Elekma  Autoracing

Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita

  • 40 Vastauksia
  • 4963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Pitkästä aikaa käyttöautosta topic pystyyn. :P Piti jo edeltävästä mk2 V70 tehdä, mutta se jäi ja jäi...

Pari vuotta sitten tämä auto tuli myyntiin. Mitään aikomusta ei ollut seuraavaa käyttöautoa ostaa, mutta varusteet, tekniikka ja varsinkin väri oli kohdillaan. Oli tartuttava tilaisuuteen.

Volvo V60 D4 aut. AWD
Väri massasta erottuva Rebel Blue.
Varusteita:
-Neliveto
-6 vaihteinen automaatti
-Rattivaihteet
-Adaptiivinen vakionopeussäädin jonoavustimella
-Adaptiiviset kaukovalot varjostustoiminnolla
-Vetokoukku
-Parkkitutkat edessä ja takana
-Peruutuskamera (aivan loistava asuntovaunun kytkemisessä vetokoukkuun)
-Webasto
-Lämmitettävä tuulilasi
-Lämmitettävä ratti
-Lämmitettävät etuistuimet
-Lämmitettävät takaistuinten reunapaikat
-BLIS
-Kaistavahti
-Kuljettajan tauko muistuttaja
-Nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
-Kompassi taustapeilissä
-Navi
-Kattoluukku
-Digimittaristo
-Harman Kardonin äänentoisto
-Isofix
-Koirakalterin lisäsin lisäämään matkustamon turvallisuutta
Vielä jotain muuta...? Lisätään jos tulee mieleen 

Ulkokuoreen on tehty joitakin muutoksia.




Auton vetokyky koeponnistettiin heti ja on kyllä hieno vetoauto. Woimaa on...


Syksyllä 2021 autoon laitettiin keraaminen pinnoite ja alusta sekä kotelot ruostesuojattiin. Jouluaattona 2021 illalla piti lähteä haudoille, auto ilmoitti lataushäiriöstä. Apulaitehihna oli mennyt poikki ja tippunut niin, ettei mennyt jakohihnan väliin. :o

Keväällä 2022 oli vuorossa iso huolto. Jakopäätä ei tarvinnut tehdä kun se oli tehty vuotta aiemmin.

Leima menee kesäkuussa umpeen, sitä ennen vaihtolistalla on kaikki jarrulevyt ja -palat, lisäjarruvalo ja vasen päiväajovalo. Vuosihuolto on varattuna helatorstain jälkeiselle perjantaille. Jarrusatulat on maalattu mustiksi ja niistä alkaa ruoste puskea läpi. Mustat satulat näyttää vähän vaisuilta mustien vanteiden kanssa, joten ne maalataan auton värikseksi jarruremontin yhteydessä. :juhau:

Tavaratilan koko on aiheuttanut päänvaivaa, mutta siitä on selvitty... :D
« Viimeksi muokattu: 28.02.2024, 16:53:16 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Auto huollettu tänään, mittarissa 181 500km. Huolto piti sisällään Essential-huollon, apulaitehihnojen uusimisen ja pakokaasulapun leimalle. Katsastus 12.6 mennessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Hieno  S*
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Hieno  S*

Kiitos. -H- Tosin omaa kädenjälkeä ei vielä juurikaan ole ulkokuoressa.



Tänään vaihtui vasen päiväajovalo. Alkuperäinen ei himmentynyt parkkivaloksi ajovalot kytkettäessä päälle. Olihan siinä ensikertalaiselle tekemistä. Puskuri irti kulmasta ja ajovalo irti. Siitä sai riittävästi tilaa. Samalla siistin akun ylläpitolaturin asennusta. Laturin sijottelu on edelleen huono, nyt ei vain aika riittänyt alkaa etsimään parempaa paikkaa. Johdotus on nyt huomattavasti siistimmin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Eilen vaihtui lisäjarruvalo. Alkuperäisestä oli 2/3 ledeistä pimeänä ja kosteutta valaisimen sisällä. Vaihtotyö oli yllättävän helppo vaikka koko spoileri piti käyttää pöydällä, kun lisäjarruvalon kiinnitysmutterit on valaisimen takapuolella. Spoileri on katon puoleiselta sivulta kaksipuoleisella teipillä kiinni, se oli ainoa asia mitä piti kiinnityksessä uusia.

Huomenna olisi vakaa aikomus vaihtaa jarrulevyt ja -palat. Saan auton nosturille, helpottaa hommaa melko paljon. S*
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Tänään vaihdettu kaikki jarrulevyt ja -palat. Etupäässä ei ollut muuta ihmeellistä kuin ~16tkm ajetut jarrupalat. Apukuskin puoleinen sisäpala aivan loppu, muut tuskin kuluneet yhtään.  :idiot2: Satulan mäntä ei vastustanut yhtään sen enempää kuin kuskin puolellakaan.

Kiitos Käikälä Garage nosturipaikasta ja JuHaU avusta ja Hanna ruokahuollosta. S*


Vanteet on likaiset ja satuloiden maalaus välttävä, koska kaikki tapahtui satuloiden ollessa paikoillaan ja pienellä kiireellä.  :-[




Takasatulat ajoin Vidalla huoltoasentoon. Moottorit veti käsijarrun säädön tappiin sisälle kuten kuuluukin. Ainoa vaan, että mäntä ei seurannut perässä. :facepalm: Männästä kumia raolleen ja VP Jakaria herkistämään mäntää. Käsijarrun moottorit irti molemmin puolin että sai varmistuksen säädön menemisestä alkuasentoon. Tässä vaiheessa pääsi painamaan isoilla siirtoleukapihdeillä mäntää ja se meni molemmin puolin hienosti sisään. Ei mennyt ennen Jakarikylpyä.

Autossa on Calixin ylläpitolaturi. Parkit ja sytytysvirta päällä useita tunteja tyhjensi akun niin, ettei jaksanut startata. Pieni tuumaustauko akku edelleen laturissa ja auto lähti käyntiin. Oikeastaan kaksi laturia rinnakkain...  ::)

Ulkonäkö muuttui mm. rei'itettyjen levyen ansiosta. Mutta mikä tärkeintä, joka kulmassa on uudet osat. Vanhat etulevyt olivat kierot ja ravistus jarruttaessa melko raivostuttava. Takapalat oli melkein loppu ja levytkin selvästi kuluneet.

Seuraavaksi leimalle.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
...
Apukuskin puoleinen sisäpala aivan loppu, muut tuskin kuluneet yhtään.  :idiot2: Satulan mäntä ei vastustanut yhtään sen enempää kuin kuskin puolellakaan.
...
Takasatulat ajoin Vidalla huoltoasentoon. Moottorit veti käsijarrun säädön tappiin sisälle kuten kuuluukin. Ainoa vaan, että mäntä ei seurannut perässä.
...

Tervetuloa vaan tuon kyseisen jarrupalan kulumisen ihmettelijöihin, omassa Romussa sama juttu ja mäntä tosiaan liikkuu yhtä herkästi kuin toisellakin puolella.

Joo, ei vedä huoltoasentoon ajo mäntää sisään.
Tuon takasatulan männän saa painettua sisälle esim. auton tunkilla (voimaa on  :D), ei tarvitse ottaa pois käsijarrun hilppeitä ja mahdollisesti rikkoa tiivisteitä tai kiinnityskorvakkeita.
Olikos tässä "pikku" AWD Volvossa umpinaiset vai jäähdytetyt levyt takana, kun ei kuvasta oikein selvinnyt meikän silmin katseltuna?
 
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Tervetuloa vaan tuon kyseisen jarrupalan kulumisen ihmettelijöihin, omassa Romussa sama juttu ja mäntä tosiaan liikkuu yhtä herkästi kuin toisellakin puolella.

Joo, ei vedä huoltoasentoon ajo mäntää sisään.
Tuon takasatulan männän saa painettua sisälle esim. auton tunkilla (voimaa on  :D), ei tarvitse ottaa pois käsijarrun hilppeitä ja mahdollisesti rikkoa tiivisteitä tai kiinnityskorvakkeita.
Olikos tässä "pikku" AWD Volvossa umpinaiset vai jäähdytetyt levyt takana, kun ei kuvasta oikein selvinnyt meikän silmin katseltuna?

Täytyy ostaa seuraavaksi sarja peruspaloja ja vaihtaa ensi kesänä tuo kuluva pala. Jää vielä toinen pala sitten varalle.  :idiot2:

Tämä oli osaltaan opettelua kun ensimmäistä kertaa tuli tehtyä takajarrut sähkökäsijarrulliseen. Kiitos vinkistä, ehkä muistan ensi kerralla olla purkamatta käsijarrun moottoreita irti. Tässä perus AWD:ssa on umpilaikat takana. D6:ssa on jäähdytetyt levyt.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Minkä valmistajan levyt tuli? Hyvältä tällainen vaan edelleen näyttää vaikka omaa exää ei muilta osin ikävä olekaan.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Minkä valmistajan levyt tuli? Hyvältä tällainen vaan edelleen näyttää vaikka omaa exää ei muilta osin ikävä olekaan.

Eteen Brembo Xtra ja palat samaa sarjaa. Taakse tuli Mekonomenin tarvikelevyt ja palat. Aika näyttää, miten kummankin pään setit pärjää.

Onhan tämä kori ajettavuudeltaan aika maukas, varsinkin aiempaan P2-koriseen seitenkymppiseen.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
On tosiaan asiallinen ajettava, mulla taisi loppujen lopuksi olla hammastanko viallinen joka pilasi ilon. Nyt viime kesästä lähtien nelikymppisessä on ollut takana nuo Xtrat, olisin laittanut eteenkin mutta näihin pikkujarruihin ei saanut joten otin Zimmermannit.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
On tosiaan asiallinen ajettava, mulla taisi loppujen lopuksi olla hammastanko viallinen joka pilasi ilon. Nyt viime kesästä lähtien nelikymppisessä on ollut takana nuo Xtrat, olisin laittanut eteenkin mutta näihin pikkujarruihin ei saanut joten otin Zimmermannit.

Mulla taas edellisessä seitenkymppisessä taisi olla hammastanko väljä kun se ei mennyt suoraan ja se osaltaan jätti siitä hieman ikävän vaikutelman. 100tkm sillä kerkesin kärräämään.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Auto katsastettu huomautuksitta tänään aamupäivällä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
On tosiaan asiallinen ajettava, mulla taisi loppujen lopuksi olla hammastanko viallinen joka pilasi ilon. Nyt viime kesästä lähtien nelikymppisessä on ollut takana nuo Xtrat, olisin laittanut eteenkin mutta näihin pikkujarruihin ei saanut joten otin Zimmermannit.

Onko sulla noi Xtra-levyt reikien porauksen osalta peilikuvat toisistaan? ???

Olen aina ollut siinä uskossa, että levyjen poraus olisi ikään kuin pyörimissuuntaan. Nyt kuskin puolen levy pyörii väärinpäin.  :idiot2:



Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Paas kattoen myös niiden jäähdytyskanavien kaarevuus levyn ulkokehältä, saatat yllättyä.
316 millisissä Aten levyissä vänkärin puolella pyörii väärin päin, ekonomit laskeneet, ettei kannata tehdä kuin yhden mallisia levyjä eikä peilikuvana toiselle puolelle, ei ole tehty kuitenkaan suoria kanavia. Boschin tarvikelevyissä sama homma, kait muissakin.
300 ja 336 millisissä ei väliä.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron