Elekma  Autoracing

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 451981 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Perstuntumalta ei olis kymppi. Tuli irrotettua se tukista huohotinrempan yhteydessä.

Tossa joitain videoita katoin, niin siinä asennussarjassa on semmonen kitti bensalinjojen irroitukseen. Onko siis pikaliittimet ja letku vaan yhtä kokoa kussakin paketissa?

Joo, polttoainelinjan halkaisija täytyy tietää että tulee oikea asennussarja.

Se auton liitos, jossa muoviletku vaihtuu tulipellin kohdalla metalliputkeksi, on tiukka irroittaa. Asennussarjan mukana tullut muovinen työkalu on ehdottomasti oltava. Auton liitoksen sisällä on neljä kynttä, jotka täytyisi saada samanaikaisesti painettua auki.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Ne asennussarjan mukana tulevat Quick Push Connect liittimet on tarkoitettu ensisijaisesti käytettäväksi Flex-anturin liittämiseen , mutta hyvällä tuurilla ne käyvät myös autoon. Autonpuoleiset liittimet eivät kuulu mukana tulevaan asennussarjaan. GM Flex antureita on vain yhtä kokoa 3/8" ~ 9.5mm. Ainoa ero noissa sarjoissa suuttimien sähköliitinten lisäksi on siis oltava se kumiletkun pätkä ja liittimissä oleva liitospää bensaletkuun päin, se on joko 8 tai 10mm. Vaikka autossa olisikin 8mm bensalinja, niin ei se haittaa vaikka väliin tulee 10mm letkua.

Tuolla alla näkyy molempia liittimiä.

Anturi ja sen alla liittimiä.
https://www.finjector.com/fin/etanolipitoisuusanturi_pieni_ilman_kiinnityskorvia_taajuusulostulo_polttoaineen_etanolipitoisuudelle_ja_lampotilalle_3_8_putket_9_5mm-p-723190-196

Liitin 8mm
https://www.finjector.com/fin/etanolianturin_suora_pikaliitin_9_49_putkelle_sopii_8_mm_letkulle_tai_polyamidiputkelle-p-732082-196

Liitin 10mm
https://www.finjector.com/fin/etanolianturin_suora_pikaliitin_9_49_mm_putkelle_sopii_10_mm_letkulle_tai_polyamidiputkelle-p-732084-196

Oikean boxin saa kun syöttää eFlexFuel:n sivun alkuun auton tiedot. Aikasemmin siellä oli erikseen esiteltynä ECO, PLUS ja PRO sarjat, mutta varmaan muuttaneet sivustoa koska porukka tilaillut vääriä sarjoja.

https://eflexfuel.com/fi/eflexplus-e85-paivitys

Jos sinne laittaa 2005 Volvo V70 2.5T, niin se antaa parhaiten sopivaksi vaihtoehdoksi eFlexPLUS sarjan. Se vaan ostoskoriin ja mukana pitäisi tulla tarvittavat kilkkeet.
Sopivia liittimiä auton ja sarjan väliin voi sitten asennusvaiheessa joutua hankkimaan erikseen, mutta niitä saa hankittua vauhtikaupoista kuten yllä linkissä tai vaikka eBay:sta. Myös AN-liittimiä saa, kaveri veti AN-liittimillä ja letkuilla omaan Volvoonsa ja tosi hyvä tuli  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Ne asennussarjan mukana tulevat Quick Push Connect liittimet on tarkoitettu ensisijaisesti käytettäväksi Flex-anturin liittämiseen , mutta hyvällä tuurilla ne käyvät myös autoon. Autonpuoleiset liittimet eivät kuulu mukana tulevaan asennussarjaan. GM Flex antureita on vain yhtä kokoa 3/8" ~ 9.5mm. Ainoa ero noissa sarjoissa suuttimien sähköliitinten lisäksi on siis oltava se kumiletkun pätkä ja liittimissä oleva liitospää bensaletkuun päin, se on joko 8 tai 10mm. Vaikka autossa olisikin 8mm bensalinja, niin ei se haittaa vaikka väliin tulee 10mm letkua.

Tuolla alla näkyy molempia liittimiä.

Anturi ja sen alla liittimiä.
https://www.finjector.com/fin/etanolipitoisuusanturi_pieni_ilman_kiinnityskorvia_taajuusulostulo_polttoaineen_etanolipitoisuudelle_ja_lampotilalle_3_8_putket_9_5mm-p-723190-196

Liitin 8mm
https://www.finjector.com/fin/etanolianturin_suora_pikaliitin_9_49_putkelle_sopii_8_mm_letkulle_tai_polyamidiputkelle-p-732082-196

Liitin 10mm
https://www.finjector.com/fin/etanolianturin_suora_pikaliitin_9_49_mm_putkelle_sopii_10_mm_letkulle_tai_polyamidiputkelle-p-732084-196

Oikean boxin saa kun syöttää eFlexFuel:n sivun alkuun auton tiedot. Aikasemmin siellä oli erikseen esiteltynä ECO, PLUS ja PRO sarjat, mutta varmaan muuttaneet sivustoa koska porukka tilaillut vääriä sarjoja.

https://eflexfuel.com/fi/eflexplus-e85-paivitys

Jos sinne laittaa 2005 Volvo V70 2.5T, niin se antaa parhaiten sopivaksi vaihtoehdoksi eFlexPLUS sarjan. Se vaan ostoskoriin ja mukana pitäisi tulla tarvittavat kilkkeet.
Sopivia liittimiä auton ja sarjan väliin voi sitten asennusvaiheessa joutua hankkimaan erikseen, mutta niitä saa hankittua vauhtikaupoista kuten yllä linkissä tai vaikka eBay:sta. Myös AN-liittimiä saa, kaveri veti AN-liittimillä ja letkuilla omaan Volvoonsa ja tosi hyvä tuli  ;)

Noin 2,5 vuotta sitten ostin Motonetistä purkin ja asennussarjan. Setä katsoi koneelta oikean asennussarjan auton polttoainelinjan koon mukaan. Kyllä siinä asennussarjassa oli kaikki liittimet anturiin ja auton linjan päihin ja pätkä kumiletkua jolla anturin asentaminen ylipäätään oli mahdollista.

Kahteen autoon tehty samoihin aikoihin samanlaisilla asennussarjoilla.

:juhau:


EDIT: Tämä kuvassa ympyröitynä näkyvä polttoainelinjan liitin avataan sillä muovisella työkalulla, joka tulee asennussarjan mukana. Olen 100% varma, että asennussarjan liittimet sopii Volvon polttoainelinjaan.


« Viimeksi muokattu: 04.09.2021, 16:20:11 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Jotenkin se, että oikeat liittimet boksiin saadakseen pitää maksaa 445€ sen 369€ (379€ jos tarttee finjectorilta pikaliittimet) sijaan ei vaan mahdu kaaliin  :)  Tossa verkkokaupan myymä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/54128/nxfxc/eFlexFuel-eFlexEco-E85-paivitys-EV-1-10mm

Tuleeko tohon siis joku silmukka ennen putkea ja anturi on siinä silmukassa? Tarttee varmaan kaivaa vidasta kuva tosta rakenteesta autossa.

Noi hinnat on kyl sitä luokkaa, että joutuu perustelemaan itelleen aika hyvin ton ostamisen. Etanoli ei oo halpaa kulutuksen takia ja pelkällä boksilla ei tuu samaa ilmiötä tehoihin ku saabissa löis softan sisään. Öljyt nyt vaihtuu muutenkin sillä syklillä, että etanoli ei tee siihen muutosta. Mites tulpat? Saabeissa vaihtoon etanolikäytössä jokaisella tai joka toisella öljynvaihdolla ja 5€ ngk kupareilla mentiin.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
tulpat tinavitoseen on karvan alle 80€ sinisellä. Tänään just vaihdoin.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Alle 25€ oli NGK:t Aeromotorsilta, nyt on hinta noussu hieman https://aeromotors.fi/kataloog/article/1197978/3500-ngk Samaa platinaa varmaan ku muutkin.

Saabisteilta sain sen käsityksen, että kuparitulppia suositellaan etanolin kanssa. Bemarisivuilla mainitaan, että kuparilla olis parempi kipinä etanolille https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=379740&page=17
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Siis välttämättä sinun ei tarvitse ostaa yhtään liitintä, saattaa olla että ne sarjan mukana olevat liittimet käy ja riittää.
Periaate on että se alkuperäinen bensan tulolinja suuttimille avataan sopivasta liitoksesta tai katkaistaan jostakin kohtaa, mielellään mahdollisimman läheltä suuttimia. Sitten otat sen mukana tulleen bensaletkun ja katkaiset sopivalta kohtaa ja liität päihin yhdet liittimet, jotka tökkäätFlex-anturiin kiinni. Jäljelle jääneisiin päihin tökkäät toiset liittimet ja liität ne auton avattuun liitokseen, toinen toiseen ja toinen toiseen. Sen jälkeen tankista tuleva polttoaine tekee lenkin tässä letkussa ja edelleen Flex-anturin läpi ja palaa takaisin alkuperäiseen linjaan ja kohti suuttimia.

Tuossa vanha kuva asennuksesta joka minulla oli V70R:ssa.


Kuvassa anturi on paluulinjassa oikealla alhaalla alumiinilevyyn kiinnitettynä. Päälimmäisena vasemmalla oleva oikeanpuoleinen musta putki on polttoaineen tuloputki suutintukille. Vasemmanpuoleinen on paluuputki. Polttoaine kulkee normaalisti suutintukin läpi ja palaa normaalisti vasemmasta yläkulmasta paluuputkeen ja tässä välissä on n. 7cm pitkä 90-asteen kulmaletku. Tämä kulmaletku on poistettu ja siitä on vedetty tuo vasemmalle päin, polttoaine putkien välistä mutkan tekevä ja edelleen ylempään anturin liitäntää tuleva letku. Polttoaine kulkee anturin läpi alas päin ja jatkaa alempaa letkua edelleen imusarjan välistä ylös päin jossa letku yhdistyy alkuperäiseen paluu putkeen vasemmalla.
Tässä tapauksessa ei tarvinut käyttää muita liittimiä kun kaksi anturille. Toiset ovat klemmarilla kuten ne olivat jo alunperinkin siinä kulmaletkussa.
Letku itsessään on eFlexFuel:n erillisestä asennussarjasta ja parempaa Teknikumin letkua kun se sarjan itsensä mukana tullut pätkä. Oli muuten millilleen oikean mittainen pätkä silloin kunhan vain katkaisi oikeasta kohtaa  8)
Paluu puoli on siitä hyvä, että siellä ei ole samalla tavoin korkeaa painetta ja letkuklemmarillakin tehty liitos on turvallinen. Kaikissa ei vain ole läpihuuhtelevaa suutintukkia kuten tässä oli. Tällöin anturi on asennettava tuloputkeen.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Tässä ei oo paluulinjaa, joten tuloputkeen se olis laitettava. Kaikki auton omien putkien katkomiset on pois suljettu, eli jos ei mee liittimillä, jää tekemättä.
Paljonko sitä metalliputken lähtöä voi siirtää ilman, että putkeen tulee vääntöä? Aiemmin mainitsemallani silmukalla meinaan tämmöstä



Jolloin tuo putken liitos letkuun tulee mahdollisimman lähelle alkuperäistä liitosta.

Kuvaa kattoessa ois ehkä sittenkin pitäny opiskella insinöröintiä, eikä mennä kauppikseen vaan sen takia, että siellä on enimmäkseen naisia :D
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Mihis autoon olitkaan laittamassa ? Itsellä on anturi tulolinjassa, laitettu siihen suutintukin peitemuoviin kiinni.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Mihis autoon olitkaan laittamassa ? Itsellä on anturi tulolinjassa, laitettu siihen suutintukin peitemuoviin kiinni.

Veikkaisin MK2 V70. Siinä polttoainelinjan liitos on tulipellin kohdalla.



Minä laitoin noin. Tankilta tuleva muoviputki kyllä taipuu ilman väkivaltaa. Moottorille lähtevää metalliputkea ei tarvitse väännellä mitenkään.



Vaikka anturi on lähellä pakosarjaa, mitään hallitsematonta polttoaineen lämpenemistä ei ole tapahtunut.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
itsellä on mk1:ssä noin , boxi kuskinpuolen iskaritornissa


V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
itsellä on mk1:ssä noin , boxi kuskinpuolen iskaritornissa



Tuo vaikuttaa fixulta asennukselta, ei kuumia paikkoja lähellä jos nyt sattuisi vuotamaan, helppo seurata ja myös huoltaa tarvittaessa. Vielä kun tekisi 3mm alumiinista telineen, jonka saisi kätevästi kiinni tuohon suuttimien suojaan/imusarjassa olevaan pidikkeeseen ja anturi sitten siihen, niin letkujen pituuskin lyhenisi ja näyttäisi enempi alkuperäisasennukselta  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Veikkaisin MK2 V70. Siinä polttoainelinjan liitos on tulipellin kohdalla.



Minä laitoin noin. Tankilta tuleva muoviputki kyllä taipuu ilman väkivaltaa. Moottorille lähtevää metalliputkea ei tarvitse väännellä mitenkään.

Vaikka anturi on lähellä pakosarjaa, mitään hallitsematonta polttoaineen lämpenemistä ei ole tapahtunut.

Mk2 on kyseessä.

Toi Continentalin käyttölämpötila on -40C - 150C. Polttoainehan jäähdyttää sitä mittauspistettä, joten se on anturin elektroniikka, mikä saattaa ottaa siipeensä liian kuumassa.
Tarttee vähän fundeeraa tossa auton äärellä, että miten sen sijoittais.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Mk2 on kyseessä.

Toi Continentalin käyttölämpötila on -40C - 150C. Polttoainehan jäähdyttää sitä mittauspistettä, joten se on anturin elektroniikka, mikä saattaa ottaa siipeensä liian kuumassa.
Tarttee vähän fundeeraa tossa auton äärellä, että miten sen sijoittais.

Mulla sen 2,5v toiminut ongelmitta tuossa paikassa. Kaksi kesää vedetty asuntovaunua, että kyllä se on lämpöä saanut. :P

Yksi ohjainboxi meni osittain rikki kun oli poikkituessa kiinni. Nyt se on ilmanputsarikotelon vieressä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Mk2 on kyseessä.

Toi Continentalin käyttölämpötila on -40C - 150C. Polttoainehan jäähdyttää sitä mittauspistettä, joten se on anturin elektroniikka, mikä saattaa ottaa siipeensä liian kuumassa.
Tarttee vähän fundeeraa tossa auton äärellä, että miten sen sijoittais.

Jos pelkäät sitä pakosarjan säteilylämpöä, niin siihen on hyvä konsti aluumiinista tehty lämpösuoja. Sen jos vielä kiillottaa, niin se säteilee lämpöä hyvin pois ja suojaa anturia.

Kun saat hankittua sen sarjan, niin otat osat esille ja alat mallailemaan niitä ja funtsit mikä käy mihinkin ?
Asennuksen kanssa ei kannata todellakaan hosua, vaan miettiä sovitella kaikki ainakin pariin kertaan. Sitten hankit tarvittavat lisätarvikkeet, liittimet/letkut, alumiinia telineiden/lämpösuojan tekoon jne. Nopeasti hutaistut asennukset ovat yleensä niitä joiden kanssa tulee myöhemmin ongelmia ja sitten haukutaan tuotetta, vaikka vika on omassa asennuksessa.
Sitten kun kaikki on kasalla ja valmiina, niin alat tekemään, niin lopputulos on toimiva ja siisti ;)
Ohjausboxin sijoitus kannattaa harkita myös hyvin, ei mielellään kuumaan, eikä kovin tärisevään paikkaan (vaimennusta väliin tarvittaessa), lisäksi johtosarjan pituus on rajallinen ja rajoittaa paikan valinnassa.
Ite pyrin aina siihen että kaikki ylimääräinen pois näkyvistä konehuoneessa, mutta jos jää näkyville, niin näyttäisi edes mahdollisimman tehdastekoiselta.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo