Ateho  Elekma

Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 4.7.2023 Takavalo päivitystä.

  • 145 Vastauksia
  • 63206 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 242 vm -78 Jarrujen ilmaus ongelma... edelleen 7.7.11
« Vastaus #30 : 11.07.2011, 11:55:38 »
Ei sulla tai jollain muulla sattuisi olemaan tallella sellaista vanhaa tehostajaa? Mietin että jos sellaisen avaisi, niin löytyisikö sieltä joku syy vikaan?

Jos sieltä menee jotain rikki reilulla polkemisella silloin kun poljin menee aluksi pohjaan?

http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP11405-4_brakes.pdf

Oisko tuolta apuja asiaan?

Ei ole enää tallella vanha tehostin tallella eikä tullut tutkittua että menikö jotain hajalle vai miksi teki tuon.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo 242 vm -78 Jarrujen ilmaus ongelma... edelleen 7.7.11
« Vastaus #31 : 11.07.2011, 14:50:49 »
Oliko sulla takajarrut auki?
Mulla meinaan ittellä käyny joskus sellanen moka, että kasasin useemmasta takajarrusatulasta toimivat ja ilmausruuvi sojottikin alaspäin eikä ylös takajarrussa.
Sehän sit ilmaantunu millään ja hetki meni keksiä missä vika oli.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 Jarrujen ilmaus ongelma... edelleen 7.7.11
« Vastaus #32 : 11.07.2011, 15:31:39 »
Oliko sulla takajarrut auki?
Mulla meinaan ittellä käyny joskus sellanen moka, että kasasin useemmasta takajarrusatulasta toimivat ja ilmausruuvi sojottikin alaspäin eikä ylös takajarrussa.
Sehän sit ilmaantunu millään ja hetki meni keksiä missä vika oli.
ei ole ollut takajarrut auki ja ilmaruuvit on ylöspäin joka satulassa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 vm -78 Jarrujen ilmaus ongelma... edelleen 7.7.11
« Vastaus #33 : 13.07.2011, 22:41:12 »
Jokos tähä on tullu jarrut. Itsellä oli joskus ongelmana että en ilmannu ku yksistä 1 ruuveista sylinteri ,jätin keskellä 2 olevan avaamatta eikä tullu jarruja ,sitte avasin neki ja heti tuli kunnon jarrut ,en tiedä onko kaikissa 2 ilmausruuvia, surkee kuva mallix vähä on pinta ruostetta :D
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 vm -78 Jarrujen ilmaus ongelma... edelleen 7.7.11
« Vastaus #34 : 13.07.2011, 23:20:37 »
Pääsylinteri toinen niin pelittää.. Ilmaus vaiheessa kun kumi menee normaalia jarrutusta pitemmälle vanhemmissa hajoo kumit likaan ja ruosteeseen jota makaa sylinterin pohjalla. Vaikka kumin reunat näyttäs ehjiltä niin kuitenkin vuotaa ohi pikkuhiljaa. Jos vanha sylkky niin pientä ilmaus liikettä. Ei koskaan pohjaan  :nohnoh
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Joopa joo, jarruja ei ole saatu vieläkään tähän kuntoon, ei ole kyllä kehdannut rassautuakkaan koko vehkeen kanssa juurikaan kunnes taas tänä viikonloppuna.
Hommasin upouuden pääsylinterin ja vaihdoin paikalleen, aluksi näytti hyvältä kun poljin jämäköityi ja ei painunut pohjaan.
Mutta kun auton laittoi käymään niin samassa painuu poljin pohjaan ja jarrupiirin merkkivalo syttyy  :idiot2:
Sitten taas kun sammuttaa auton niin taas pysyy poljin ylhäällä  :buck2:
Jarrut on ilmattu jo vaikka kuinka monesti ja ei vaan saa pelaamaan, mistään ruuvista ei tule myöskään ilmaa, pelkkää nestettä.
Ilmaus on suoritettu edelleenkin oikean kaavan mukaisesti.
Kokeiltu myös ilmata silleen että kumpikin piiri on avoinna, ei vaikutusta lopputulokseen.
Kokeilin myös sellaista että öljykannuun jarrunestettä ja pumppasin jokaisesta ilmaruuvista nesteen pääsylinteriin asti, taas sama lopputulos, sammuksissa poljin pysyy ylhäällä, käynnissä ollessa ei.
Käynnissä ollessa ei saa edes juuri polkemallakaan poljinta kovaksi.
Tänään vielä vertasin toiseen 242 -78 noita jarruputkien paikkoja keskenään ja vaihdoin toisen etusatulan putket ristiin kun olivat väärinpäin verrattuna toiseen autoon, ei ollut siitäkään apua.

Voiko rikkonainen tehostin aiheuttaa sitten tuon vai mikä, tehostin on enää vaihtamatta + takajarrujen paineen säätäjät mitkä ovat siellä pohjassa kiinni taka-akselin luona.
Mikä helvetin kirous tällekkin nyt on tullut, ei voi olla näin vaikeeta jarrujen ilmaus  :buck2:
Kohta loppuu huumori ja kuusakosken auto kurvaa pihaan ja vie ongelmat mennessään  :hello:
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7557
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Oletko koittanut ilmata paineilman kanssa? Nippa kerrallaan auki ja jarrupääsylinterin korkissa olevasta reiästä painetta sisään. Sillai on onnistunut itellä hyvin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Ootko uskaltanu ajaa autolla metriikään noilla jarruilla? Itellä kävi joskus tollee mut ku jarrutteli ja hidasti site käsijarrulla tarvittaessa nii homma alko pelaan josai vaihees.

On kyllä mystinen juttu.  :idiot2:
V70 TDI

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Kohta loppuu huumori ja kuusakosken auto kurvaa pihaan ja vie ongelmat mennessään  :hello:

Taitaa kohta mennä tämä myyntiin kun tuo riisseli vienyt mennessään  :D

eikö noissa etujarrusatuloissa pitäisi olla 3 ilmausruuvvia? ainakin omassa oli
tehostaja tai tehostajassa oleva valkoinenmutikka josta lähteepi letku imusarjalle
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Oletko koittanut ilmata paineilman kanssa? Nippa kerrallaan auki ja jarrupääsylinterin korkissa olevasta reiästä painetta sisään. Sillai on onnistunut itellä hyvin.
Tuota ei ole tullut kokeiltua vielä.
Ootko uskaltanu ajaa autolla metriikään noilla jarruilla? Itellä kävi joskus tollee mut ku jarrutteli ja hidasti site käsijarrulla tarvittaessa nii homma alko pelaan josai vaihees.

On kyllä mystinen juttu.  :idiot2:
en ole ajanut metriäkään, auto on pukkien päällä tallissa ilman renkaita juuri tuon ilmaamisen takia.

Taitaa kohta mennä tämä myyntiin kun tuo riisseli vienyt mennessään  :D

eikö noissa etujarrusatuloissa pitäisi olla 3 ilmausruuvvia? ainakin omassa oli
tehostaja tai tehostajassa oleva valkoinenmutikka josta lähteepi letku imusarjalle
Onhan niissä ne kolme ilmaruuviia ja tehostajakin löytyy, sekä tuo letku mutta mitä sitten ?
Myyntiin tuskin koskaan tulee, sillä kuka tästä maksaisi xxxxxxe summaa mikä pitäisi saada ennen kuin harkitsen myyntiä, auto on ollut minulla kohta 10v ja ainut muisto edesmenneestä kummista.


Siinä mielessä huvittavinta että olen useasti aikaisemmin onnistunut ilmaamaan koko järjestelmän onnistuneesti mutta nyt ei sitten millään  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 23:17:43 kirjoittanut Volvomies89 »
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=15672   ;)  älä pelästy vaikka onkin alfa sivuilta,mutta itsellä tuollainen ja oon saanut jarrut laitettuu ain mukavasti. motonetis ollu ainakin,omani ostin fixuksesta. renkaasta paine,mutta kannattaa laskee renkaan paine noin 1 baariin,muuten tussahtaa säiliöt ja sotkua tulee.kokemusta on.

Poissa Tonto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Onko varma ettei se tehostajalta lähtevä putki vuoda mistään? En lähtis paineensäätäjiä vaihtamaan jos kerran satuloille nesteet tulee
V70 -06 D5, V70 -98 TDI, 850 T5R -95 (projekti)

Poissa Kiskonpätkä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
 Minulla oli aikoinaan vastaava ongelma, tosin eri merkkisessä autossa. Luulin, että järjestelmässä on ilmalukko eikä sitä saa pois. Kaivoin amiksen kirjan esiin. Siellä lukee:

1. Mittaa painintangon(jarrupolkimen tanko joka pilkistää tehostimen sisältä, kun pääsylinteri on irti) etäisyys A tehostimen pinnasta, joka on pääsylinterin kiinnityspinta.

2. Mittaa vastaavasti ensiömännän etäisyys B sylinterin kiinnityslaipasta.

3.Säädä painintangon(säätöruuvi löytynee tangon jarrupolkimen puoleisesta päästä) pituus niin, että mittojen A ja B erotus on välys C eli 0,5...1,5mm.

 Jos välys on suuri on auto jarruton tai siinä on pumppujarrut. Liian pienellä välyksellä jarrut alkavat toppaamaan itsestään muutaman jarrutuskerran jälkeen.

 Eli tuon saa säädettyä vaikka kokeilemalla, jos sylinterin irroitus ei kiinnosta. Jatkat tankoa kunnes jarrut toppaavat ja testaat moottori käynnissä ja useita jarrun painalluksia etteivät ne jää laahaamaan.<--näin tein itse ja toimii.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
No niin, päivitellääs tätäkin välistä.
Biltemasta tuli hommattua uudet etusatulat ja pääsylinteri.
Ensin kuitenkin testataan tuo paine säiliöön ilmaus, jos ei rupea pelittämään vaihdan uuden pääsylinterin vielä kerran, ei ole mitenkään 100% luotto tuohon uuteen italian tuotteeseen mikä on paikallaan.
Sen jälkeen vaihtoon menee etusatulat jos ei rupea toimimaan.
Ja jos ei vieläkään rupea pelaamaan vaihtuu kaikki jarruletkut, sen jälkeen en enää tiedä mitä tehdä jos ei rupea toimimaan  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Paaliin.   ;)
Että voi olla joku vaikeeta.   :(

 

Kulkukoira  Proturbo