Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 D24TIC '87 #backto90's

  • 157 Vastauksia
  • 78079 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel -> Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #90 : 03.02.2014, 14:46:26 »
Tällänen saapu matkahuollosta, Käyttämätön volvon alkuperänen allekäännettävä vetokoukku, tuo vetokuulan suojuski mukana, ja kaikki sähköt ynnä muut ohjelappuset.  :P (Kuvan tarkotuksena on huomata myyjän kekseliäs pakkaustyyli..)


Uusi tuulilasi ja snowcapit :)

Eilen oliki sitte vuorossa soittimen johtojen siistimistä, parit sokeripalat sieltä sai poistettua ja nyt mahtu soitin pohjaan asti, nii on vähä nätimmän näkönen...  Soitin vaihtu jvc:n kasetticdmankasta tommoseen kiinanihmeeseen merkkiä silvercrest, saapahan tikun kiinni ja hyllyltä löyty nii samakaisse oli paikollee heittää :D


Sain myös vihdoin pyyhkijänmoottorin puhdisteltua ja rasvailtua, tein tuohon peltiin tuollasen homemade-eristeen ku ei siitä alkuperäsestä ollu enää mihinkään. Vaihekepin pussin myös asensin paikolleen ja siihen päälle tuommosen lisävaruste nahkapussin. Nyt ku on sisusta lähes täysin kasassa (ainaki kuskinpuolelta puuttuu ratinalta semmonen ääneneristyspahvi) nii ei tää koskaan oo näin hiljanen ollu, vielä ylimääräset muovien natinat pois nii hyvä tulee :D

Öljyvuotoa myös tutkin, kokeilin kiristää kantta hiukan (tuntu olevan kyllä kiriällä), vaihoin venttiilikopantiivisteen, siirsin huohotuksen erilliseen säiliöön, vaihoin hukkaportille menevän letkun uuteen ja samalla otin siitä semmosen turhan ahtopaineensäätimen pois. Kannen välistä tuota öljyä nyt ainaki tulee, etu ja takapäästä (tai nokka-akselin stefat?) Joten että semmonen moottori tälläkertaa  :-\
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 15:07:16 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel -> Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #91 : 20.02.2014, 23:05:21 »
Kansi on nyt pöydällä, samalla tuli huomattua että öljy tulikin nokka-akselin stefoista eikä kannentiivisteen välistä  :facepalm:  V:>  Nooh tuleepa remonttia tehtyä. Kansi oli hyvä niinku pitiki, venttiilit käytän vielä irti ja vois vähä kokeilla kanavia silotella  :)
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #92 : 18.03.2014, 20:18:09 »
Kansi on takas paikollaan, se kävi plaanauksessa, läppäsin venttiilit, vaihdoin venavarrenkumet ja nokka-akselin stefat. Suuttimet käytin irti ja olivat kunnossa, paineet n. 150bar. Kannen ja lohkon väliin laitoin 2-lovisen peltitiivisteen. Samalla ku kansi oli irti nii päästin sisäisen vinguttajan valloilleen ja hioin kannesta kaikki valuvirheet pois ja avarsin pako- ja imukanavat paremmin tiivisteisiin kohdistuviksi.. Jakopääremppa tuli kans samalla tehtyä :) Kardaanin taaimmaisen ristikon myös vaihdoin.
Vähä tämmönen koosteviesti ku ei oo pahemmin ollu intoa foorumille kirjotella ja ku tuo kuvien lisäys niin vaikiata :D















Tänään sitte tosiaan saatiin auto käyntiin ja lyötiin kasaan. Kävi aivan oikeen ja pikku koeajotki tehtiin jonka jäläkeen lähettiin ajeleen.  kabiiniin pukkas lämmintä mutta parin kilsan jälkeen lämpömittari nousi aikas nopeeta ihan punasen rajalle, ei noussu eikä laskenu siitä.. Rullailtiin sitte lähimmälle bussipysäkille ja lisäsin paisarin täyteen nestettä. Sitte taas parikilsaa päästiin ja mittari nous ylärajaan, sitte kohta laski puoleenväliin, ja yhtäkkiä ns. virrat pois asentoon, eli niin alas ku vaan voi. Nyt oltiin kuiteski niin lähellä määränpäätä joten annettiin vaan mennä ku sisälle tuli lämmintä ja taas katottiin nii paisari tyhjä, Eiku lisää nestettä. Takasin ajaessa teki taas saman että mittari nous välillä ihan ylärajalle ja palas hiljalleen keskitasoon.
Paska selitys mutta mikähän vika tuossa oikeen on? Ennen kansiremppaaki muistaakseni toi mittarin heittely kuulu asiaan... En nyt varmaksi muista kuitenkaan. Pitänee huomenna ajaa auto taas halliin ja alkaa tutkimaan... Kuiteski luulis ettei ilmaa enää siellä ole.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2014, 20:24:07 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Paikalla Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #93 : 18.03.2014, 20:48:30 »
Eihän mittaristos oo tota linkis näkyvää "compensation board":ia?
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1172774/220/240/260/280/replace_compensation_board_jumper.html

