Autoracing  KL-varaosat

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 91 Vastauksia
  • 18059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« : 19.02.2023, 13:12:09 »
Kun pari lonkeroa johtaa loistavaan ideaan... ja vielä selvinpäinkin se vaikuttaa toteuttamisen arvoiselta.

Projektina on rakentaa F-ryhmän ralliauto Volvo S40 2.4i. Tiettävästi samalla myös maailman ensimmäinen tälläinen ralliauto. Tehdas on tämän aikoinaan rata-autoilua varten luokitellut kilpakäyttöön, mutta eipä noita radallakaan paljoa taidettu nähdä.

Kesällä 2022 autoliikkeen rivistä löytyi sopivalla hintalapulla 2004 vuosimallinen aihio, josta tätä ruvettu tekemään.


Koska tehdään tiettyjen sääntöjen mukaan, moottori tulee pysymään vapaasti hengittävänä. Muutoinkin nyt alkuvaiheessa moottori tullaan pitämään sisuskaluiltaan "vakiona" ihan kustannusteknisistä syistä johtuen. Tällä kuitenkin halutaan päästä ajamaan jo 2024... riippuu toki monessako kohtaa lähtee mopo lapasesta ennen sitä  :D

Tällä hetkellä suunnitteilla:
- Jotenkin välitetty M56H2 vaihdelaatikko Gripper lukolla
- Kisa-alusta by Bigem
- Kuitulokarit, konepelti ja takaluukku -> Tehdään vasta kun autolla päästy ajamaan
- Polykarbonaattilasit -> Tehdään nyt todennäköisesti vain ovien laseihin
- Kisaisempi moottori -> Kaukana tulevaisuudessa

Haasteita matkan varrella varmaan tulee piisaamaan "riittävästi"  ;D

Autossa tällä hetkellä paikallaan:
- Finess turvakaaripaketti
- Full race sähköt, sisältäen itsetehdyt johtosarjat, MaxxEcu PDM20 + Ecumaster Battery Isolator + BlinkMarinen 12 näppäiminen CAN-näppis
- MaxxEcu Sport moottorinohjaus
- Nopeutettu ohjausvaihde, 2 kierrosta laidasta laitaan. (Vakiokuoriin tehty vakiotangosta)
- Teräspunosjarruletkut kauttaaltaan, hydraulinen käsijarru, 3-tie venttiili + paineensäädin takapiirille
- Polyuretaanipuslat jokaisessa alustan tukivarressa
- Akku siirretty takakonttiin

Projektin tämän hetkinen (13.4.2024) tila:
« Viimeksi muokattu: 14.04.2024, 13:24:54 kirjoittanut RTP »

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #1 : 19.02.2023, 13:15:54 »
Ensimmäiseen puoleen vuoteen on siis lähinnä vain purettu autoa, mutta yksi muillekkin "nice to know" juttu tuli vastaan. Kun ralliratille etsin keskiötä, niin kaikilla valmistajilla tuntuu olevan virhe yhteensopivuuksien kanssa. Ja täten minullekkin saapui ensiksi ykköskorisen S40 keskiö. Lähes poikkeuksetta valmistajat ilmoittavat S40 kohdalla yhteensopivuuden vaihtuvan -07 faceliftin yhteydessä vaikka se todellisuudessa on vaihtunut jo tuossa korimallin vaihdossa. Eli jos joku halajaa tälläiseen suoraan oikeaa keskiöä pitää ottaa se mitä väitetään 07 -> sopivaksi.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #2 : 19.02.2023, 13:34:40 »
Tämä vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #3 : 19.02.2023, 17:38:28 »
Mielenkiintoinen projekti.  :)

Jos jaksaa näperrellä, ni koneeseen saa suht edullisesti läppärungot ite soveltamalla 2x 675 daytonan läppiksistä niin saa heti alkuusa paremman imusarjan.

Kantta vaa saa 'hieman' työstää että alkaa hengittää kunnolla, mut kyllä tuostakin kiukaasta varmasti sopivasti voimaa saa kaivettua. ;)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #4 : 19.02.2023, 19:05:13 »
Jos jaksaa näperrellä, ni koneeseen saa suht edullisesti läppärungot ite soveltamalla 2x 675 daytonan läppiksistä niin saa heti alkuusa paremman imusarjan.

Kantta vaa saa 'hieman' työstää että alkaa hengittää kunnolla, mut kyllä tuostakin kiukaasta varmasti sopivasti voimaa saa kaivettua. ;)
Joo eiköhän tuostakin pitäisi aika vähällä yli 200 heppaa irrota, mutta keskitytään niihin sitten paljon myöhemmin  ;D.
Edellisissä kilpureissa ollu liki puolet vähemmän tehoa, joten eiköhän tämä vakiokin alkuun piisaa. "Unelma" tilanteessa voisi ruveta toista moottoria jossain kohtaa kasaamaan johon sitten katsella tuota virittämistä enempi.

Niin jäi mainitsematta, että kaaret on toki tulossa ja tilattunakin. Toivottavasti maaliskuun aikana saadaan putket sisään. Myöskin nopeutettu ohjaus on suunitelmissa, tämä toki vielä vähän epävarmaa onnistuuko.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #5 : 19.02.2023, 21:00:40 »
Nii viiskutosen laatikon meinaat panna? Eiks noissa ollu kuuskutonen vai oliko alkupäässä 56?
Vai lukon ja välitysten takiako 56?

Jotenkin pitää saada koneeseen laajempi tehoalue, tuossa käyrä kiipee jyrkästi 6000 rpm asti ja siitä taas putoo yhtä jyrkästi.
Ei kai hyvä rallissa?
En tiä. :P
« Viimeksi muokattu: 19.02.2023, 21:05:59 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #6 : 19.02.2023, 21:09:25 »
Kuinka paljon f-sarjan säännöt salliin moottorin virittämistä? Moottorin vaihdosta joutuu eri sarjaan, mutta voiko antaa kannelle viilaa, jne... mitä näitä on perinteisiä vaparin viritys keinoja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #7 : 19.02.2023, 23:12:31 »
Nii viiskutosen laatikon meinaat panna? Eiks noissa ollu kuuskutonen vai oliko alkupäässä 56?
Vai lukon ja välitysten takiako 56?

Jotenkin pitää saada koneeseen laajempi tehoalue, tuossa käyrä kiipee jyrkästi 6000 rpm asti ja siitä taas putoo yhtä jyrkästi.
Ei kai hyvä rallissa?
En tiä. :P
Kyllä nää vaparit on kaikki viiskutosella, turboissa sitten se kuuskutonen. Ja lähinnä siitä syystä että on alkuperäinen niin pääsee "ehkä" halvemmalla  :D
Joo toi vakio käyrä on aika raa'an näköinen tehon osalta, vääntökäyrähän on vakionakin jo ihan mukava. Mutta aika näyttää...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #8 : 19.02.2023, 23:16:50 »
Kuinka paljon f-sarjan säännöt salliin moottorin virittämistä? Moottorin vaihdosta joutuu eri sarjaan, mutta voiko antaa kannelle viilaa, jne... mitä näitä on perinteisiä vaparin viritys keinoja.
Jotakuinkin mitä vaan kunhan ei kasvata iskun pituutta. Lohkonkin saa vaihtaa kunhan tuo alkuperäinen kansi ja kampiakseli sopii suoraan. Siksi siihen moottoriin saisi hakattua x2 muun auton osien arvon ja siksi siihen ei nyt heti lähdetä  ;D

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #9 : 20.02.2023, 09:02:40 »
Kiinnostava rojekti. Tätähän pitää seurailla.  :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #10 : 20.02.2023, 10:21:38 »
Joo no, taisin hapuilla tuossa laatikossa meillä kun on se T5 niin on se M66W. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #11 : 23.02.2023, 19:21:14 »
Hyvä että on erilaisia projekteja esillä  :)
Kilpureista ei foorumilla kovin montaa projektipäiväkirjaa ole, vaikka Volvoja viivalla on useampia. Vaparina saa maukkaat äänet vitoskoneesta ja mielenkiinnolla odotan mitä moottorille joskus tehdään, tässä lajissa kun siihen suurempaa tehoon kuitenkin tottuu jossain vaiheessa.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #12 : 26.02.2023, 14:52:47 »
Pikkuaskelia otettu tällä viikolla eteenpäin ja tulipahan koitettua että tasan 3 kierrosta on tuo vakio-ohjaus laidasta laitaan. Toinen ohjausvaihde tuli hommattua ja se on jo sorvaamolla ihmeteltävänä josko siihen toinen välitys saadaan aikaiseksi...
Piti rattiakseli kasata ja laittaa takaisin paikalleen että saisi mallailtua penkin paikkaa, mutta kojelaudasta tuon poikkitukipalkin irrotus ei olekkaan ihan piece of cake. Tuo kojelauta on jotain mystistä lasikuitu tjms. sekoitetta  :o. Luulin sen olevan jotain perusmuovia, että senkun olisi aukon tehnyt ja vähän taivutellut, mutta tuo onkin ilmeisesti valettu sisään aikoinaan tuo palkki... Otetaan pieni aikalisä sen suhteen.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #13 : 07.03.2023, 22:13:53 »
Pikkuhiljaa tippuu oleellisia tavaroita talliin:


Tilaukseenkin pistettiin jo tasauspyörästön lukko (Gripper), ei toki ole vielä mitään varmaa suunnitelmaa että mitenhän tuo vaihdelaatikko toteutetaan  ;D
Mikäs muuten on yleinen näkemys vauhtipyörä + kytkimen osalta? Pohtinut pitäisikö vaihtaa kiinteään vauhtipyörään, mutta mahtaakohan tuo vakio kaksoismassa tulla vielä tässä kohtaa ongelmaksi? Kytkin on joka tapauksessa vaihdon kohteena ja siksi se vauhtipyöräkin menisi samalla, mutta se hintalappu...

Sähköosien osalta on vieläkin vähän pohdintaa, Ecuksi tulee varmasti MaxxEcun Sport, mutta PDM:n suhteen arvon vielä että pistetäänkö budjetti ihan överiksi ja myös MaxxEcun PDM vai saisikohan tuosta jotenkin järkevästi Cartekin vehkeillä valmista...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #14 : 08.03.2023, 00:03:59 »
Mikäs muuten on yleinen näkemys vauhtipyörä + kytkimen osalta? Pohtinut pitäisikö vaihtaa kiinteään vauhtipyörään, mutta mahtaakohan tuo vakio kaksoismassa tulla vielä tässä kohtaa ongelmaksi? Kytkin on joka tapauksessa vaihdon kohteena ja siksi se vauhtipyöräkin menisi samalla, mutta se hintalappu...
Ongelma se ei ole, mutta painaa paljon. Kevyt/kevennetty kiinteä vauhtipyörä ehdottomasti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho