Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"

  • 73 Vastauksia
  • 19144 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #45 : 26.09.2020, 11:08:00 »
Ohjurin muovi näyttää jonkun verran kuluneelta, sen voisi ainakin kääntää. Jos ei käänny voi laittaa muoviset nipparit väliin uran puolelle. Jos akselin kiinnitys on ruostunut irti ottaa kai enemmän kuskin puolelta, tai sitten jos apparin vaijeri on löystynyt/katkeamassa. Säätöruuveilla sitten kengät kohdilleen. Jos saa molemmat takapyörät lukkoon pienestä vauhdista soralla menee oletettavasti leimastä läpi, sillä tavalla olen omani testannut ennen konttorille menoa.
Joo, enpä ajatellutkaa kirjotushetkellä et eihän näissä mitään reikää ole levyssä mistä pääsis säätörullaa pyörittelemään.
Ainakin Brembon ja Mtecin levyissä on, muistaakseni myös muissakin tarvikkeissa mitä minulla on ollut?  ???

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #46 : 26.09.2020, 11:22:32 »
Onhan niissä joo kunhan laittaa osumaan navassa olevan reiän kanssa kohdilleen.

S60:n levyssä ei ollut kuin pieniä reikiä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #47 : 26.09.2020, 11:30:26 »
Lainaus
Mielestäni pystyy säätämään isosta reiästä vai onko levyissä eroja?
Jos muovi kestää niin kääntää sitä.

Tässä ainakin on levyissä reiät, mutta hyvinkin voi olla eroja. Tuo ohjuri silmukka mikä on siellä peräkopan yläpuolella on jo niin ales käänetty kun voi ja edelleen se vaijeri näyttää makavaan sitä alareunaa vasten.

Lainaus
Vaijerit löysättynä säätää rummusta kengät kiinni ja sit sen verra auki et pyörii levy vapaasti.
Aika monesti on nimittäin vaijereista tiukattu ja sit tulee ongelmia ton käsijarrun säädön kanssa..

Elikkä kannattaisiko se vaijeri myös löysätä ihan reilusti nyt kun tuossa se oli säädetty niin tappiin että joutui lukko pihtien ja jakoavaimen kanssa löysäämään sen kun säätömutteri oli jumittunut kiinne.

Niin tuo akselin päällä oleva linkku on melkein mädäntynyt irti jo siitä kiinnitys sokastaan kun kävin sen eilen tarkastamassa.
Voisikohan se rummussa oleva linkku olla myös jotenkin niin kulunut että se aiheuttaa ongelmia, tässähän oli semmoista ongelmaa että kun ne säätää silleen että se pitää jotain edes niin tuo käsijarru jää taakseppäin pyörittäessä hankaamaan ja vapautuu kun nykäsee siitä vaijerista. Noi käsijarrun romut tykkää muutenkin jostain syystä heilua siellä sen levyn mukana kun vaihtaa pyörimissuuntaa
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #48 : 26.09.2020, 11:59:14 »
Elikkä kannattaisiko se vaijeri myös löysätä ihan reilusti nyt kun tuossa se oli säädetty niin tappiin että joutui lukko pihtien ja jakoavaimen kanssa löysäämään sen kun säätömutteri oli jumittunut kiinne.
Jep. Sitten säädät kengät kiinni rumpuun ja siitä vähän takaisin, niin että pyörii vapaasti. Sitten voi taas säätää vaijeria tiukemmalle jos tarvitsee. Linkun liikerata on vähän rajallinen, eli ei enää toimi optimaalisesti jos on säädetty tappiin vaijerista. Se H-pala tuntuu kuluvan enemmän kuin linkut, seiskassa linkut toimii vaikka autolla on ajettu arviolta 500tkm. H-palat piti vaihtaa säädettäviin tai sitten olisi pitänyt täytehitsata. Sama homma on ollut molemmissa ysisatasissa vähän 300tkm jälkeen.

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #49 : 26.09.2020, 12:52:38 »
Laittaisin sen akselin päällä olevan mekanismin uuden jos vanha on kovin kulunut.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #50 : 26.09.2020, 13:59:20 »
Siis tokihan ne ruuvit toimii.
Juu toimii toki, mut meinasin sitä ettei ole yhtä helpot säätää mitä sillo ku levyssä reikä sitä varten.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #51 : 26.09.2020, 15:50:21 »
Otin nyt sitten sen vaijerin reilusti löysemmälle niin että se on selkeästi irti siitä pelti panelista siellä kahvan takana ja säätelin molemmilta puolilta kengät.
Vaijeri vaihtoi heti paikkaa kun löysäsi sitä


Nyt sitten vaikuttaisi jo aika hyvältä 20kmh vauhdista kun nykäsee käsijarrua niin jarrutus matka on lyhentynyt ei tarvitsi enää liukua useita metrejä eteenpäin mut ei se vieläkään ihan kun seinään pysähdy.
Saako tuota kuvassa näkyvää kumia jotenkin siis liikuteltua, kun tuo vaijeri haluaa käsijarrua käyttäessä hakeutua aina siihen tekemäänsä uraan ja jää sinne jumiin kun käsijarru vapautetaan.

Edit: Kävin vielä ajelemassa vähän pidemmällä ja taas huomattavasti enemmän lämpenee oikea jarru vasempaan verrattuna, en sitten tiedä että johtuuko siitä että tuo tuntuisi jäävän hieman laahaamaan kun käsijarrun vapautta ilmeisesti tuon edellä mainitun vaijeri homman takia.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2020, 21:10:15 kirjoittanut HTVR »
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #52 : 26.09.2020, 23:47:04 »
Onko siä käsijarrurumpu sit kulunu, ns lähes loppuun. Akselin linkku väljä ja vaijerit loppuun venyneet...

Säätöpaloilla (ruuvilla) vois vielä saada toimimaan

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #53 : 27.09.2020, 13:28:09 »
Onko siä käsijarrurumpu sit kulunu, ns lähes loppuun. Akselin linkku väljä ja vaijerit loppuun venyneet...

Säätöpaloilla (ruuvilla) vois vielä saada toimimaan

Tähän väliin muistutus aiemmista kirjoituksista, tähän on siis uusittu käytänössä takajarruihin kaikki kun siihen vanhaan rumpuun oli kulunut jo valtava ura. Ja tässähän on jo ruuvit millä nuo kengät on säädetty.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #54 : 27.09.2020, 15:05:31 »
Tähän väliin muistutus aiemmista kirjoituksista, tähän on siis uusittu käytänössä takajarruihin kaikki kun siihen vanhaan rumpuun oli kulunut jo valtava ura. Ja tässähän on jo ruuvit millä nuo kengät on säädetty.

No nii justiinsa.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #55 : 28.09.2020, 14:57:37 »
No niin kiitosksia kaikille ideoista ja avuista tämän käsijarru homman kanssa, nyt on taas vuodeksi eteenpäin leimaa.  :)



Jotain säädettävää tossa vieläkin olisi, eiköhän se olis seuraavaksi se akselin linkku ja vaijeri remonttiin.
Tässä autossa kun tuota säädettävää muutenkin riittää vielä vaikka kuinka  :D
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #56 : 11.11.2020, 10:13:11 »
Jos tähänkin showroomin joskus jotain kirjottelis, sitä on vain istuskeltu sisällä viime aikoina oli tarkotus suunnitella kytkinremppaa tähän mutta tuon leiman jälkeen motivaatio vähän taas kaikkosi johonkin.

Tulin nyt tuossa eilen sentään laturi vaihdettua, tän auton kanssa kun on ollut pientä ongelmaa tuon akun varauksen kanssa ja melkein vuosi takaperin katottu laturin laakerin olevan loppu. Nyt etenkin viime aikoina mahdollisesti vähien ajojen ja kylmempien kelien takia akku melko tyhjä jokapäivä. Ilmeisesti tähän auton kuuluisi 100A laturi joka siellä nyt on, kun tässä oli vain 80A ja mallia purkaamolta joskus haettu 740 laturi.

ps. alotuksen kuvat on päivitetty jo jokin aika sitten ja 400tkm alkaa lähenemään reilu tonni vielä
« Viimeksi muokattu: 11.11.2020, 10:19:05 kirjoittanut HTVR »
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #57 : 25.01.2021, 12:57:07 »
Hejdå taas välillä, mitään ei ole oikeastaan saatu aikaseksi kun akku ladattua kun se noilla pakkaspäivillä päätti hyytyä. Pitäisi selvittää purkaantuuko tuo akku johonkin vai mikä on kun ei vaikuttanut olevan kuin minimaalinen hyötyä tuosta laturin vaihdosta.
Etujarrukin hieman jumittaa, se on pitänyt korjata nyt viiminen kuukaus ja jäähdytysnestettä vaikuttaisi hukkuvan johonkin.

Ehkä tämä autonruppana saadaan jokupäivä edistymään vähän nopeampaan tahtiin. :-\
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #58 : 27.03.2021, 21:15:26 »
Alotetaan nyt sillä et 400tkm tuli vihdoin täyteen kuukausi sitten, puolisen vuotta arviotani myöhemmin



Sitte tänään kattelin noita irvistäviä kattolistoja tuolla paksissa jotka on pitänyt jo puoltoista vuotta tutkia mikä niitä oikeen vaivaa, vastaushan löytyi ne on joku virheellisesti asentanut ja rikkonut kiinnikeitä. On kyllä melkosen kiinnitys systeemin joku insinööri keksinyt noille, nuo peltiklipsit on aivan järkyttävän tiukkoja en tiedä rikoinko minä ne irti vetäessä. Saakohan noita muovi kiinnikeitä mistään ehjiä kun niistä on tuo yksi vasemmalta rikki ja 2/3 rikki oikealla puolella.



Sitten laitetaan vielä kuva tuosta kaasujousen kiinnikkeestä, mulle on edelleen mysteeri että mitä tuossa on käynyt että se on pitänyt hitsata uudelleen kiinni.

Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #59 : 27.03.2021, 21:50:54 »
Sama homma mulla 240 kartanossa, kaasujousen kuulat hitsattu koriin..
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

 

Futurez  Kulkukoira