Carcom Oy  Ateho

Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta

  • 2574 Vastauksia
  • 642823 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #435 : 04.03.2013, 11:10:27 »
Joo toihan se pelin ratkaisee. Vituttaa aina talvisin sladitella sataa viittäkymppiä kun takaveto tipahtaa pelistä.

Jos takarenkailla on 70hp, ei siellä sladitella juuri muutenkaan :(


Tuo C90 on muuten ihan hienon näköinen!


Fiksuimmissa nelivedoissahan moottoritiellä ajetaan takavetoisena, eli etuveto tippuu pelistä.

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #436 : 08.03.2013, 21:16:25 »
Fiksuimmissa nelivedoissahan moottoritiellä ajetaan takavetoisena, eli etuveto tippuu pelistä.
Tuota, mikä tekee siitä, että etuveto tippuu pois fiksumman, verrattuna vaihtoehtoon, että takaveto tippuu pois? Eikös molemmat vaihtoehdot ole yleensä toteutettu Haldex-tyyppisillä ratkaisuilla?

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #437 : 08.03.2013, 21:40:12 »
Tuota, mikä tekee siitä, että etuveto tippuu pois fiksumman, verrattuna vaihtoehtoon, että takaveto tippuu pois? Eikös molemmat vaihtoehdot ole yleensä toteutettu Haldex-tyyppisillä ratkaisuilla?

Se on se fiilis :D Varsinkin kuivalla motarilla heinäkuussa sen huomaa.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #438 : 09.03.2013, 13:18:20 »
Tuota, mikä tekee siitä, että etuveto tippuu pois fiksumman, verrattuna vaihtoehtoon, että takaveto tippuu pois? Eikös molemmat vaihtoehdot ole yleensä toteutettu Haldex-tyyppisillä ratkaisuilla?

Silloin vauhtia työnnetään ja ohjaavat renkaat vain ohjaavat. Eli ihan samasta syystä miksi etuveto on huonompi kuin takaveto yleensäkin pitävällä pinnalla.

Ja juu, elektronisesti ohjattu keskitasaus, jos sitä tarkoitat haldex-tyyppisellä ratkaisulla?

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #439 : 09.03.2013, 17:14:51 »
Silloin vauhtia työnnetään ja ohjaavat renkaat vain ohjaavat. Eli ihan samasta syystä miksi etuveto on huonompi kuin takaveto yleensäkin pitävällä pinnalla.
Ok, itse pidän tuota lähinnä makuasiana.
Ja juu, elektronisesti ohjattu keskitasaus, jos sitä tarkoitat haldex-tyyppisellä ratkaisulla?
Tuotapa juuri tarkoitin Haldex-tyyppisellä ratkaisulla.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #440 : 09.03.2013, 21:07:26 »
Ok, itse pidän tuota lähinnä makuasiana. Tuotapa juuri tarkoitin Haldex-tyyppisellä ratkaisulla.

Vain tyyppinen, koska tarvittaessa 100% voimasta välittyy eteen tai taakse. Toisin kuin...  ;)

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #441 : 10.03.2013, 11:51:57 »
Vain tyyppinen, koska tarvittaessa 100% voimasta välittyy eteen tai taakse. Toisin kuin...  ;)
Eikös tuo tee siitä etuvetoisen? ;D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #442 : 10.03.2013, 15:39:23 »
Eikös tuo tee siitä etuvetoisen? ;D

Tarvittaessa kyllä, esimerkiksi kun takarenkaat ovat kokonaan jäällä meressä venerampissa ja eturenkaat pitävällä alustalla.

Sen sijaan pysäköitäessä pitävällä ja ajettaessa moottoritiellä pidon riittäessä, on auto 100% takavetoinen. Ja toki pitotilanteen muuttuessa tuokin muuttuu :)

Aika rajoittunutta, jos nelivetoinen auto ei voi tarvittaessa olla takavetoinen tai etuvetoinen ;)

Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #443 : 10.03.2013, 16:19:22 »
Aika rajoittunutta, jos nelivetoinen auto ei voi tarvittaessa olla takavetoinen tai etuvetoinen ;)

Joka on aivan täysin mielipideasia? Mitä yrität todistaa? Minustakin on aika noloa ja rajoittunutta kun yhdelläkään uudella xDrive BMW:llä ei pysy vuosia vanhan Lancer Evolution X:n perässä kun tosissaan lähdetään painamaan lumiselle ja jäiselle mutkapätkälle. Mitsussa kun sattuu olemaan aivan Haldexin kaltainen ratkaisu eli edestä siirretään voimaa taakse maksimin ollessa joko 100/0 tai 50/50..

Edit: Alkaa olemaan jo tuonne vetotapa-topikkiin kuuluvaa soopaa, mutta menkööt.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013, 16:21:12 kirjoittanut ElectroNoire »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #444 : 11.03.2013, 13:41:38 »
Joka on aivan täysin mielipideasia? Mitä yrität todistaa? Minustakin on aika noloa ja rajoittunutta kun yhdelläkään uudella xDrive BMW:llä ei pysy vuosia vanhan Lancer Evolution X:n perässä kun tosissaan lähdetään painamaan lumiselle ja jäiselle mutkapätkälle. Mitsussa kun sattuu olemaan aivan Haldexin kaltainen ratkaisu eli edestä siirretään voimaa taakse maksimin ollessa joko 100/0 tai 50/50..

Edit: Alkaa olemaan jo tuonne vetotapa-topikkiin kuuluvaa soopaa, mutta menkööt.

Kukin ostaa tarpeeseensa sopivan. Maastoautot erikseen. Mutta onhan se rajoittunutta, jos akselien välillä ei voida siirtää niin paljon kun haluaa. Jos voi, niin se on hyvä.

Kyllä minua ainakin kismittäisi, jos nelivetoni olisikin "etuveto" lähes koko ajan ja vain joskus, hitaasti, siirtyisi taka-akselille max. 50% voimasta. Olisi edes takaveto koko ajan :)

Outoa, jos nelivetoa ei voi taittaa mutkaan kaasulla, vaan kaasua painettaessa puskee?

Pohdintaa voi jatkaa siitä, että Volvo tosiaan on uhkaillut, että jatkossa neliveto toteutetaan puhtaasti etuvetoisena. Takapyöriä pyörittäisi erilliset sähkömoottorit ja mekaanista yhteyttä ei olisi etu- ja taka-akselin välissä. Toimiva ratkaisu varmasti "kaupunkipysäköinnin" ongelmiin, jossa se sähkömoottorin tuottama voima riittää taka-akselille.

Eikös Pösön 508 RXH ole samalla tavalla toteutettu? Omat kokemukseni sen ratista ei kyllä olleet mitenkään mairittelevat: kelinä jäätyneet tienpinnat ja renkaina kitkat, tuntui aivan etuvetoiselta :(

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #445 : 11.03.2013, 13:58:33 »
Mulla on noi luistot kadonneet jo useampi vuosi sitten - ei enää kaasulla ohjailla. Paitsi auton rajoja etsiessä / muutoin käytökseen tutustuessa.

Mun mielestä toi sähkömoottorit takafillareille on enemmän kuin käypä ratkaisu. Selkeästi parempi etenemiskyky yhdistettynä kulutuksen putoamiseen hakkaa ns. jatkuvat nelikot ajatustasoisesti. Mut ainut tolla tekniikalla tehty mitä olen ajanut oli Lexus ja kesäkelillä..

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #446 : 11.03.2013, 14:35:51 »
Mulla on noi luistot kadonneet jo useampi vuosi sitten - ei enää kaasulla ohjailla. Paitsi auton rajoja etsiessä / muutoin käytökseen tutustuessa.

Mun mielestä toi sähkömoottorit takafillareille on enemmän kuin käypä ratkaisu. Selkeästi parempi etenemiskyky yhdistettynä kulutuksen putoamiseen hakkaa ns. jatkuvat nelikot ajatustasoisesti. Mut ainut tolla tekniikalla tehty mitä olen ajanut oli Lexus ja kesäkelillä..

Muistelisin, että ajelet kuitenkin PK-seudulla? Kunnon lumipyrypäivinä, kun aurauskalustoa ei ole mailla eikä halmeilla, on ei-suurväylillä sellaista puuroa se lumi. Siinä auto leijuu lumen päällä ja esimerkiksi risteyksissä oli todella helppo ajaa, kun liikkeelle lähdettäessä ja kääntäessä auto kääntyi eikä puskenut yhtään.

Toki tuollaisia päiviä ei paljon ollut ja usein kuitenkin sai hidastella vajaavetoisten takana :)

Ja tuosta sähkövedosta: eikö se olisi parasta tehdä etuakselille? Tällöin mekaanisen vedon tarvitsevat "monimutkaiset" nivelvetoakselit jäisivät pois kääntyviltä renkailta, kun mekaaninen veto olisi takarenkailla, joita ei ohjata...? Ajatuksen tasolla ainakin vaikuttaisi järkevämmältä. Toisaalta ainakin napamoottorin tuoma juosittamattoman massan kasvu voisi olla turhan haitaksi?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2013, 14:37:27 kirjoittanut Rodion »

Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #447 : 11.03.2013, 17:45:32 »
Kyllä minua ainakin kismittäisi, jos nelivetoni olisikin "etuveto" lähes koko ajan ja vain joskus, hitaasti, siirtyisi taka-akselille max. 50% voimasta. Olisi edes takaveto koko ajan :)

Outoa, jos nelivetoa ei voi taittaa mutkaan kaasulla, vaan kaasua painettaessa puskee?

Pakko nyt kysyä, että oletkohan edes koskaan ajanut sellaista nelivetoa jossa veto siirtyy edestä taakse vai onko kaikki mitä kirjoitat vaan turhaa provoa? Kyllä niillä pystyy tekemään aivan kaikki temput ja enemmänkin mitä muunlaisillakin ja fiksummissa se teho siirtyy silmän räpäyksessä eikä vaan "hitaasti joskus". Se on penkin ja ratin välissä ongelma jos ei osaa. Netti on onneksi havainnollistavia videoita täynnä jos oma ymmärrys ei riitä tai ajatusmaailmaan ei enempää mahdu.

Ei minulla muuta, jatkakaa  8).

 

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #448 : 11.03.2013, 21:40:27 »
Jep, pääosa tunneista kehä ykkösen sisäpuolella, kilsat sitten tulee muualla ;D Suurin osa näistä nyky toteutuksista on niin hyviä - X3 toimi hyvin, eikä suuren suuresti poikennut käytökseltään esim. XC70:stä, jolla tuli muutama vuosi ajeltua..

Tuliko noi V70/XC70 facelift mallit nyt kesällä?

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #449 : 12.03.2013, 09:52:45 »

Tuliko noi V70/XC70 facelift mallit nyt kesällä?


jeps , pitäisi tulla nyt keväällä/kesällä.

 

Futurez  Kulkukoira