KL-varaosat  Race.fi

"Tuomarilin" S60 2.4

  • 48 Vastauksia
  • 10246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2891
"Tuomarilin" S60 2.4
« : 14.09.2020, 03:28:13 »
Kolmas P2 -Volvo saapui tänään pihaan. 8) Otsikossa mainittu nimimerkkini on lainausmerkeissä, koska tämä pirssi on siskoni ostos. "Lievän" aivopesuni seurausta tämä ostos. :2funny: Takuuvarmasti tämän auton ylläpito ja huollot tulevat kaatumaan minun harteille, niin merkkaillaan niitä sitten tänne, niin pysyy muistissa tehdyt asiat.

Itse autoon. Kyseessä on tosiaan 10.1.2001 ensirekisteröity S60 2.4 vaparikoneella (170 heppanen). Kilometrejä taulussa on maltilliset 249 000km. Ensimmäiset 12 vuotta auto on viettänyt Salossa, huhupuheiden perusteella jonkun perheen kakkosautona. Vuotuinen kilometrisuorite on ollut alkuvuosina niin matala, että nielen tuon väittämän. 2012-2013 taitteessa auto on siirtynyt seuraaalle omistajalle Lohjalle. 2015-2016 aikoihin auto siirtyi PK-seudulle. Ei ole siis ollut mikään kiertopalkinto vissiin. :D Yleisilmeeltään auto on todella siisti, sekä maaliltaan että sisustaltaan. Huoltohistoria erottuu myös edukseen valtavirrasta, tai ainakin noista mitä kattelin Nettiautosta. Ensimmäinen öljynvaihto on tehty jo reilun 3kk ikäisenä ja vajaa 3 000km ajettuna. Siitä eteenpäin autoa on huollettu 10 000km välein 60 000km-lukemaan saakka. Siitä eteenpäin menty sitten tuon 20 000km huoltovälin mukaan. Vaihteistoöljyjäkin on onneksi vaihdeltu edes kaksi kertaa historian aikana. Ensimmäisen kerran 127tkm ajettuna ja sitten 179tkm ajettuna. Auto on myös ruostesuojattu uutena, tämäkin oli mukava bonus. 8)

Kaiken kaikkiaan ihan siisti peli minkä nuo kohtuullisen alhaiset kilometrit selittävät. Hiukan arvelutti aluksi nämä alkupäämallit sähköjen ja kaasuläpän osalta, mutta toistaiseksi nuo toimii moitteetta ainakin. Ehkä tähän olisi juuri osunut se toimiva Magneti Marelli. :2funny: Alkuperäinen se ainakin on mikä autossa tällä hetkellä on. :idiot2: Tietenkin pieniä puutteita/tekemistä tämän ikäisessä autossa on. Takakontti ei aukea "kahvasta", vaatii fyysisen avaimen auvetakseen. Ohjaustehostimen öljyt ovat varmaan alkuperäiset, äkkiä pitää vaihtaa ne. Moottoriöljyt pitäisi vaihtaa, nykyisillä ajettu noin 13 000km. Vaihteistoöljyt pitäisi vaihtaa, nykyisillä ajettu reilu 69 000km. Vaihteiston kiusana on myös tuo Neutral Control, se pitää ehdottomasti ohjelmoida pois. Ratti on hiukan vinossa, joten kulmien säätö pitää saada myöskin aikaiseksi. On myös vahva kutina, että tämän kanssa pääsee harrastamaan alustajumppaa lähitulevaisuudessa. Raidetangon päät on vaihdettu alkuvuodesta 2019, mutta kun kuittia katsoin tarkemmin, niin sinnehhän on laitettu Motonetin tarvikemalliset osat.  :2funny: Noh, ei ne olleet väljänä ainakaan vielä 13 000km sitten, kun auto on leimattu. Saas nähdä mitä joulukuun leima sanoo sitten.

Saa nähdä minkälaiseksi tämä yksilö osoittautuu, jahka kerkeää enemmän tutkimaan (ja pettymään :2funny:), mutta lähtökohdat vaikuttavat ihan kelvollisilta.

Tämähän on ehta Suomi-auto, joten varustelista on myös sen mukainen. :D Vaalea puolinahkasisusta sport-penkeillä, jalopuumuovikoristeet, vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili. Siinäpä ne mainitsemisen arvoiset on. Tietenkin perusvarusteet kuten ajotietokone, automaattinen ilmastointi yms. löytyvät, vaikka nekin ovat olleet lisävarusteita, mutta ne ovat ehkä jo itsestäänselvyys.

