Autoracing  KL-varaosat

Vikakoodi P003F johti harhaan, vika (ehkä) polttoaineen paineanturissa

  • 4 Vastauksia
  • 1395 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Ihan varoittavana esimerkkinä ajattelin naputella tälläisen jutun, elikäs S80:ni alkoi tekemään satunnaista tehon katoamista ja pätkimistä mutta moottorivikavaloa ei syttynyt. Luin koodit geneerisellä OBD-lukijalla (BT-palikka ja Torque kännykässä) ja sain ulos koodin P003F, A Camshaft Profile Control Circuit Stuck On Bank 2. Googlailin ja löysin paljonkin tarinoita jumiutuneista VVT-solenoideista, joten tilasin sellaisen noin satasella saksalaiselta nettisaitilta.
Osa tuli ja oli oikea, mutta mitään muutosta asiaan ei oikein tullut. Pätkiminen oli kuitenkin melko marginaalista, joten ajattelin että katsellaan kevväämmällä kun on lämpimämpää että löytyykö johtosarjasta jotain häsmäkkää.

Tuossa sitten keväänkorvalla syttyi SRS-vika mittaristoon ja tätäkin tuli googlailtua ja todettua että vikailmoitus jää päälle, vaikka vika korjaantuisi ja se pitää erikseen kuitata skannerilla, joka osaa keskustella SRS-yksikön kanssa. No, tilasin sitten pikkupäissäni googlailujen perusteella Autelin 806-lukijan, joka tulikin melko nopeasti paikalle.

Lukija kertoi että on ollut katkos (muistaakseni) apukuskin turvattynyn poiskytkentäpiirissä, vikakoodit nollaamalla SRS-ilmoitus hävisi mittaistosta eikä ole palannut ainakaan nyt pariin viikkoon.

No, kun kerran lukija oli, niin katsoinpa mitä muista moduuleista löytyy ja katso ja hämmästy, ECM:n vikakoodilistasta löytyi ilmoitus polttoaineen paineanturiviasta. Eikä muuta. Tämäkin hävisi nollaamalla, mutta palasi pienen ajelun jälkeen, aivan kuin P003F:kin.

Teinpä testin ja ajoin kunnes vikakoodi tuli taas ja normi OBD kertoo tosiaan tuota VVT-venttiiliä ja suora neuvottelu ECM:n kanssa paineanturia. Sitten nollasin koodin ECM:stä ja kappas, se P003F katosi OBD-puolelta  :o

No, kun kerran on loggaava lukija, niin lukija kiinni ja ajelulle.



Hopsanssaa, siellähän paineanturi pamahtaa tappiin, joka sitten (olettaisin) ajaa polttoainepumpun tehot alas ja sitten bensan riittävyys onkin vaakalaudalla ja nytkähtää?
No, nyt on polttoaineanturi tilauksessa, palataan astialle kun saadaan vaihdettua että kui äijjän käy.

Kyllä tässä vähän haihtui luotto noihin standardi-OBD-lukijoihin edes apuvälineinä  :buck2:

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Se on just tuo standardi OBDII puoli kun ei valmistajat käytä oikein niitä. Citröenistä sai vikakoodiks toisioilma venttiilistä jota ei koko autossa edes ollut vaan oli lopulta toision ilmapumppu. Sit per auto malli vuosiluvun mukaan melkein vaihtelua noiden Pxxx koodien kääntämisessä oikeaksi..
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa Miäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Tässähän lisähämäystä tarjoaa se, että P003F on ihan oikea koodi ja siinä on melko yhteensopivat oireet  :P

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
  • www.vrcf.fi
Tästä nähdään että kuinka tärkeää on varmistua koodin paikkaansapitävyydestä. Sekä myös että kännytesterit ovat kännytestereitä.
S80 -07

Poissa Miäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Tästä nähdään että kuinka tärkeää on varmistua koodin paikkaansapitävyydestä. Sekä myös että kännytesterit ovat kännytestereitä.

P003F oli myös edellisen katsastuksen jäljiltä katsastulapussa, että ei sielläkään ihan parhailla vehkeillä päristellä  ;D

 

Samppasport  Futurez