Ateho  Elekma

"Tuomarilin" S60 2.4

  • 48 Vastauksia
  • 10226 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tucci

  • Vieras
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #15 : 20.09.2020, 21:00:57 »
Onko muuten käsitystä, että onko näitä härveleitä lähtenyt tehtaalta peräti ilman pohjamuovia? Kiinnitin eilen huomiota, että pohjamuovi on jäänyt johonkin matkan varrelle 20 vuoden aikana, mutta kaverilla oli mututuntuma, että voi olla että pohjamuovia ei ole ikinä ollutkaan. ???
Unohtunut huollon yhteydessä laittaa tai hajotettu talvella.
Laittaisin muovin paikalleen, konehuone pysyy puhtaana ja en haluaisi mitään ylimääräistä apulaitehihnan ja rullien väliin.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #16 : 20.09.2020, 21:38:52 »
Dieseleissä joo, bensakoneissa ei liiemmin. Pohjamuovin olemassaololla vaikutetaan mm. koneen lämpeämiseen. Bensakoneissa kun ei moista ongelmaa ole

Bensa tinamoottorit lämpiää käsittämättömän hitaasti, ainakin kun vertaa vinokoneeseen.  :2funny: Minun on pakko laittaa omasta keula talveksi umpeen, että auto lämpiää työmatkalla. Viime talvena kiinnitin huomiota moottoriin kertyneeseen vaaleaan töhnään. Öljynvaihtojen ja varmasti kuumaksi ajetun moottorin myötä töhnä on hävinnyt moottorista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #17 : 21.09.2020, 02:57:42 »
Asia pihvi, pitänee metsästää tähän jostain tuo pohjamuovi, jos sattuu tulemaan vastaan.   -H-

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #18 : 21.09.2020, 05:13:31 »
Bensa-kasipätkä ei liannut ilman pohjamuovia moottoria toisin kuin tää v70d5 likaa sen vaikka muovit on paikallaan hyvin nopeasti. Onko toi p2-korimalli niin erilainen aerodynaamiikan puolesta että konetila likaantuu heti? Ilman pohjamuovia öljynvaihto on kyllä juhlaa, mut toisaalta pohjamuovi peittää pienet vuodot katsurilta :D
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #19 : 21.09.2020, 05:24:47 »
Ei oo mulle tullu vastaan bensakoneisissa tämän mallisarjan autoissa pohjamuovia vaikka aika monen alle oon kattonu.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #20 : 04.10.2020, 03:55:22 »
Tähän saatiin tänään kaverin kanssa aikaiseksi vaihtaa vaihteistoöljyt. Oli melko tummaa tavaraa, kun putkesta tulevaa öljyä katsoi. Tikusta katsottuna näytti paljon paremmalta. Ei ollut toisaalta täysi yllätys, koska viimeisimmästä öljynvaihdosta oli aikaa jo 71 000km / 4 vuotta. Ja sillon oli vaihdettu vain 5,2 litraa. Ja kermana kakun päälle, laatikon öljytaso jätetty vajaaksi. :facepalm: Huuhdottiin 15 litraa lävitse, niin muuttuivat hyväksi. Commaa meni laatikkoon. Nollasin myös Vidalla öljynvaihtolaskurin varmuuden vuoksi, vaikka tuolla ei ole tuntunut olevan mitään tuntuvaa vaikutusta ainakaan. Laatikon toimintaan ei tullut muutoksia ja ehkä ihan hyvä niin, koska laatikko toimi jo ennestään mallikkaasti. :)

Tämä yksilö on alkanut kilometrien myötä tulemaan tutummaksi pikkuhiljaa. Hiukan mietityttää tuo kaasuläppäkotelo. Melko usein esim. liikennevaloihin tultaessa pysähdyksiin ja Neutral Controlin vapauttessa vaihteen, jää kierrokset seilaamaan noin 100rpm verran. Tuon seilaamisen kesto on yleensä luokkaa 3-7 sekuntia, kunnes rauhoittuu vähän. Tuonkin jälkeen on kuultavissa ulkoa päin varsinkin, että kierrokset eivät pysy aivan tasaisina. Kierroslukumittarissa tuo ei kuitenkaan enää siinä vaiheessa näy. Ajon aikana ei ole mitään ongelmia, ei pienintäkään nykimistä missään tilanteessa. Tuo tuntuu olevan se vaikea paikka, kun vaihde vaihtuu vapaalle ja koneen kuormitus pienenee, niin sitten seilauttaa hetken kierroksia. Ei tuo nyt toki häiritse, kun on sen verran lievä ilmiö toistaiseksi. Mutta eikös oireet viittaa aika vahvasti kaasuläppään, varsinkin vuosimalli huomioon ottaen. :2funny:


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #21 : 04.10.2020, 09:16:02 »
Ainakin vanhemmissa tossa tilanteessa yleensä varauduttiin putsaamaan kaasuläppää, vai onko näissä vielä jotain erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä. Jos tossa oli alkuperäinen tosiaan se läppä niin ihan hyvät kilsat sillä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #22 : 04.10.2020, 13:41:46 »
Voisi kyllä viitata kaasuläppään. Muistaakseni 2.4i S80 alkoi myös noin, sitten rupesi välillä sammumaan kun painoi kytkimen pohjaan ja lopuksi ei välillä totellut kaasupoljinta ajossakaan. Mitä pohjamuoviin tulee niin S80 ole ollut pohjamuovia niin kauan kun se on ollut perheessä, eli melkein uudesta asti. Omassa bensa-XCssä on kyllä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #23 : 04.10.2020, 15:25:23 »
Jeps. Onhan tuolla kaasuläpällä muutaman kuukauden päästä tasan 20 vuotta ikää, että ihan kunnioitettava lukema toki. Ja ei nuo uudet kaasuläpät taida enää hinnan kiroissa olla, niin ei se maailma kaadu jos tuo pitää joskus uusia. Pitää seurailla paheneeko oireet miten nopeasti. Eilen kun tuli tällä ajeltua muutama sata kilsaa, niin motarilla huomasi hyvin, että alustassa on sanomista. Urissa/saumakohdissa auto veteli aika tehokkaasti sivusuunnassa, no kahden kuukauden päästä on leima, niin sitä ennen pitää hoitaa kuntoon.

