Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 740 GL -88 "Reppana"

  • 237 Vastauksia
  • 61918 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« : 30.05.2015, 01:42:15 »
Laitetaan tämäkin tänne, niin pysyy perässä, mitä kaikkea on tullut tehtyä.

Kakkosnelonen vaihtui siis tällaiseen. Vuosimallin 1988 740 ja todellinen GarvaLaggi. Ei mitään ylimääräisiä hienouksia/turhuuksia. Se mitä ei ole, sitä ei tarvitse. :pomo:

Tarkoitus olisi autoa ehostaa hieman parempaan kuntoon ja tarpeen vaatiessa huoltaa hänen arvolleen kuuluvalla tavalla. Tämähän on vähän tällainen reppana. S*
Alusta pysyy vakiona, eikä tekniikallekaan ole tapahtumassa mitään ihmeempiä, perus huollot.

Tekniikkana on B230F ja M47. Moottoriin on vaihdettu A-nokka. Matkaa taitettu ostohetkellä 408 000 kilometriä.

Suunnitelmissa on mahdollisimman pian tehdä jakopään remontti, vaihtaa kirkkaat vilkut, palauttaa maskin vinomerkkiin kiilto ja sisustaa ehostaa. Todennäköisesti pesu ja verhoilujen fiksausta. (Repsikan oven verhoilu hieman repsottaa ja kuskin takaoven ikkunan veivi on syystä tai toisesta puolittunut)

Hakumatkalla poikkesin Motonetissä ja sieltä ostin moottoriöljyt, suodattimen ja öljypropun kuparitiivisteen. Ne vaihdoin heti ensimmäisenä.

Pari kuvaa, lisää tulee myöhemmin.


« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 17:21:12 kirjoittanut Merlin »

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #1 : 30.05.2015, 11:54:59 »
Reppanasta vissin kaaria fiksailtu kun ei oikein väri natsaa.  :nohnoh Vai onko vaan niin paskanen? Ja valoitten listoille tekisin kyllä jotaki. Ja jostain purkuautosta ehyempi lippa.  :)
« Viimeksi muokattu: 30.05.2015, 12:02:32 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #2 : 30.05.2015, 13:30:02 »
Väri ei ole ihan kohdallaan. Niinkuin sanoin, vähän sellainen reppana. :D

Mietinkin tuossa, että valojen listat voisi vetäistä vaikka korin värisiksi.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #3 : 30.05.2015, 21:19:46 »
Lisää kuvia:








Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #4 : 12.06.2015, 20:30:29 »
Tänään armeijasta lomille lähtiessäni huomasin, että nyt ei ole kaikki hyvin. Vedot on kateissa, kulutus taivaissa sekä moottorijarrulla polttaa putkessa. Tämähän on LH 2.2:lla joten tässä ei ole vikakoodin lukumahdollisuutta? Mistähän lähteä vikaa etsimään? Ilmamassamittarin voisi tietysti kokeilla puhdistaa. A-nokka-akseli tähän on vaihdettu ja tyhjäkäynti seilaa kevyesti.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #5 : 12.06.2015, 22:22:36 »
Sytkän ajoitus, tarkistaa eka että kaasuläpän tyhjäkäyntikytkin toimii ja sitten muistaakseni 10 vai 12 raatia EYKK.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #6 : 13.06.2015, 01:35:00 »
Sytkä täytyy tarkistaa. Tuollahan on vielä tuo suuttimien etuvastus kiinni.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #7 : 13.06.2015, 21:33:49 »
Puhdistin ilmamassamittarin. Vedot tuli jollain lailla takaisin, mutta edelleen aaltoilee tyhjäkäynti ja lyö lieskaa putkesta.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #8 : 17.06.2015, 19:36:18 »
Tänään tein hieman yleistä siistimistä autolle.

Ensimmäiseksi vaihdoin ohjaustehostimeen öljyt. Toimenpide oli nopea. Säiliöstä paluuletku irti ja letku tyhjään pulloon. Tämän jälkeen kääntelin rattia laidasta laitaan, jotta sain säiliön ja hammastangon tyhjäksi. Letku takaisin säiliöön kiinni ja uudet liemet sisään. Moottori käyntiin, jotta sain ilmat pois, öljymäärän tarkistus ja homma valmis. Vanhat öljyt oli jo totuttuun tapaan mustat ja tilalle laitoin Volvon automaattiöljyä, se kun sattuu olemaan hyllytavaraa. :P

Tämän jälkeen olin vaihtamassa poikkimennyttä ikkunan veiviä ehjään. Kävin hakemassa veljen purkuautosta ehjän veivin ja keskisuojukset kaikkiin veiveihin. Homma tyssäsi siihen, että tuossa 240:ssä on erilaiset booritus veiveissä. Sain kuitenkin muihin uudet keskisuojukset tai mitkä nyt nimeltään ovatkaan.

En kyllä ymmärrä, miten tuo on saatu tuhottua.  :buck2: :idiot2:



Seuraavaksi kiinnitin akun paremmin. Aiemmin se oli tuettu vanhalla jarrupalalla ja jollain laakerilla. Nyt virittelin sinne narun, en tiedä sitten kelpaako katsastuksessa. Alkuperäiseen kiinnikkeeseen sitä en saanut, koska akku on liian leveä sille. Tästä viritelmästä ei ole kuvaa.

Akun plus-napaan oli viritelty jotain plus-kaapeleita todella epämääräisellä liittimellä. Vaihdoin liittimen oikeisiin ja tuli paljon parempi.

Sitten antenni. Sehän oli tuollainen metrinen mattopiiska. Hain omasta purku-Volvosta inhimillisemmän antennin ja laitoin sen paikalleen.









Tämän jälkeen oli vuorossa pakoputki. Aiemmin se kolkotti pohjaan käynnistettäessä, sammutettaessa, sekä töyssyissä. Syynä tähän oli viimeisen vaimentimen tuenta, joka oli toteutettu jakohihnalla laittamalla se äänenvaimentimen alta pohjaan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. :D Putki pääsi liikkumaan sivusuunnassa. Otin hihan pois ja tuin sen hieman toisella tavalla. Enää ei kolkota, mutta tästäkään en tiedä, kelpaako katsastuksessa.

Jakohihna on vieläkin vaihtamatta, koska en ole vielä saanut työkalua, jolla saa kampiakselin lukittua. Vaihteistoöljytkin pitäisi vaihtaa, mahdollisesti myös peräöljyt...

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #9 : 17.06.2015, 20:20:38 »
Jos on pultti pyssy käytössä niin ei siihen mitään lukitsinta tarvii. Asennuksessakin helpottaa ko. vehe. Täällä ainakin avaukseen riitti ihan Bilteman sähkö täristin
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #10 : 17.06.2015, 20:37:59 »
Pulttipyssy kyllä löytyy, mutta kompura on ihan mopo. :-\

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #11 : 26.06.2015, 12:17:08 »
Täysin turha päivitys, mutta laitanpa silti.

Tarkoitushan oli käyttää Volvo leimalla jo juhannusviikolla, mutta eihän ne suunnitelmat menneet taaskaan niin kuin olin suunnitellut. Volvo seisoo ryhdikkäästi komppanian parkkipaikalla ja leima kylmenee 30. päivä tiistaina. :facepalm:

Tämän viikonlopun olen komeasti kiinni armeijassa, joten en ehdi käyttää autoa katsastuksessa, että saisi edes sen kuukauden ajoaikaa.

Jotain olen kuitenkin autolle suunnitellut ja joitain suunnitelmia jo toteuttanutkin. Näistä kuvia sitten, kun pääsen pois täältä laitoksesta.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #12 : 04.07.2015, 01:24:22 »
Katsastuksessakin tuli käytettyä, listalla oli raidetangonpäätä, akun kiinnityksestä, käsijarrusta, päästöistä....

Nyt huomasin, että katalysaattorista taisi lähteä kamat kävelemään ja ovat jossain päin pakoputken loppupäätä. Putkessa on pieni reikä heti katalysaattorin jälkeen ja kun kaasu pohjassa kiihdyttää, järkyttävä siritys, vihelly, pauke ja ujellus kuuluu repsikan jalkatilan kohdilta. Tällä hetkellä huippunopeus, mitä sain kelattua, oli noin 70 km/h.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #13 : 11.07.2015, 23:11:30 »
Tänään vaihdoin ilmansuodattimen ja raidetangon pään vasemmalle puolelle. Niissä nyt ei ollut mitään ihmeellistä.

Veljen kanssa otimme sitten etuputken irti ja tutkimme katalysaattoria. Epäilyttävää kolinaa sieltä kuului ja usein meni koko putki tukkoon. Radikaalisti teimme katalysaattoriin tarkistusluukun ja tältä siellä näytti:



Tuo tennispallo pois tuolta ja luukku takaisin kiinni. :D

Mikähän tuon on voinut aiheuttaa? Aiemminhan tässä käytettiin polttoaineena RE85:sta, mutta tiedä sitten...

Käsijarrua en ehtinyt enää sen kummemmin tutkia, mutta sen huomasin, että toiselta puolelta on ilmeisesti vaijeri poikki. Akunkin saimme alkuperäiseen kiinnikkeeseen paikalleen. On kyllä todella v*ttumainen kiinnike...

Oli myös tarkoitus vahata koko auto, mutta pirulainen alkoi satamaan vettä.

Kohta 2000 kilometriä on tullut rullailtua. :o

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 740 GL -88 "Reppana"
« Vastaus #14 : 14.07.2015, 15:42:15 »
Jollain pervolla tavalla tekisi mieli vaihtaa tähän automaattivaihteisto. Mikä olisi paras vaihtoehto tällaiseen? AW70?

Osat on suurinpiirtein selvillä, mitä tarvitsee, mutta onko pakko olla automaatin jäähdytin, vai riittääkö pelkkä lisälauhdutin?

Perusteluna nyt vaikka se, että automaatti olisi mukavampi... :idiot2:

 

Ateho  Elekma