Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

M41 D-Type loikkarilaatikko

  • 33 Vastauksia
  • 18665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #15 : 20.06.2013, 13:11:31 »
Nyt se on juotettu ja mekaanisesti toiminta on kunnossa ainakin. Se antaa jonkun kovan impulssin aluksi paksulla langalla, ja samalla kun kytkeytyminen tapahtuu, kannassa on sellanen vipukytkin, kun mäntä vetäytyy solenoidiin, se katkaisee paksuilta langoilta kierron, ja virta siirtyy kulkemaan ohuella langalla, ihankun jonkunlainen säästövirta ratkaisu, se pitää magneettia sen verran voimassa että jaksaa pitää lootan öljynkierron auki.

Tulipahan tuohonkin nyt tutustuttua, eikä tuossa kyllä mitään häviä vaikka ei toimisikaan.

Sitten sellanen kysymys että miten ihmeessä mittaan virrankulutuksen, ei harmainta aavistusta ?
Yleismittari löytyy, jossa on jonkunlainen ampeerimittaus mahdollisuus käsittääkseni. max. 2A ja max 20A 15sec. kokeilin vähän joka tavalla mutta nollia näytti. Voltit osaan mitata sillä  :P
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #16 : 20.06.2013, 13:54:22 »
Nyt se on juotettu ja mekaanisesti toiminta on kunnossa ainakin. Se antaa jonkun kovan impulssin aluksi paksulla langalla, ja samalla kun kytkeytyminen tapahtuu, kannassa on sellanen vipukytkin, kun mäntä vetäytyy solenoidiin, se katkaisee paksuilta langoilta kierron, ja virta siirtyy kulkemaan ohuella langalla, ihankun jonkunlainen säästövirta ratkaisu, se pitää magneettia sen verran voimassa että jaksaa pitää lootan öljynkierron auki.

Tulipahan tuohonkin nyt tutustuttua, eikä tuossa kyllä mitään häviä vaikka ei toimisikaan.

Sitten sellanen kysymys että miten ihmeessä mittaan virrankulutuksen, ei harmainta aavistusta ?
Yleismittari löytyy, jossa on jonkunlainen ampeerimittaus mahdollisuus käsittääkseni. max. 2A ja max 20A 15sec. kokeilin vähän joka tavalla mutta nollia näytti. Voltit osaan mitata sillä  :P
Laita se sille ampeerimittausasennolle, ja kytke näin:
(+)  -------- Mittari ----------- solenoidi -------  (-)

Eli sarjaan sen solenoidin kanssa...
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #17 : 22.06.2013, 20:20:19 »
Niin tuli mieleen sellanen että kuinka tuo solenoidi todellisuudessa nyt sitten säädetään, tai siis se vipu siellä lootan puolella ? Luvin prosuurista että se vivun reikä ja lootan rungossa oleva reikä salvataan jollain sopivalla tapilla, ja solenoidin mäntä työnnetään pohjaan, ja kierretään mutteri kiinni vipuun. Sitten jotain kierretään 2,5 kierrosta ja tehdään jotain muuta. Ei mene ymmärrykseen tuo loppuosa ohjeesta  :-[

Lisäys vielä että en ole kokeillut vielä solenoidia, kerron sitten ku menen tallille. Tuo säätö vaan olisi hyvä tietää valmiiksi myös, kaiketi  ???
« Viimeksi muokattu: 22.06.2013, 20:22:31 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #18 : 29.06.2013, 20:36:29 »
Tänään kokeilin solenoidia, toimi se tekemäni korjausoperaatio, mutta kun laitoin sen kiinni vaihdeyksikköön ja akusta otin virran siihen niin ei se jaksanut vetää päälle sitä öljynkiertoa. Sormella kun käänti vipua niin aika lopussa vasta nappasi sen pohjaan ja piti kyllä nätisti sen päällä. Jos nyt mittasin oikein sen niin  1.3A näytti yleismittari. Ei taida olla tehtävissä mitään kuin uusi solenoidi  :-\
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #19 : 29.06.2013, 21:27:15 »
Tänään kokeilin solenoidia, toimi se tekemäni korjausoperaatio, mutta kun laitoin sen kiinni vaihdeyksikköön ja akusta otin virran siihen niin ei se jaksanut vetää päälle sitä öljynkiertoa. Sormella kun käänti vipua niin aika lopussa vasta nappasi sen pohjaan ja piti kyllä nätisti sen päällä. Jos nyt mittasin oikein sen niin  1.3A näytti yleismittari. Ei taida olla tehtävissä mitään kuin uusi solenoidi  :-\

Toimiiko siinä se virranrajoitusjuttu, eli oletko kytkenyt virransyötön oikeaan nastaan? Se solenoidi siis vetää isommalla virralla ja sitten siinä päädyssä olevat kärjet syöttävät solenoidille pienempää pitovirtaa. Solenoidissa on siis ilmeisesti kahdet käämit ja jos nyt olet tehnyt kytkennän siihen pitovirtapiiriin, niin ei se siksi välttämättä jaksa vetää solenoidia päälle.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #20 : 29.06.2013, 21:52:55 »
mielestäni tein juuri samalla tavalla kun sen purinkin. Siellä on ensin paksua käämilankaa, sen päällä on ohutta lankaa, aluksi se tosiaan pitäisi vetästä sillä paksulla langalla se, ja sitten se kytkee poikki sen paksun langan, jollon virta vissiinkin kulkee sekä paksun että myös ohuen käämin läpi. Näin se mielestäni oli kun sitä purin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #21 : 02.07.2013, 01:57:02 »
Tänään kun rakentelin tuota laatikkoa, vanhassa lyhytkeppisessä kannessa oli tuo 4. vaihteen kytkin solenoidille. porasin sen pitkäkeppisen kanteen, ja toimikin mukavasti, mutta sitte siitä meni  >:( se apikonasta poikki ihan juuresta vielä. Mistähän noita saa vai ruotsista lähimpää ? Kuinkas paha rasti on vaihtaa lootan kanteen tuo kytkin kun motti ja loota -paketti on jo autossa paikallaan. mahtuuko sinne mitenkään mistään jos pikkusen laskee vaihdelaatikkoa ?

Solenoidi ja tuo kytkin menee ostoon ja samalla kerralla sitten pitää asennella.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #22 : 03.07.2013, 00:11:06 »
Kertokaahan voiko tuo m41 luistaa jotenkin??. Kun antaa kaasua niin rupeaa lyömään tyhjää kovasti. Tai sitte se on kytkin, ei vaan kytkin aikaisemmin luistanut yhtään niin ihmetyttää miten se yhtäkkiä olisi ruvennut. Pienessä mäessä 1. vaihde päällä sammuksissa ollessaan lähti valumaan.

Vielä lisäkysymys tuosta loikkarista koskien sen krdaania. Eikö loikkarin perässä oleva lyhyt etukardaani pitäisi käydä suoraan vanhan pitkän paikalle ? Kun vaihdoin lyhyen sinne niin nyt se ottaa rajusti kiinni etukardaanitunnelin 'lattiaan'.  Nostin sitä keskinivelen kiinnitystä niin sitten rupesi takakardaani hakkaamaan 'kattoon'. Miten se yhtäkkiä tuli noin ahtaaksi ? Vai roikkuuko lootan loppupää niin paljon matalemmalla sitten.. paljon on ongelmia  :(
« Viimeksi muokattu: 03.07.2013, 00:34:19 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #23 : 03.07.2013, 07:48:44 »
Ylivaihde voi luistaa vaihteilla 1-4, jos yksisuuntaiskytkin ylivaihteen sisältä on rikki tai jumissa. Pelkät kitkapinnat ei jaksa pitää pienemmillä vaihteilla, jolloin voiman kuuluisi välittyä sen suuntaiskytkimen kautta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #24 : 03.07.2013, 13:48:12 »
Ruuvasin kytkinvaijeria löysemmäksi niin parani huomattavasti pito, pitää ottaa se ihan löysäksi ettei varmasti kanna niin saa eliminoitua sen pois vikamahdollisuuksista. Ei vaan voi paljon ajella kun kardaani hakkaa niin pahasti nyt. Voiko autosta leikata sen etukardaanin "lattian" kokonaan pois, tai ainakin madaltaa sitä ? Onko se kuinkin kantavaa rakennetta ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #25 : 03.07.2013, 20:17:51 »
Päivitystä. Loikkariin ei siis mene mitään sähköä, näin alkuun selvennykseksi.
Kyllä se luistaminen on loikkarissa, 1 ja 2 vaihteella luistaa rankasti, ja pakki ei liikuta autoa ollenkaan, mutta kuuluu normaali pakkivaihteen ääni, eli lootan rattaat pyörii kyllä. Eikö tuo siis ole poiskytkettynä vaan ihan mekaanisesti kiinteä läpivienti ?  Ykkösellä kun hissuksiin kiihdyttää, niin välillä tuntuu loota siltä kun ajaisi automaattivaihteista autoa joka vaihtaa kakkoselle.. ihan ihmejuttu. Onko mahiksia tehdä mitään, lootan kiinniollessa, ei tuolla voi ajaa oikein yhtään. Jos pitää purkaa irti niin menee kyllä vanha m40 suoraan kiinni. Eikä ole hirveesti nyt laittaa rahaa tohon m41:een. Voiko sitä edes korjata ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #26 : 04.07.2013, 05:42:32 »
Päivitystä. Loikkariin ei siis mene mitään sähköä, näin alkuun selvennykseksi.
Kyllä se luistaminen on loikkarissa, 1 ja 2 vaihteella luistaa rankasti, ja pakki ei liikuta autoa ollenkaan, mutta kuuluu normaali pakkivaihteen ääni, eli lootan rattaat pyörii kyllä. Eikö tuo siis ole poiskytkettynä vaan ihan mekaanisesti kiinteä läpivienti ?  Ykkösellä kun hissuksiin kiihdyttää, niin välillä tuntuu loota siltä kun ajaisi automaattivaihteista autoa joka vaihtaa kakkoselle.. ihan ihmejuttu. Onko mahiksia tehdä mitään, lootan kiinniollessa, ei tuolla voi ajaa oikein yhtään. Jos pitää purkaa irti niin menee kyllä vanha m40 suoraan kiinni. Eikä ole hirveesti nyt laittaa rahaa tohon m41:een. Voiko sitä edes korjata ?

Voi uusimalla kytkinpinnat ja muita hilppeitä. Jospa katsoisit tarkemmin kirjasta millainen se rakenne on niin selviäisi vähemmällä. Se yksikkö on ihan kuin pieni automaattivaihde lisättynä manuaalin perään ja nyt se luistaa jatkuvasti ja auto ei liiku pian sitten yhtään vaikka haluaisitkin. Minä sinuna pudottaisin sitä auki senverran ettei kaikki öljyt ihan ulos tule niin tarkastelu käy paremmin.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #27 : 04.07.2013, 23:09:02 »
Nyt on ongelmat korjattu, ja kaikki vieläpä kerralla (tai oikeastaan kahdella kerralla). Vaihdoin vanhan m40:sen takasin, alakautta. Näköjään se onnistuu, vaikkakin on erittäin ahdasta, huomioon ottan että auton allakaan ei ole tilaa kun sen verran että kytkinkoppa mahtuu tulemaan pois alta. Sitten kun olin saanut viimoset palikat paikalleen, niin huomasin että kytkin kantaa ihan huolella kun olin sen vaijeria käymässä laittamaan viimosena toimenpiteenä. Sillon otti pattiin. Kytkimen paineasetelma, kun niitä on kaksi, erilaista, toinen ohuempi ja toinen paksumpi. Painelaakeritkin näyttää olevan erilaisia. Tietenkin siellä ei palikat täsmännyt ja ei muuta kun uudestaan alusta koko homma :idiot2:

Mutta nyt toimii, ja m41 menee joko purkuun ja korjaukseen, tai sitte myyn pois koko tuomiopäivän ongelmapesäkkeen. Ehjähän se on, vaatisi vaan huollon.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #28 : 22.01.2014, 14:56:44 »
Hep. Semmonen kysymys tuli tuosta perusvaihteiston ja loikkariyksikön yhdistävästä akselista, että onko se samanlainen sekä D- että J-typessä ?

Käytännössä siis voiko D-lootan akselin laittaa J-laatikkoon ?

Mahdollisimman ripeästi jos joku osaisi asian kertoa !?

Kiitos !
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Farmari-Jussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: M41 D-Type loikkarilaatikko
« Vastaus #29 : 26.10.2015, 23:11:52 »
Tervehdys!

Herättelen tarinaa uudelleen: onko kellään räjäytyskuvaa D-ylivaihdelaatikosta? Olisi remppa tulossa, ei kytkeydy, pinnat ilmeisesti finito, ja monttööri pyytää sellaista.

Jussi

 

Autoracing  KL-varaosat