Ateho  Elekma

Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"

  • 73 Vastauksia
  • 19117 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #30 : 19.08.2020, 18:36:17 »
Helmakotelon tuuletus reiät hitsailtiin eilen umpeen ja on muuten melkosessa kunnossa tämänkin yksilön kori, jos tästä nimittäin hyvän oikeesti haluaa saa pitkälti varmaankin rakennella koko oikean helman uusiksi vasemmasta ei ole hirveesti tietoa. Oikeassa etu pyöräkotelossa on myös reikä, muualla ei taida ehkä olla toivottavasti reikiä, pinta ruostetta kyllä senkin edestä.

Laitetaan tuosta vielä kuva autosta, ihan vaan huvikseen  ::)
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #31 : 29.08.2020, 14:38:27 »
Noniin nyt on taas öljyt vaihdettu olikohan tämä 3 kerta kymppitonnin sisään  :D
Käsijarrua yritin myös saada eilen toimimaan tästä ja vaihdoin ehjän kuskinpeilin.
Tänään sitten päästiin konttorille ja näin siinä sitten kävi.



Siellähän ei siis ole käytännössä käsijarrua ollenkaan oikealla puolella, vasemmassa puolessa ei myöskään ole kehuttavaa vaikuttaisi siis tässäkohtaa siltä että kengät menee vaihtoon. Öljyvuodot on jo aikaisemmin todistettu että niille ei taida oikein muuta olla enää tehtävissä kun koneremontti.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #32 : 20.09.2020, 21:55:17 »
Juu elikkäs nyt on takajarrut kaikki uusittu poislukien satulat ja kilvet, kilvet vaihdetaan joskus toiste ja satulat sitten kun hajoavat.
Mutta ei tämäkään homma ihan menny niinkun elokuvissa, nyt on tapeltu kun ei meinaa saada käsijarrua siltikään pitämään vaijeri niin tiukassa kun saa ja kenkiä jos oikealta puolelta säätää yhtään tiukemmalle niin jää laahaamaan.

Lähtötilanne oli siis tämän näköinen


Tuli tuossa pari viikkoa sitten myös vuosi täyteen tämän auton ropaamista, samana päivänä myös sattumalta kortin saamisesta 2 vuotta täyteen.  :)
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #33 : 20.09.2020, 22:35:25 »
Kaikki uusittu niin kuinka herkkä on tuo linkku? Pitäisi liikkkua omalla painollaan.
Tuhkakupin takaa piti vaijeri löysätä myös, en muista ulkoa miten se meni.
säätöruuvit motonetistä tai h-paloihin hitsaa täytettä.

E: vaijeri kunnossa, liikkuuko siinä taka-akselin päällä ja onko kaivautunut siihen muoviseen ohjuriin?
« Viimeksi muokattu: 20.09.2020, 22:38:16 kirjoittanut Tucci »

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #34 : 21.09.2020, 10:46:47 »
Kumpaa linkkua nyt tarkoitat sitä akselin päällä olevaa vai tota rummussa olevaa linkkua ja mikä ohjuri ainut ohjuri mikä minulla tulee mieleen on se akselilla oleva?
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #35 : 21.09.2020, 11:20:43 »
Rummussa olevan linkun pitäisi liikkua kevyesti, omalla painollaan.
Taka-akselin päällä olevat ohjurit kannattaa tarkistaa onko ne ehjät,
Vasemmalla peltinen ohjuri ja oliko muovisia yksi oikealla?

Muovisen ohjurin asentoa voi kääntää jos kestää ehjänä, ei kuluta uraa.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #36 : 24.09.2020, 23:14:38 »
Käsijarruvaijerin linkku siellä oli jumissa, nyt se on laitettu mutta vielä ongelmat jatkuu nyt sen käsijarrun pitäisi olla säädetty niin että se pitää silti edelleen jää käsijarru ilmeisesti laahaamaan, oli vanne taas mukavan lämmin kun ajoi motaria kotiin.

Nyt jokatapauksessa sen kanssa varmaan lähdetään huomenna konttorille, katsotaan sen jälkeen mitä tehdään.
Saatan ehkä vielä säätää sitä hieman jos jostain syystä se olisikin liian tiukka, mielenkiintoista on vielä se että se ei kuulosta siltä että laahaisi, täytyy varmaan vielä tarkistaa että se käyttöjarru ei laahaa.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #37 : 25.09.2020, 14:29:28 »
Näitä on kiva keräillä  ::)
[Kuvittele tähän leimalappu]  :D

Juu elikkä ei vieläkään tilanne aivan sama kun viimeksikin. Alkaa tuntumaan siltä että tuo vaijeri antaa nyt jostain periksi kun ei tuo käsijarru ole lähellälään menossa lukkoon kun nykäsee sen päälle. Mitenköhän tuon akselissa olevan linkun kuuluisi toimia, kun käsijarru vapautettuna tässä se heiluu siinä kiinnitys pisteessään niin että lähtee vissiin melkein irti?

Tuosta muuten löytyi vielä kuva miten tuo vaijeri menee noissa ohjureissaan.

« Viimeksi muokattu: 12.10.2020, 21:01:37 kirjoittanut HTVR »
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #38 : 25.09.2020, 22:52:54 »
Ainakin miulla oli 960 (samanlainen linkku?) iha jumissa koko linkku, ja vaijeri jumittanu kans.
Sekä toki välirautaa piti pikkusen täyttöhitsata (kun en ollu hankkinu säätöruuveja). :P

Kannattaa purkaa se linkku kokonaa ja herkistellä.

Vaijerit löysättynä säätää rummusta kengät kiinni ja sit sen verra auki et pyörii levy vapaasti.
Aika monesti on nimittäin vaijereista tiukattu ja sit tulee ongelmia ton käsijarrun säädön kanssa..

Vaijerit kannattaa kattoo kans et liikkuu varmasti herkästi.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #39 : 25.09.2020, 23:28:49 »
Biltemasta saa /nut käsijarrun linkkusysteemin korjaus settiä. Periaatteessa pakoputki klemmari jossa ne nivelet. Asennus purkamatta vaijereita. Voima suhde mun mielestä vaihtaa puolta riippuen sen korjauspalikan laittopaikasta oikeelle tai vasemmalle puolen sitä vanhaa linkkua. Voin toki olla väärässäkin.

Jos ja kun sitä laittaa kuntoon säädetään kabiinista käsijarruvaijerin pää niin että 4 naksua laahaa käkkäri niin että tasasella ei pysty jalalla työntään kuskinpenkiltä istuen autoa taaksepäin. Pienemmät kuskit käyttää loivaa mäkeä jos/kun ei jerkku riitä reidessä.  :D 8 naksua ottaa jo kunnolla kiinni. 11 auto hyppää rullilta konttorilla ja kats inssi kiroaa kun pitäisi 2 kn saada takapäästä.

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #40 : 26.09.2020, 06:44:05 »
Kuvassa vaijeri näyttää ihan hyvältä.
Vasemmalta löytyy tuo alla mainittu mekanismi ja vasemman vaijerin kuoressa oikealle vaikuttava linkku, ei saa olla jumissa.
Oikean puolen vikaa ollut omassakin, saattoi liittyä vaijerin ohjureihin jotenkin.
Biltema 66-920 ja motonetissä on ainakin ollut samaa sarjaa.
Onpa joku tainnut tuolla setillä tankinkin puhkaista, ei ole ongelma jos asentaa oikein.  :D
Tuhkakupin ja takana olevan muovin poisto riittää vaijerin rassaukseen kabiinissa.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #41 : 26.09.2020, 07:41:10 »
Siihen säätöruuviin / täytehitsaamiseen on myös vaihtoehto laittaa u-muotoinen rosteripellin suikale väliraudan uran pohjalle.
1mm lisää tekee jo paljon ja 2mm voi olla liikaa.

Niitä ruuveja kun ei kuitenkaan pysty säätämään muutenkuin levy irti niin ne ei ole niin käteviä.

Tuo taka-akselin ohjuri näyttää niin kuluneelta että vaijeri pystyy hirttämään kiinni. Siihen voisi jotain patenttia kehitellä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #42 : 26.09.2020, 09:58:39 »
11 auto hyppää rullilta konttorilla ja kats inssi kiroaa kun pitäisi 2 kn saada takapäästä.
Se on joko riittävä voima tai auto hyppää rullalta. :)
Ja kyllä, tiedän ainaki yhden tapauksen missä katsuri oli hylänny riittämättömästä käsijarrun tehosta kun ei riittäviä lukemia saanut syystä että auto pomppas rullalta ylös (=pyörät lukkoon)..  :facepalm:

Joo, enpä ajatellutkaa kirjotushetkellä et eihän näissä mitään reikää ole levyssä mistä pääsis säätörullaa pyörittelemään.
Semmosissa autoissa oon tehny niin, että levyllä kokeillu vaa paikoilleen ja sen mukaa paljo pystyy heilumaan hakenu keskenään riittävän lähelle. :D Useimmiten toimii ihan hyvin ja tehoero on 0-5%.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #43 : 26.09.2020, 10:16:51 »
Siis tokihan ne ruuvit toimii.

Laitoin tuollaiset yhteen S60:iin vaikka oikeasti olisi pitänyt jarrulevyt vaihtaa. Eli kompensoitiin kuluneita rumpuja.

Työntömitalla mittasin kumpaankin ruuviin millin enemmän kuin kiinteässä raudassa ja hyvä tuli. Enempää en alkanut hienosäätämään. Silloin vain ajattelin että eihän näissä ruuveissa oikein ole tolkkua jos peltisuikaleella olisi saanut saman vaikutuksen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #44 : 26.09.2020, 10:50:45 »
Siihen säätöruuviin / täytehitsaamiseen on myös vaihtoehto laittaa u-muotoinen rosteripellin suikale väliraudan uran pohjalle.
1mm lisää tekee jo paljon ja 2mm voi olla liikaa.

Niitä ruuveja kun ei kuitenkaan pysty säätämään muutenkuin levy irti niin ne ei ole niin käteviä.

Tuo taka-akselin ohjuri näyttää niin kuluneelta että vaijeri pystyy hirttämään kiinni. Siihen voisi jotain patenttia kehitellä.
Mielestäni pystyy säätämään isosta reiästä vai onko levyissä eroja?
Jos muovi kestää niin kääntää sitä.

 

Autoracing  KL-varaosat