Itellä lämpömittari rauhottu ku heitti levyn mäelle ja pisti hyppylangan tilalle.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa A-j-P

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 391
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #94 : 18.03.2014, 21:01:05 »
Laita esim. joku bilteman mittari passeliin paikkaan. Tuohon orggismittariin ei oo luottamista...
V70 D5 2002

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #95 : 19.03.2014, 16:33:07 »
Jep, pitääpi kokeilla tuota mittariston pohjaa tutkia ku saan auton kotiin :) Senverran samalta kuullostaa nuo kaikki selitykset mitä nyt netistä löysin että pakko olla tuosta kiinni :), tokihan ne molemmat kannen päissä olevat anturit vois vaihtaa kans toisiin että sais niidenki toimivuudesta varmuuden. Taas meni lisää nestettä sinne mutta liekkö tuo alkaa tuosta rauhottumaan, 11,5 litraa sinne näemmä pitäski mennä ja ei siellä ihan sitä välttämättä ollu. Yritetään mennä alkuperäsellä mittaristolla taikka alkuperäsellä lisämittarilla  ;D ;D
Seuraavana sitte pitää suuttimia alkaa ihmettelemään ku vissiin vuotavat siitä keskeltä mihin se suuttimen yläosa ruuvataan kiinni..
« Viimeksi muokattu: 19.03.2014, 16:51:57 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #96 : 23.03.2014, 20:40:08 »
Ei loppunu nesteiden häviäminen, joka ajokerran jälkeen saa nestettä laittaa lisää sisään... Eikä ne mihinkään ulkopuolelle sieltä voi tulla ku ei jää länttiä maahan..
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #97 : 24.03.2014, 01:10:35 »
Ei loppunu nesteiden häviäminen, joka ajokerran jälkeen saa nestettä laittaa lisää sisään... Eikä ne mihinkään ulkopuolelle sieltä voi tulla ku ei jää länttiä maahan..
Deekusta kun on kyse niin en yhtään epäile tuota, mutta käyttiksessä esimerkiksi, on sellanen ominaisuus, että paisarillinen nestettä menee parissa päivässä, paikallaan ollessa ei tiputa alle, mutta ajossa jostain syystä kun kone lämpee tarpeeks niin jäähdytin päästää vettä pihalle, mutta koska jäähdytin kuuma niin ei se pääse pitkälle ennen haihtumista. Vähän aikaa sai miettiä mihin vesi hukkuu. Tars siihen vaihtaa jäähdytin mutta kun kaikki paikat myy ei oo, ei saa.  :hello:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #98 : 09.05.2014, 23:39:33 »
Nyt sitte tuli innostus takas laittaa välillä volvoakin, Aluksi sain selville että nesteet tulee pihalle paisuntasäiliön korkin kautta, aina ku ajaa ja vauhti nousee yli kaheksankympin.. Kokeilin kiristää kannen momenttiavaimella (130nm) tais olla? ja osa kannenpulteista pyöri 90astetta ja osa about puolet siitä. Mutta jokatapauksessa kannen kiristäminen ei sitte auttanu mitään vaan piti alkaa ettimään muuta vikaa.. Otin sitten termostaatin pois, ja perhana sehän alko pelaamaan :D enään ei pukkaa siis nesteitä korkin kautta pihalle, mutta yllätysyllätys pakko siihen on jostain termostaatti kehitellä ku (just korjattu  :hello: ) lämpömittari nousee just ja just alarajaan  :)
Samalla ku kantta kiristin tuli vaihettua alipainepumppu ilmeisesti toimivampaan malliin kun nyt riittää tehostusta jokaselle polkasulle :) Mittaristosta aloin tutkimaan miksi lämpömittari ja käsijarrun merkkivalo ei pelaa nii se on vielä auki ku kärkkäisen varikolta antoivat 24v polttimoita   >:( Noo huomenna mittaristo kasaan vaikkei käsijarrun merkkivalo toimi edelleenkään... Se kyllä syttyy ku virrat laittaa päälle mutta sammuu sitten? ja käsijarrun alla oleva kytkinki ilmeisesti pelittää.. Mutta jatketaan tutkimuksia  :pomo:
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #99 : 11.05.2014, 18:04:41 »
Onko meillä 24v mittariston polttimoitaki?  :2funny:

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #100 : 30.05.2014, 13:17:43 »
Olihan noita :D Nyt on mittaristossa oikeenlaiset polttimot, kiitosvain :D
Pientä päivityspostausta vähäisillä kuvilla. Eteen on vaihtunu vakiokaiuttimien tilalle Alpinen g-sarjalaiset panasonicin suojaritilöillä, passaa hyvin tyyliin ku ei silmille hypi :D

Tein tuossa jokusenaikasitten koululla nelipyöräsuuntauksen jos vaikka loppus tuo eturenkaiden kuluminen, kankailla jo  :hello: (siirretty takaa eteen eiku..) Sen reissun jälkeen hain paikalliselta volkkarinliikkeeltä eli anttiroikolta uuden vag-termostaatin ja heitin paikolleen, kappas, nesteet pysyy sisässä ja lämpömittari tasantarkkaan keskivaiheilla! Eli ongelma korjaantu termostaatin vaihtamisella. Mitä nyt ilmaantu taas takasi tää ongelma ettei lämppäri puhalla ku kuumaa.. varmaan hana jumissa.


Backwoods Cruisingeissakin tuli pyörähettyä ja muutamia Volvokuskeja morjenstettua. Pisin reissu mitä tällä autolla nyt on mun aikana ajettu ja hyvin meni mitä nyt pakoputki tuuppas raapimaan maata, sekä vähä kuuma meinas olla.. Nyt pitäs jostain paremmat renkaat löytää eteen notta pääsee taas reissuja ajeleen, ja kuskin ovesta joku johto poikki kun ei toimi ku vänkärin sähkölasi.
Sähköpeilitkin tuli hommattua niinsanottuna rakennussarjana eli johdot puuttuu ja peilien toimivuudesta ei tietoa, kiitos vaan kiroileva_fossiili onnistuneista kaupoista :)

Jokupäivä taas pesasta tuo ja uudestaan vaha niskaan, kun puolet autosta kerkesin ennen kajaaninreissua vahaamaan :) Sitte vaikka niitä kuvia tähänki viestiin liittyen. Tällähetkellä teefemma tallissa vahattavana :) Siinäki ongelmaa vasemman etulasin toimimattomuuden kans  >:(
« Viimeksi muokattu: 02.06.2014, 03:08:10 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #101 : 02.06.2014, 03:22:12 »
Nyt on päivä ja vähän yliki puunattu turbofarkkua :) KUVIA





Tarkotus ois siis luopua tästä.. Ollu mulla siis syksystä lähtien ja hiihtolomareissuki tuli tällä hoidettua, ja joskus viikonloppusin perus kyläkierrokset. Aattelin aluksi tästäki tehä tähän mun projektitopickkiin vähä ahkerammin juttua mutta ei tullu sitte muistettua ku välillä jää tää 240 kans unholaan :D Jo sillon ku tän ostin nii tuli tätä laitettua paljoki ja puunailtua, Takalasinpyyhkijä lähti mun toimesta irti, huolsin ja katastin, sekä laitoin ledipolttimoa ja v70-takavalot. Nyt ku taas tuli puunailtua nii tuntuu vielä enemmän ettei tästä viiti luopua, mutta mitäpä mää tällä, bensarosvo, ja korttiakin joutuu vielä puolivuotta odottelemaan  :-\ http://www.nettiauto.com/volvo/850/6465634          :arkkupakastin: -H-
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #102 : 26.06.2014, 00:04:36 »
Ennen juhannusta tuli taas hommia aloteltua joten nyt vuorossa vihdoin sen vetokoukun asennus, eli entisen jämät pois ja uusi tilalle. Mutta kuten asioilla on tapana, nää hommat lähtee aina käsistä, nyt siis vuorossa takakaarien ja pohjan ruosteiden korjaaminen, takaa tuo puskurin alle jäävä turhaksi huomaamani peltiläpyskä saa rälläkkää niskaan ja tilalle suora pelti ilman tuota turhaa pokkausta. Kaaria en ala vaihtamaan joten rälläköin niistä sitä sisälleppäin kääntyvää pokkausta pois ja non hyvät. Ruiskukin tuli hommattua jos vaikka sais ite ton takaosan tosta maalailtua johonki väriin kuhan saa pellit kuntoon  :hello:
Näyttää vaan tää vetokoukku siltä että kehtaako tuota tollasta pakettia ees heittää paikolleen  :-\ Ainakaan tuota nupinsuojusta!



Parempi ilman..





Tuosta viimesestä kuvasta näkyy jotenkuten miltä tuo kaari näyttää nyt ku siitä on siipale vedetty pois. Kuvia on lisääkin tuolla photobucketin albumissa, ellei nämäkään riitä. Palaamisiin  :pomo:
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #103 : 11.07.2014, 03:09:41 »
Kohta 240 saa maalia päälleen..

Mutta asiasta toiseen! Tuli haettua kaveri kaksnelikympille. Joskus viimevuoden puolella kävin jo kyseisessä pihassa kattomassa tuota autoa ku näky sopivasti tielle ku oikeeseen aikaan oikeessa paikkaa kahto tiettyyn suuntaan  ::) Mutten uskaltanu sillon mennä kysymään autosta sen kummempia.. Nyt kummiski pariviikkoasitten satuin taas menemään ohi paikasta ja pakko oli käydä kohtaloa kysymässä. Myytävänähän se oli ja siinä samassa huomasin ettei tää mikä tahansa volvo ollukkaan..!

Vuosimallin 1980 242GT. Tekniikka B21E + M46. Ajettu 268tkm. Katsastettu viimeksi 2000 tai 2001. v.1927 syntyneellä miehellä vuodesta 1991 vuoteen 2001 sen jälkeen kiertäny parin muun henkilön pihojen kautta siinä n. vuodessa. Ja joku heistä on tähän jotain saanut aikaankin. Alkuperänen ratti on kadonnu kera ohjaustehostimen, vasen takakaari on vaihdettu, samoten ku varapyöräkotelot. Tosin homma jääny puolitiehen ja pinta pakkelille ja pellille.. Auto jääny seisomaan joskus 2002 ilmeisesti samaan heinikkoon mistä sen hain  :'( Kokeiltiin autoa käyntiin ja se kävikin nätisti, ja jopa liikku jarrujen vastustuksesta huolimatta siihen saakka kun bensantulo loppu. Erikoisuuksia tästä erikoisuudesta vois mainita vaikka kattoluukun, aukeevat takasivulasit ja kääntyvän vetokoukun. Pohjassa ei olosuhteet huomioonottaen hirveenä hitsaamista oo. 90-luvulla ahkerasti ruostesuojattu. Mutta erinäisiä pintaruosteita sitte riittääki. Katosta, konepellistä ja kontinluukusta lakka lähteny myöskin. Sain myyjältä mukaan ohjaustehostimen joka ois tarkotus tähän paikoilleen saada..

Tänään tosiaan kun auton sain pihaan, käväsin tuolla 1927 syntyneellä miehellä kyläilemässä joka lähti sitte hirveellä innolla entistä autoaan kattomaan. Harmitteli kovasti auton kuntoa ja mukavia tarinoita sai häneltä ja hänen vaimoltaan kuulla. Kävin tosiaan ennen tän kaupan varmistumista jo häneltä auton historiaa kyselemässä. Kuulemma jonkinmoinen valokuvapino siellä odottaa mua että pitää käydä lainailemassa ja skannailla ne koneelle nii näkee miltä tämä vehe on näyttäny kultaisella 90-luvulla :)  S*
Muuta en saanutkaan vielä aikaan ku pestyä auton kauttaaltaan liuotinpesuaineella, ovenvälit ja konehuoneen myöskin. Penkinpäälliset kans heitin pois. Sisusta on vissiin ollu aika purettuna joten siellä on kaikki vähä rempallaan ja huonosti kiinni. Kaverilta jo etukäteen hommatun snowcapin heitin kyllä paikolleen. Katotaan mitä tuleman pitää mutta ehkä ensimmäisenä jarrut kuntoon, ja moottorille pikku huoltotoimenpiteet, vaikka öljyt onki vaihettu vasta 3000km sitten oliko 4.9.2000  8) Ja tankki käyttää irti ku pitäs käymään saada... eiköhän nää tulevat kuvat kerro vähä enemmän autosta ku tämä mun surkia selitys. Kommentointi sallittu !  :) ps. Päivittelen tän auton vaiheita yms. jos selviää lisää tuosta historiasta :)


Heinikosta poissaatuna.


Kotosalla






VINOKONE






En viiti jokaikistä kuvaa tähän tunkea, joten lisää kuvia löytyy TÄÄLTÄ!
« Viimeksi muokattu: 11.07.2014, 03:20:21 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Turbodiesel '87 back to 90's
« Vastaus #104 : 11.07.2014, 03:12:48 »
Ja pesun jälkeen :)






242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

 

Proturbo  Autodiagnoosi