KL-varaosat  Race.fi

Etupyöränlaakerin vaihto S60

  • 45 Vastauksia
  • 41819 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Etupyöränlaakerin vaihto S60
« : 17.07.2012, 18:53:33 »
Pyöränlaakerin vaihto-ohjeet jotka pätee ainakin vm.01-07 S60 ja V70 malleihin. Epäkuntoinen laakeri pitää ajossa humisevaa ääntä ja sen voi testata niin että nostaa renkaan ilmaan, pitää toisella kädellä jousesta kiinni ja toisella kädellä pyörittää rengasta. Jos jousessa tuntuu tärinää niin laakeri on vaihtokunnossa.

Laitan kuvan aina selityksen alle. Aivan joka mutterin irrotuksesta ei oo kuvaa, mutta jospa tästä jonkunlaisen tolkun saa.

Alkuun muistutus :D:



Kannattaa nostaa koko keula pukkien varaan. Jos nostaa vain toisenpuolen niin kallistuksenvakaaja väännättää ikävästi ja sitä joutuu vääntämään rautakangella koiranluun irrotus ja kiinnitys vaiheessa.

Sitten rengas irti ja jos on remonttikaveri niin kaveri painamaan jarrua vetoakselin napapultin irrotuksen ajaksi. Napapultti lähtee myös pulttipyssyllä kivuttomasti ilman jarrun polkemista.

Sen jälkeen irrotetaan jarrusatula, jarrulevy, raidetangon pää


..alapallonivelen mutteri


..ABS:n anturi (yläpuolella jarrukilven takana)


.. ja koiranluu yläpäästään ja iskarin alapään pultit. Ennen iskarin pulttien irrotusta kannattaa piirtää esim. pikku meisselillä jäljet, missä kohtaa iskari oli koska camber-kulmat säädetään niillä pulteilla. Iskaria ei ole pakko irrottaa kokonaan, mutta kun sen ottaa pois niin saa vähän lisätilaa. Se on vaan kolmella mutterilla yläpästä kiinni, eli helppo irrottaa. Itse otin iskarin kokonaan pois kun vaihdoin samalla muitakin osia.

Vetoakselin laitoin narun varaan roikkumaan ettei se irtoa toisesta päästä.


Sitten otetaan koko paketti pois. Kuva etupuolelta:


ja takapuolelta:


Irrotetaan 4 pulttia ja otetaan tuo musta pölysuoja talteen jos se ei vielä ole tippunut (edellisessä kuvassa).

Sitten vaan annteaan raakasti vasaraa takapuolelta keskelle laakeria niin että se lähtee irti.

Laakeri irrotettuna


Volvon original varaosapaketissa on laakeri, uudet pultit ja pölysuoja sekä rasvaa. Tarvikepaketissa tulee pelkkä laakeri.




Sitten vaan kasataan päinvastaisessa järjestyksessä. Kasausvaiheessa laitoin kaikkiin kierteisiin tervaa ja tuota rasvaa ruutailin vetoakselin booreihin.
Napamutterin kiristysmomentti olisi 35Nm+90astetta, mutta meillä ei ollut niin pientä momenttiavainta, niin vedin sen pultin räikällä yhden ähkäisyn momenttiin. :)

Loppupelissä aika helppo homma. Joutuu vaan irrottamaan paljon osia. Pulttipyssy nopeuttaa hommaa huomattavasti. Remontin jälkeen kannattaa käyttää autoa nelipyöräsuuntauksessa. Itse laitoin iskarien alapäät niiden piirtämieni merkkien kohdalle ja käytin suuntauksessa. camber-kulmat oli ohjearvojen sisäpuolella.



« Viimeksi muokattu: 17.07.2012, 18:55:07 kirjoittanut J-A »

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #1 : 08.09.2012, 16:01:25 »
Täydennetään samaan lankaan että S80 MY01 on seuraavia työkalukokoja
- napapultti 1/2 tuuman kokoa ja tarvikkeen mukana tuli 14mm tilalle (SNR)
- 18mm ja 21mm joilla kiinni iskaritolpassa
- alatukivarsi 18mm ja jokin torx (en muista kokoa)
- raidetanko 18mm ja avuksi jokin pienempi lenkkiavain
- pitkä sorkkarauta jolla saa käännettyä alatukivarren alaspäin

SNR mukana tuli uudet kiinnityspultit, napapultti ja tietenkin laakeri. Rasva piti ostaa erikseen. Aikaa vaihtoon meni noin 1h kun samalla puhdistin kaikki liat pois. Jätin iskarin jousineen paikalleen.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2012, 16:02:56 kirjoittanut jyrkiboy »
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa Rastimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #2 : 03.11.2012, 13:23:24 »
Updeittiä sen verran, että Motonetinkin molemmissa sarjoissa on myös pultit.
Homman suoritin Vadiksen ohjeen mukaan, eli vain alapallo auki (Plus jarrukamat), ja tukivarsi räikkäliinalla vastakkaiselta puolelta kiskoen.
Kunnon nosturilla varmaan tunnin homma, nyt meni noin 1.5 pikku ihmettelyineen ja säätöineen.

Poissa Saleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #3 : 14.06.2013, 23:57:06 »
No saahan sen kyllä vaihdettua sillain että pelkkä alapallo irti ja vaihtaa siihen paikalleen. Eipä ollu kummonen homma paitsi joutu käyttään vetoakselin irti kun purkaantui sisempivetonivel  :pomo:

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #4 : 22.09.2013, 22:19:22 »
No saahan sen kyllä vaihdettua sillain että pelkkä alapallo irti ja vaihtaa siihen paikalleen. Eipä ollu kummonen homma paitsi joutu käyttään vetoakselin irti kun purkaantui sisempivetonivel  :pomo:
Vaihdoin navan (S80 -99) eikä edes alapalloa tarvinnut irrottaa.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #5 : 22.09.2013, 22:55:25 »
Useammankin noita on työnpuolesta tullut vaihdettua mutta koskaan ei edes ole tullut mieleen että pitäisi ottaa jostain nivelestä irti. :o
Aina on riittänyt että ottaa vetoakselin pään kiinnityksen irti ja työntää akselia sisäänpäin että on tilaa irroittaa navan pultit.

Tosin joskus on vetoakseli ollut tiukasti kiinni navassa kun joku "valopää" oli keksinyt laittaa lukkoliimaa booreihin ja syytä kysyessäni omistajalta hän sanoi että laitoin "kun se naksui niin ikävästi".

Vähäkö teki mieli ravistella kaveria ja sanoa että ota itte irti kun noin "viisaan tempun" olet keksinyt... :idiot2:

Toisaalta luulen että mun "avautuminen" voi kirvoittaa kommentteja että kun ne boorit naksuu niin sinne pitää laittaa lukkoliimaa kuten tälläkin palstalla taitaa olla ehdotettu. ::) Mutta jos on mielestään niin fiksu että laittaa sinne tököttiä niin on myos niin fiksu että tietää minkätyyppistä laittaa kun niitäkin montaa mallia... 
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3460
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #6 : 25.09.2013, 15:39:32 »

Tosin joskus on vetoakseli ollut tiukasti kiinni navassa kun joku "valopää" oli keksinyt laittaa lukkoliimaa booreihin ja syytä kysyessäni omistajalta hän sanoi että laitoin "kun se naksui niin ikävästi".

Oli varmaan meikäläisen kulkuneuvon kanssa keksinyt edellinen asentaja myös tämän kuningasidean. Ei lähtenyt ulosvetäjällä eikä mailaa annettaessa. Lopulta vein paikalliseen autohuoltoon jonka kaveri kertoi että pitää laittaa vetarin pää poikki, ei vaan lähde edes lämpöä antamalla.

