Kulkukoira  Proturbo

vetopyörästön säätäminen

  • 47 Vastauksia
  • 34841 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #15 : 09.12.2011, 15:21:17 »
Onkos 1030 perään mistään saatavilla shimmilevyjä ja kellään tietoa hammaskosketuksen/välyksen säädöstä? Perän pitäis numerosarjan ja Haynessin kirjan mukaan olla ilman sitä pinjonin puristusholkkia. Meinattiin vaan jotain tehdä asialle kun tuon 5,48 välsän kosketukset on aika pielessä ja vollottaa niinkun suorakytkyllä ajais.  :D Ei siinä muuten mitään, mutta ettei kuluis rattaat piloille.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #16 : 09.12.2011, 15:45:32 »
Olisko tuosta apua? Pitäis olla oikea kun on Dana 44:een
http://www2.dana.com/pdf/5310-3.pdf

Taitaa kyllä jo olla hampaat pilalla jos on ajettu vollottavalla perällä :(
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #17 : 09.12.2011, 16:02:03 »
Olisko tuosta apua? Pitäis olla oikea kun on Dana 44:een
http://www2.dana.com/pdf/5310-3.pdf

Taitaa kyllä jo olla hampaat pilalla jos on ajettu vollottavalla perällä :(

Mutta eikös tämä Volvon perä lie Dana 30, vai onko 44 sitten näiltä osin samanlainen? Ja ei sillä ole ajettu kun viis sprinttiä, että ei sen luulis vielä tuhoutuneen. Ja jos on niin sitten sillä mennään melusta välittämättä niin kauan kun hampaat on näkyvissä.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #18 : 09.12.2011, 19:01:59 »
Ei kuulu. Säätölevyt tulevat ainoastaan laakerin sisäkehän ja tasauspyörästön väliin.
Onkos 1030 perään mistään saatavilla shimmilevyjä ja kellään tietoa hammaskosketuksen/välyksen säädöstä? Perän pitäis numerosarjan ja Haynessin kirjan mukaan olla ilman sitä pinjonin puristusholkkia. Meinattiin vaan jotain tehdä asialle kun tuon 5,48 välsän kosketukset on aika pielessä ja vollottaa niinkun suorakytkyllä ajais.  :D Ei siinä muuten mitään, mutta ettei kuluis rattaat piloille.
Isot pojat sano että joskus nuo "rallivälitykset" on vähän mitä on ja saattavat tarvita enemmänkin säätöä.
Ja silloin pääsee helpommalla kun laittaa shimmit poskilaakereiden ulkokoolien alle => ei tarvii repiä laakereita eestaas...

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #19 : 09.12.2011, 19:15:14 »
Kukaan ei ole maininnut vielä liidulla tai vahaliidulla tsekattavasta kosketuskulman tarkastuksesta. Eli väriä ison rattaan hampaan poskeen ja pyöräyttämällä läpi näkyy kosketuskulma siinä mistä väri hankautunut. Kun jälki keskellä poskea, kulma kohillaan.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #20 : 09.12.2011, 19:38:32 »
Kukaan ei ole maininnut vielä liidulla tai vahaliidulla tsekattavasta kosketuskulman tarkastuksesta. Eli väriä ison rattaan hampaan poskeen ja pyöräyttämällä läpi näkyy kosketuskulma siinä mistä väri hankautunut. Kun jälki keskellä poskea, kulma kohillaan.

Juu, tämähän on selvä. Ei sitä kait oikein muuten näekään. Hätätilassa spray kuparitahnakin toimii.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #21 : 10.12.2011, 10:13:28 »
Perän säädöistä on parhaat ohjeet volvon omassa korjaamokäsikirjassa, löytyy tuolta pdf:nä englanniksi http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/. Tuolta tuo "Rear axle repairs and maintenance". On hyvä, itsekkin tein tuon avulla. :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #22 : 11.12.2011, 11:32:42 »
Vähän ooteeta. Alfamerin korjauskirjoissakin on sitten eroja. Vanhassa keltaisessa/oranssissa painoksessa selvitetään peränkin korjaus ja säätäminen, mut uudemmassa vihreässä painoksessa tämä onkin jo niin hankala homma, ettei sitä ole ollut syytä selittää kirjassa.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #23 : 11.12.2011, 14:41:59 »
Mites toi pienen vetopyörän esijännitys säädetään? Pitääkö olla koko perä nipussa kun tuota kierto momenttia mitataan tuosta pikkuvetopyörästä. Alfamerin korjaus oppaassa sanotaan että esimerkiksi jousivaa-alla mitataan pyörät ilmassa (kiertojäykkyys uusilla laakereilla 2,5-3,5Nm).  Eikö siihen silloin vaikuta kaikki mitä perän sisällä on. Vai onko jotain erillistä arvoa pelkälle pikkuvetopyörälle? Perään tulee kaikki uudet laakerit ja myös uusi krymppiholkki laakereiden väliin.

Hassulta tuntuu Alfamerin ohje? Ehkä ovat sotkeneet holkillisen ja holkittoman ohjeet?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #24 : 11.12.2011, 15:06:45 »
Hassulta tuntuu Alfamerin ohje? Ehkä ovat sotkeneet holkillisen ja holkittoman ohjeet?

Ei kyllä siinä on eri ohje holkilliselle ja holkittomalle. Ja eiköhän tuossa ole perä kasassa, kun mainitaan että jarrut eivät saa laahata.

Holkittomassa neuvotaan vaan kiristään momenttiin 200-250nm.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #25 : 11.12.2011, 16:29:49 »
Perän säädöistä on parhaat ohjeet volvon omassa korjaamokäsikirjassa, löytyy tuolta pdf:nä englanniksi http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/. Tuolta tuo "Rear axle repairs and maintenance". On hyvä, itsekkin tein tuon avulla. :)

No olihan siellä ohjeita ja tolkuton määrä erikoiskaluja.  :idiot2: Taitaa olla kosketuksen säätö aika työläs pieti, että eiköhän mennä kaikkine ujelluksineen, tuskin sitä näillä kilometreillä ehtii loppuun ajaa. Hiacen perässä oli sentäs jotain tolkkua, kun oli poskilaakereilla säätömutterit, mut täähän onkin "only in america"...
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 16:31:37 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #26 : 11.12.2011, 17:22:19 »
No olihan siellä ohjeita ja tolkuton määrä erikoiskaluja.  :idiot2: Taitaa olla kosketuksen säätö aika työläs pieti, että eiköhän mennä kaikkine ujelluksineen, tuskin sitä näillä kilometreillä ehtii loppuun ajaa. Hiacen perässä oli sentäs jotain tolkkua, kun oli poskilaakereilla säätömutterit, mut täähän onkin "only in america"...

Eihän niillä muttereilla saa säädettyä kuin hammasvälyksen, kosketuksen säätö on ihan yhtä työlästä, kuin Volvon perässäkin, plus että hammasvälyksen säätö pitää tehdä joka säätöyrityksen jälkeen uudelleen.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #27 : 11.12.2011, 21:14:14 »
Mut ei tarvi peräkoppaa levitellä ja sinne poskilaakereihin simmejä sovitella.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #28 : 24.12.2011, 17:53:53 »
Oletteko tuota "Lock plate":a laittaneet paikalleen?
Eikös ne pultit pysy vaikka sitä ei olisikaan?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #29 : 25.12.2011, 00:57:31 »
Hyvin on kestäneet pultit ilman sitä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Ateho  Elekma