Ateho  Elekma

Turbon valinta T4 volvoon

  • 15 Vastauksia
  • 2480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Turbon valinta T4 volvoon
« : 17.03.2023, 09:34:26 »
Nyt olis pähkinää, juu tiiän että voin mennä finnturbolle kysymään ja menenkin mutta tuntuu tyhmälle mennä sinne kysymään ja ostaa muualta.

Ensinnäkin minulla on ihan uusi aito mitsupishin 19T mutta nyt kun tätä moottoria on alettu rakentamaan, mopo karkasi.... Ongelma on se että tuo #7 pakopesä mikä tuossa on ei riitä virtaukselle mikä kannesta saadaan ja se on pullonkaula. osa ratkaisu on ulkonen hukkaportti mutta mikä olisi isompi pakopesäinen ahdin joka asettuu tuohon unelman 400-450 hevosvoimaa tiedän että 19T ei siihen riittäisi muutenkaan.

Garret joku malli? en etsi sitä ämpärin kokoista holsettia sinne pellin alle mutta joku inhimillinen sen olisi oltava koska tarkoitus on ajaa radalla ja en ole tekemässä kierros monsteria eli maks 8400rpm joten ahtimen tarttis heräillä vähän aikasemmin kuin 6000rpm

Minä en ole mikään nero tässä ja toistan mitä kuulin kannen viilailijalta että nykyinen ahdin nostaisi pakolämmöt ja paineet kattoon ja se sitten tappaisi kalliin kannen....
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #1 : 17.03.2023, 10:22:05 »
8400rpm kuulostaa suht korkealta sekin, ilmeisesti kovilla nostajilla tulee tuo T4? Syksyllä jarrutettiin mun ex T5:sta joku 420hp navoilta Pulsarin GTX3076R:llä, painetta jotain 1.6 - 1.7bar ja todella hyvällä käyttöalueella. Lisää olis varmasti ollut tulossa, etenkin viinalla kun olis sietänyt reilusti enemmän painetta ilman nakua
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #2 : 17.03.2023, 11:43:21 »
hybrauliset nostimet. siksi ei ole tarkoitus 8000 kovempaa antaa kiertää mutta pistin tuon niinkuin suuntaa antavaksi tuohon. Sen verran tyhmä olen että A/R ei sano minulle mitään eli millä pakopesällät pitäisi olla että olisi oikea minun tarkoituksiin? Tuo pulsari olisi budjetti ystävällinen.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2023, 11:50:01 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #3 : 17.03.2023, 12:09:20 »
Tää kiinnostais itteeki vaikkei vielä pitkään oo ajankohtaista, sillä erolla että heräämään sais jossain ~5000rpm kieppeillä.

Ja kiertää sit sen mitä koneen saa kestämään.
Tehoja sen mitä irti saa vaan, vähintään 600hv.

LPS HX42 / HX45 superia mietin jossai kohtaa, mut pitää Lensulta kysellä kun ajankohtaista..

Eiks td04 turboon saa #8,5 pakopesää?
Mut hinnan puolesta järkevämpää suoraan isompi turbo.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #4 : 17.03.2023, 12:17:29 »
Eiks td04 turboon saa #8,5 pakopesää?
Mut hinnan puolesta järkevämpää suoraan isompi turbo.
Tuo on ns. laastari tähän minun ongelmaan kannen rakentajan mukaan. eli auttaa asiaa mutta ei korjaa sitä... siinä ilmeisesti se sisäinen hukkis on se ongelma.

Mietin tuota A/R juttua ja lukasin tämän eli jos menisin itse tuohon GTX3076R:n niin sille pitäisi ottaa A/R 0.60 pakopesä että olisi rata käyttöön soveliaampi ja isompi A/R olis sit enemmän mailin ajoon tarkotettu tai kiihytykseen. ? olenko edes siellä päin ajatuksen kanssa?
« Viimeksi muokattu: 17.03.2023, 12:43:59 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #5 : 17.03.2023, 14:11:44 »
Hydraulisilla nostajilla en itse yli 7000rpm kierrättäisi, toki minä nyt olen aika noviisi vielä tinakoneiden parissa. Kunhan olen viisaampien juttuja yrittänyt sisäistää.

Mulla oli 0.83ar pakopesällä (V-panta laipalla) ja täysi paine tais olla kadulla vähän olosuhteista riippuen ~3700rpm. Neloskoneessa jaetulla pakopesällä vois hieman olla vaikutusta.

Todella miellyttävä oli ajaa ja voimaa oli kuitenkin sen verran että pehmonen Yokohaman 255-leveä katupyörä suli ilosesti
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #6 : 17.03.2023, 14:31:13 »
No nuo maksimi kiekat selviää kun saadaan kansi kotiin ja juteltua... 7000 riittää sekin minulle.

Tuo pienmpi AR varmaan toimisi kun kuitenkin 1,9litranen kone että ei se volyymi ole ihan vitosen luokkaa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #7 : 17.03.2023, 18:41:33 »
Hydraulisilla nostajilla en itse yli 7000rpm kierrättäisi, toki minä nyt olen aika noviisi vielä tinakoneiden parissa. Kunhan olen viisaampien juttuja yrittänyt sisäistää.
7600rpm oon pitänyt rajotinta Englantilaisen eli nykyään valkean 245:n koneessa. Vaparinkin vakionokat on niin miedot, että homma vielä toimii. Muita muutoksia ei ole kuin jäykemmät jouset.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #8 : 23.03.2023, 10:29:30 »
Onko tuohon turbon valintaa muita ehdotuksia joka olis ok virtaavaan 1.9 litraseen koneesee? ilman että tukkis tätä pakopuolta?

