 17:21:14 »
Pieniä haasteita päästä käsiksi koko palikoihin. Oma pieni hallitunkki ei oikein nosta tuota riittävästi ja ei oikein huvita ryömiä kokonaan auton alle kun se on koripukkien ja parin kympin hallitunkin varassa.

Antaa huollon katsoa, eipä silläkään kauaa mene pumpun mittaamiseen. Oma veikkaus että öljyt vaihtamatta koko käyttöiältä ja tunnit yksinkertaisesti tulivat täyteen ja pumppu jumissa/rikki. Onhan tuohon ollut mielessä teettää Haldex-öljyjen vaihto mutta en ihan ehtinyt.

Pitäisi leimalle viedä viimeistään 11.5. niin jos yrittäisi ihan oikeasti läpi eikä pelkkää vikalistaa. Huollossa kaiketi saavat ehjättyä siihen mennessä.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #123 : 24.04.2023, 11:30:59 »
Kävin hakemassa Biltemasta pullotunkin ja pari uutta koripukkia + kumityynyn.

Perä näytti eilisen tunkkauksen jälkeen jäävän hiukan korkeammalle noin valmiiksi niin ehkä tuota nyt saa nostettua sen verran että alle sopii nyppäisemään pumpun piuhan irti. Sillä kun on aika helppo haarukoida että onko vika siinä vai ohjainkortissa.

Helpottaa huomattavasti myös huoltoliikettä kun voi osoittaa valmiiksi osan, joka pitää vaihtaa. Sen verran viheliäisen näköinen homma alhaalta päin näyttää videon perusteella olevan että ehkä jätän osaavammille/paremmilla työkaluilla varustetuille.

Jos vika nyt sattuu olemaan DEM-kortissa, niin sen nyt vielä juuri ja juuri vaihtaa itsekin. Täytyy vaan nypätä entistä sen verran irti että näkee mallin..
« Viimeksi muokattu: 24.04.2023, 13:15:13 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #124 : 24.04.2023, 13:15:00 »
Noniin. Parin tuliterän koripukin ja pullotunkin avulla homma hoitui. Eipä tarvinnut kuin nypätä pumpun liitin irti ohjainkortilta niin homma oli selvä. Sulake pysyy ehjänä ja DSTC:n herja poistuu.

Näytti kokolailla alkuperäiseltä. Olisin mitannut ohmit mutta Fluken mittapäät eivät mahtuneet liittimeen enkä jaksanut alkaa etsimään lankaa. Eiköhän tuo ole selvä peli muutenkin.

Voisi kysäistä korjaamolta että tilaanko pumpun itse vai hommaavatko kohtuuhintaan. Ainakin työtilaus selkiytyi huomattavasti.

e. Soitin korjaamolle, auto keskiviikkona sinne ja uusi pumppu paikalleen. 600e lystille tulee hintaa. Vaan palvelut maksavat.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2023, 13:41:20 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #125 : 24.04.2023, 15:43:33 »
Tämmöisen löysin että riittäähän tuossa hiukan naplattavaa jos itse haluaisi vaihdella.

https://www.youtube.com/watch?v=uZNC06Z7imQ&t=1088s

Olisi edes talli niin saattaisi harkita mutta ihan tuossa katoksessa en viitsi moiseen ryhtyä.  ;D

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #126 : 25.04.2023, 11:29:12 »
Hain autosta liput ja laput uudemman kerran tutkittavaksi ja laitoin samalla entisen omistajan liittämät + omat tähän mennessä kertyneet kuitit kansioon ja perustin Excelin omille huolto/korjaus/parannustoimenpiteille.

Autoon on kuin onkin tehty kertaalleen sekä Haldex-öljyjen vaihto että vaihdelaatikon öljyn vaihto v. 2019. Lisäksi sähköinen rattilukko on uusittu 22 joten sen kanssa ei luulisi ihan heti olevan murheita. Jonkin verran tehostimen öljyt vuotaneet joten täytyy tsekata tuo kesällä jos pellin alla tulee touhuttua muutenkin. Huohotinletku on irronnut kertaalleen ja johonkin pyörään lienee vaihdettu laakeri.

Aiempia kuitteja tuolla ei juuri ole joten mahdolliset muut tiedot jäävät puuttumaan.

On auto siis jonkinlaista huoltoa saanut osakseen ainakin 2010-luvun loppupuolella joka toki näkyy yleiskunnossakin. Öljynpaineanturi on uusittu myös noihin aikoihin joten aika nopeasti on alkanut kiukuttelemaan uudestaan. Jospa kunnollinen puhdistus auttaisi tuohon.

e. Kotitoimistopäivää vietän kun flunssa tahtoo vähän vaivat niin katsoinpa samaan syssyyn Vidan näyttäneet vikakoodit. Ei tuolla mitään kovin akuuttia näytä olevan, suurin osa on keltaisella eikä näytä toistuneen hetkeen. Öljynpaineanturi jaksaa herjailla ja Haldex tipautti DEMin sulakkeen niin siitä parit koodit. Voisi käyttää loppuviikosta leimalla niin katsotaan mitä katsuri on mieltä autosta.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2023, 11:42:52 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #127 : 26.04.2023, 16:18:03 »
Haldexin pumppu vaihtui korjaamolla alle kahteen tuntiin ja hinta-arvio pysyi. Auto ei herjaillut mitään kotimatkalla, nelivetoa en viitsinyt kokeilla sulalla kelillä.  :D

Katsastus varattu 9.5. Katsotaan että löytyykö siellä lisää tehtävää vai tuleeko leima suoraan. Omaan ajoon tuossa nyt ei mitään erityistä pitäisi olla jos ei jousituksen lievää löysyyttä lasketa. Alustassa voi toki jotain kulunutta osaa olla mutta ei tuo ainakaan kolise eikä tee muutakaan ylimääräistä töyssyissä.

Ennen katsastusta täytynee vielä ottaa ajovalot uusintakäsittelyyn ja tehdä loppuun lakan kanssa - tai sitten pyyhkäisen katsastukseen viedessä wd-40:llä kirkkaaksi hetkeksi.  8)

Vpartislle oli näemmä tullut myyntiin valojen "linssejä". Asennusvideo kyllä näytti varsin mielenkiintoiselta ja näinköhän umpiosta tulee täysin tiivis.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #128 : 27.04.2023, 12:01:11 »
Tekemistä riittäisi vielä katsastukseen. Valot pitäisi käydä uudestaan läpi ja lakata että myös pysyvät kirkkaina. Katselin jo lakkaa Biltemasta mutta oli tilanne päällä tuon nelivedon vian tutkimisen kanssa niin ei joutanut jäädä etsimään paremmin.

Sisustaan laitoin tulemaan Amazonista käsin tehdyt kangasmatot. Saapuvat vapun jälkeen jolloin pitänee laittaa sisustaakin hiukan tikkiin mm. nahkapenkit hoitamalla ja nuo uudet matot paikalleen & muuta pientä. Alumiinilistat tuossa jo onkin valmiiksi - ilmeisesti auto sitten on ihan oikea R-design kun on maskia, takaspoikkaa, listat sisällä jne.

Mittaristo käy päivä päivältä ahdistamaan enemmän kun on kohtuullisen vanhanaikaisen näköinen. Pitänee suunnitella TFT-päivitystä. Ebaysta saa noita melko halvalla mutta pitääkö huomioida jotain jos ulkomailta tilaa?

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #129 : 01.05.2023, 12:36:48 »
Jos et ole jo katsonut VolvoSweden videoita TFT-mittariston vaihdosta, niin kannattaa katsoa. Tuossa viimeisin versio vaihe vaiheelta. Aikasemmat yritykset eivät onnistuneet täysin.

https://www.youtube.com/watch?v=nX03RHOQxNQ

Videolla Yuri selittää myös mikä mittaristo käy ja mikä ei. Tarvittavasta VDash:sta en osaa sanoa mitään.