Nykyiset LingLongin kesärenkaat alkaa myös olemaan aikas loppu, niin pitää metsästää tähän uudet kumit ensi kesäksi. Tätä autoa en rupea holhoamaan yhtä pahasti kuin omaa XC:tä, joten tähän riittänee renkaiksi jotkut keskiluokan kumit. Nykyiset 225/45/R17 profiiliset ovat aivan hirveät mukavuuden kannalta, joten paksumpaa kumia tulee ainakin.

Tucci

  • Vieras
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #24 : 04.10.2020, 16:14:04 »
Mikä on tuo neutrai control, niitä oli ohjelmoitu pois jostain syystä?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #25 : 04.10.2020, 17:23:36 »
Se nc on se että vaihteisto menee automaattisesti vapaalle pysähdyksissä jalka jarrulla, mikä jäähdyttää sitä mutta hidastaa ja tökeröittää lähtöä. Itseltäni se lähti essential-huollon päivityksissä kysymättä pois enkä ole kaivannut.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #26 : 16.10.2020, 02:37:15 »
Tällä paahdettu tänään 500km menemään ja lisää "ominaisuuksia" löytyi. ::) Pidemmän moottoritieajon jälkeen käännyin rampista ja kiihdytin maantielle rauhallisesti, niin kakkosen vaihto kolmoselle ryssi. :2funny: Kierrokset nousivat tuossa välissä noin 150rpm, kunnes vaihde vaihtui. Itse vaihto ei varsinaisesti nykäissyt tai mitään, mutta huomasi kyllä että nyt ei mennyt vaihto ihan oppikirjan mukaan. Sain tuon ilmiön toistettua vielä muutaman kerran, mutta sitten vaihteisto rauhoittui. En muista tuohon ilmiöön aiemmin törmänneeni tämän auton kanssa. Olisikohan pidemmän 120km/h nopeudella tapahtuneen ajelun jäljiltä laatikko ollut tarpeeksi kuuma, että tälläinen oire sitten pääsi esille. Toki tuo tapahtui nyt vain muutaman kerran, mutta lienee aiheellista paneutua asiaan. Itsellä tuli ensimmäisenä mieleen se B4 Servon kansi. Sehän on yleinen vikakohde näissä vaihteistoissa, eritoten näissä alkupään malleissa ja aiheuttaa käsittääkseni juurikin tuota kakkosen ja kolmosen välillä tapahtuvaa häröilyä. Onko jollain kokemusta tuon servon kannen vaihtamisen vaikutuksista? Jo olemassaolevat kirjoitukset foorumilta/netistä luin.

Öljyä on laatikossa oikea määrä ja sitä laatua mitä pitääkin. Toki tähän ne vaihteistoöljyt vaihdoin äskettäin, mutta en jaksa uskoa että uudet öljyt olisi tuota ongelmaa aiheuttanut. Kun tuo häröily oli tosiaan vain tuossa kakkosen ja kolmosen välissä, niin sopisi ainakin täydellisesti tuohon B4 Servon kannen vikadiagnoosiin. Muilta osin laatikko toimii oikein mallikkaasti. :idiot2: :idiot2:

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #27 : 16.10.2020, 18:37:17 »
Laitoitko mvatf+ Commaa? Siinähän on 3324 luokitus, eli pykälää liian hyvää tohon vaikkakin 3309 löytyy myös. Epäilen jos tota öljyä on laitettu että laatikossa oleva lika on lähtenyt ton paremman öljyn vaikutuksesta liikkeelle ja jääny venttiili pöytään. Yhdessä 850 mikä mulla oli. Oli edellinen omistaja laittanut 3309 öljyt juuri ennen kuin ostin, kun oli taulukossa väärin lukenu. Vaikka heti vaihdoin oikeat öljyt niin silti ongelmat alkoivat ja alkoi tulemaan väli vapaita.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #28 : 16.10.2020, 19:09:49 »
Voi perskule, juuri tuota Commaahan tuonne tuli laitettua. Hämää vaan, että ongelma on vain tuossa kakkoselta kolmoselle siirtymisessä. Tuntuisi loogiselta, että jos olisi likaa mennyt venttiilipöytään, niin laatikko oireilisi myös jossain muussa tilanteessa. Oliko sulle Duke ongelmana vain jokin tietty vaihtoväli mikä oli ongelma, vai tuliko välivapaita satunnaisesti usealla vaihteella? Tuo B4 servon kansi ei maksa paljoa, niin halpa se on ainakin testata ja toivoa parasta. :2funny: Saavat tuon vaihtaa sitten Debilissä, kun tämä auto sinne menee lähitulevaisuudessa muutenkin.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Vastaus #29 : 16.10.2020, 19:59:52 »
Joo ei tullu kuin yhteen väliin siinäkin toi vapaa. Nopeasti kyllä hukkasin sen  :)
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

 

Futurez  Kulkukoira