Futurez  Kulkukoira

740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus

  • 100 Vastauksia
  • 39370 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 740 GLT T5 607Whp.
« Vastaus #90 : 30.05.2023, 19:05:05 »
Wau, todella hienon näköistä tekemistä, hatun noston paikka -H-
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: 740 GLT T5 607Whp.
« Vastaus #91 : 30.05.2023, 21:25:42 »
Toi screamer kun on auki, saa vääntää radiota useamman pykälän kovemmalle jos haluaa kuulla merisään  ;D
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GLT T5 607Whp.
« Vastaus #92 : 04.06.2023, 12:16:33 »
Kiitos! Saattaa olla tosiaan aika hyvä mökä, kun läppä auki. Takavaimennin on onneksi aika iso, niin tarvittaessa on suht hiljainen taajamissa ajellessa.

Megasquirtissa on vakiona vain 3kpl 0-5v inputtia ja tässä on kaksi jo uhrattu öljynpaineelle sekä bensapaineelle. Manuaalista löytyi kuitenkin maininta, että prosessorissa on 2kpl raakalähtöjä käyttämättömänä. Tein protoalueelle vastaavan kytkennän mitä muissakin lähtöissä. Nyt tuli erillisillä liittimillä 2 lähtöä lisää.




Öljynlämpö-, pakopaine- ja kampikammionpaineantureille tein tuollaisen oman lisäjohtosarjan. Auto kyllä vaatisi kaikkien sähköjen uusiksi tekoa, kun korisähköt on aivan räpelletty ja moottorinohjaukseen on päivitelty lisää toimintoja.



Pakopaineelle tuli jarruputkesta noin 1.5m pitkä kieritetty putki. Hitsailin tallilta löytyneistä nipoista sopivat päät ja tein jatkomutterista anturille telineen tuonne iskaritornin taakse piiloon.



Kaikki tuntuisi pelittävän



Auto alkaa olla lähes kasassa ja nappasin eilen siitä jo pikaiset ensisavut.



Mielipidettä, onko kuvia liikaa/liian vähän tekstiä? Jaksaako porukka katsella?

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GLT T5 607Whp.
« Vastaus #93 : 04.06.2023, 13:48:52 »
Sanoisin, että varsin mukavaa luettavaa, sopivasti on kuvia :) Kuvathan myös kertoo enemmän kuin kuuluisat tuhat sanaa :D
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5073
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 740 GLT T5 607Whp.
« Vastaus #94 : 04.06.2023, 13:59:19 »
Khyyl näitä lueskelee, joten jatkakaa  ;) ;)
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 740 GLT T5 607Whp.
« Vastaus #95 : 04.06.2023, 17:18:49 »
Mielenkiintoinen projekti, korkean tasosta tekemistä ja jälkikin vimosen päälle. Kuvia ei varmasti ole liikaa :)

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GLT T5 607Whp.
« Vastaus #96 : 27.08.2023, 18:59:22 »
Tullut autolla ajeltua jonkinverran kadulla ja säädeltyä, mutta penkissä ei vielä ole käyty. Muuten toiminut hyvin, mutta uudella pakosarjalla rajuhkon kenkimisen jälkeen alkoi kannen päältä suojamuovit ja öljykorkki sulamaan. Niimpä tein jostain vakioauton lämpöpellistä tuollaisen suojan tuohon.





Jo pitkään ollut haaveena jossain vaiheessa siirtyä maxxecuun.

Sain auton toimimaan suhthyvin kadulla vvt kanssa sähköisellä ahtopaineen säädöllä, mutta ajatus tulevasta ecun vaihdosta soti sitä vastaan, ettei autoa kannata tuolla megalla enään penkissä hieroa.

Mega sinänsä oli täysin riittävä tähän kokoonpanoon ja siinä oli jopa enemmän anturitietoja mitä uudessa ecussa, mutta muutamat asiat siinä itseä häiritsi. Laitteen kotelointihan on täysin alkeellinen liittimestä puhumattakaan. Tuntui että seokset muuttuivat jatkuvasti itsestään, jos tyhjäkäynnin sai joskus säädettyä hyväksi lambda 1, niin seuraavana päivänä seokset oli jotain aivan muuta. Tämä ehkä johtui iat korjauksista. Mahdollisesti olisi säätöjä hieromalla saanut kuntoon. Lisäksi sähkökaasuläpälle ei ollut tukea, olisi vaatinut sp leinosen 450e lisäboksin, jotta sen olisi saanut. Lambda ohjaimen puute myös oli iso miinus. Vaikka jännitteet oli calibroitu, niin plx näytti aina hieman eri afr mitä tunerstudio. Suurimpana päivityksen syynä oli kumminkin, että tavoitteena on ollut aina tekemisessä kehittää omaa osaamista niin rakentelun, kuin säätöjenkin osalta. Maxxecu on nykymittapuulla järkevimpia ja yleisimpiä ecuja, joten sen käyttöliittymän ja säätämisen opiskeluun kannattaa panostaa mielummin mitä megaan (joka toki jo sekin hyvinkin tuttu).

Alunperin ecun vaihto oli tarkoitus jättää ensi talvelle, mutta sattui kuukausi takaperin tulemaan uusi käytetty race h2o myyntiin hieman uutta halvemmalla, joten tein siitä kaupat. Eihän sitä malttanut olla nakkaamatta paikoilleen ja nyt on muutamien pitkien talli-iltojen jälkeen auto jälleen ajossa uudella moottorinohjauksella.

Ecuksi tuli tosiaan Maxxecu Race H2O Premium eli molemmilla johtosarja-aihioilla sekä lambdalla. En olisi välttämättä tarvinnut vesitiivistä mallia, mutta kestääpähän nytten tyhjentää vaikka sammuttimen sisälle. Samassa kaupassa tuli boschin 74mm sähkökaasuläppä ja hellan sähköinen poljin.

Kaasuläpässä ei ollut niin paljoa pitopintaa, että olisi saanut silikonia klemmarilla luotettavasti kiinni. Adaptereja oli saatavilla, mutta ne olivat niin kalliita, että päädyin hitsaamaan epmanin clampin suoraan läppäkoteloon kiinni. En purkanut kaasuläppää ollenkaan, mutta hitsailin parin sentin pätkissä ja jäähdyttelin sähköpuolta märällä rätillä. Kaasupolkimelle tein 3mm levystä adapterin, jolla se tuli vakiopolkimen kiinnikkeisiin.





Aikaisemmista parista johtosarjasta oppineena, johdot olisi kiva olla merkittyinä kunnolla. Aina myös tarvitsee lisäillä jälkikäteen jotain. Nyt piti siis saada tarpeeksi sulakepaikkoja ja mahdollisuus lisätä releitä tarvittaessa. Ja tietysti niin, että kytkennät ja mittaamiset pääsee tekemään helposti. Tästä syystä tein hanskalokeron alle ison kantatun alumiinilevyn, johon ecu ja kaikki moottorin sähköt on pultattu. Ecu on niittimuttereilla kiinni, joten sitä on helppo tulevaisuudessa lainata mahdollisiin muihin autoihin.

Johtosarja on tehty maxxecun puolivalmiista. Kaikki liitokset on tehty suojaamattomilla puristettavilla liittimillä. Kaikki johdot on merkitty dymo tarralla ja läpinäkyvällä kutistesukalla. Käytännössä kaikki lähdöt alkaa olla käytössä mitä racesta löytyy. Ylimääräisiä anturitietoja eculle tulee bensapaine, öljynpaine, öljynlämpö ja pakopaine. Kaasu tuli sähköpolkimella ja 74mm sähköläpällä. Kaksi nakuanturia, sähköinen ahtopaineensäätö, imu vvt, flektin ohjaus, toisen bensapumpun ohjaus ahtopaineella päälle, ohjaustehostimen ohjaus, cutout ohjaus, startin ohjaus eculta, nopeustieto perältä. Egt tulee vielä joka sylinterille, kunhan anturit tulevat postissa ja polttoaineen tasotieto tulee eculle jossain vaiheessa.


















Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus
« Vastaus #97 : 27.08.2023, 19:37:50 »
Voi veljet mikä johtosarja!! Mä tykkään ja paljon O0

Poissa ravolta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 347
  • alumiinihitsaus palvelua
Vs: 740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus
« Vastaus #98 : 28.08.2023, 17:18:27 »
hienoa työstöä! vaatii hermoja ja pitkäjänteisyyttä. respect!
kuvia vaa lisää
s80 t5 -00, v70 d5 -02 purkuosaa , kysy

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13386
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus
« Vastaus #99 : 28.08.2023, 17:25:00 »
On kyllä viimesen päälle hieno johtosarja.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus
« Vastaus #100 : 28.08.2023, 17:58:37 »
Hyvältä näyttää! Kaasuläpän kanssa olen itsekin paininut, kun pitopintaa silkkariputkelle on aika vähän. Hitsaaminen kävi mielessä, mutta toistaiseksi o-rengas urassa on pidättänyt letkua tarpeeksi. Kai siihen sitten uskaltaisi kolvata jotain jatkoksi :P

 

Samppasport  Futurez