Tulipa sitten sekin uutta.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #7 : 26.09.2013, 21:27:55 »
Oli varmaan meikäläisen kulkuneuvon kanssa keksinyt edellinen asentaja myös tämän kuningasidean. Ei lähtenyt ulosvetäjällä eikä mailaa annettaessa. Lopulta vein paikalliseen autohuoltoon jonka kaveri kertoi että pitää laittaa vetarin pää poikki, ei vaan lähde edes lämpöä antamalla.

Tulipa sitten sekin uutta.

Hydrauliprässillä noi on tullu irroitetua, eli vetari koko olka-akselin kanssa irti.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #8 : 25.02.2014, 20:27:39 »
just vaihdoin tänään molemmat puolet,purin jarrusatulan pois 2-pulttia,jarrulevy pois 1-pultti pois ja vetarinpultti pois,sitten navan 4-pulttia ja mitään muuta ei tarvitse purkaa,nosturilla kun tekee niin 20min/puoli
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #9 : 13.08.2014, 14:30:25 »
just vaihdoin tänään molemmat puolet,purin jarrusatulan pois 2-pulttia,jarrulevy pois 1-pultti pois ja vetarinpultti pois,sitten navan 4-pulttia ja mitään muuta ei tarvitse purkaa,nosturilla kun tekee niin 20min/puoli

Vaatiiko räillälenkin, että pystyy avaamaan pultit asetelman ollessa autossa paikallaan?
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #10 : 13.08.2014, 15:42:07 »
Vaatiiko räillälenkin, että pystyy avaamaan pultit asetelman ollessa autossa paikallaan?
ei vaadi,ja momenttiin ei tarvitse välttämättä kiristää, riittää että on kiinni kunnolla mutta muistaakseni sinne kyllä momentillakin pääsee mikäli momenttiin haluaa kiristää. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #11 : 13.08.2014, 22:09:28 »
Minkälaista avainta käytit "jen"?

Minä en onnistunut vaihtamaan laakeria ilman isompaa purkamista. Vetarin saa kyllä vedettyä taaksepäin, mutta silti väli oli niin pieni etten saanut kyllä millään hylsyllä tuota avattua. Onnistuisikohan mutkalla olevalla lenkkiavaimella?
« Viimeksi muokattu: 13.08.2014, 22:20:31 kirjoittanut JohnAce »
Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #12 : 20.08.2014, 08:23:53 »
just vaihdoin tänään molemmat puolet,purin jarrusatulan pois 2-pulttia,jarrulevy pois 1-pultti pois ja vetarinpultti pois,sitten navan 4-pulttia ja mitään muuta ei tarvitse purkaa,nosturilla kun tekee niin 20min/puoli
olikohan muuten näin että vielä iskarin alapäänpultit toinen pois ja toinen ainakin löysälle niin tilaa tulee niin että sinne mahtuu vaikka karvahattu,muistaakseni löystin navan pultit 3/8 räikällä+lyhyt jatko+hylsy. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #13 : 27.08.2014, 22:45:18 »
Hyvän idean tai pari tarvisi nyt. Lähdin tuolla "20 minuutin taktiikalla" liikkeelle eli jarruromppeet pois edestä, napapultti auki, vetaria sisäänpäin ja neljä pulttia auki ja pois. Itse napa onkin nyt vielä tiukasti kiinni, mites halavatussa se irrotetaan? Muutenhan tässä ei vielä mikään vastustanutkaan, napapultti aukesi melkeimpä sormin eikä vetarikaan ollut tarttunut kiinni.
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #14 : 27.08.2014, 22:46:34 »
Hyvän idean tai pari tarvisi nyt. Lähdin tuolla "20 minuutin taktiikalla" liikkeelle eli jarruromppeet pois edestä, napapultti auki, vetaria sisäänpäin ja neljä pulttia auki ja pois. Itse napa onkin nyt vielä tiukasti kiinni, mites halavatussa se irrotetaan? Muutenhan tässä ei vielä mikään vastustanutkaan, napapultti aukesi melkeimpä sormin eikä vetarikaan ollut tarttunut kiinni.

lekaa

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo