Kulkukoira  Proturbo

Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja

  • 57 Vastauksia
  • 20437 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #15 : 28.10.2017, 22:21:05 »
Niin no, tuohon tartteis mitata jännitteet. Järeemmällä polttimolla tippuu naruissa jännite ja jännitteen tippuessa myös amppeeritkin. Watit jää puuttumaan, samoin valoteho.
Oli miten oli, releytys aina paras.

Ehkä ne on Volvolla oivaltaneet tämän? Kun ne on akkuvirta-rele-sulake linjassa ???

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #16 : 28.10.2017, 22:25:15 »
Siis... Volvon systeemi on juuri oikein tehty mutta kun vanhoissa piuhoissa se sähkö ei kulje enää samalla tavalla. Joten laitoin bilteman relesarjan jolla saadaan jännitteet takaisin uudenveroisiksi. Ei tässä ole mitään hakkuri systeemiä tai keksitty pyörää uudelleen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #17 : 29.10.2017, 10:42:02 »
Siis... Volvon systeemi on juuri oikein tehty mutta kun vanhoissa piuhoissa se sähkö ei kulje enää samalla tavalla. Joten laitoin bilteman relesarjan jolla saadaan jännitteet takaisin uudenveroisiksi. Ei tässä ole mitään hakkuri systeemiä tai keksitty pyörää uudelleen.

Kaikki känniset insinöörit ei sitä ymmärrä, kuhan vaan huutelevat. Jos vähemmän kuin akkujännite nin polttimo palaa himmeämpänä, ei siihen mitään teslan akun mittausta vaadita. :D

Yhdessä töttörössä oli tollaset motonetin hakkurit ostaessa ja toimivat kuulemma vielä mun omistuksen jälkeenkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #18 : 29.10.2017, 11:47:27 »
Yhdessä töttörössä oli tollaset motonetin hakkurit ostaessa ja toimivat kuulemma vielä mun omistuksen jälkeenkin.
Tässä todennäköisesti vaikuttaa sama asia kuin bilteman relesarjassakin. "ostamma sielta mista halpa saaaa", eli laatu heittelee.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #19 : 29.10.2017, 15:52:51 »
Dropit mitattu, 7,7% putoaa jännite, välillä akku->polttimo. 14,09V -> 13,01V
Auto tyhjäkäynnillä

Onkos tämä nyt sitten paljon, vai vähän ??? Antaa kuitenkin n.10% nimellistehoa enemmän
« Viimeksi muokattu: 29.10.2017, 15:54:45 kirjoittanut Orlov »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #20 : 29.10.2017, 15:57:58 »
Dropit mitattu, 7,7% putoaa jännite, välillä akku->polttimo. 14,09V -> 13,01V
Auto tyhjäkäynnillä

Onkos tämä nyt sitten paljon, vai vähän ??? Antaa kuitenkin n.10% nimellistehoa enemmän
No tuo yli 13V on vielä hyväksyttävissä, mutta enempi parempi. :juhau:

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #21 : 29.10.2017, 17:38:24 »
Onhan tuossa parantamisen varaa, vaikkei nuo johdotkaan mitään ohkaisinta narua ole.

Releytys antaisi kyllä valotehoa lisää, mutta virratkin kasvaisi ja vaikuttaisi varmasti polttimon käyttöikään.

Jos polttimolle tuleva jännite olisi nimellisjännitettä pienempi(<-13V), niin eipä ole oikeastaan paljon vaihtoehtoja. Releet kehiin.
Edit: 13,2V korjattu nimellisjännitteeksi.

Pimeinä vuodenaikoina saisi näkymään kontrastia, käyttämällä keltaista valoa antavia polttimoita, mutta kun ei niitäkään saa käyttää syksyn -94 jälkeen rekisteröidyissä autoissa, tai ainakin katsastuksessa voi korjauskehoituksen saada moisista.

Sääli, että se Mikanin valoteho juttu on hävinnyt?
« Viimeksi muokattu: 29.10.2017, 18:29:41 kirjoittanut Orlov »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #22 : 29.10.2017, 17:39:41 »
Dropit mitattu, 7,7% putoaa jännite, välillä akku->polttimo. 14,09V -> 13,01V
Auto tyhjäkäynnillä

Onkos tämä nyt sitten paljon, vai vähän ??? Antaa kuitenkin n.10% nimellistehoa enemmän
Halogeeni polttimoiden suunnittelujännite on 13,2V ja sen verran uusissa johdoissa syntyy jännitehäviötä akun ~14V napajännitteeseen nähden.
Kun jännite laskee 10%, tippuu valoteho 40% ja päinvastoin.

Minulla releistyksellä mitattu sähköteho oli pitkillä valoilla 398W (2*H4+2*H3) ysin vakioissa umpioissa. Polttimoina käydin laadukkaita H-polttimoita. Lampun kannalta mitattuna 14,1V jännite kaikilla polttimoilla (akun jännite 14,2V).

Nykyjälleen siellä majailee 25W H4 ledipolttimo ja pitkissä 25W H3 ledipolttimo. E-hyväksyttömättömät mutta antavat valoa enemmän ja leveämmälle kuin viritety halogeeni, valokuvion pysyessä nipussa leventymistä lukuunottamatta.

100W H4 polttimolla ei tee mitään, koska sen sisäiset johtimetkin alkavat hehkumaan, koska niissä on samanlaiset sisäjohtimet kuin 55/60W polttimossakin. Eli niissä tapahtuu jännitehäviötä, jolloin hehkulangan lämpötila jää matalammaksi, jolloin polttimosta ei tulekkaan valoa, vaan pirusti lämpöä.
Ja slerba muisti oikein, silloin testissä laadukas 55/60W halogeeni oli ylivoimaisesti kirkkain 14V jännitteellä. 100W pellepolttimo jäi jälkeen valotehossa 35%.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #23 : 29.10.2017, 18:33:05 »

Nykyjälleen siellä majailee 25W H4 ledipolttimo ja pitkissä 25W H3 ledipolttimo. E-hyväksyttömättömät mutta antavat valoa enemmän ja leveämmälle kuin viritety halogeeni, valokuvion pysyessä nipussa leventymistä lukuunottamatta.


Millaiset polttimot nuo ko. ledit on? Linkkiä mistä ostettu? Onko sulla kuvia noiden valokuviosta verrattuna halogeeniin?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #24 : 29.10.2017, 18:38:01 »
Millaiset polttimot nuo ko. ledit on? Linkkiä mistä ostettu? Onko sulla kuvia noiden valokuviosta verrattuna halogeeniin?

Täsät löydät kaiken tarpeellisen

LH:n muokkaus on ollut motivaatio montussa. Ja pirskatin sarja nälänaiheuttamia pakkoliikkeitä on haitannut harrastuksia. Mutta noihin ledi valohin palatakseni.

25W on noiden sähköteho.

Nuo mätänetistä ostetut autoline H4 ledi-polttimot ovat olleet positiivinen yllätys kaikkiaan, paitsi se ensimmäisenä ostamani, joka kärähti viikon sisällä ostamisesta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433050/Autoline-H4-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN

Ainoa negatiivinen seikka, jonka osaan noista sanoa on se, että ne eivät kuivata umpioita jos kosteutta sinne jostakin syystä pääsee.

Valokuvio on todellakin vakio umpiossa lyhyillä valoilla huomattavan leveä.


Pitkät


Lyhyet


Valokuvio/hajavalo


Näissä alla olevissa kuvissa on sama valotusaika/aukko, joten kuvien kirkkaudesta voi päätellä valojakauman. Kaikki kuvat ovat muokkaamattomia, joten niiden metatiedoista voi poimia käytetyt valotusarvot ja polttovälin.

Vakiolisäkaukovalot on poistettu käytöstä kuvien näissä valokuvio/kirkkauskuvissa alla.










Joten voin sanoa rehellisesti, että autoline H4 ledi polttimo toimii 940:n umpioissa oikein oivasti.

Häikäisyä on mitattu luksimittarilla ja tulos on se, että halogeeni kehittää hajavaloa enemmän.
Tosin huippukirkkaus 1 metrin etäisyydeltä on halogeenilla n. 10 000 luksia enemmän mutta ledillä se on yli 2* suuremmalla leveydellä lyhyillä ja pitkillä.

HUOM!

H1/3/7 ledit eivät toimi lähivaloissa, sillä niiden optinen suunnittelu on tehty hehkulangan muotoa silmällä pitäen. Pitkissä valoissa ne voi toimiakkin.


Lyhyillä valoilla 5 luksin kantama oli nopeasti mitattuna 95-110 metriä.
Pitkillä valoilla 5 luksin kantama oli 245 metriä, mikä on lyhyempi kuin halogeeneilla saavutettu 275m kantama.

Mutta silti ledeillä näkee oikeasti paremmin, sillä valokuvio on huomattavan leveä verrattuna halogeeneihin.

Sumareita en ole enää pöndelle mennessä käyttänyt lisälähivaloina, vaan lyhyiden/pitkien keilanleveys on riittänyt sellaisenaan.

Lisäksi lumisesta tiestä mäen alla vastapalloon tuleva valopallo ei enää häikäise huippukirkkaudellaan.

Liikennemerkit loistavat niin pirusti, varsinkin valkoiset ja siniset! Joten niistä ja kaikista muistakin uusista heijastimista tulee erittäin tietoiseksi!  :o

Kehitys kehittyy...

Tai oikeammin ledit ovat saavuttaneet W/lumen tuotossa käytännön maksiminsa, nyt alkaa sitten sovellusten ja valaisimien suunnittelu.

Ps. vanhan valolainsäädännön 100 000 luksin maksimikirkkaus ylittyy minulla halogeeneilla (releistetty) ja nyt myös ledeillä...   ;)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #25 : 29.10.2017, 18:46:30 »
Täsät löydät kaiken tarpeellisen

Kiitokset nopeasta vastauksesta! :) Yritin jo haulla ettiä mutta tuloksetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #26 : 29.10.2017, 18:48:30 »
Nuo mikanin polttimot toimivat ainakin 940:n umpiossa, olen kyydissä istuessa ja auton ympärillä kävellessä sen todistanut.

Hämmentävää on se, ettei umpiot itseasiassa häikäise silmiin niin paljoa kuin halogeeneilla. 5m päässä auton edestä allekirjoittaneen 945 halogeenein, jos umpiota katsoo suoraan, sattuu silmiin (pimeässä). Noilla LED-virityksillä umpio näyttää valaistulta, mutta silmät ei reagoi kivulla eikä ole tarvetta siristellä.
Paitsi kun laskee pään tuohon valokeilaan. Valopallo polttaa verkkokalvot ainakin viiden minuutin ajaksi. :D

Hämmentävintä niissä on ajon aikainen kokemus säkkipimeässä vesisateessa. Halogeenien <-> muotoinen valojen polttopiste laimenee, leviää ja hiukan häviää. Hajavaloa ei tule ylöspäin lisää, mutta auton edestä 10m päästä häviää se "valoläiskä" mikä vakiovaloissa on. LED-polttimoilla valot näyttävät ensinäkemältä "heikoilta", mutta kun tajuaa sen pinta-alan jonka nuo valot valaisevat (yhtä tehokkaasti kuin halogen sen valon keskiosan), ei voi kuin istua hiljaa ja ihmetellä.

Mikan voi kertoa polttimon merkin, minä en sitä muista. Kuitenkin TM:n testissä oli ainoa polttimo Philipsin lisäksi, joka toimi H4 -umpiossa. Huhujen mukaan Philips yrittää saada tieliikennehyväksyntää noille, joka olisi äärimmäisen hieno asia.

Oikeastaan kirjoitusmerkein voisi valokuvion tehdä näin;
Halogen: _<->_-
LED: __--<<===>>--////

Eli hajavalo lisääntyy, mutta ei vastaantulijaa päin. valokuvio säilyy, mutta valo hajoaa tasaisemmin. Mutkaisella pienellä soratiellä keskellä märkiä koivunrunkoja ei mikään yksittäinen asia hypännyt valoissa "silmille", vaan valo oli todella tasainen.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #27 : 29.10.2017, 19:15:35 »
Philips X-treme Ultinon, näkyy olevan tuo "alkuperäinen". Satkun zipale :D, vaikkei nuo "kopiotkaan" ilmaisia ole.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 794
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #28 : 29.10.2017, 21:23:29 »
Kyllähän se vaan niin on, että vanhassa autossa korroosio tekee tehtävänsä ja vastus johdoissa ja liitännöissä kasvaa. Toki voisi tehdä kaikki alkuperäisjohdotukset uusiksi, mutta helpommalla pääsee lisäämällä vain uuden relesarjan...

Omassa entisessä 740:ssä kun mittasin käydessä jännitteen polttimon kannalta, niin se pyöri jossain 10V tienoilla. Halvin ratkaisu, kun mitään osia ei ollut omissa jemmoissa, oli Bilteman valmis relesarja. Sillä jännite lamppujen kannoilla nousi samaan, kuin akun navoilla, 14-14,2 volttiin.
Ja ero oli dramaattinen; ennen releytystä välttelin valaisemattomia tiealueita, kun ei valoilla vaan nähnyt. Releytettyjä valoja muistelen vielä vuosien jälkeenkin lämmöllä ja yllätti todella, miten hyvät valot 740:ssä olikaan, kun ne palautti entiseen loistoonsa.

Samaan aikaan oli ajossa myös muutamaa vuotta uudempi 940, jossa jännitehäviötä taisi olla voltin verran. En edes muista enää varmuudella, teinkö siihenkin releytyksen. Muistaakseni kyllä ja ns. metritavarasta, mutta ero ei ainakaan ollut yhtään niin hätkähdyttävä, kun lähtökohtakin oli aika hyvä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
« Vastaus #29 : 30.10.2017, 19:24:47 »
Itse vaihtanut yhdet osramin tai phillipsin perus polttimot n. 3v aikana releistettyyn ysiin. Päälle 14v oli polttimoilla.
Sillon tuli kyllä alle 10tkm vuoteen ajeltua, mutta silti hyvin kesti kyseiset polttimot.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy