Proturbo  Autodiagnoosi

Öljyruiskut ja uudempi (suurempituottoinen) öljypumppu B230ft 94->

  • 57 Vastauksia
  • 33596 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vastaan nyt kuitenkin, vaikka en tiedä onko öljyruiskuiila mitään tekemistä asian kanssa :)

Eli toistaiseksi kulunein vinokone, minkä olen purkanut on ollut 208tkm ajettu B230FK. Kilometrit pitävät takuulla paikkanasa, mutta sylinterit olivat poikkeuksellisen kuluneet. Suurin epäilys tähän on kuitenkin Nesteen LongLife öljy, eikä öljyruiksut ;)
Ja tästähän päästäänkin sujuvasti aiheeseen öljykeskustelu  ;).

Ihan oikeasti voi muuten olla öljyjen kehitykselläkin suuri teko siinä, miksi öljyruutalliset koneet pääasiallisesti kestävät väljistymättä pitempiä kilometrimääriä. Toisaalta niillehän speksattiin 15tkm vaihtovälit ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
En tiedä öljysumuista mitään koska yhdessäkään mun koneessa ei niitä ole.
Mulla on molemmissa vanhuksissa käytetyt normi männät ja havaittavaa kiinnileikkaumaa tai mäntien epämuodostumaa en ole havainnut. Tosin tuossa Amazonissa on normi K koneen männät mistä olen sorvannut 0,1mm pois puristuskenkaan yläpuolelta männän kyljestä...

Seuraava kone tulee kuivasumpulla ja kaikilla mahdollisilla lisä tukilevyillä(stressilevyllä) yms.  mutta pidän std porauksen niin ei tarvitse laskea kuraa vesitilaan eikä myöskään tarvitse öljysumuja...

Oma mielipide siis on että ne on ylimääräisiä hajoovia osia koneen sisällä.
Ainakaan Wiseco ei ilmoita omissa laatikoissaan että pitäisi olla öljysumut koneessa.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
En tiedä öljysumuista mitään koska yhdessäkään mun koneessa ei niitä ole.
Mulla on molemmissa vanhuksissa käytetyt normi männät ja havaittavaa kiinnileikkaumaa tai mäntien epämuodostumaa en ole havainnut. Tosin tuossa Amazonissa on normi K koneen männät mistä olen sorvannut 0,1mm pois puristuskenkaan yläpuolelta männän kyljestä...

Seuraava kone tulee kuivasumpulla ja kaikilla mahdollisilla lisä tukilevyillä(stressilevyllä) yms.  mutta pidän std porauksen niin ei tarvitse laskea kuraa vesitilaan eikä myöskään tarvitse öljysumuja...

Oma mielipide siis on että ne on ylimääräisiä hajoovia osia koneen sisällä.
Ainakaan Wiseco ei ilmoita omissa laatikoissaan että pitäisi olla öljysumut koneessa.
Onhan sulla nokilekassa öljysumut  ;), ja taisit itsekin todeta ne siinä tarpeelliseksi.

Joo, siis tässähän haetaan nyt eri asioita, kilometrejä väitän öljysumullisten kestävän paremmin, mutta huipputehokäytössä ei mahtane olla tarvetta mokomille?

Tuosta öljypumppujutusta muuten, onko niillä "normaalilla" volvolaisella ja sitten tuolla suurituottoisella turbon pumpulla miten paljon eroa, siis jos pumpun osia lähtee sekottelemaan ristiin? Onko siis ainoa ero pesä ja isommat hammaspyörät, vai onko niissä muutakin eroa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
No nokilekassa juu on mutta jätin sen kokonaan laskuista pois kun on käyttis. Puristuspaineet onkin pikkusen eri luokkaa ja pitkissä vedoissa kärry perässä niistä voikin olla hyötyä??? Tosin ajoin kyllä vapari dieseleillä jotka oli ahdettu, ongelmaksi niissä tuli jo yli karstoittuneet männän rengasvälit ja kun kunnolla pääsi lämpiämään jäi renkaat jumiin ja huohotus oli sen mukaista. Tuskin olisi öljysumuista ollut enää hyötyä.

Mulla on ollut Fk öljypumppu käytössä tuossa 16v koneessa ja paineet on enemmän kuin hyvät. 3-3,5bar vakio jousella ja 4,5-5bar 1,5mm lisä prikalla. Tyhjäkäynti paine noin 2bar.

Kokemusta ei ole noista tarvike pumpuista.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

EVO8

  • Vieras
Palotila on moottorin kuumin osa ja mäntä on iso osa sitä. Ainoa reitti lämmölle männältä pois on männänrenkaiden kautta sylinteriputkiin ja sieltä nesteeseen. Kun lämpöä on tarpeeksi, syliputken/männän voitelu pettää tai männänrenkaat kuoleentuu josta seuraa että lämpö ei enää siirry sinne minne pitäisi. Alkaa huohotus, rengasvälit karstoittuu ja moottori on aika nopeasti morjes.

Männänrenkaiden tilannetta voi helpottaa öljysuihkulla jolloin osa lämpökuormasta poistuu öljyn mukana. Koska insinöörit on jostain syystä nähneet ne tarpeellisiksi jo vakio moottoreihinkin niin uskon että mikäli kyseessä ei ole jokkis-kilpuri tai pelkkä kesälelu niin kannattaa vaivautua.


Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 454
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
tietääkö kukkaan mittään kauppaa netissä mistä sais nuita ö-ruiskuja tilailtua? yrittäny katella mutta ei taho löytyä..vissiin se täytys lähtä bmw:n marmori tiskiltä kyseleen :D
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012, 08:20:03 kirjoittanut reve »

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Schmiedmann.fi myy bemarin varaosia ja sitä kautta saa öljyruiskujakin tilattua.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Mihin vuosimalliin nuo ruiskut on tulleet? Omani on -93 ft ja kilometrejä 365tkm eikä vielä kolkattele :P Tosin öljyt on huoltokirjasen mukaan vaihdeltu 10tkm välein.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 454
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
onnistuukohan koti konstein porailla nuita, ite hommasin just tuomoset ruutat ja aattelin kokeilla ihan koti konstein jonkulaisen jigin kautta porailla nuita röörejä, reiät varmaan saan mutta tuo taso pinta voi olla tekemätön paikka..on tossa yks joutilas 200et lohko nii pitää siihen reenata :D
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
onnistuukohan koti konstein porailla nuita, ite hommasin just tuomoset ruutat ja aattelin kokeilla ihan koti konstein jonkulaisen jigin kautta porailla nuita röörejä, reiät varmaan saan mutta tuo taso pinta voi olla tekemätön paikka..on tossa yks joutilas 200et lohko nii pitää siihen reenata :D

Tämäntyyppisellä tasoupottimella homma onnistuu kunhan sen alkureiän tekee ensiksi.


Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 454
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
kiitoksia, ei muutako kyseleen rautakaupasta  :pomo: nii ja semmonen kysymys vielä että paljonko normi öljypumpun siipi on korkee, ja paljon taas tuo tehokkaamman..mahtaakohan 230etssä olla vakiona tuo tehokkaampi pumppu vai onko se vaan ftssä? ::)
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 20:47:46 kirjoittanut sp69 »
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Öljyruiskullisissa turbokoneissa on ilmeisesti suurempitehoinen öljypumppu, mikä on sen varaosanumero?

lainaten ketjun aloitusviestiä.
pumppu pitäis hakea, mistä kannattaa ostaa ? ja tuo suurempitehoinen täytyy olla. ruiskut tuli bemarista.
jos volvolta haen niin mitä sanon moottorin malliksi, eli mistä tiedän että varmasti saan sen suurempituottoisemman. etteivät myy mulle sitä "huonompaa"

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
lainaten ketjun aloitusviestiä.
pumppu pitäis hakea, mistä kannattaa ostaa ? ja tuo suurempitehoinen täytyy olla. ruiskut tuli bemarista.
jos volvolta haen niin mitä sanon moottorin malliksi, eli mistä tiedän että varmasti saan sen suurempituottoisemman. etteivät myy mulle sitä "huonompaa"

Ainakin B230FT koneissa oli sitä suuritehosempaa pumppua, eli ns "ft-pumppua". Motonetistä sai aikasemmin edullisesti, 100e hintaan ja ainakin +500hp koneissa sitä menestyksekkäästi käytetty. Löytyy motonetistä vieläkin kun hakee 740 mallikoodilla ja vaikka -90 vm. Mutta varastosaldot 0, ja ei kuulemma ole tulossa vissiinkään lisää. Eli ilmeisesti oli Scantechin tuotos ja sehän lafka meni nurin.

Käyppäs vaikka siniseltä kyselemässä hintaa, ja sano malliksi vaikka 940+b230ft ja ysikytluvun lopusta esim.. Muistan vaan joskus jonkun sitä kysyneen ja hinta tais olla tosi suolanen, 250-350e..

Ruotsissa esim. pappa-Stemu myy pumppua, hinta tais olla jotain ~160e luokkaa tällä kurssilla.. Itsellä olisi tarkotus kysellä lähiaikoina suomesta noilta varaosapuljuilta saatavuutta.. Esim, AD ja pienemmistä kivijalkaliikkeistä..
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 20:48:17 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
lainaten ketjun aloitusviestiä.
pumppu pitäis hakea, mistä kannattaa ostaa ? ja tuo suurempitehoinen täytyy olla. ruiskut tuli bemarista.
jos volvolta haen niin mitä sanon moottorin malliksi, eli mistä tiedän että varmasti saan sen suurempituottoisemman. etteivät myy mulle sitä "huonompaa"

Ostin itselle kanssa bemarin ruiskut, käytetyn pumpun sain samalla kun ostin varamännät ruotsista.
Katson jos pumpusta löytyisi varaosanumero.
En huomannut pumpussa itsessään mitään numeroa. Ainoa oli valmistusvuosi, -95 ja numerosarja 1285-3

 

KL-varaosat  Race.fi