Elekma  Autoracing

Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"

  • 611 Vastauksia
  • 445632 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #585 : 26.05.2023, 14:42:21 »
Toisaalta tämän auton arvokin noussut vuosien varrella. Taisi Joonaksella olla lähes täydellinen ajoitus tämän ostossa jos miettii ostohintaa. Muutama vuosi sitten näitä oli "halvalla" nettiautossa.
Juu ei näitä enää liiemmin 2k€ hintalapuilla myynnissä näe  ::)  :D Taloudellisestihan tämä sitten on ihan samanlainen konkurssi kuin menisi ja ostaisi saksasta 30k€ suoraan valmiiksi hyväkuntoisen ärrän että siinä mielessä tässä ei kyllä tienestien puolelle pääse vahingossakaan ;)

Ei nyt mulle paljoo avannut tuo että viritys on onnistunut jos tehot ei laske.
Niin että kun tehtaalta lähtiessä on ollut 240/330 niin jos nyt on enemmän niin silloinhan se viritys lasketaan onnistuneeksi? :)
Eiköhän se maksimiteholappu tännekkin anneta julki kun saa moisen käteen, tähän asti ajettu 1bar paineella. Tarina topicissa jatkuu ihan pian.

Oma veikkaus, isoissa laatikoissa uudet ajovalot ja pienissä etuvilkut.
Vois vaikka ollakin  ::)

« Viimeksi muokattu: 27.05.2023, 00:57:58 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #586 : 26.05.2023, 15:03:49 »
Akselia kasaan;



Vakaajiksi tosiaan tulee IPD:n trackspec, 25mm edessä että takana. Kaikki kasauksessa käytettävät osat on luonnollisesti uusia. Kuvassa näkyvä jarruletkunpätkä oli paikallaan jarruputkien taittelemiseksi, autoon päivittyy nyt samalla joka nurkkaan teräspunosletkut.

Tässä projektissa kun on kestänyt vuosia niin tämän taka-akselin jakotukinkin valmistus on ehtinyt loppua;


Ja kun "discontinued"-tilassa olevien osien uustuotanto alkaa aina kysynnän mukaan niin rekisterikilvenvalojen linssejä sai hetken kytätä mutta nyt sai sitten kellastuneiden ja säröillä olevien alkuperäisten tilalle upouudet osat;


Sitten sai ottaa moottorinkannatinpalkin käyttöön siinä tarkoituksessa mihin se tuli alunperin hommattua, kasikympin hammastanko oli nimittäin lisäohjelmanumero;

Laatikko olisi tarkoitus käyttää puoliksi ja tiivistää uudestaan kun tasauspyörästön kohdalta kuorien saumasta hikoillut läpi koko omistusajan verran. Ei vakava vika, mutta ärsyttävä ::)

Myös apurunko irti autosta, valmiina huoltotoimenpiteisiin;


Apurungon kanssa tuli aloitettua perusteellisesta pesusta ja purkamisesta, sitten puslien vaihtoon kun alkuperäisissä oli jo "hiukan" sanomista;




Puslien kaveriksi tulee vielä PU-jäykisteet, tulin lopputulokseen että tämä ratkaisu tähän autoon ihan riittävä enkä lähtenyt esim Delrin-pusliin tai C70 avon alumiinisiin.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2023, 15:08:07 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #587 : 27.05.2023, 23:37:14 »
Aikanaan moottoriremontissa tuli hankittua kytkin-upgraden perusosa eli 850R-asetelma levyineen.
Nyt oli sitten aika laittaa paikoilleen loput reseptistä eli teräsvauhtipyörä ja Sachs SRE -707.



Nyt pitäisi voimansiirron osalta pystyä ottamaan kaikki koneesta irti, ei pitäisi tässä kokoonpanossa lipsua  :)
Ja hauska nähdä miten vakiota kevyempi vauhtis saa koneeseen eloa, painavalla vauhtiksellahan tuo tinakone on vähän sellainen maamoottorin omainen  :D
« Viimeksi muokattu: 27.05.2023, 23:39:08 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #588 : 30.05.2023, 16:05:38 »
Kaikki kotona;

Ei silminnähtävää vauriota rattaissa ja synkroissa 453tkm ajetussa laatikossa.
Arvaus osui oikeaan, liimaus oli pettänyt kiinnityspultin reiän kohdalta ja hikoili sitten sitä kautta pihalle. Josko ei enää.
Noin ensimmäiseksi avauskerraksi ikinä oli kyllä erittäin simppeli toimenpide  :)

Polyinsertit laitoin paikoilleen apurunkoon;


Uudet moottorin tukikumit tuli laitettua paikoilleen koneen korviin, helpompi laittaa niin päin apurunko paikoilleen kun pitää saada tyynyt osumaan vain koloihinsa.

Laatikko paikoilleen;


Ja apurunkoa kasaan;


Pitää katsoa josko tänään saisi apurungon nostettua takaisin paikoilleen.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #589 : 30.05.2023, 18:18:16 »
Kaikki kotona;
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ei silminnähtävää vauriota rattaissa ja synkroissa 453tkm ajetussa laatikossa.
Arvaus osui oikeaan, liimaus oli pettänyt kiinnityspultin reiän kohdalta ja hikoili sitten sitä kautta pihalle. Josko ei enää.
Noin ensimmäiseksi avauskerraksi ikinä oli kyllä erittäin simppeli toimenpide  :)

Rohkaiseva kommentti... itekkin pitää loota avata sitten kun joskus saan lukon...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #590 : 25.06.2023, 23:28:26 »
Rohkaiseva kommentti... itekkin pitää loota avata sitten kun joskus saan lukon...
Juu :) päädystä vaan se "sivuttaisliikkeen vivun" putkisokka ja vipu irti, kuorien pultit auki ja puolikasta irti nostaessa kääntää samalla vaihdevipua vastapäivään :) Lukkohan se olis ollut kiva laatikkoon laittaa, mutta sen kohdalla taas se kuuluisa budjetti loppui kesken, ehkä sitten joskus, jätskille pääsee yhdelläkin raapien  :)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #591 : 26.06.2023, 00:40:15 »
Edellisen kirjoituksen jälkeen ohjaustehostimen putket tuli laitettua kunnostettuina paikalleen ja apurunko autoon takaisin;

Rattiakselin ja hammastangon väliin tuli uusi nivel, vanhassa oli vähän sanomista ja oli yksi väljän lähteistä. Nivelen houkuttelu takaisin läpivientikumin neulalaakeriin oli haastavin osa paikalleennostosta kun samalla nosti apurungon kulmia ohjausholkkeihinsa. Tuli sitten lopuksi purettua koko ohjausakselin läpivientikumi sisäpuolelta irti, pestyä ja kasattua paikoilleen. Nyt jo pukkien varassa ohjausta pyöritellessä tuntuma on vakuuttavamman tuntuinen kuin ennen.
Apurunko tuli uusilla pulteilla ja prikoilla kiinni sekä ohjaustehostimeen uudet öljyt.

Pohjan osat käväisi mutkan hiekkapuhalluksessa ja/tai sitruunahappokylvyssä;


Nepä sai sitten lopullisen pesun pintaansa;


Maalaushommiin sai kyllä useamman illan kulumaan yrittämättä, toista tusinaa pikkuosaa kun maalaili niin aika kyllä hupeni kellossa  :buck2:

Ardicin putkisto ja teline valmiina kasaukseen ja paikoilleenlaittoon;


Sitten piti värkätä jarruletkuille kannakkeet, googlaamalla niitä löytyy markalla yksi maailman sivu mutta vaan ei suomesta, niin rosterista sitten näpräilin oman näkemykseni asiasta ja mattamustalla sai lopputuloksesta tuotteen näköisen :)



Olka-akselit kasattuna;

Päädyin nyt sitten kuitenkin ostamaan muutamalla markalla uudet jarrukilvet eteen vaikka niiden funktio jääkin jarrulevyjen kanssa varsin minimaaliseksi mutta tyhjää paremmat.
Uudet pyöränlaakerit joka nurkkaan, tottakai - eteen FAG:t ja taakse SKF:t kun sattuivat olemaan otilla Aeromotorsilla noin silloin joskus 3v sitten kun nuokin ostin  :)
Kuvassa myös uudet tolpan pultit, aluksihan en niitä raaskinut ostaa kun monta euroa per puoli maksoivat, viimeisimmällä tavarantilauskierroksella napsuttelin koriin ja totesin että ehkä parempi näin  :D

Jarruja välissä eli pääjarruputki taakse;

Viimeinen osa auton alkuperäistä jarruputkistoa vaihtui uuteen samanlaiseen. Ko. putki on aiemman postauksen taka-akselin t-haaran kanssa koko tämän jumpan vanhimpia ostoksia, tän olen ostanut varmaan 2015/2016 auton ylimaalausta valmistellessa. Istuvuus oli juuri eikä melkein, ja se oli alunperinkin koko "volvo-lisän" maksamisen ideana, toki tässä kohtaa olisi jo itse metritavarasta taitellut ja prässännyt päät mutta silloin joskus oli ajatuksena vaihtaa vain "se yksi putki".

Sitten tuli hetki vietettyä toissavuotisen(?) ilmastointihuollon jälkimainingeissa kun jälkiviisaana aloin jännäämään että saako lämppärin läpiviennin vaihdettua irroittamatta koko koteloa;



Hieno keksintö mutta kirjoitusten mukaan tuntuvat vanhuuttaa pettävän pyytämättä ja yllättäen niin nyt on sitten uusi paikoillaan ettei tarvitse tuon takia pettyä niillä vähillä ajoilla mitä tällä autolla tulee ajettua. Vanha sieti irrotuksessa kyllä väkivaltaa poikkeuksellisen paljon ettei nyt kaikkein huonoimmassa kunnossa ollut kuitenkaan.

Sitten perään, teräspunosjarruletkut saapui niin sai viimeisiin putkiin tehtyä nipat varmasti oikeaan paikkaan ja nippuun;



Ja ei, ei oo käynyt asennusvirhettä vaan satulat on toiminnan kannalta oikeinpäin, ilmauksen kannalta ei  :) Joko lisään yläpuolelle ilmausnipat vaihtamalla pidätinruuvit pois tai sitten ilmaan satulat irtaallaan orkkisnipat ylöspäin.

Nyt on topic aika pitkälti ajan tasalla tekemissä, nyt juhannuksen yhteydessä on viikko lomaa niin olisi tarkoitus olla tehokas ja saada auto mahdollisimman valmiiksi asti - kesämiitissä tätä ei kuitenkaan näe  :)
« Viimeksi muokattu: 26.06.2023, 00:42:20 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #592 : 17.07.2023, 14:28:01 »
Tarinointi jatkuu;

Projektin ollessa tässä vaiheessa sai autoon laittaa helmat, takapuskurin, sisälokasuojat ja roiskeläpät paikalleen.

Jarrutehostimen letkua oli vuosien saatossa lyhennetty sen verta halkeilun vuoksi että oli jo tätä nykyä melkoisessa pänningissä, joten uusi orkkis löyti tiensä paikalleen;


Seuraavaksi tuli nostettua tankki takaisin paikoilleen - tankissa oli n. 20l polttoainessa ja siinäkin oli 20l liikaa kun uudet tankin pannat laittoivat hanttiin... Nopeasta vartin hommasta tuli sitten illan kestävä hieronta mutta kyllä se sitten lopulta sinne asettui.
Tankkiinhan tuli nyt AEM:n 320l/h pumppu, kaikki täyttöputken ja tankin väliset letkut uutta sekä uusi täyttöputken tiiviste.

Seuraavaksi pääsi sitten sovittamaan uutta turbobackia paikalleen. Vanhan putken kanssa sai ennen loppua vähän taistella vuotavien muhviliitosten kanssa niin päätin ettei tähän niitä tule vaan V-bandit, on irroittaminenkin kertaluokkaa mukavampaa.


Tässä kohtaa tätä kirjoitellessa tiedän kertoa että putkiston asentoa joutuu vielä vähän hieromaan erityisesti takakallistuksenvakaajan kohdalla kun IPD:n vakaajassa ei ole orkkistyylistä putken väistöä.
Putkisto kuitenkin valmistui loppuun hitsattavaksi;


Seuraavaksi paikkansa otti taka-akseli;

Koko komeus;


Looginen jatkumo tälle oli tieten kasata etupään osat paikoilleen;

S60/V70R teräspunosletkujen mitat osuvat tähän käyttöön just eikä melkein.


Jarrujen ilmaus oli varsin suoraviivainen operaatio kuten aina, ei ihmeellisyyksiä.

Seuraavaksi asensin Ardicin huollettuna ja kunnostettuna takaisin paikoilleen, asennuksesta tuli nyt kyllä todella siisti.

Renkaat ja vanteet käväisivät kiepin Lappeenrannan Auto-Kilassa, mihin auto menee myös kulmien säätöön tällä viikolla;


Jarrukilvet ja käsijarruosat paikoilleen;

Ainoastaan vaijerit jäivät vanhaa, nekin tosin minun aikana uusittu uusiin alkuperäisiin. Siis uudet säätimet, levittimet, asennussarja ja jarrukengät.

Tässä kohtaa jarruadapterien mukana tulleille 1,5mm shimmeillekkin löytyi tarkoitus, toisin kuin tietolähteet väittivät. Nimittäin vakio käsijarrukengän runko ylettää ottamaan kiinni jarrurummun olakkeeseen jos asialle ei tee mitään. Nauhahiomakone oli ystävä ja käsijarrukengät istuvat paikoilleen levyn kanssa ilman enempää kikkailua;


Akselistojen valmistuminen tarkoitti sitä että autoon sai laittaa Pegasukset alle ja päättää 7kk pukkien varassa loikoilu;


Joskin ensimmäinen koeajo hallin takapihalla teetti työtä, koska auto ei lähtenytkään käyntiin. Illan vikadiagnoosin jälkeen vika löytyikin teräsvauhtipyörän triggeröinnistä, joka on nyt käänteinen verrattuna auton vakioon. Anturin johtojen käännöllä auto heräsi henkiin :) Kiitokset Lankulle konsultaatiopuhelusta -H- Johtosarjakaavioita tutkiessani tuli tehtyä havainto että mk1 V70 jossa on vielä M4.3 johdot on ecun kammassa käännetty toistepäin.
Mielenrauhan varmistamiseksi tuli kuitenkin varmistettua perusennakko;

Volvo on ilmoittanut ennakoksi 6o eyk / 850rpm ja sen ajoituslamppu välkkyi venakoppaan joten kaikki ok :)

Nyt kun projekti alkoi olemaan detaljitasolla pystyi keskittymään todelliseen ongelmaan joka on huolettanut pidemmän aikaa - Auton museokatsastusikä kun lähestyy vauhdilla ja museotarkastajan mahdolliset kommentit tarvikeumpioista & -vilkuista on vakavasti otettava asia ;) Päätin siis korjata asian laittamalla tilalle uudet alkuperäiset ajovaloumpiot sekä USA-vilkut;



Sekä vilkut että ajovalojen listat alkoivat samalla istumaan kuin hansikas, tarvikkeita tuli useamman kerran säädettyä istumaan paremmin siinä onnistumatta.

Pieniä säätöjä ja viilauksia lukuunottamatta projekti on jälleen toistaiseksi valmis. Nestejärjestelmät täytetty ja ilmattu, mikään paikka ei vuoda eikä alustasta kuulu mitään ylimääräisiä nitinöitä natinoita tai kolinoita (pl. pakoputki joka kuumana lähentelee kallistuksenvakaajaa), se pitää vaan hoitaa kuntoon ennen ensimmäistä ajokertaa.

Seuraavat kuvat onkin sitten ajosta  :)
« Viimeksi muokattu: 18.07.2023, 02:24:39 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #593 : 18.07.2023, 14:09:33 »
Putkiston hieromiseen tuli käytettyä koko eilinen ilta, nyt on tilaa joka puolella sen mitä kannatinkumit antaa myöten ja bonuksena pakoputken päänkin sai keskelle;


Nelipyöräsuuntauksessa käyty Auto-Killassa;


Palvelu oli priimaa ja juttukavereita riitti omamekaanikoista :) Jännittävin osuus eli nosturille ajaminen onnistui kanssa hyvin ja näillä lyhyillä ajoilla uuden kytkimen kanssa on päässyt yllättävän hyvin sinuiksi :)

Loppuun pohjasta muutamat kuvat, myös kunnostetusta Ardicista :)
Orkkistankkihan se rumentaa sielunmaisemaa mutta muovia kun on niin saa luvan menetellä.


« Viimeksi muokattu: 18.07.2023, 15:54:28 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #594 : 18.07.2023, 19:04:59 »
Onnittelut se on liikenteessä nyt  :arkkupakastin:
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #595 : 18.07.2023, 20:57:50 »
On se upee 8) Onnittelut leimasta ja siitä että se on taas liikennekäytössä.

Omassa 940:ssä oli samanlaisella massalla suhittu bensatankkia ja se lähti aika kivasti tinnerillä puhtaaksi.
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #596 : 21.07.2023, 16:46:39 »
Piti tehdä nopea remontinkorjuu, 0,90€ prikka tyhjennysproppuun kannattaa uusia ettei jää tiputtamaan öljyä  ::)

Muutenhan tällä on illat ajeltu sään salliessa;



Kalamies käväisi toissapäivänä tallilla ja mainitsi sivun suun menneistä priimoista T-5R kangasmatoista. Menin sitten illalla nettivaraosaan katselemaan että minkälaisen onnen ohi tuli nukuttua, no siellähän oli äskettäin päivitetty ilmoitus vastassa. Eilen aamulla soitin myyjälle että onko matot vielä saatavilla, tein pakolliset työhommat loppuun ja pyyhkäisin 400km Hyvinkäälle ja takaisin. Tälläiset matot sieltä paljastui pesun jälkeen;

Sanoisin ettei ollut turha reissu  S*

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #597 : 21.07.2023, 16:59:44 »
Hyvä löytö.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #598 : 21.07.2023, 17:43:47 »
Hyvä löytö.
Vaan ei olleet ne rosteriset kynnyslistat mitkä on oikeasti edelleen puutteena, niitä sais edelleen tarjota  :) Ei viittis 2-laatua laittaa kiinni kun irrottelussa on sitten oma hommansa  :)

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #599 : 21.07.2023, 20:09:40 »
Mahdoitkos ajaa Lahden kautta hakemaan noita mattoja?

Sanattomaksi vetää kyllä kuinka hieno laite tuo nyt on.

Ps, on täällä silmät auki noista listoista edelleen, omia kun ei raaski myydä  :-*

 

RallyBaron  Samppasport