ahdettuna ei ilmeisesti saisi olla laiskempi kuin vakiona . Penkkilappu tavalla tai toisella tehorajan sisälle. Omavalmiste moottorina tuo jokatapauksessa menee joten tarpeeks pienillä tehoilla penkkilappu vaan.
Tuosta haluaisin edelleen jostain lain perusteella faktaa. Minulla on edelleen autossani 4 katsurin 2 eri katsastusasemalla muutoskatsastama (A-katsastus Hanko + Tammisaari) 340, jossa tehoraja 138hv. AQ171 venemoottorissa on alun perin vapaastihengittävänä 167hv, mutta ahdettuna ruiskulla siitä on 135hv penkkilappu, ja otteessa 99kw teho (=135hv).
Laki ajoneuvojen muutoksista (jota tässä siis noudatetaan) ei sano mitään alkuperäisen moottorin tehon laskemisesta, ja että se ei saisi ahdettuna, tai muuten muunneltuna laskea vakioon verrattuna.
VAIN jos muutoskatsastetaan vähäpäästöistä moottoria, niin eivät halua alennetulla ahtopaineella (=muunneltuna) hyväksyä sitä enää vähäpäästöisenä.
M50B25 koneessahan on 192hv vakiona tehtaalta, 200 sarjan tehoraja jotain 184hv, eli yli menee. Ahdin kylkeen kun EI ole vähäpäästöinen kori, penkkilappu jne.
Ja jos ette tienneet, M50B23 (onks sen nimi noin?) kone on muuten sama kone, vaan että "pienemmällä" 2,0L koneen imusarjalla, siinä on jotain 150hv, eli sama 2,5L lohko, vaan kuristettu pienemmällä imusarjalla. Sit M50B20 on 2,0L versio pienemmällä imusarjalla ja M50B28 on 2,8L (192-193hv / 280Nm) versio samasta padasta 2,0L pikku imusarjalla taas käsittääkseni. Varmasti kansienkin valuissa jotain eroja ja varmasti mun tiedoissakin virheitä.
Eli otat sen "2,3i" koneen ja ahdat sen, tai väität tuon 192hv koneen olevan sen, jos katsuri ihmettelee tehoja. Eihän sitä tartte kertoa kun on "omavalmiste" kone, että se on 192hv versio jota kuristettu ahtimella, vaan sanot et se on se 150hv versio jota "piristetty" ahtimella.