KL-varaosat  Race.fi

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 137135 Lukukerrat

Henksa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #45 : 11.11.2015, 11:39:23 »
9.11.2015, 231236 km. Pyöränsuuntaus, 75e.

Etupää:



Takapää:



Käytinpä viimeiset pennoseni pyöränsuuntaukseen. Nyt on ratti suorassa taas ja voi hyvin mielin sovitella talvirenkaatkin alle. Eipä tuossa muuta säädetty kuin etupään auraus. Kuskin puolellehan vaihdoin raidetangonpään, jolloin sinne luultavasti tuli tuo haritus. Jätin kyllä raidetankoon täsmälleen saman määrän kierteitä näkyviin kuin vanhan osan kanssa oli, mutta nähtävästi olisi pitänyt mitata uusi osa ja ottaa se huomioon. Elikkä uusi raidetangonpää on kaikesta päätellen lyhyempi kuin mitä vanha oli.

Eturenkaat saattoivat ottaa vähän "damagea" kesän aikana tuosta asentovirheestä, mutta aika lopussahan nuo olisivat olleet muutenkin => vaihtoon ne olisi menneet joka tapauksessa ensi kesäksi.

Takapäässä on oikealla puolella ohjearvoa enemmän aurausta, ja tässähän takapäätä ei pysty säätämään. En tiedä onko tuo vielä merkittävä ero, tuskin näkyy käytännössä missään (?) Niin, myöskään caster ei ole ohjearvoissa, mutta sehän nyt ei vaikuttane muuhun kuin ohjaustuntumaan (?).

Varastossa odottaa asennusta:

Spareto:
BDA588 - Carrier, brake caliper 14e x2
D02519 - Piston, brake caliper 4.97e x2
D41104C - Repair Kit, brake caliper 10.19e x2
PHA319 - Brake Hose 8.06e x2
JTS427 - Rod/Strut, stabiliser (koiranluu, TRW) 10.66e
1 457 432 200 - Air Filter (moottorin ilmansuodatin, Bosch) 6.68e
216.500 - Gasket, intake manifold (imusarjan tiiviste, Elring) 1.74e x4
136.690 - Gasket, exhaust manifold (pakosarjan tiiviste, Elring) 4.22e
135.400 - Gasket, thermostat (termostaatin tiiviste, Elring) 1.46e x2
22058 - Thermostat, coolant (termostaatti, Febi Bilstein) 12.52e
22082 - Cap, radiator (paisuntasäiliön korkki, Febi Bilsten) 2.99e
504.581 - Shaft Seal, differential; Seal (vas. vetarin stefa, Elring 40x58x10 mm) 5.12e
505.090 - Shaft Seal, differential; Seal (oik. vetarin stefa, Elring 29,9x47x11,3 mm) 7.06e

Motonet: 59-0215 MOBIL ATF 1l synteettinen 16.90e
Motonet: 47-1839 1/4-kiinnikenasta 10465 PeugCitr 6+6+6 kpl 9.90e
Motonet: 12-2965 Pyyhkimensulka Champion (AW65 = 650 mm suuttimella) 22.90e x2
Topautoosat: 8847018 Korjaussarja, jarrusatula 9.95e x2
Alvadi: AL84938 Moottorin pohjamuovi (PEUGEOT 807 (E_), year: 07.2002 - 44.18e+ toim.kulut 26.76e
Ebay: Tarrat "Peugeot wheel centre decal stickers X 4 Chrome 205 206 207 306 307 406 107 GTI
( 191262310242 )" 9.65e

TODO-lista:
- Ohjaustehostimen liemet
- Bensasuodatin - Merkkifoorumin avustuksella sain selville, että autossa ei ole bensasuodatinta :idiot2:
- Kytkimen liemet
- Lisäilmapumppu?
« Viimeksi muokattu: 07.04.2016, 22:13:08 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #46 : 17.11.2015, 19:40:58 »
14.11.2015, 231578 km. Talvirenkaat alle. 210e.



Maasturiin maasturin pyörät. (Eihän tuolla ulkona enää saa kuviakaan otettua. Marraskuu >:()

2 uutta nastarengasta tosiaan hommasin (BFGoodrich G-Force Stud 205/65 R15 94Q) hintaan 188.90 euroa. Sitten vähän maalia, Biltemasta 10 mm leveää hopeista "heijastavaa koristelistaa" 6 eurolla ja vielä Prismasta tuning-venttiilinhatut vitosella. Vähän rengastussia kun tuo "BFGoodrich"-teksti vaan kerjäsi valkoista väriä pintaan :P

Sanotaanpa vaikka 210 euroa kaikki yhteensä.

Edit: Lisätään arkipäivän inhorealismia kuvan muodossa:



6-tie S*
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 11:46:27 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #47 : 29.11.2015, 13:19:37 »
Pesosen öljy taas alarajassa. Nyt on mennyt n. 6dl tonnille, ihan kohtuullisuuden rajoissa. Bensaa 10.02 - 10.62 litraa sataselle, isolla autolla on ison auton kulut. Maantietä hissuttelemalla pääsin yhden tankillisen 8.94 keskikulutuksella, siinäkin jonkin verran kaupunkipörräystä mukana.

Spritmonitorilla on kätevä seurata kuluja, ekan kahden vuoden ajalta kokonaiskulut olis tollaiset:

Arvonalennus 4200 e (En laske jäännösarvoa autolle).
Varaosat 436.18 e
Öljynvaihdot ja lisäykset 59.80 e
Muut huollot 559.20 e
Katsastus 105 e
Lisävarusteet 216.96 e
Vakuutukset 817.96
Verot 506 e
Renkaat 189 e
Polttoaine 3086.20 e

Yhteensä 10176.30
n. 424 e/kk

Ajettu 19388 km
0.52 e/km
« Viimeksi muokattu: 29.11.2015, 13:33:29 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #48 : 03.12.2015, 20:05:28 »
28.11.2015, 232200 km. Viimasuoja. 15 e.



Virittelin viimasuojat keulalle, tarvikkeet:

Telttapatja n. 10 e.
Nippusiteitä 100 kpl n. 4 e.
Lasten liukuri n. 2 e.

Mustasta lasten liukurista leikkasin tuommoiset pyöreät kiekot, saapi nuo telttapatjan suikaleet näppärästi nippusiteillä kiinni maskiin. Viritelmän tarkoitus on estää täysin ajoviiman meneminen syyläriin ja konehuoneeseen. Pysyy paikat puhtaana suolakurasta ja ei raaka pakkasilma suotta mene sammuttamaan konetta - näin kävi kaksi kertaa viime talvena, vaikea sanoa mistä johtui. Ongelma lakkasi jätesäkillä, tuollaisella viritelmällähän ajelin pitkälle viime kevääseen asti:



Lämmöt nousee enimmillään 95 asteeseen mittarin mukaan, mitä tässä nyt olen näillä pikkuplussakeleillä testaillut. Ja kyllähän tuo Magneti Marelli varmaan komentaa flektiä jos alkaa liikaa kuumottamaan. Ei tuo puskuri sentään ilmatiivis ole, vaikka ajoviima onkin aika lailla täysin blokattu.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #49 : 26.12.2015, 21:43:45 »
23.12.2015, 233172 km. Akku. 67.40 e

Kyllästyin laittamaan auton aina buusterilla käyntiin, joten Pulla sai joululahjaksi uuden akun. Vanha oli samanmerkkinen Sznajder, jonka historiasta ei ole sen tarkempaa tietoa. Ainakin yhden talven se ilmeisesti vietti purkuautossa, eli voi olla siitä ottanut kipeää. Uusi on siis Motonetista 2 vuoden takuulla, ja jonkin 10% kanta-asiakasalennuksenkin sain.



« Viimeksi muokattu: 26.12.2015, 21:46:13 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #50 : 31.12.2015, 20:27:41 »
Tulipa käytyä taas pitkästä aikaa poikien kanssa maaseudulla. (Peugeot'n maantiekulutus mitatusti alle 9:n *taavih->) Eipä sitä sen kummempia jaksanut puuhailla, autobiljardia pelasin taas (eli siirtelin vähän Volvoa ja Mazdaa että sai Caddylle tilaa...):



Akkuja latailin, käyttelin lämpimäksi jne... Käyntiin lähtevät edelleen (ja pysyvätkin kohtuullisen hyvin). Mazdan nostajat pitävät aivan kaameaa mekkalaa minuuttitolkulla käynnistyksen jälkeen, hiljenivät kuitenkin lopulta.

Caddy on ihme vekotin, toimii vaan ja jarrutkin pelaa moitteettomasti vaikka auto seisoo pitkiä aikoja paikoillaan. Heräsi semmoinen ajatus että josko sittenkin rupeis hitsailemaan kuntoon, nostin auton pukeille. Tähän asti ajokilla on ajettu ei-niin-katsastuskelpoisella paikkauksella (mökkitietä pitkin):



Takapäähän pukit ihan omasta metsästä, oletettavasti yhen käkkylän kantavat mukinoitta vaikka ei kyljessä painorajaa luekaan... :P



Kuvassa näkyy myös vähän 244:n vänkärin puolen ovia, olisivat sopuhintaan joutilaana jos joku on vailla. Siedettävässä kunnossa, ei ihan täysin ruosteettomat kuitenkaan.

Mese ei ole tykännyt seisomisesta yhtään vaan homehdutti sisustuksensa totaalisesti :o

« Viimeksi muokattu: 31.12.2015, 22:56:18 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #51 : 07.01.2016, 18:22:29 »
Pakkasen aiheuttamia avautumisia tunkee joka tuutista, joten kannanpa korteni kekoon. Peugeot oli yöllä/aamulla reilut 4h lämmityksessä (säteilyvastus+sisätilalämppäri mallia "Evolution 600/1250 W") => Eipä ongelmia vaikka -25 mittarissa. Käyntiin ja ajoon, ihan toimi kuten ennenkin. Tuosta sisätilalämppäristä ei kyllä ole näillä pakkasilla mitään iloa, tuulilasiin sulattaa juuri ja juuri pään kokoisen aukon ja sisälämpötila tuntuu olevan yhä pakkasen puolella.

Työpäivän jälkeen auton mittarissa -26, ei lämmitystolppaa käytettävissä. Käynnistyy, käy huonosti tyhjää => Pedaalilla lisää kierroksia. Käy edelleen ontuen, *piip*, "Antipollution fault", "Catalytic converter fault", MIL vilkkuu taulussa, auto sammuu. Uudestaan käyntiin - pitkä startti - lähtee käyntiin, ontuen. Alkaa muutaman minuutin päästä käydä tyhjää ja uskallan lähteä liikkeelle. Ohjaus ja vaihteensiirto todella kankeita ja muutenkin ajosta on ranskalainen pehmeys kadonnut, lienee iskareissa öljy jähmeää (erikoista sinänsä, aamulla en huomannut mitään kankeutta).

Sitten leikkimielinen testiraportti maskisuojasta: Kaupunkiajoa hetki ja kiihdytys 6-tielle, jäähdytysneste +70. Noin 10 kilometrin ajon jälkeen +80. Parinkymmenen kilometrin kohdalla käydään melkein +90 asteessa, mutta sitten kai termari avautuu ja mittari romahtaa saman tien takaisin +80:iin. Taajamapyöritystä ja päädytään hieman alle +80 asteen. Missään vaiheessa ei autoon sisälle asti tule sellaista lehmän hönkäystä kummoisempaa :-\

Taskusta Android ja Torque esille, tuloksena "P1339 Ignition system, cylinder 3 - misfire detected". Koodin nollaus ja huomenna taas kohti uusia pettymyksiä ::)
« Viimeksi muokattu: 07.01.2016, 18:24:41 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #52 : 08.01.2016, 18:03:08 »
Eiliseen jatkoa... Otin illalla sisätilalämppärin irti ja laitoin tuon moottorilämmittimen irvikuvan eli säteilyvastuksen kärventämään öljypohjaa koko yöksi. Aamukuudelta kokeilin pistää sisätilalämppärin päälle, mutta piti sen verran pahaa ääntä että jäi kyllä sisätilat lämmittämättä. Töihinlähdön ajan koitettua oli lämpömittarissa n. -27 celsiusta, öljypannu tuntui hieman kättä lämpimämmältä ja Torque kertoi moottorinohjauksen kuvittelevan jäähdytysnesteen lämpötilaksi -1. Käynnistymisessä, kylmäkäynnissä tai ajossa en huomannut juurikaan eroa "normaaliin". Ei nyt ihan viraton ole tuo säteilyvastuskaan näköjään, vaikka kaukana on esim. entisen 626:ni oikeasta lohkolämppäristä, jolla sai koneen grillattua niin lämpimäksi että venakopan päälläkin saattoi oikein miellyttävästi lämmitellä käsiään.

Iltapäivällä oli -22 mittarissa, ja taas piti ilman lämmitystä täräyttää auto tulille. Torque kertoi jäähdytysnesteen lämpötilaksi -19. Nopeasti käynnistyi eikä herjoja tullut tällä kertaa. Vaan sammui kuitenkin hetken tyhjäkäynnin jälkeen. Uusi, hieman pidempi startti ja ontuen käyntiin, siitä se sitten alkoi lämpenemään taas pikkuhiljaa. Muutaman minuutin jälkeen liikenteeseen ja samanlaista - joskin hieman lievempää - kankeutta taas havaittavissa kuin eilenkin.

Torquella katselin imuilman ja jäähdytysnesteen lämpöjä ajon aikana. Imuilma on maantieajossa pari-kolme astetta lämpimämpää kuin ulkolämpötila auton mittarissa. Kaupungissa jopa kymmenisen astetta ulkolämpöä lämpimämpää, eli luultavasti imee enemmän lämmintä ilmaa konehuoneen puolelta kun vauhti hidastuu. Jäähdytysnesteen lämpötila teki taas parinkymmenen kilometrin maantieajon jälkeen romahduksen 86 => 79, josko tuosta voisi päätellä että 87-asteinen termari löytyy, joka jollakin tapaa jopa toimii.

Toivottavasti olis tämän talven kylmäkäynnistystestit tässä, tai eipä tätä kylmyyttä kaivattais enää ollenkaan, ikinä. :peetu:

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #53 : 22.01.2016, 18:28:46 »
No nyt on sit tullu pelkkiä kylmäkäynnistyksiä kun säteilylämmitin lakkasi kokonaan toimimasta. Käynnistyy helposti, kuulostaa aivan kamalalta ja vaatii usean minuutin tyhjäkäyntiä ennenkun suostuu käymään ja vetämään kunnolla. Tänään en jaksanu käytellä tyhjäkäyntiä ja lähdin ajelemaan huonosti käyvällä autolla. Hetken päästä taas "Antipollution fault", "Catalytic converter fault" ja vilkkuva vikavalo taulussa. Noita se sitten näytti koko matkan, kävi röpöttämällä ja tehot oli kateissa.

Kotona luin koodit:
P1336 = "Crank / Cam Sensor Range / Performance."
P3600 = ?
P0304 = "Single cylinder misfire (cylinder not specified)"

Nuo selitykset löysin googlesta, ei takuuta täydellisestä paikkansa pitävyydestä...

Koodit pois ja koeajolle. Kaikki toimii, tehot tallessa, ei herjoja. Tällain nämä korjataan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #54 : 22.01.2016, 18:45:54 »
Ihme teknisiä "leluja" nämä nykyautot. Ennenmuinoin polkastiin kerran/kaks kaasua, ryyppy päälle ja start. Jos kone syttyi, mikään ei voinut mennä pieleen.

Toki kivikautisella kaasutintekniikalla tommonen lasilandia veisi kuution tuhannelle bensaa...

Mutta jotenkon tuntuu että 90-luvun ruiskuautot olivat fiksumpia sietämään vikoja.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #55 : 22.01.2016, 19:01:44 »
Joo, ihan turha vikatila kun ei koneessa ole mitään varsinaista vikaa. Ei kai se nyt mikään ihme ole jos -20 kylmemmällä puolella ei palaminen ihan täydellistä ole heti. Pitää olla niin ekolookista että samantien vikatilaa tarjoaa. Tai ehkä jos olis moottorinohjaus pohjolaan suunniteltu niin ei heti alkais herjaamaan (?).

Jos ei olis itellä lukijaa niin ajelisin sitten kai aina vikatilassa korjaamolle asti ja maksaisin muutaman kympin vikakoodin luvusta, eli periaatteessa ihan turhasta. Tai ehkä akun irroittamisellakin saattaisi saada vikakoodit unohtumaan (?).

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #56 : 22.01.2016, 19:21:11 »
Oli -30 liikaa porukoittenkin 407:lle, mistä oli kerran miitissä puhetta. Jumittavista nostajista johtuva huono käynti kylmänä teki sitten sen, että auto oli sammunut eikä lähtenyt käyntiin, akkukin oli sitten mennyt tyhjäksi. Kävin sitten myöhemmin starttailemassa akun latauksen jälkeen. Lähti käyntiin, mutta kävi surkeasti. Vähän ajan päästä auto taisi sitten pudottaa yhden pytyn sytytyksen pois pelistä kokonaan ja samalla oli vikavalot taulussa. Uudelleenkäynnistyksellä taas kaikki pytyt pelissä. Vikakoodeja en ole vielä tullut katsoneeksi. Ei kovin talviautolle vaikuta, mutta pitää ilmeisesti laskea ominaisuudeksi tuo huono käynti kylmänä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 19:26:43 kirjoittanut raimsshi »
S80 2.5 D -99 -->myyty

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #57 : 22.01.2016, 19:25:10 »
No tuokin jos sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen niin saa hetken startata kuin tulpatonta mopoa. Mutta toistaiseksi on pärjännyt *koputtaa puuta*. Jos on akussa virtaa niin aina on (lopulta) lähtenyt.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #58 : 31.01.2016, 18:01:46 »
Pesosen talvikulutus on nyt kovemmilla pakkasilla ollut 11.5 - 12.5 litraa / sataselle. Ilman lämmitystä tosiaan mennään, kun se säteilylämppäri hajosi. Ja aika paljon on tullut tyhjäkäyntiä C:-)

31.1.2016, 234928 km. CTEK comfort indicator. 13.80 e

Tuli hommattua tuossa vähän aikaa sitten CTEK MXS 5.0 laturi. CTEK:illä on niin mukavasti noita lisävarusteita tarjolla, niin pitihän se asentaa lataamisen ja akun varauksen seuraamisen helpottamiseksi tuollainen "Comfort indicator eyelet M8" ja sille pidike.

Akku esiin vänkärin jalkatilasta:



Ovitiivistettä vähän matkaa irti, ja jalkatilan paneeli irti (lähtee repimällä):



Maadoituspiste löytyi paneelin pidikkeen takaa melko läheltä akkua, siihen miinusjohto (punamusta, näkyy myös ylemmässä kuvassa):



Plussan kytkin akun etupuolelle (punainen johto):



CTEK:in piuhoille oli pakko tehdä isohko reikä, kun ne piti saada mahtumaan sulakerasioineen päivineen läpi paneelista. Reikä jää sisätilalämmittimen pistorasian taakse piiloon 8) Kiinnitys on toteutettu CTEK:in imukuppikiinnikkeellä, josta imukuppi on korvattu läpipultilla.



Siinä vielä vähän kauempaa kuva, vihreä valo vilkuttelee kun akku on täynnä:



Kylläpä on mukava kytkeä laturi kun ei tarvitse hauenleukojen kanssa sählätä:



Speksit tuolle "liikennevaloindikaattorille:"

- Vihreä valo vilkkuu: Yli 12.65 V
- Keltainen ... : 12.4 - 12.65 V - "On aika alkaa miettiä akun latausta"
- Punainen ... : Alle 12.4 V - "On todellakin aika ladata akku"

Lainaukset CTEK:in esitteestä ;D Jonkin värinen valohan vilkkuu siis jatkuvasti (virrankulutus 1 mA = ~0.7Ah/kk), bonusominaisuutena voroja karkuttava vaikutus (?)...

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #59 : 31.01.2016, 18:18:08 »
Tätä on kyllä kiva lueskella, hyvää puuhailua ja kattavat kirjoitukset tekemisistä kuvien kera O0 Foorumin paras Ei-volvoaiheinen projekti/showroom-topic ja ei kyllä johdu siitä että taitaa olla ainoa sellainen :D Huonompia esityksiä kyllä näkee tuolla Volvo-topiceissakin :D

bonusominaisuutena voroja karkuttava vaikutus (?)...
Ilman muuta!
Vihreä valo vilkkuu, "Varasta minut!, Varasta minut!, Varasta minut!"  :D

 

KL-varaosat  Race.fi