Ateho  Elekma

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 494 Vastauksia
  • 136421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #165 : 27.08.2018, 22:37:55 »
Ken arvaa seuraavan huoltomerkinnän... Vihjeenä tänään heti toimenpiteen jälkeen otettu kuva:

*kuva*

Oik. takavaloumpio uusittu?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #166 : 27.08.2018, 23:25:34 »
Takalasi vaihdettu
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #167 : 28.08.2018, 00:32:32 »
Vaiko sittenkin takalasinpyyhin poistettu?  ???
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #168 : 28.08.2018, 07:54:57 »
Pyyhin poistettu, oikea takavalo uusittu.

Ottaa puhelimen ruudulla silmään.  ::)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #169 : 28.08.2018, 08:27:51 »
Kyllä se tuo epäilyttävän kiiltävä oikea takalyhty oli mikä nyt vaihtui. Pyyhkijä sai häädön jo vuosia sitten kun alkoi pyörimään tyhjää...

Aeromotorsilta Magneti Marellin tuote 714025510801 hintaan 68,28 + toimitus kympin pakettiautomaattiin. Reilun viikon kesti toimitus.



(Ei nyt mennä tarkemmin siihen miksi tuo vanha lyhty meni rikki... :P)

Uudessa lampussa Magneti Marellia oli nähtävästi vain pakkaus, itse osassa luki "Axo scintex 2551", kuten vanhassa lyhdyssäkin. Vaihto on helppo, umpio on kiinni kahdella isolla sormimutterilla, joihin ulottui jopa meikäläisen kourilla helposti, vaikka ne eivät varsinaisesti esillä olekaan. Polttimon vaihtoa vartenhan näissä joutuu myös takaumpiot päästämään irti, siksi ovat helposti irroitettavaksi suunnitellut.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #170 : 12.12.2018, 19:36:28 »
Peugeotin mittarissa on tänään 271365 kilometriä, vaihdoin öljyt ja suodattimen. Edellisestä vaihdosta vierähtikin rapiat 11 kuukautta ja 14 tkm, eli poikkeuksellisen paljon on tänä vuonna ajettu pensarosvolla. Ja poikkeuksellisen pitkäksi venähti öljynvaihtoväli. Suodattimeksi olen Purfluxin kahta eri mallia (LS923 ja LS867B) laitellut, mitä nyt milloinkin on kaupasta saanut ostettua. Ja joku PSA:n omalla logolla varustettu sutikin joskus taisi olla... Toinen noista LS-koodeista on kai joku pidemmän vaihtovälin suodatin, en ole jaksanut (siitäkään) asiasta stressata millään tavalla... Ulkoisesti ovat ihan samanlaisia. Joka tapauksessa, letkeästi tuo tilaihme vaan jaksaa kulkea, samat vaivat siinä tuntuu koko ajan olevan (en ole pikkujuttuja jaksanut laitella, kuskin penkkiä, pakoputken vuotoja jne...). Ihan kestävä mylly mielestäni on tuo pösön EW10 (eli 2-litrainen vaparibensakone)... Mittaristosta puuttuu 60 tkm, eli ihan kohtalaisestihan tuolla on jo rullailtu menemään.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #171 : 12.05.2019, 15:45:28 »
Peugeotin tarinaa en ole jaksanut jatkaa tänne, koska nykyisin peugeot-foorumin projektipäiväkirjatkin ovat julkisia. Eli tuolla on loput runoilut:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=69115

Ja lisää ei pitäisi enää kovin paljoa tulla, uusi auto on hankittu ja 807 menee myyntiin. Kokonaisena mielellään, leimaakin on vielä pari kuukautta jäljellä.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #172 : 14.09.2019, 15:05:16 »
Pösö tuli korjattua ja leimattua... Kesän ajan sillä ajelin työmatkoja säännöllisesti, ettei ota itseensä seisonnasta. Tänään sitten lähti uudelle omistajalle, eli pösöharrastukseni päättyy ainakin toistaiseksi. Tähän topikkiin päivitän vielä joskus noiden muiden vääränmerkkisten (pois lukien mersuistani on omat topikit mese.fi:ssä) kulkineiden kuulumisia, ainakin jos jostain ilmestyy aikaa niiden rassaamiseen...

Edit: Etusivu päivitetty, linkit korjattu ja toisenkin mersun linkit lisätty..
« Viimeksi muokattu: 14.09.2019, 15:18:04 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #173 : 01.01.2020, 22:39:37 »
Pitkästä aikaa kävin maalla ja tein valopäivityksen massikkaan:



Isäni käytti konepellit jossain vaiheessa maalauksessa ja uudet tarratkin tuli samalla... Ovat kylläkin vähän eri paikassa kuin alunperin... Merkki-/mallitarran pitäisi alkaa about lasin kohdalta ja Speedshift-tarrakin näyttäisi hypänneen puolisen metriä taaksepäin...

Tarjouksesta ostin tuollaiset 30-wattiset SAE Tractorit, yht. 185 euroa. Nuo vanhat H3-lyhdyt olivat sinänsä ihan toimivat, mutta eipä niillä mitään nähnyt.



Uusissa oli valmiina piuhojen päissä Deutsch-liittimet ja niille vastakappaleetkin valmiiksi puristettuina piuhanpätkiin. Pujotin irtopätkät vanhojen johtojen kuoriin ja läpivienteihin ja yhdistin Bilteman jatkoholkeilla, joissa oli liimakutistesukka valmiina:



Vanha liitin pilkistää aukosta. Melko naftit piuhat oli laitettu, juuri tuon enempää ei tuota olemassa ollutta liitintä tuolta pihalle saanutkaan.

Ja valmiina:





Valoteho ja -kuvio vaikuttivat melko päteviltä, toivottavasti nuo myös kestävät pitkään.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #174 : 08.08.2020, 23:06:38 »
Kerrotaanpas tarina isäni pakettiautosta, tai ainakin siitä mitä keväällä tapahtui... Katsastus pääsi menemään vanhaksi, kun ei ollut juuri ajoa. Kävin hakemassa auton omaan pihaani siirtokilvillä, ihan hienosti toimi sen 80 km. Vaihdoin kesärenkaat alle ja polttimoita yms. pikkufiksiä katsastusta ajatellen:



Lähivalopolttimon vaihtoa helpottaa kun ottaa maskin pois:



Konttorille vein 30.4.2020, mittarilukemana 180563. Läpi meni ilman huomautuksia, pohjan siisteyttäkin kehuttiin. Tyytyväisenä lähdin ajelemaan kotiin päin... 6-tielle reipas kiihdytys (kaasu pohjassahan tällä tehdään kaikki kiihdytykset, ei ole riskiä että karkaisi käsistä), nopeuden tasaus ja hetken aikaahan se muistaakseni kulkikin, kunnes sammui yllättäen... Rullasin pysähdyksiin tien laitaan ja kokeilin käynnistää uudelleen - hienosti lähti raksuttamaan, ei muuta kun uudestaan kiihdyttämään... ja sammui heti kun kaasupedaalilla esitti vaatimattoman tehopyynnön. Ei siis pystynyt ajamaan kuin kävelyvauhtia. Seuraava ramppi olisi ollut melko lähellä, mutta ajaminen oli niin tuskaista että päätin ryömiä mahdollisimman kauas pientareelle, sen verran paljon oli liikennettä, joka vyöryi epämiellyttävän kovalla vauhdilla epämiellyttävän läheltä. Annoin raksutella tyhjäkäyntiä, sitähän se suostui kyllä käymään vaikka kuinka pitkään...

Soittelin siinä sitten autoliiton tiepalveluun, sehän on henkilökohtainen ja voimassa lähes kaikissa ajoneuvoissa joissa plus-jäsen on kuljettajana tai matkustajana. Eipä meinannut onnistua, ajoneuvo kun oli edelleen seisonnassa... Eli seisonnassa olevan auton saa käyttää katsastuksessa, mutta jos sattuu hajoamaan sillä reissulla kuten tässä tapauksessa, niin eipä olekaan hinausturvaa... Soitin seuraavaksi isälleni, joka onnistui laittamaan auton liikennekäyttöön. Sitten uusi soitto autoliittoon, ja sain kuin sainkin hinauksen heidän piikkiinsä. Tiedustelin varovasti, että voisiko hinata Joutsenon Dieselasennukseen, joka lienee alueen pätevin paja - ei onnistunut, on liian kaukana. Hinausauton kuljettaja sanoi, että jostakin syystä vakuutusyhtiöt hyväksyvät hinauksen Joutsenosta Lappeenrantaan, mutta eivät toisinpäin :idiot2: Auto sitten vietiin autokorjaamo Pamexin pihalle, josta soitin itselleni kyydin kotiin.

Soitin korjaamolle ja kerroin mitä oli käynyt, lupasivat selvitellä vikaa. Soittivat sitten jossakin vaiheessa ja kertoivat mitä olivat löytäneet (Vikakoodit P1461 "Pakokaasujen takaisinkierrätys asematunnistin - toimintahäiriö", P0409 "Pakokaasujen takaisinkierrätys asentoanturi A -katkos/häiriö" ja P0192 "Jakoputken painetunnistin -maavuoto"). Sanoivat että polttoainesuodattimen vaihdosta on aikaa melko paljon (5V/50tkm) ja että EGR-venttiili on luultavasti jumissa. Sanoin että laittakaa kuntoon ja ilmoittakaa kun on valmis... Mitään ei kuulunut moneen päivään, soitin sitten itse korjaamolle. Sanoivat että auto on valmis, hintaa 67,20e - mietin itsekseni että nyt on jotain outoa tuossa loppusummassa, päätin kuitenkin mennä paikan päälle selvittelemään asiaa... Siellähän sitten selvisi, että vikakoodit oli luettu ja nollattu ja koeajo suoritettu - auto oli toiminut ja vikakoodeja ei tullut takaisin. En jaksanut kysellä sen enempää, vaikka mielestäni olin kyllä sanonut että EGR-venttiilin saa vaihtaa ja PA-suotimen myös... Lähdin ajelemaan kotia kohti, autohan toimi ihan normalisti ekoihin liikennevaloihin asti - siitä kiihdyttäessä sammui taas... Rullasin sitten vapaalla, vauhti riitti sopivasti seuraavan korjaamon pihaan... Kello oli vähän yli viiden, joten eipä se enää auki ollut (Motonet korjaamo LPR), jätin avaimet postiluukkuun ja soitin seuraavana aamuna ja kerroin mitä oli tapahtunut. Tällä kertaa olin hyvin selväsanainen: EGR-venttiilin ja PA-suotimen saa vaihtaa, ja autoa pitää koeajaa kunnolla että vika on varmasti hävinnyt.

Muutaman päivän päästä sitten soittivat, että auto olisi valmis. Sain puhelimessa selvityksen mitä oli tehty, tällä kertaa hintaa tuli 818,49e. Kävin hakemassa auton ja pääsin tällä kertaa kotiin asti. Vaihtoon oli mennyt aluksi moottorin ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja EGR-venttiili. Noiden vaihtamisen jälkeen raportissa oli mainittu mm. "Käyty uudestaan koeajolla sammui kun antoi kierroksia" ja mainittu että tullut vikakoodi P0192 (ks. selitys edellä...). Tämän johdosta olivat sitten vaihtaneet vielä jakoputken painetunnistimenkin ja käyneet uudestaan 20 km koeajolla, jolloin auto oli toiminut hyvin.

Autolla on siitä asti ajettu ilman ongelmia, itsekin sillä työmatkoja olen välillä päästellyt. Pointsit tällä kertaa Motonet-korjaamolle, kun ensinnäkin ymmärsivät asiakasta ja sitten vielä jaksoivat etsiä sen viimeisenkin vian noiden ensimmäisten osavaihtojen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2020, 23:11:24 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #175 : 09.08.2020, 01:00:43 »
Aika erikoista toimintaa, ettei ikään kuin uskota asiakasta että auto on sammunu kesken ajon.. eli ei tehdä mitään konkreettisia toimenpiteitä tai edes ajeta vikaa päälle kunnolla.. :idiot2:
Ei se vikamuistin tyhjennys ole korjaus - millainen mielikuva tuosta ekan korjaamon toiminnasta vähän kyllä tulee, vaikka jotkut niin tuntuvat oikeasti uskovan :D

Joo sillo asia eriksee jos olis jotain paljon epämääräisempää.
Esim. asiakas ilmoittaa pari vikakoodia ja että auto vaikkapa pätkii satunnaisesti, ja auto tulee korjaamolle vikamuisti nollattuna. Siinä voi olla hankala tehdä mitään.

Mut hyvä että tuli lopulta kuntoon.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #176 : 09.08.2020, 13:01:54 »
Epäilen että heillä oli sisäisessä kommunikaatiossa ongelma, liekö kiire painanut päälle... Mielestäni sanoin kyllä ihan selvästi, että vaihtakaa se egr, ja polttoainesuodatin myös. Varoitteli vielä, että on kallis, muutaman satasen homma... Johon sanoin että ei haittaa...

Omat autot aion korjata jatkossakin itse, tietää ainakin ketä syyttää... 6-tie vilkkaaseen aikaan on tosin sellainen kokemus, että mieluummin sen hinurin sinne ottaa kuin rupeaa omin keinoin nilkuttamaan tai hinaamaan tuommoista tapausta sieltä pois.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #177 : 10.08.2020, 16:48:33 »
Tuo edellisten viestien pakettiauto on siis Citroen Jumpy 2008, jos joku ei tunnistanut. Tekniikkana 1.6 HDi 90 hv (66 kW, moottorikoodi 9HU). Samansukuista myllyähän taitaa löytyä Volvojenkin keulilta, eli täälläkin saattaa asiasta kiinnostuneita olla... Laitanpa siis seuraavaksi vähän projektikertomusta aiheesta 1.6 HDi öljypohja.

Öljytulppa sijaitsee syvennyksessä, joka on ylöspäin. Kyllä, luitte aivan oikein:



Valutin öljyt pois, n. 4,5 litraa sieltä tuli. Sitten mittasin öljytulpan:



Etsin romukasasta sopivan pultin (M10x1,25 ja mahdollisimman pitkä) ja rakensin ulosvetäjän:



Lopputulos näkyy kuvassa, ja operaation jälkeen tuli vielä tuon verran lisää öljyä pois. Olisiko tuossa joku 3-4 dl:



Kaadoin koneeseen n. litran dieseliä mittatikun putkesta, ja annoin vaikuttaa pari päivää. Tuollaista tuli sen jälkeen ulos:



Ihan kuin olisi hiekanjyviä, en kyllä tiedä mistä sinne semmoisia olisi joutunut... Astia oli olevinaan puhdas kyllä... Pyörittelin noita kokkareita käsissä, olivat vaaleita ja kynsi ei niihin tepsinyt - karstaa vai sotkinko sittenkin hiekkaa jostakin tuonne?

Öljysihtiä koitin tiirailla tyhjennystulpan reiästä, mutta eipä sitä näkynyt.

Aikani tuumattuani laitoin tyhjennystulpan paikoilleen ja täytin puhtaat öljyt koneeseen - sitä meni viitisen litraa, nyt on mittatikun asteikon puolessavälissä.

Öljypohjahan näissä on aika ottavalla paikalla, ja tulppa on nyt erityisen esillä:



Onpahan ainakin yksi tyyppivika nyt korjattu, josko tuo vielä jonkin aikaa kestäisi. Öljyjä tähän on kyllä vaihdettu säntillisesti, turbohan näissä hajoaa heti ensimmäisenä jos päästää öljyt huonoiksi. Suodatinta en tällä kertaa vaihtanut, edellisestä öljynvaihdosta on vain pari tuhatta kilometriä. Nyt on mittarissa 183532 km.

Sivuhuomautuksena etuapurunko ja pyöräntuenta tässä ovat aivan identtisen näköiset verrattuna entiseen vm 2004 Peugeot 807:aani, sama "platformi" lienee kyseessä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #178 : 10.08.2020, 16:55:46 »
On siinäkin taas ollut patonki hanurissa kun on tuota öljypohjan sijaintia ja rakennetta mietitty. :facepalm:
Ei niin mitään järkeä muotoilussa, eikä tuossa että öljypohja on käytännössä alin osa koko auton pohjassa. :2funny:

Liekkö syynä tulpan "sisäsyvennykselle" tuo matalalle tuleva öljypohja, varmaankin? Varmaankin samasta syystä on peltiä tuo alaosa, eikä esim. alumiinia...? Luulisi että moottoria olisi jollain keinolla saanut ne muutamat sentit ylemmäksi...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #179 : 10.08.2020, 17:12:30 »
Verrokiksi edellä mainitun Peugeot 807:n 2-litraisen bensakoneen (tyyppi EW10) öljypannu:



Isompi 2.0 HDI (tyyppi DW10) olisi samaa konstruktiota kuin yllä oleva bensamylly. Pohjautuu ilmeisesti osittain PSA:n ikivanhaan XU-perheeseen. Nuo pikku-hodarit (1.4, 1.5 ja 1.6 HDi) ovat lukemani perusteella Ford-yhteistyötä ja ihan oma perheensä, niissä noita surullisenkuuluisia ominaisuuksia riittää... Ja ainakin tuota 1.6:sta on Volvoissakin, muistakaa vaihdella öljyjä niihinkin...

 

Elekma  Autoracing