Ei ulkomailta tilaamisessa mitään ihmeellistä pitäisi olla, kannattaa katsoa myyjän tiedot ja suositukset eBay:ssa ja jos epäilyttää niin siirtyy seuraavaan. Suurinosa eBay ostoksista EU-ulkopuolelta menee nykyään automaattisesti Global Shipping kautta, joten verot ja tullit hoituvat jo maksaessa. Tulliin tarvitsee ilmottaa käytännössä vain eBay IOSS-numero ja hakea tavarat lähipostista.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2023, 13:04:08 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #130 : 06.05.2023, 17:59:38 »
Jos et ole jo katsonut VolvoSweden videoita TFT-mittariston vaihdosta, niin kannattaa katsoa. Tuossa viimeisin versio vaihe vaiheelta. Aikasemmat yritykset eivät onnistuneet täysin.

https://www.youtube.com/watch?v=nX03RHOQxNQ

Videolla Yuri selittää myös mikä mittaristo käy ja mikä ei. Tarvittavasta VDash:sta en osaa sanoa mitään.

Ei ulkomailta tilaamisessa mitään ihmeellistä pitäisi olla, kannattaa katsoa myyjän tiedot ja suositukset eBay:ssa ja jos epäilyttää niin siirtyy seuraavaan. Suurinosa eBay ostoksista EU-ulkopuolelta menee nykyään automaattisesti Global Shipping kautta, joten verot ja tullit hoituvat jo maksaessa. Tulliin tarvitsee ilmottaa käytännössä vain eBay IOSS-numero ja hakea tavarat lähipostista.

Jotain videoita tuli katsottua aikaaan mutta en muista että oliko juuri tuo kyseinen. Täytyy tutkailla asiaa ja katsoa, mistä löytyisi sopivan hintainen osa.

On tuota nyt lyhyen ajan sisällä laitettu ehkä tähän kohtaan riittävästi kun kulut alkavat olla lähempänä kahta kuin yhtä tonnia.Ja vielä jaksaa auto herjailla satunnaisesti öljynpaineesta joskin ilmoitus häviää kun auto on parkissa hetken. Öljynvaihto nyt on joka tapauksessa tarkoitus tehdä kesän aikana niin jospa tuo jo kertaalleen uusittu anturi alkaisi pelaamaan puhdistuksella. Toisaalta autolla käytiin tällä viikolla Kotkassa eikä minkäänlaisia ilmoituksia öljystä tullut, taso vielä tarkistettiin lähtiessa ja ylärajalla tuo on pysynyt.

Valojen kunnostusta tutkin aikani ja totesin että lakkaa pintaan niin josko sitten alkaisi pysymään hiukan paremmin kirkkaina. Jokin pöpö on vaivannut jo toista viikkoa ja hikeä pukkaa. Urhoollisesti kävin kuitenkin nyppäämässä umpiot jälleen kerran irti ja eikun pesuhuoneeseen tutkimaan. Ei noissa mitenkään syviä jälkiä ollut joten ensimmäinen hionta lienee ollut kohtuullinen. Ajoin nyt kuitenkin varmuuuden vuoksi vielä uudestaan 1200 ja 2000 -paperilla. ChrisFixin videossa lakka suihkaistaan suoraan päällä (toki puhdistus ensin). Hiukan skeptinen olin tuon suhteen ja tässäkin näyttää olevan monenmoista koulukuntaa. Lopulta uskoin videon kommentteja ja ajattelin että kaipa sen lakan voi hioa pois jos se nyt jostain syystä menee edelleen keturalleen.

Käläkäläpullolla nyt ei varsinkaan meikäläinen saa mitenkään mahdottoman priimaa jälkeä aikaan mutta pari kerrosta Clear Coatia niin nuohan näyttävät nyt suorastaan hyviltä. Antaa nyt kuivua parvekkeella huomiseen asti ja jos sitten hieroisi vielä Collinite 476n pintaan. Uskoisin tuon jälkeen kelpaavan myös katsastusmiehelle, hiukan alkoi pelottamaan että jos käskee uusimaan umpiot niin kalliiksi tulee taas. Itse asiassa jälki oli jopa niin hyvää että aloin harkitsemaan, jos takavalot käsittelisi samalla metodilla - tosin paikallaan kun saattavat olla hiukan turhan suuritöiset päästellä pois paikoiltaan.

Sen verran edistin viimein myös projektia jossa RTIn paikalle survotaan nykyaikaisempi näyttö ja sen kaveriksi RaspBerry, että hommasin käytettynä paketin jossa toki on ensimmäisen polven kone mutta kuitenkin mukana näyttö ja muut kilkkeet virtalähteineen niin pääsee virittelemään. Tuohon saa myös CarPlay-donglen Amazonista muutamalla kympillä jolloin auto nykyaikaistuu kummasti, tuohonhan nyt rakentelee samalla vaivalla myös peruutuskameran jota kieltämättä on ollut pienehkö ikävä kun sellainen on löytynyt kahdesta viimeisimmästä autosta. Vielä täytyisi tutkia että miten audion saisi rakenneltua mahdollisimman järkevästi.

Stereoille olisi ehkä muutoinkin syyytä tehdä pieni huolto kun matkalaiset valittivat huonoa ja humppaavaa äänenlaatua takana. Itsekin olen havainnut että välillä puhelimen kautta ei tahdo saada oikein minkäänlaista järkevän kuuloista ääntä.

Siinäpä taas pientä säätöä. Yritetään nyt ensin saada autoon leima ensiyrittämällä. Eipä kai tuossa mitään erityistä pitäisi olla kun tuo öljyvalokin on aika todistettavasti anturin ongelma ja öljyn taso ei muut mihinkään.

Onko jollain muuten noita Vpartsin "dynaamisia" vilkkuja autossa? Ovatko ne kelvanneet katsastusmiehelle vai pitääkö tässä vielä vaihtaa nuokin origniaaleiksi ettei tule sanomista? Lisäpitkien ledit nappasin pois kun kiinakamaa ovat. Ei noitakaan edes välttämättä olisi huomannut mutta kun umpiot nyt olivat muutenkin irti niin palautinpahan samalla alkuperäiset polttimot paikalleen.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #131 : 09.05.2023, 10:58:34 »
Ei kiinnostanut katsastusmiestä sen enempää dynaamiset vilkut kuin muutkaan valot kun kaikki toki toimivat.

Kiinnosti sen sijaan kuskin puolen raidetangon nivel sen verran että siitä jäi leima kiinni. Toki apukuskin puolelta on vetoakselin kumi rikki joka olisi ihan fiksu laittaa myös kuntoon - leimalle sitä nyt ei tosin tarvitse välttämättä korjata.

Jarrut luonnollisesti hyvät niinkuin pitikin.

Vähäsen kuumottelisi vaihtaa tuo raidetangon pää itse kun silloin kustannukseksi jää n. 30e. Vetoakselin kumia en viitsi alkaa itse säätämään vaikkei se nyt elämää suurempi homma olekaan. Säästäähän se toki reilun satkun jo kun puolet tekee itse.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #132 : 12.05.2023, 10:32:03 »
Kesä tuli! Ja kangasmatot. Pitihän sitä heti ehtiessään tehdä pikainen imurointi ja kumikaukalomattojen vaihto kankaisiin. Kerrankin maltoin napata jopa pari kuvaa malliksi.

Sisustan kunnollinen puhdistus ja käsittely odottelee vielä vuoroaan, ensin täytyy hoitaa leima-asiat kuntoon. Tänään illasta raidetangon pään vaihto. Tulin siihen tulokseen että auto tuli meille keväällä ja en tiedä, miten kauan vetoakselin suojakumi on ollut rikki, joten en lähde tuota vaihdattamaan vaan vaihdetaan nivel sitten kun aika on niin tulee uusi kumi samalla.

Yllättäen Teslalla ja Polestarilla ajelevat kaverit olivat sitä mieltä että mitä nuita kumeja vaihtamaan vaan nivel uusiksi sitten kun menee.  ;D

Sitten taas nuukemmat kamut sitä mieltä että uusi kumi vaan ja äkkiä. Mutta kun vahinko on tosiaan jo saattanut päästä tapahtumaan, niin kävin hakemassa Puuilosta tuubin Bisonin elastista korjausmassaa. Tiedä sitten että pysyykö tuo kiinni kumissa mutta ajattelin ainakin yrittää parsia tuota kokoon tuolla kun kerran samalla puolella on raidetangon kanssa.

Kangasmatot siis Amazonista. Ainakin kuvauksen mukaan joku näppärä sakemanni käsin ommellut. Hyvin nuo kyllä sopivat paikalleen ja kiinnikketkin olivat oikea-oppiset joten varsin tyytyväinen olen 62e hinnalla noihin. Ohessa linkki jos jotakuta kiinnostaa, saa sarjoja toki Suomestakin aika monenlaatuisina.

https://www.amazon.de/dp/B019SLKGHI?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details






e. nyt kun kuvaa katsoo, niin saatan harkita sisätilanlämmittimen poistamista kesäksi kun ei käyttöä ole - on sen verran helppo napata paikalleen ja pois että joutanee varastoon kesäksi.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2023, 10:35:19 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #133 : 12.05.2023, 18:14:29 »
Raidetangon pää vaihtui melko suit sait, aikaa meni varmaan alta kolme varttia. Raidetangon pään kiristysmutteri tuntui aluksi olevan tiukassa mutta hetken WD-40-kylvyn jälkeen antautui melko helposti.

Päällimmäinen mutteri taas lienee ollut kutakuinkin momentissa (65Nm) kun ei tarvinnut kuin näyttää pulttipyssyä niin heilahti auki. Sittenpä ei tarvinnut muuta kuin ottaa entinen osa pois paikaltaan, uusi tilalle ja mutterit kiinni. Laitoin mutterin takaisin momenttiin kun kerran avain löytyy.

Koeajolenkillä totesin että mittailusta huolimatta kulma saattoi hiukan muuttua koska tuntui kuin ratti olisi hiukan vinossa. Voi tosin olla tuo paikallinen katukin niin kalteva ja urilla ettei oikein tarkkaa kuvaa saanut. Viikonloppuna ajellaan joka tapauksessa hiukan pidempi matka joten pitää seurata ratin asentoa. Voisi tuon joka tapauksesssa käyttää ensi viikolla suuntauksessa ja sitä tehden leimalla niin on sekin asia taas vuodeksi järjestyksessä.

Entinen osa oli varmaan sen verran löysä että päästi renkaan heilumaan koska muutoin tuntui nyt vakaammalta ajaa. Eli kulmien säädätys, leima ja kovaa ajoa.  :)

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #134 : 13.05.2023, 22:36:27 »
Ajelin tänään n. 60km matkan ja totesin että auto on nyt kyllä tasapainoinen ajettava ja kulkee kuin juna vähän kovemmissakin vauhdeissa. Sen verran uskalsin motarilla polkaista että varsin vakaa on.

Kun mahdollisuus oli niin käsinpesu ja vanteiden puhdistus painepesurilla. Nyt on taas puhdas auto kun muuten aikalailla pesurin varassa ollaan. Vesi liukui vielä kohtullisesti pinnalta mutta kyllähän tuohon tekisi mieli Collinitet vetää pintaan heti kun ehtii.

Ohjelmaa vaan on vähintäänkin riittävästi tulevillekin viikonlopuille niin taitaa lähinnä jäädä ajelun varaan. Hoidetaan nyt kuitenkin suuntaus ja leima ensi viikon aikana ennen Rukan lomaa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo