Race.fi  Puotilan autokorjaamo

M41 D-Type loikkarilaatikko

  • 33 Vastauksia
  • 18670 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
M41 D-Type loikkarilaatikko
« : 06.03.2013, 14:32:22 »
Niin, tuollanen palikka (solenoidi oikealla puolella, peräpuolelta katsottuna) olisi odottelemassa autoon kiinnipääsyä. Mutta ensin pitäisi jotenkin tutkia lootan kunto ja toimivuus. Ei ole noista loikkareista sitten minkäänlaista kokemusta vielä, niin sormi suussa tässä ollaan.
Esitteitä ja kaikenmaailman prosuureja on luettu, mutta tiedän että täällä on kavereita jotka tietää suoraan kertoa mitä tehdä ja mistä tutkia, ja mitä tarvitsee uusia niin kuuntelen mielellään kallisarvoisia vinkkejä  :)

Varaosia ja muita varmasti tarvitsee, tiivisteitä.. jne? Ja kaiken vastaavan varmaan kannattaakin vaihtaa uusiin.

Ihan uteliaisuutta vielä, että tuo ilmeisesti on tuo D-malli, onko se heikompi kuin J-malli. Amukkaan menossa jossa kuitenkin piristetty kone, kestääkö se siellä. Tiedossa on myös että käytetään vaan nelos vaihteen kanssa. Tuota vaan tuumin että kuormittuuko loikkariyksikkö sillon kun ykkösellä tai kakkosella vaikka kiihdyttää vähän rajummin.

Niin se vielä että toimintakuntoisena se on myyjän mukaan ollut sillon kun ko. auto on liikkunut.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #1 : 06.03.2013, 15:08:44 »


Kaikki ne ovat toimineet irroitettaessa... Mahdottomuus kunnosta on saada selvää ennen alle asentamista, loikkarin vetää öljynpaine päälle solenoidin avulla ja oljynpainetta ei ole ellei kierroksia ole tarpeeksi.

Jos ei ole ikuisuuksia seisonut, asenna se autoon ja aja. Tarvitset ensin lyhemmän etukardaanin, uuden kannatinpalkin yhteyteen tulevan tukikumin ja pitemmän nopeusmittarivaijerin. Nappaa käyttöpyörä M40 laatikosta mikäli se on nyt autossa kiinni, näin nopeusmittari pitää kutinsa. Loikkareiden yhteydessä perävälitys oli tiheämpi, siksi tämä.
Ja samalla kannattaa vaihtaa kardaanin laakeri ja sen tukikumi. Myös kaikki kolme niveltä uusiin rasvanipallisiin jos hermot kestää, se on hieman tympeä homma.

Sähkön voi vetää solenoidille ilman relettä, mutta ehdottomasti laatikon kannessa olevan kytkimen kautta. Tämä estää loikkarin käytön muilla vaihteilla. Pakkivaihde rikkoo loikkarin, no fun. Ja ei se loikkari ole päällä pienillä vaihteilla ollenkaan.

Tässä valtavasti lisätietoa kohdassa 'Drivetrain':

http://www.vclassics.com/archive/index.html




Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #2 : 06.03.2013, 15:37:48 »
Ok. Tarvittavat palikat löytyy kun tuli loppuauto kaupanpäälle  :) Entä voiko lootassa olla jotain sellaista vialla että jos laitan kiinni autoon ja kokeilen, että rikon sen sitten itse ? Voiko tuo öljypaine olla olematon ja sen vuoksi ei loikkari kytkeydykkään, ja luulen että se on rikki, vaikka olisikin ehjä. .. en osaa selittää, siis, kannattaako siihen vaihtaa jotakin tiivisteitä ja muita että siltä osin ainakin toimisi, että koetestissä selviäisi vähän enemmin ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #3 : 06.03.2013, 15:46:41 »
Ylivaihdehhan tuossa on saman tyylinen kuin M46:ssakin, kannattaa lukea FAQ osiossa oleva o-renkaiden vaihto ohje ja miettiä että kannattaisiko vaihtaa niitä jo laatikko irrallaan eikä vasta sitten kun huomaa että ei se toimikkaan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=150.0

Itse olen kaksi laatikkoa remontoinut o-renkaiden osalta, ensimmäisen toimimattomuuden takia ja toisen varmuuden vuoksi ennen alle laittamista. Molempiin on lähestymistapa ollut se että marssii männän kanssa hydraulipuljuun ja pyytää etsimään sopivat hydraulitiivisteet. On molemmilla kerroilla tainneet tarjota kumista X-profiilitiivistettä jotka maksaa 10e/kpl. Noilla pitää loikkari vaikka 50 vauhdissa, ei ole murheita ollut. Kai se o-renkaillakin pelaa jos niitä haluaa käyttää.

Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #4 : 06.03.2013, 16:27:13 »
Hyvä, luin läpi tuon faq:n. Onkos tuolle lootalle jotakin valmista tiiviste/huoltosarjaa olemassa, jossa olisi kaikki tuollaiset osat valmiina, myös tuohon itse vaihdelaatikolle tiivisteet ?. Perustutkailun ja kulutuosien vaihdon voisi tehdä ennen kokeilemista.

edit. Niin ja kulkee vissiin sama vaihteistoöljy tuonne loikkarillekkin, ettei tarvitse sille mitään erikoisuuksia hommata ? Voisin kyllä olettaa että öljyntarve laatikkoon kasvaa ?
« Viimeksi muokattu: 06.03.2013, 16:29:44 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #6 : 06.03.2013, 18:18:44 »

Tyyppikilven alla on suodatin, katso kuinka paljon on möhnää ja puhdista se. Öljyksi W30 yksiasteöljy, määrä muistaakseni 1,5 l. Solenoidin voi mitata, pitäisi löytyä hieman vastusta, poikki se ei saa olla. Ellei ole mittaria, kytke 12 v siihen ja katso liikkuuuko se, liike on hyvin pieni.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2013, 18:21:30 kirjoittanut VolvoPösö »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #7 : 17.06.2013, 17:11:33 »
Herätetääs tätä. Nyt olisi ajankohtainen tuo laatikko tässä. On menossa uusi kone pellin alle kunhan ensin rakentelen sen kasaan, sen kaveriksi tuo D-loikkari.

En ole vielä koskenutkaan lootaan, niin mistä kannattaa aloittaa, kuinka paljon pitää purkaa että pääsee niihin O-renkaisiin käsiksi ? Kun tuossa "O-Rengasremppa"-topicissakin on niin pitäisi ottaa loota osiin ja sinne sisällekin vaihtaa jotain O-renkaita ? Vai oliko kuvassa J-tyyppi ja se poikkeaa sitten tuosta D:stä niin paljon ???

Onko kellään tietoa mistä saisi D-tyypin räjäytyskuvan tms. selkeitä ohjeita ? Jokapaikassa tuntuu olevan vaan tuosta J-tyypin lootasta infoa.

Niin ja kuinka monta noita renkaita tuolta kaikkiaan pitäisi löytyä ?
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 17:13:46 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #8 : 17.06.2013, 20:23:30 »
Olisko tästä mitään apua?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #9 : 19.06.2013, 18:07:22 »
Nyt on loota purettu, ja tutustuttu. Ja toimiva solenoidi pistetty pa****si  >:( kaikki vaikuttaa olevan kunnossa muuten. Kyllä ketuttaa tuo solenoidi nyt, saako niitä mistään, ja maksaa tietty miljoonan ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #10 : 19.06.2013, 19:00:25 »
Miten onnistuit?

Se on se solenoidi varmaan kallein osa koko askissa kuten arvasitkin... :(
Toki jos löydät jostain ehjän käytetyn.

Tietääkö joku onko J-typessä ja D-typessä samanlaiset akselit m41:ssä?

Jos on, halvimmalla voisit päästä jos löydät m46:sen, jossa ehjä ylivaihde...
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #11 : 19.06.2013, 20:50:59 »
Silleen onnistuin että kun kokeilin sitä auton akkuun, sieltä tuli savupilvi, otin äkkiä irti sen ja tajusin kokeilla sitä sen "männän" kanssa, niin se toimi sitten normaalisti, kasasin sitä ja laitoin siinä olevan suojakumin päälle ja vielä kokeilin, niin se virtajohto jäi sinne kumin alle kurttuun ja otti releen runkoruuviin kiinni ja veti uudet savut ulos, toiminta loppu siihen. Avasin ja katoin niin käämipoikki sieltä sisältä eikä se siihenkään jää kun molemmat paksut käämit katkesivat sisältä. sinne menee myös joku ohuempi lanka niin se on ehjä.

 >:(   Ajattelin että puran sen releen jotenki väkisin ja kun käämit on poikki siellä niin vedän uuden käämilangan sinne. eihän sillä näköjään muuta toimintaa ole koko palikalla kun että se tekee voimakkaan magneetin sinne sisälle. Teoriassa yksinkertainen palikka.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #12 : 20.06.2013, 09:03:06 »
Nyt on "korjattu". Sahasin palikan auki, purin käämit kokonaan pois ja rullasin uudestaan. Käämien päät uudelleen näkyville kelan päähän. Enaa niiden juottaminen kiinni takalevyyn ja testaus. Saattaa olla ettei teho riitä vaikka toimisikin.

Oon hukannu näköjään myös kytkinkopan kiinnityspultit (lohkoon). Sattuuko kellään olemaan sellasia jouten ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #13 : 20.06.2013, 10:18:10 »
Nyt on "korjattu". Sahasin palikan auki, purin käämit kokonaan pois ja rullasin uudestaan. Käämien päät uudelleen näkyville kelan päähän. Enaa niiden juottaminen kiinni takalevyyn ja testaus. Saattaa olla ettei teho riitä vaikka toimisikin.

Oon hukannu näköjään myös kytkinkopan kiinnityspultit (lohkoon). Sattuuko kellään olemaan sellasia jouten ?

Hyvin tehty!

Tuonhan voi periaatteessa käämiä vaikka kokonaan uudella langalla, kun mittaa johdon paksuuden...
144-70

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #14 : 20.06.2013, 10:53:23 »


Mittaa paljonko se vie virtaa, alkuperäinen vei muistaakseni pari ampeeria ja se ei saisi olla tolkuttomasti enempää.

 

RallyBaron  Samppasport