Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin

  • 55 Vastauksia
  • 27387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #15 : 01.12.2014, 20:43:02 »
Missä sit menee raja et kannattaa alkaa miettiin tuota nitrausta? Vakiokamoilla suuri osa menee ilman ongelmia kuitenkin. Nokkakepin nitrauksen kyl ymmärrän koska se painelee kuppeja koko ajan.

Alakerran tuhoon on lähes poikkeuksetta syynä voitelun loppuminen. Liukulaakeri kun vaatii öljykalvon koko ajan.

Raja lienee lähinnä että mihin hintaan saat teetettyä nitrauksen. Liukulaakeri tosiaan vaatii sen öljykalvon mutta nitrattu akseli todennäköisesti kestää sen öljykalvon loppumisen ainakin hetkellisesti. Huomattavasti pidempään kuin nitraamaton kuitenkin.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #16 : 01.12.2014, 21:51:55 »
Liukulaakeri tosiaan vaatii sen öljykalvon mutta nitrattu akseli todennäköisesti kestää sen öljykalvon loppumisen ainakin hetkellisesti.
Liukulaakeri vaatii sen öljykalvon riippumatta siitä, onko "nitraamaton" vai "nitrattu" osa.

Huomattavasti pidempään kuin nitraamaton kuitenkin.

Montako sekuntia pidempään?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2014, 22:19:15 kirjoittanut järviin »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #17 : 01.12.2014, 22:27:15 »
Liukulaakeri vaatii sen öljykalvon riippumatta siitä, onko "nitraamaton" vai "nitrattu" osa.

Montako sekuntia pidempään?

Mutuna, kunnes pehmeä laakerimetalli loppuu ja teräksinen liuskan selkäosa tulee vastaan. Sekuntilukuun vaikuttaa aika monta muuttujaa...

Siis laakerit menee joka tapauksessa mutta kampi voi säilyä vaikka öljynpaineet katoaa täyskaasuvedossa. Ei nitrattuun alkaa tulla uraa heti kun öljykalvo pettää
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #18 : 01.12.2014, 22:40:21 »
Siis laakerit menee joka tapauksessa mutta kampi voi säilyä vaikka öljynpaineet katoaa täyskaasuvedossa. Ei nitrattuun alkaa tulla uraa heti kun öljykalvo pettää
En ymmärrä ajatusta siitä, että suunnittelun lähtökohta on se, että ÖP katoaa.
Öljynpaine ei katoa. Piste.

Kisavehkeissä, joita availlaan monta kertaa vuodessa, niin ehkä ihan jees, koska sieltä sen sitten konkreettisesti näkee, että onko laakerissa fibaa vai ei.

Perus-Jonne leivottaa sen siitä huolimatta, koska ei se sitä huomaa, ennen kuin kampurakin on sökö.


Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #19 : 02.12.2014, 08:20:01 »
On se ihan sama on se kampura nitrattu tai ei jos laakerimetalli menee pois ja laakerissa on itse runkopinta esillä niin kampura on paskana 99% tapauksista. 

Sitten sen sileän pinnan liukuominaisuus???? kampiakseli ei koske laakeriin missään tilanteessa, siellä on öljy välissä ja tuo öljykalvo ottaa vastaan kaiken rasituksen, sen takia sitä öljyä halutaan pumpun avustuksella vaihtaa ja kierrättää. 

Mutta jokainen tekee miten haluaa, nitraa vaan jos siltä tuntuu kun kerta rahaa on. Mutta jos sitä rahaa olisi oikeasti ei moottorin rakentaja ottaisi aihioksi vinokonetta :D
« Viimeksi muokattu: 02.12.2014, 08:21:32 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #20 : 02.12.2014, 10:53:55 »
Mutta jokainen tekee miten haluaa, nitraa vaan jos siltä tuntuu kun kerta rahaa on.

Just näin :)


Päivän mietelause,

"Akselia ei tarvitse nitrata, kun ei kukaan muukaan niin tee ja ahtimeksi voi valita Holsetin, kun kaikki muutkin tekee niin"

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9020
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #21 : 02.12.2014, 11:13:04 »
En ymmärrä ajatusta siitä, että suunnittelun lähtökohta on se, että ÖP katoaa.
Öljynpaine ei katoa. Piste.

Ja turvavyöhän on samalla logiikalla myös täysin turha, koska eihän ajamaan lähdettäessä ennalta päätetä että nytpä ajetaankin kolari, laitetaanpas siksi vyö kiinni. Kolaria ei vaan ajeta, piste.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #22 : 02.12.2014, 14:54:58 »

Mutta jokainen tekee miten haluaa, nitraa vaan jos siltä tuntuu kun kerta rahaa on. Mutta jos sitä rahaa olisi oikeasti ei moottorin rakentaja ottaisi aihioksi vinokonetta :D

Niin, varsinkin jos kyseessä on noinkin äärikallis toimenpide mitä esimerkiksi tuossa...

Pari akselia nitroittanut ja pojille kahvikassaan 30€/kpl  ;D ja nykyinen akseli kokenut yhden koneen täystuhon ja silti hoitaa hommansa edelleen... eli suosittelen ja olen nitroituttanu myös muita erikoisosia koneeseen mitä olen omin pikkukätösin valmistanu  :pomo:
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #23 : 02.12.2014, 15:01:40 »
Laitappa yv viestiä mulle missä nitrataan noin halvalla pääkaupunkiseudulla.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #24 : 02.12.2014, 15:21:57 »
Lupasin selvitellä hintoja ja ensimmäiseen paikkaan sain yhteyden.

70e minimiveloitus ja puhui että nokka ja kampi yhdessä menis minimivelotuksella.

Paikka: http://www.karkaisu.fi/index.phtml/t/articles1/art/10307/p/13873

Soittelen vielä muihinkin firmoihin..

Toisille kaikki on kallista.
volvoja - onhan noita.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #25 : 02.12.2014, 15:43:09 »
En tiedä pitäisikö näitä minimivelotuksia alotusviestiin muokata. Jokatapauksessa:


http://www.hilamet.fi/23

Tuossa firmassa minimiveloitus 60e taisi olla 30kg asti että siinä menee jo monta nokkaa tuohon hintaan.
volvoja - onhan noita.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #26 : 02.12.2014, 15:45:51 »

Tuossa firmassa minimiveloitus 60e taisi olla 30kg asti että siinä menee jo monta nokkaa tuohon hintaan.

No ei tuo omasta mielestä kyllä paha hinta ole ???

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #27 : 03.12.2014, 08:32:00 »
No on kyllä yllättävän halpaa. Hitsattuihin nokkiin olis ehkä ihan hyvä.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #28 : 03.12.2014, 08:39:24 »
No on kyllä yllättävän halpaa. Hitsattuihin nokkiin olis ehkä ihan hyvä.
Minulla se tuolla kellarissa oleva pikkufiatin nokka on hitsattu + hiottu ja tosiaan nitrattu.

Pari kertaa pyöritellyt "paikallaan" tuommoista nitrattua nokkaa ja kyllä se on liukkaampi kuin ihan perus teräksinen. Jos sormenpäilläkin.

Poissa MonGooSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #29 : 03.12.2014, 19:41:08 »
hilametis olen asioinut ja hyvää palvelua on... osan vieny sinne, ne paiskaa johonkin sopivaan rakoon muiden nitrattavien osien kans... 1-3 päivää yleensä kestäny, niin on saanu hakea pois ja 30€ ovat pyytäneet kahvikassaan näistä mitä olen vienyt... niin tämä on pieni hinta siihen että jos esim veivinlaakeri menee kammesta syystä tai toisesta niin on selvinny kaulan kiillottamisella.

 

Autoracing  KL-varaosat