Ateho  Elekma

Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta

  • 2574 Vastauksia
  • 642959 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #810 : 16.09.2013, 19:45:03 »
Mielenkiintoinen näkemys. Käytätkö kypärää ja paloturvallista ajohaalaria ajaessasi? Entä oletko varustanut autoasi turvakaarilla?

Helposti lisäävät turvallisuutta, ovat aika edullisia, mutta käytännöllisyys heikkenee. Mutta koska ylimääräistä turvallisuutta ei voi olla, niin varmasti olet jo nämä keinot ottanut käyttöösi?
;D
Laitoin tänne ketjuun spekulointiani XC60.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10041.new#new
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #811 : 16.09.2013, 21:39:13 »
Mielenkiintoinen näkemys. Käytätkö kypärää ja paloturvallista ajohaalaria ajaessasi? Entä oletko varustanut autoasi turvakaarilla?

Helposti lisäävät turvallisuutta, ovat aika edullisia, mutta käytännöllisyys heikkenee. Mutta koska ylimääräistä turvallisuutta ei voi olla, niin varmasti olet jo nämä keinot ottanut käyttöösi?
Kas, jälleen on kaivettu kärjistäminen tehokeinoksi. Jos maltoit lukea kirjoittamani, huomaat että puhuin autoissa olevista turvallisuusominaisuuksista. Niistä joita autoihin on tehtaalla suunniteltu. Sellaisenaan. En jostain ajohaalareista tai autoilijan itse autoihinsa virittelemistä ekstroista, jotka todellisuudessa jopa estäisivät auton käyttöä tarkoitukseensa. Mutta ei, en käytä kypärää enkä ajohaalaria, eikä autossani ole turvakaaria. Silti autojen rakenteellisessa turvallisuudessa olisi mielestäni paljonkin parantamisen varaa. Ja autojen turvallisuushan kehittyy koko ajan. Tämän päivän autot yleistäen sanottuna päihittävät kolariturvallisuudessa joka suhteessa jo parin sukupolven takaiset vastaavan luokan autot. En näe mitään syytä sille, etteikö autojen turvallisuus voisi parantua jatkossakin. Mielestäni nykyisten autojen - EuroNCAP- ym. testeistä huolimatta silti valitettavan vaihtelevaan - todelliseen turvallisuustasoon ei ole mitään syytä tyytyä vaan autoilijoilla on lupa ja syy odottaa, että tulevat automallit ovat nykyistäkin turvallisempia. Eikä tähänkään asti turvallisuuden lisäys ole juurikaan ollut käytännöllisyydestä pois, ainakaan siinä määrin että käytännöllisyyden menetystä täytyisi pitää jotenkin kohtuuttomana uhrauksena parantuneesta turvallisuudesta.

Parempien mekaanisten rakenteiden lisäksi nyt on alkanut tulla hyviä elektronisia turvajärjestelmiä. Nekin ovat varmaan joidenkin mielestä turhia, niin kuin ABS, ESP ym. ovat vuorollaan joidenkin suppeassa tajunnassa turhia olleet . :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 16.09.2013, 21:46:25 kirjoittanut Säppo »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #812 : 17.09.2013, 12:18:04 »
Saapa nähdä taipuuko Ruotsalaiset Kiinalaisen omistajan tahtoon ja saataisiin nähdä S100 edustusmalli jonain päivänä.
http://www.worldcarfans.com/113091663032/volvo-to-offer-an-s80-china-edition-geely-chairman-still
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #813 : 17.09.2013, 13:48:12 »
Mitenkähän lopulta käy. Tuo China Edition varmaan jää nimensä mukaisesti Kiinan markkinoille. Olisihan se hauska saada muuallekin jatkettu Volvo, Nilssonia lukuunottamatta. Eihän sellaista ole Royalin jälkeen ollut ja hyvin monessa autossa jää taakse kaipaamaan lisää tilaa.
a car you can believe in

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #814 : 17.09.2013, 13:49:53 »
Saapa nähdä taipuuko Ruotsalaiset Kiinalaisen omistajan tahtoon ja saataisiin nähdä S100 edustusmalli jonain päivänä.
http://www.worldcarfans.com/113091663032/volvo-to-offer-an-s80-china-edition-geely-chairman-still
Kun katsoo mitä tekniikkaa uudessa S-sarjan Mercedeksessä on niin ei ole Volvolla mitään mahdollisuutta sen kanssa kilpailla.  :-\ Tai no 10 vuotta aikaa ja miljardi rahaa niin voisi saada kilpailijan aikaiseksi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #815 : 17.09.2013, 13:51:45 »
Mitenkähän lopulta käy. Tuo China Edition varmaan jää nimensä mukaisesti Kiinan markkinoille. Olisihan se hauska saada muuallekin jatkettu Volvo, Nilssonia lukuunottamatta. Eihän sellaista ole Royalin jälkeen ollut ja hyvin monessa autossa jää taakse kaipaamaan lisää tilaa.
Kiinalaiset on tykästynyt L-malleihin, jopa Audi A4:sta saa siellä L-mallia. Euroopassa tuon hintaluokan autonomistaja ajaa itse autolla, vasta S-sarjassa omistaja on takana. Niitä L-malleja myytäisi täälläkin jos se olisi taloudellisesti kannattavaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #816 : 17.09.2013, 16:58:40 »
Kas, jälleen on kaivettu kärjistäminen tehokeinoksi. Jos maltoit lukea kirjoittamani, huomaat että puhuin autoissa olevista turvallisuusominaisuuksista.

Myönnettäköön, että oli hieman liian kärkäs, anteeksi.

Lainaus
Tämän päivän autot yleistäen sanottuna päihittävät kolariturvallisuudessa joka suhteessa jo parin sukupolven takaiset vastaavan luokan autot. En näe mitään syytä sille, etteikö autojen turvallisuus voisi parantua jatkossakin. Mielestäni nykyisten autojen - EuroNCAP- ym. testeistä huolimatta silti valitettavan vaihtelevaan - todelliseen turvallisuustasoon ei ole mitään syytä tyytyä vaan autoilijoilla on lupa ja syy odottaa, että tulevat automallit ovat nykyistäkin turvallisempia. Eikä tähänkään asti turvallisuuden lisäys ole juurikaan ollut käytännöllisyydestä pois, ainakaan siinä määrin että käytännöllisyyden menetystä täytyisi pitää jotenkin kohtuuttomana uhrauksena parantuneesta turvallisuudesta.

Parempien mekaanisten rakenteiden lisäksi nyt on alkanut tulla hyviä elektronisia turvajärjestelmiä. Nekin ovat varmaan joidenkin mielestä turhia, niin kuin ABS, ESP ym. ovat vuorollaan joidenkin suppeassa tajunnassa turhia olleet . :idiot2:

No en ole kirjoittanut onneksi turhaksi varusteeksi mitään, enkä minä sitä ylimääräistä turvallisuutta terminä maininnut aluksi.

Jokaisen turvallisuushakuisuuden määrää omat mieltymykset. Ja jossain on jokaisella se "rajaturvallisuus", jonka jälkeen lisätty turvallisuus ei enää ole maksamisen arvoista. Muutenhan Volvo olisi suurinpirtein ainoa auto maailmassa, koska on epäilemättä turvallisimpia.

Jo suunnittelijat ja Excel-niilot tekevät näitä päätöksiä asiakkaan puolesta, kuinka paljon panostetaan turvallisuuteen, kuinka paljon auton massa saa kasvaa turvallisuuden nimissä, kuinka paljon "tingentangelia" sallitaan lisää, saako ne olla safe fail, vai pitääkö olla fail safe.

Toisaalta, onko turvallisuutta myös hyvä ajettavuus ja mukavat olot auton sisällä, jolloin kuski ei ärsyynny ja pysyy skarppina -> subjektiivinen kokemus.

Sinäkin vissiin pidät "liikana" turvallisuutena jotain, sillä et taida ajaa uunituoreella Volvon uusimmalla mallilla? Tai esimerkiksi uusimmalla Mersun S-mallilla, jota voinee pitää kokonaisturvallisimpana mallina, ainakin kaikkine lisävarusteineen?

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #817 : 17.09.2013, 18:41:03 »
Kun katsoo mitä tekniikkaa uudessa S-sarjan Mercedeksessä on niin ei ole Volvolla mitään mahdollisuutta sen kanssa kilpailla.  :-\ Tai no 10 vuotta aikaa ja miljardi rahaa niin voisi saada kilpailijan aikaiseksi.
Niin kuin Jeremy Clarkson sanoi Top Gearissa, että S-mersun sisätilojen nappuloita suunnittelee 100 insinööriä :D Mutta kun saataisiin edes tiloiltaan iso uusi Volvo sedan, niin varmasti sille ostajia löytyy edullisemmasta hintaluokasta kuin S, LS, XJ, A8 tai 7-sarjan autot :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #818 : 17.09.2013, 20:11:05 »
Niin kuin Jeremy Clarkson sanoi Top Gearissa, että S-mersun sisätilojen nappuloita suunnittelee 100 insinööriä :D Mutta kun saataisiin edes tiloiltaan iso uusi Volvo sedan, niin varmasti sille ostajia löytyy edullisemmasta hintaluokasta kuin S, LS, XJ, A8 tai 7-sarjan autot :)
nykyisellään jo S80 lähentelee hinnan yläpäässä isoja autoja. Isossa kokoluokassa hinta väkisin nousee vaikka ei olisi kuin S80:tä tutut lelut. Kuka helkkari laittaisi autoon 100 tuhatta jos auto ei tunnu siltä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #819 : 17.09.2013, 20:22:43 »
Kuka helkkari laittaisi autoon 100 tuhatta jos auto ei tunnu siltä.

Tuosta tuli mieleen, että tämä meidän ihana päästövero (tai ihmistenkiusaamisekohömppäostakaakalliitasähköaut ojaeifiilistävero) nosti autojen hintoja. Siis missä järki, että saman auton hinta nousee mutta auto itsestää pysyy samana ja tarjoaa ne samat asiat. Tuntuuko se auto yhtään erilaiselta, jos vaan ostohinta nousee. En tiedä asiayhteydestä mutta piti vaan sanoa :P Okei, tokihan jonkun 1.6 dieselin hinta laski mutta... Kuitenkin haluaisi ajaa autolla, ei joutua ajamaan.
a car you can believe in

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #820 : 17.09.2013, 20:25:44 »
Myönnettäköön, että oli hieman liian kärkäs, anteeksi.

No en ole kirjoittanut onneksi turhaksi varusteeksi mitään, enkä minä sitä ylimääräistä turvallisuutta terminä maininnut aluksi.

Jokaisen turvallisuushakuisuuden määrää omat mieltymykset. Ja jossain on jokaisella se "rajaturvallisuus", jonka jälkeen lisätty turvallisuus ei enää ole maksamisen arvoista. Muutenhan Volvo olisi suurinpirtein ainoa auto maailmassa, koska on epäilemättä turvallisimpia.

Jo suunnittelijat ja Excel-niilot tekevät näitä päätöksiä asiakkaan puolesta, kuinka paljon panostetaan turvallisuuteen, kuinka paljon auton massa saa kasvaa turvallisuuden nimissä, kuinka paljon "tingentangelia" sallitaan lisää, saako ne olla safe fail, vai pitääkö olla fail safe.

Toisaalta, onko turvallisuutta myös hyvä ajettavuus ja mukavat olot auton sisällä, jolloin kuski ei ärsyynny ja pysyy skarppina -> subjektiivinen kokemus.


Se ylimääräinen turvallisuus lienee tarkoittanut vastaavien autojen keskimääräisen tason yli menevää turvallisuuden tasoa, joka Volvossa ehkä on, ehkä ei.

Nykyautot ovat aiempiin verrattuna likimain kaikki kohtalaisen turvallisia. Joissakin turvallisuusajattelua on suunnittelupöydällä viety pidemmälle kuin toisissa toki, mutta pääsääntöisesti uudet autot ovat kuitenkin aika kehittyneitä tässä tärkeässä asiassa ja monelle riittää se turvallisuus, joka muuten mieleisessä autossa on. Joillekin ostajille kysymys turvallisuudesta ei ole lainkaan tärkeä tai sitä ei käsitetä: yhteen aikaan mm. Dacia-ihmiset vakaasti selvittivät, ettei ESP ole tarpeellinen varuste, jos ajaa ennakoivasti. Ikään kuin olisi yksin ainoa autoilija liikenteessä ilman, että toisten autoilijoiden huolimattomuus tai vaikka metsän eläimet eivät voisi aiheuttaa äkillistä väistämistarvetta. Minusta tuntuu, että turvallisuutta ei oikein edes ajatella autoa ostaessa. Auton oletetaan olevan riittävän turvallinen. Seksikkäämmät ominaisuudet, kuten suorituskyky tai polttoaineen kulutus menevät ohi. Ja toisaalta turvallisuutta ei voi oikein ilmoittaa helppoina ja helposti käsitettävinä numeroarvoina, toisin kuin vaikka kiihtyvyys 0-100 km/h. Turvallisuutta ei voi vertailla oikein mitenkään, kun kaikki autot saavat samat viisi tähteä EuroNCAP:ssa ja muita tutkimuksia alalta ei ole juuri saatavana.

Tietenkin rahakin määrittää. Jos ei ole varaa tai halua sijoittaa kuin vanhempaan autoon, tinkii väistämättä turvallisuudesta verrattuna uusiin autoihin. Vaikka jotkut vanhoistakin autoista pärjäävät vielä kohtalaisesti, esim. Folksamin kolaritilastossa.

