Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 Takaluukun sähköviat

  • 3 Vastauksia
  • 22991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
V70 Takaluukun sähköviat
« : 28.10.2010, 21:44:31 »
Lainaus käyttäjältä: rapsu Volvolandia
V70N 2001 TDI:
Ajoittain ilmoitellut ajon aikana "takaluuku auki",yleensä mäiskimällä luukkua auki/kiini on herja häipynyt.Eräänä iltana sitten ovet lukkoon kaukolla ihan normaalisti mutta takakontin sisävalo jäi palamaan eikä sammunut vaikka lukitsi ihan normaalisti ovet ja hälyytin meni päälle.Kontin valosta liiti irti ja seuraavana aamuna tutkimaan.Takaoven verhoilut pois ja lukon tutkimista miten käyttäytyy....
Jossain vaiheessa luukkua liikutellessa  valo sammui ja siirrytty tutkimaan johdotusta. Purettu kuskinpuolen saranan muovit pois jonka kautta sähköjohdot kulkevat ja löytyi tuoreen näköisiä teippauksia.
Johtonippua purkaessa väännellessä tuli näkyviin itse vian aiheuttaja.
Vaurioitunut kohta oli ns.auton sisäpuolella (ei luukun puolella).
Nipussa on n.10 johtoa joista yksi oli täysin poikki (musta/maa) ja 7 muussa johdossa oli eristeet kuoriutuneet pois.
Juottamista/ teippailua sähkö ja vulkanoivalla teipillä + päälle muovikierre (kaapelin niputus kierrettä) tukevoittamaan/suojaamaan.
Tuntuu vain että saattais olla tyyppivika.
Tuossa olis kuvakin vian aiheuttajasta.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
 <Nörtti>


Takaluukun johtosarjan johtojen katkeaminen on todella yleinen vikapaikka silloin, kuin takaluukun sähköissä on vikaa, aina ei kuitenkaan näin ole.

Lainaus käyttäjältä: koochi Volvolandia
Terve.

Käytin jo hakua ja koitin korjata, mutta ei onnistunut... Vasen takakulma takalaatikossa -> verhoilu auki -> sanovat että pitäisi vaihtaa rele paikkaan RMI 5, jotta jarruvalot toimisivat. Itsellä "reletaulussa" on paikka MI 5, mistäs tuo R siihen eteen tulee? Onko jossakin todella paikka RMI 5? Lisäjarruvalo kyllä toimii hyvin, mutta muut jarruvalot eivät.

Pyyhkijä ei myöskään toimi ja tietokoneessa on teksti "takaluukku auki". Tuon hälytyksen luulisi kuittaantuvan, kun huomenna tarkistan johtoniput. Hälytyshän tulee mitä luultavimmin katkenneesta johdosta?

mutta tosiaan tuo relepaikka on mysteeri. Valistakaa viisaammat.
Lainaus käyttäjältä: koochi Volvolandia
YHTÄÄN johtoa ei ollut poikki! Jarruvalot korjaantuivat sulakkeen vaihdolla. Pyyhkijän moottori oli jumiutunut ja purkamalla+rasvaamalla sain sen toimimaan täydellisesti. "Takaluukku auki" kuittaantui kun purin lukkomekanismin ja huolsin sen sisällä olleen hapettuneen mikrokytkimen. Kaikki viat siis korjattu.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2010, 23:20:52 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Hande63

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Takaluukun sähköviat
« Vastaus #1 : 22.10.2011, 17:49:35 »
Juu "takaluukku auki" viestii pukkaa......... ja tavaratilan valo jää palamaan vaik ovet lukittu...... jaaha tutkis pitää.......
V70 2007 2,5T AWD

Poissa jm016

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Takaluukun sähköviat
« Vastaus #2 : 17.09.2015, 16:59:19 »
-08 V70 koko takaluukku pimeänä. Ensin alko toisinaan herjaamaan takaluukku auki. Sitten jäi pysyvä ilmoitus ja pimeni koko luukku (takalasin lämmittimestä en ole varma). Katkaseeko se mikrokytkin kaikki toiminnot luukusta sen ollessa auki? Johtosarjan käytin näkösällä saranan vierestä ja ehjältä näytti.

Voiko siis vian aiheuttaa se mikorkytkin? Vai pitääkö alkaa mittomaan johtosarjaa? Tuskin nyt sentään kaikki valot ja tuulinlasinpyyhkijä kerralla hajonnu.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: V70 Takaluukun sähköviat
« Vastaus #3 : 17.09.2016, 16:35:24 »
Täällä myös -04:ssa V70:ssä "takaluukku auki"-ilmoitus. Mulla oli näköjään korjattu jo Saksan päässä johdotukset. Johtimien kuorissa oli kuitenkin halkeamia jotka teippasin vaan yli ja vedin koko nipun päälle vulkanoivan teipin.

Purin lukkomekanismin irti koska ajattelin vian olevan mikrokytkimessä. Loppujen lopuksi ainoa ongelma oli hapettunut tilatiedon liitin jonka puhdistamalla kärkitieto tuli myös autolle. Eli ei olisi tarvinnut edes purkaa lukkopakettia pois.

Tässä kuitenkin helppo ohjeistus kun kaikki eivät kuitenkaan sähköistä paljoa tiedä, perus nc-kärkitieto joka on helppo mitata yleismittarilla: Lukko kiinni -->tilatieto kiinni (Mittarin piipparialueella piippaa), lukko auki --> tilatieto auki. Vastaavasti jos ei mittarista piipperiä löydy niin n. 0 ohmia kiinniasennossa ja ääretön auki.

Tilatieto löytyy noista liittimistä: Lukon päässä sininen ( 8 )/vihreä ( 1 ). Autosta tulevasta johtosarjasta vastaavat on ruskea/pinkki (numerot samat).



« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 16:38:05 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

 

Kulkukoira  Proturbo