Tuo pulsari ehdotus tuntuu hyvälle mutta onko muita mielipiteitä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5028
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #9 : 23.03.2023, 13:46:36 »
Tiedän että pyyhekumi käy mutta oli pakko keventää ettei mee liian vakavaks.


S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #10 : 23.03.2023, 15:02:03 »
meillä kilpurin b19 8v koneessa bw s257 sx-e ja agp:n v-band kiinnitteinen pakopesä. jos jossakin vaiheessa saadan tehtyä vuosia suunniteltu koneswappi T4 pannuun, niin suuri houkutus ajaa samalla ahtimella. sx-e on liukulaakeriversio ja samoilla spekseillä kuin efr kuulalaakerivermeet. on kevyt ja siro ahdin etenkin tuolla agp pesällä.

kuulalaakeriahdin ei tuhoa itseään niin helposti jos öljynpaineet romahtaa, ainakin se etu niissä on. heräämisen osalta liikkuu vaikka minkälaista legendaa jotta ne heräisivät herkemmin, vaikka näin olisi, niin ei ero ole kuitenkaan sekunteja! ei liukulaakeriahtimessakaan suuresti vastusta ole kun öljykalvo on välissä. kaveri joka on kohtuu paljon perehtynyt aiheeseen, suositteli meille tätä, oli itse päätynyt kilpurissaan kahteen tällaiseen. näissä suunnittelun lähtökohtana ollut kilpamoottorit, ei työkonekäyttö. nämä myös suunniteltu tällä vuosituhannella. siviilikilpurissa meillä perinteinen hx40superi, siihen verrattuna ainakin tällainen sx-e on sivistynyt. ja etenkin kilpurin vanha ahdin joka oli bw k-29, painoi ziljoona kiloa ja fyysisesti valtava jörkäle.

https://www.full-race.com/borgwarner-airwerks-s257sx-e-57mm-enhanced-s200sx-e-7670-turbo

https://www.turbozentrum.de/Turbine-housing-BorgWarner-AirWerks-S200SX-E-70mm-V-Band-V-Band-082-A-R-AGP

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #11 : 23.03.2023, 16:15:43 »
Tuo on ns. laastari tähän minun ongelmaan kannen rakentajan mukaan. eli auttaa asiaa mutta ei korjaa sitä... siinä ilmeisesti se sisäinen hukkis on se ongelma.

Mietin tuota A/R juttua ja lukasin tämän eli jos menisin itse tuohon GTX3076R:n niin sille pitäisi ottaa A/R 0.60 pakopesä että olisi rata käyttöön soveliaampi ja isompi A/R olis sit enemmän mailin ajoon tarkotettu tai kiihytykseen. ? olenko edes siellä päin ajatuksen kanssa?

Miten olis tuommonen GTX3071R Ja siihen se v-pantakiinnitys pakosarjaan, ja jos meinaat kierrättää noinkin korkealle niin melkein tuo puolivälin 0.83 a/r pakopesä.

Jos meinasit sen 450hp moottorista ottaa, niin tuolla ahtimella pikaisesti kun vilkasin niin jollain 18-2.2bar paineilla tuo ahdin tuottaa mukavasti sen noin 40-50lbs/min. Ja silloin tuo ahdin käy parhaimmalla mahdollisella hyötysuhteella tai korkeintaan yhden prosentin verran alemmalla hyötysuhteella...




Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #12 : 23.03.2023, 17:20:40 »
OK tästä on hyvä edetä... no edelleen odotetaan tuomiota kannesta onko siitä aihioksi. jos on niin sit pistän nämä tiedot hattuun ja ravistan ja käyn vielä finnturbolla juttelemassa ja sit aletaan kattoo rahotusta tai sit ei.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #13 : 23.03.2023, 17:30:47 »
finturbolla varmasti tietävät varmasti paljon ahtimista! meille ei millään halunneet myydä tuollaista bw sx-eetä. oma kokemus ja kavereiden täältä, jotta mielellään myyvät juuri sinulle muokatun ahtimen, jonkin pakopesä, jonkin keskiö ja jonkin kompura....sitten vähän sovitetaan ja sorvataan ja hop. saat juuri sinulle speksatun ahtimen joka maksaa, ja jonka huoltaminen ja rakenne tiedossa vain tekijällä kun on kasattu kaikesta. kyllä se varmaan on hyvä, mutta em. syistä johtuen ei helpoin esim. jälleenmyynnin osalta jne. sillä muokkaamisella saadaan katteet kohdalleen paremmin kuin valmiin ahtimen myynnillä.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Turbon valinta T4 volvoon
« Vastaus #14 : 23.03.2023, 17:48:06 »
finturbolla varmasti tietävät varmasti paljon ahtimista! meille ei millään halunneet myydä tuollaista bw sx-eetä. oma kokemus ja kavereiden täältä, jotta mielellään myyvät juuri sinulle muokatun ahtimen, jonkin pakopesä, jonkin keskiö ja jonkin kompura....sitten vähän sovitetaan ja sorvataan ja hop. saat juuri sinulle speksatun ahtimen joka maksaa, ja jonka huoltaminen ja rakenne tiedossa vain tekijällä kun on kasattu kaikesta. kyllä se varmaan on hyvä, mutta em. syistä johtuen ei helpoin esim. jälleenmyynnin osalta jne. sillä muokkaamisella saadaan katteet kohdalleen paremmin kuin valmiin ahtimen myynnillä.
Tämä tiedossa, tarviiko kukaan garretin k15/18 ahdinta dieseliin just sopiva tDi 1.9 rellun koneelle tuonne noi 130hv, noin esimerkkinä ja hintaa kertyi. nyt menen kyllä juttelemaan lämpimiksi sinne.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Samppasport  Futurez