"Aktiivista turvallisuutta" toki on myös muutkin ominaisuudetkin kuin hyvä kolariturvallisuus. Hyviä ajovaloja ei meinaa löytyä oikein mistään autoista enää: esimerkiksi tärkeä apuhalogeeni pitkille xenonien kaverina on katoava varuste, kun autovalmistajat tykkäävät muotoilla umpiot niin pieniksi ettei halogeeni mahdu sisään, tai sitten se vain kustannussäästetään pois. Hyvät ajo-ominaisuudet ja mukavuus sekä loogisesti toimivat hallintalaitteet ovat tärkeä osa myös. Mukavassa ja ajoltaan hyvässä autossa kuski ei väsy niin nopeasti kuin kehnommassa.

Lainaus
Sinäkin vissiin pidät "liikana" turvallisuutena jotain, sillä et taida ajaa uunituoreella Volvon uusimmalla mallilla? Tai esimerkiksi uusimmalla Mersun S-mallilla, jota voinee pitää kokonaisturvallisimpana mallina, ainakin kaikkine lisävarusteineen?

Korkean malli-iän ansiosta Volvoni edustaa edelleen uusinta ison Volvon mallia, tosin on siinä ehtinyt sittemmin facelift tulla. Sama malli silti. :D Uudempi yksilö kelpaisi hyvin, mutta minkäs teet kun ei budjetti anna myöten, suomalaisen autonostajan prime time -ikäänkin on vielä hyvinkin paljon minulla aikaa. Suhteellisen luottavainen kuitenkin olen tämän autoni turvallisuuteen ja pakko todeta, että nyt kun olen saavuttanut sen vaiheen ja iän elämässä että oman kuolevaisuuden jo ymmärtää, niin auton turvallisuudesta on tullut omissa prioriteeteissani aika tärkeä tekijä. Kun ajelee myös aika paljon kaikenlaisia korpiteitä suunnilleen yhtäjaksoisen hirvivaara-alueen vallitessa, turvallisuus vaan kiinnostaa. Nykyinen, vieläpä käytettynä aikanaan ostettu, autoni on siinä suhteessa luultavasti parasta mitä vastaavalla rahalla saa. Hetkittäin olen miettinyt pienempään vaihtamista, vaikka joku 1.6 Ecoboost-Fokkeri, kun ajokilometrit ovat ollet vähenemään päin. Mutta auto ei siitä paranisi juuri miltään osin - ja todennäköisesti kolariturvallisuus olisi selvästi huonompi. Minä ihan oikeasti ajattelen näin.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #821 : 17.09.2013, 20:55:19 »
¨^
Tosiaan äkkiä sitä luulisi, että nykyään saman koko luokan autot olisi yhtä turvallisia.
Tämä uusi Crash test Small Overlap IIHS testi kyllä kertoo aika korutonta kieltä turvallisiksi oletetuista autoista!
Itseasiassa tälläinen osittainen nokkakolari on yleisempi, kuin tuo täysi nokkakolari, millä näitä testejä on testattu ja 5 tähteä ropissut lähes jokaiselle autolle.
Tuossa tuloksia osittaisesta nokkakolarista.
http://blogs.cars.com/kickingtires/2012/08/iihs.html
Kuva kertoo varmaan kummassa autossa tekee polviin kipeätä ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #823 : 18.09.2013, 11:06:28 »
Uuden S60 T6 mallin koeajo:
http://news.drive.com.au/drive/new-car-reviews/volvo-s60-t6-new-engines-first-drive-review-20130916-2ttq1.html

Tahtoisi tuommoisen  S*
jeremy clarkson likes gearshiters... eli läppä vaihteet  :2funny: :2funny:
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #824 : 18.09.2013, 12:58:22 »
Ja iltalehti höpö noista uusista neloskoneista:
http://www.iltalehti.fi/autot/2013091817484746_au.shtml

Hyvä, että edes jonkulaisia teholukemia saadaan vielä vaikka koneet pienenee,
naureskelin mm. uutista Mustangeista, tulossa 2015 taas EU markkinoilla ja pellin alle
saatavilla mm. 2.3 litranen turbokone, jonka lähtökohtana focuksen 2.0 ecoboosti,
naurattaa jo ihan ajatuksena mustangi joka ei murise ja pellin ku avaa ni joku
pieni höpökukku ecomopomoottori siellä irvistelee.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

 

Carcom Oy  Ateho