Samppasport  Futurez

OEM-peräöljyjen erot?

  • 6 Vastauksia
  • 794 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
  • V60 D4 AWD
OEM-peräöljyjen erot?
« : 30.05.2023, 06:50:34 »
Tilasin pari litraa peräöljyä ja ajattelin että vaihdan noilla sekä perä, että kulmaöljyn, mutta onko niissä eri öljylaatu?
Selasin Skandixilla tarjontaa, niin siellä tarjotaan taka-akselille tätä:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-and-consumables/oil/oil-differential-rear-axle-1-l/1015892/

Ja tätä myydään "angulargear"-viitteellä:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-and-consumables/oil/transmission-oil-angular-gear-1-l/1021936/

Kummassakin sama OE-numero, mutta varastosaldo eri? Eli onko sama tuote ja voiko luottaa että menee täsmälleen oikein jos laittaa tuota ensimmäistä kardaanin kumpaankin päähän?

Auto on V60 AWD 2016


Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: OEM-peräöljyjen erot?
« Vastaus #1 : 30.05.2023, 10:34:52 »
Omaan V90:een vaihdoin hiljattain ja siinä ainakin oli kulmavaihteessa selvästi lievempi öljy kuin perässä. Veikkaisin, että kulmavaihteessa oli synteettistä vaihteistoöljyä 75W-90 ja perässä mineraaliöljyä W80 tai 80W-90 (siis tehtaalla asennetut öljyt olivat).

Kunhan on laadultaan vetopyörästöön tarkoittua öljyä, niin tuskin on kovin suurta väliä. Itse laitoin muistaakseni tällaista molempiin päihin kardaania https://www.motonet.fi/fi/tuote/597590/Mobilube-1-SHC-75W-90-1-l-vaihteistooljy
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: OEM-peräöljyjen erot?
« Vastaus #2 : 30.05.2023, 13:08:37 »
Minä taisin laittaa tätä vuotta vanhempaan kuin aloittajalla, kulmavaihteeseen ja perään.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/590135/Castrol-Transmax-Axle-Long-Life-75W-90-GL-5-1-l-peraoljy

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
  • V60 D4 AWD
Vs: OEM-peräöljyjen erot?
« Vastaus #3 : 31.05.2023, 06:22:41 »
Tuo Castrolin öljy on varmasti hyvä tuote.

Todella hämärä tuo 31259380 kun sitä myydään sekä GL4, että GL5 luokiteltuna.
Voi tietenkin olla että se on GL4/5 josta johtuen sitä myydään molemmilla spekseillä, mikä tietenkin virhe. Aika oleellinen asia hypoidivaihteelle, onko öljy GL4 vai GL5.
Toisaalla taas sanotaan sen käyvän suunnilleen kaikkiin Volvon vetopyörästöihin, mutta toisaalla taas on rajattu esim. näin: "Tarkoitettu kaikille taka-akseleiden kartiovaihteille XC90:lle mallivuodesta 2016 ja muihin malleihin mallivuodesta 2013 alkaen."





No, ainakin sitä myydään molempiin vaihteisiin sopivana ja VIN-koodilla tuota tarjoaa niin luotettavahan siihen on.

Tuolla on kohtuu hintaan, mikäli haluaa öljyä Volvon purkissa ostaa.

https://ato24.de/en/volvo-transmission-oil-31259380-1l.html
« Viimeksi muokattu: 31.05.2023, 06:46:47 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: OEM-peräöljyjen erot?
« Vastaus #4 : 01.06.2023, 08:35:45 »
No, ainakin sitä myydään molempiin vaihteisiin sopivana ja VIN-koodilla tuota tarjoaa niin luotettavahan siihen on.
Valitettavasti markkinat ovat muuttuneet niin, että lähes kaikkeen tarjottavaan on syytä suhtautua tietyllä varauksella. Tuoteväärennökset ovat erittäin tuottoisa ja kukoistava ala. Selvästi edullisempi merkkituote on aina epäilyttävä, mutta suuri osa väärennöksistä liikkuu ihan markkinahinnoilla.

Esimerkkejä löytyy ihan kotimaan kivijalkaliikkeistä. Taannoin Raisiosta löytyi väärennettyä Mobilin öljyä, kun tuotteen täkäläinen edustaja sattui piipahtamaan varaosaliikkeessä. Jopa Koskenkorvan viinaa on löydetty väärennöksenä! Ei siis ihme, että erilaiset hologrammit ja RFID-tagit ovat lisääntyneet pakkauksissa.

Perinteisesti GL-4 kuuluu vaihteistoon, jossa tarvitaan toimiva synkronointi. GL-5 on runsaammin lisäaineistettu ja sen paineenkesto on nelosta parempi, joten se sopii vetopyörästöihin.

Myynnissä on jo näitä sekä-että luokituksen öljyjä, mutta olettaisin niiden olevan kompromisseja. Toki kehitys kehittyy ja lienee sitten mahdollista yhdistää paineenkesto ja synkronirenkaille sopiva "tahmeus"?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
  • V60 D4 AWD
Vs: OEM-peräöljyjen erot?
« Vastaus #5 : 01.06.2023, 08:49:07 »
Valitettavasti markkinat ovat muuttuneet niin, että lähes kaikkeen tarjottavaan on syytä suhtautua tietyllä varauksella. Tuoteväärennökset ovat erittäin tuottoisa ja kukoistava ala. Selvästi edullisempi merkkituote on aina epäilyttävä, mutta suuri osa väärennöksistä liikkuu ihan markkinahinnoilla.


Volvo-brändätyn tuotteen kohdalla voinee olla suhteellisen levollisinn mielin, koska tällaisen tuotteen markkina on melko mitätön, varsinkin nykyään kun kyseisten voitelukohteiden huolto ei ole kuulunut vuosikymmeniin huolto-ohjelmiin.
Käytännössä näitä myydään vain mahdollisten korjausten yhteydessä ja harrastajille jotka haluavat pitää huolta autoistaan.
Siksi voisi kuvitella, että tällaisen tuotteen väärentäminen ei maksa vaivaa kenellekään? ???

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: OEM-peräöljyjen erot?
« Vastaus #6 : 01.06.2023, 11:10:14 »
Ei tosiaan tarvii epäillä, että purkissa olisi jotakin muuta kuin siellä etiketin mukaan pitäisi olla. Alkuperäinen kysymyshän oli, että onko kulmavaihteessa ja perässä eri öljy. Tehtaalta tullessa on eri öljy.

Omaani laitoin vaihdon yhteydessä samaa synteettistä, koska pidän sitä parempana ja kylmässä säässä notkeampana.

Olennaista lienee, että öljyä on ja että se edes joskus vaihdetaan. Öljytilavuus molemmissa murikoissa on aivan olematon, noin 4-5 dl saa pois imemällä täyttöpropusta. Tyhjennysproppua ei ole, koska alkuperäisten öljyjen on ajateltu kestävän auton elinkaaren ajan.



V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Elekma  Autoracing