Huoltohistoria

10.1.2001 Auto luovutetaan ensimmäiselle omistajalle Keskusautohallista (Salo)

1. Ensihuolto 2 689km / 18.4.2001 Keskusautohalli Salo
Toteutunut öljynvaihtoväli: 2 689km

2. Määräaikaishuolto 19 975km / 17.7.2002 Keskusautohalli Salo
3. Määräaikaishuolto 30 250km / 30.5.2003 Keskusautohalli Salo
4. Määräaikaishuolto 40 081km / 10.3.2004 Keskusautohalli Salo

    Huolto 52 044km / 24.1.2005 Keskusautohalli Salo
  - Jakopää uusittu

5. Määräaikaishuolto 60 540km / 14.10.2005 Keskusautohalli Salo
6. Määräaikaishuolto 80 352km / 2.11.2007 Keskusautohalli Salo
7. Määräaikaishuolto 99 695km / 13.8.2010 Keskusautohalli Salo

    Huolto 103 799km / 26.4.2011 Keskusautohalli Salo
  - Jakopää uusittu & vesipumppu

8. Määräaikaishuolto 120 000km / 26.3.2012
   + Tulpat vaihdettu

    Huolto 127 268km / 20.9.2012
  - Automaattivaihteistoöljyt vaihdettu

9. Määräaikaishuolto 133 105km / 21.1.2013

Katsastus 145 658km / 11.9.2014

    Huolto 147 000km / 28.11.2014
   - Lambda-anturi vaihdettu (Denso DOX-1419)


    Huolto 151 781km / 5.2.2015
   - Ohjauspyöräakselin läpiviennin voitelu

10. Määräaikaishuolto 153 581km / 12.6.2015
   + Jakopää & vesipumppu
   + Moniurahihna
   + Jäähdytysneste lisätty 3L
   + Raitisilmasuodatin

   Huolto 158 581km / 16.9.2015
   - Vasemman vetarin suojakumi uusittu
   - Vasen raidetangon pää uusittu
   - Ohjauskulmat säädetty

11. Määräaikaishuolto (Essential-huolto) 179 762km / 18.8.2016
   + Automaattivaihteistoöljyt uusittu (5,2 litraa...)
   + Uusi öljyproppu
   + Kaikki moduulit päivitetty

    Huolto 186 911km / 19.12.2016
   - Alatukivarret uusittu
   - Katsastettu

    Huolto 190 000km / 2017
   - Sytytystulpat vaihdettu

12. Määräaikaishuolto 202 221km / 20.8.2017
   + Moottorin ilmansuodatin

13. Määräaikaishuolto 220 824km / 6.10.2018
   + Moottorin ilmansuodatin
   + Raitisilmasuodatin
   + Kaikki sytytyspuolat

   Huolto 223 954km / 6.1.2019
   - Takaiskarit & yläpäät
   - Takavakaajan koiranluut
   - Molemmat alapallot (OEM)
   - Raidetangon sisä- ja ulkopäät & suojakumi (Tarvikeosa)
   - Pakoputken keskimmäinen kannake
   - Tankinluukun sarana

   Huolto 229 118km / 31.5.2019
  - Jakopää uusittu & vesipumppu
  - Jäähdytysnesteet uusittu

Katsastus 236 258km / 10.12.2019

14. Määräaikaishuolto 236 453km / 14.12.2019
   + Moottorin ilmansuodatin
 
  Huolto 238 128km / 3.2.2020
   - Etujarrusatulat
   - Etujarrupalat
   - Etujarruletkut
   - Etulokasuoja maalattu, matkustajan puoli

   Uusi akku 13.9.2020 / 249 500km

Huolto 19.9.2020 / 249 564km
  - Moottoriöljyt ja suodatin
  - Raitisilmasuodatin

Huolto 3.10.2020 / 250 328km

 - Automaattivaihteiston öljyt huuhdeltu (15L)

Huolto 7.12.2020 / 253 745km

 - VVT-solenoidin tiiviste uusittu

Huolto 3.4.2021 / 259 017km
 - VVT-solenoidi uusittu
 - Sytytystulpat (Volvo OEM)

Uudet kesärenkaat vaihdettu alle (11.4.2021 / 259 587km)

Huolto 18.4.2021 / 260 026km
  - Moottoriöljyt ja suodatin

Huolto 8.9.2021 / 265 158km
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Moottorin ilmansuodatin
 - Keskiäänenvaimentimen lämpöpelti irroitettu

Huolto 8.6.2022 / 274 323km

 - Takaäänenvaimennin uusittu
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Ilmansuodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Oikealle taakse koiranluu

Huolto 9.10.2022 / 276 747km
 - 5. Sylinterin puola uusittu

Huolto 31.10.2022 / 276 949km
 - 5. sylinterin puola uusittu
 - Ohjauskulmat säädetty
 - Öljykorkin tiiviste
 - Vasen alapallo

Huolto 10.8.2023 / 285 669km
 - Moottoriöljyt ja suodatin (Castrol Magnatec 5W40)
 - Moottorin ilmansuodatin
 - Polttoainesuodatin

Huolto 5.2.2024 / 289 283km

- Takajarrut (levyt ja palat)
- Jarrunesteet
- Käsijarrunkengät (OEM)


Kuvia



« Viimeksi muokattu: 06.04.2024, 15:08:57 kirjoittanut tuomaril »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #1 : 14.09.2020, 07:19:28 »
Onnittelut siskolle!!

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #2 : 14.09.2020, 08:07:00 »
Sepäs kävi äkkiä! Tsekkaappa myös sitten perinteinen huohotuksen kumihanskatesti, muutenhan tuo on aika korjausvapaa kone.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #3 : 14.09.2020, 11:16:43 »
Jaa, tälläisen menit sitten laittamaan.

Tsekkaappa myös sitten perinteinen huohotuksen kumihanskatesti,

Tämä kannattaa tehdä, vaikka mitään tuohon viittavaa ei ole varmaan tiedossa, ehkä..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2891
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #4 : 14.09.2020, 17:00:20 »
Pitää tuo kumihanskatesti tehdä, kun kerkeää. Hiukan kerkesin tänään tutkimaan tätä ja ainakin matkustajan puolella tuntuu iskarin yläpäässä pieni klappi, kun keinuttaa autoa... ::) Eli taitaa tosiaan alustaremppa kutsua ennen leimaa. Lukot ja saranat voitelin myös ensitöikseni, kunnes XC vei huomioni, negatiivisessa mielessä. Jatketaan siitä toisaalla... :D


DiltWasney

  • Vieras
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #5 : 14.09.2020, 17:37:53 »
Sepäs kävi äkkiä! Tsekkaappa myös sitten perinteinen huohotuksen kumihanskatesti, muutenhan tuo on aika korjausvapaa kone.

Selitäpä tietämättömälle tuo kumihanskatesti :)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #6 : 14.09.2020, 21:40:14 »
Selitäpä tietämättömälle tuo kumihanskatesti :)

Huohotuksessa häikkää, huohotinpurkki tukossa ja vetää kampikammion paineet jonnekin muualle kuin imuilmaan.

Tästä syystä jos kumihanska lähtee pullistumaan/täyttymään niin antaa vihiä. Kumihanska laitetaan öljykorkin suulle esim nippusiteillä

DiltWasney

  • Vieras
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #7 : 14.09.2020, 21:42:44 »
Aivan, kiitokset tästä. :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #8 : 14.09.2020, 23:16:05 »
Joo huohotuksen kunnostapito estää vakavampia öljyn karkaamisvikoja. Aika perusjuttu näissä bensakoneissa 300tkm kohdalla että alkaa olla tukossa jos ajettu kaupunkiajoa. Aika ärräväri tossa s60ssä mutta hyvässä yksilössä mulle kelpais vaikka se kamala vihreä  :)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2891
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #9 : 19.09.2020, 22:00:55 »
Tänään harrastettu tätä autoa hiukan. Yatourin asensin soittimen taakse, koska kyllähän nyt pitää siskollakin olla OEM-soitin autossa, eikä mitään 2-Din härveleitä. ::) Vaihtoon meni myös moottoriöljyt ja suodatin. Koneeseen meni sisälle Motoxit, kun ajattelin vähän sääliä siskon lompakkoa. :D Ohjaustehostimen öljyt olivat myös aikamoista kuravettä, niin vaihdoin ne mitä säiliössä oli. Pitää toistaa tuo toimenpide useampaan kertaan pienen hetken välein, niin pikkuhiljaa puhdistuu koko järjestelmä. En tossa yksinäni oikeen parempaan pystynyt. :D

Kumihanskatesti tuli myös tehtyä, ei tuo mitään näkyvää alipainetta tee, mutta ei myöskään puhalla yhtikäs mitään ulos. Huohotus on siis kunnossa. :)

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun tämän auton laatikko vaihtaa merkittävästi hienostuneemmin kuin mun XC:n laatikko. :2funny:

Kilometrejä taulussa 249 564.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #10 : 19.09.2020, 23:36:57 »
Omissa olen ihmetellyt, että vaikka vaihtaa tehostinnesteet 100tkm välein, niin uudetkin haisee aina palaneille säiliössä. Mut kaipa se vaihtelu silti auttaa kun Volvossa ei ole mun 200tkm matkalla vuotanut tehostinnesteitä toisin kuin edellisillä omistajilla ekalla 150tkm:lla. Ja tuo 5v laatikko tosiaan voi toimia nätisti, mitä kaikki ei kai ole päässet kokemaan vaan pitää nykimisiä ominaisuuksina  :D
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #11 : 20.09.2020, 09:51:32 »
Onhan tossa vielä toi reilusti parempi laatikko, niin kyllä se vaihtaa nätisti. Vanha d5 730tkm ajettuna vaihtoi paljon hienommin kuin toi xc90 uudella laatikolla.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2891
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #12 : 20.09.2020, 13:56:26 »
Onko muuten käsitystä, että onko näitä härveleitä lähtenyt tehtaalta peräti ilman pohjamuovia? Kiinnitin eilen huomiota, että pohjamuovi on jäänyt johonkin matkan varrelle 20 vuoden aikana, mutta kaverilla oli mututuntuma, että voi olla että pohjamuovia ei ole ikinä ollutkaan. ???

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #13 : 20.09.2020, 18:12:40 »
Kyllä mun mielestä aina ollu pohja muovi uutena
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #14 : 20.09.2020, 20:45:23 »
Dieseleissä joo, bensakoneissa ei liiemmin. Pohjamuovin olemassaololla vaikutetaan mm. koneen lämpeämiseen. Bensakoneissa kun ei moista ongelmaa ole

 

Futurez  Kulkukoira