Elekma  Autoracing

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 137605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #60 : 31.01.2016, 19:36:23 »
Sitähän tietty haluaisi tehdä usein ja isosti ja kalliisti... Kun ei ole rahaa eikä aikaa niin pitää kompensoida dokumentoimalla isosti näitä pieniä ja halpoja satunnaisia puuhasteluja ;)

Vihreä valo vilkkuu, "Varasta minut!, Varasta minut!, Varasta minut!"  :D

Niin, eihän sitä voron kannata autoon murtautua jos akku on tyhjä :P Jos vielä olisi samanlainen bensamittari kuin minun entisessä Corollassa niin näkisi vielä onko tankissa ainetta ;D (Ainakin E11-corollassa bensamittari jämähtää virrat sammutettaessa paikoilleen eli näkee aina paljonko tankissa on ainetta...)

Seuraavaksi säteilyvastuksen kimppuun, kuhan aikaa jostain löytyisi... Saisi öljypannua taas grillailtua :)
« Viimeksi muokattu: 31.01.2016, 19:37:55 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #61 : 01.02.2016, 22:58:43 »
1.2.2016, 234974 km. Polttimon vaihtelin kuskin puolelle... 5 e

Verrataanpa ihan huvin vuoksi 5 euron polttimoa (kuskin puolella Biltema H7 12V 55W) puolet kalliimpaan tekeleeseen (vänkärin puolella 12V/55W Osram Ultralife 3 vuoden takuulla). Osramilla on nyt etumatkaa 3 kk / 4 tkm, katotaan kestääkö puolet pitempään kuin Biltsun tuote.

Valotehoon en ota kantaa, se on omalta kannaltani herttaisen yhdentekevä ominaisuus :P Valaisemattomilla teillä tulee ajeltua pimeän aikaan keskimäärin vähemmän kuin kerran kuussa.

Ei tartte sit tulla kuittailemaan tässä tapauksessa nykyautojen vaikeasta polttimonvaihdosta, siihen hommaan on aivan ruhtinaallisesti tilaa varsinkin kuskinpuolella:



Vänkärin puolella on enemmän tavaraa edessä, mutta ei tuota kummempaa tuskaa sinnekään:



Tunkki löytyy näppärästi konehuoneesta (ylempi kuva), kuten myös tunkin veivin ja hylsyavaimen yhdistelmä (alempi kuva). Tämän auton kanssa ei kannata etsiä juuri mitään perinteisistä paikoista, esimerkiksi akkuhan on vänkärin jalkatilassa kuten aiemmasta viestistäkin ilmeni... Ja käsijarrukahva on penkin vasemmalla puolella - etupenkkien välissä ei ole mitään, joten siitä pääsee kätevästi kumarassa kävelemään takapenkille :) Mikä kummallisinta, vetävät pyörätkin on edessä :D

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #62 : 27.02.2016, 15:45:26 »
X:llä merkatut paneelit on muovia, eivätpä ruostu... Muuten alkaa kukkaa puskea sieltä sun täältä. Mutta mitäpä tuolla on väliä tällaisessa käyttispommissa.



Mitä puuttuu kuvasta?


s73

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #63 : 27.02.2016, 15:52:10 »
Pakoputki? ???

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #64 : 27.02.2016, 16:02:30 »
Hyväksytään vastaus... Leijona murisee ihan eri tavalla nyt  ;)



Täytynee käydä biltemasta liitoskappale niin saa tuon takaisin kiinni.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #65 : 23.03.2016, 21:57:48 »
Laiskuuttani olen herättänyt pahennusta ajelemalla Peugeot'lla ilman takapönttöä. Tämähän on just sellainen tyypillinen amisauto jonka voi olettaakin pörisevän :P

En ole myöskään saanut aikaiseksi vaihtaa tuota 10 euron osaa jonka vaihtaa 5 minuutissa:



Tänään sain sen verran aikaiseksi että otin vanhan osan irti.



Ja ehjähän se oli. Olin aivan varma että tuo on se joka vänkärin puolella kolisee, mutta ei. Aivan välyksetön. Sen sijaan kuskinpuoleinen tuntui nyt selvästi väljältä. Kävin koeajamassa ilman tuota, eipä käytännössä huomaa mitenkään normiajossa vakaajan puuttumista. Tai en ainakaan minä huomaa. Täytyy huomenna ottaa itseään niskasta kiinni sen verran että vaihtaa ehjät koiranluut molemmille puolille, ei ole hyvä pitemmän päälle ajella noin - jäljistä päätellen vakaaja pääsee ottamaan vetoakseliin kiinni. Ja terävissä kuopissa kolahtelee edelleen, ilman vakaajaakin siis. Olisko sitten itse iskari mennyt. No, katsastusinsinööri kertonee oman mielipiteensä parin kuukauden päästä.

Takapöntön puuttumisen myötä alkoi varsin hupaisa ilmiö, auto paukuttelee putkessa aina silloin tällöin moottorijarrutuksessa - POTS-PO-PO-POTS. Loud pipes save lives :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #66 : 27.03.2016, 23:57:14 »


Isäni "terapiatraktori" tuli joku aika sitten pajalta, aika paljon olivat laittaneet osaa... Laturi, akut, takapyörän laakerit, hydraulipumpun tiivisteet, eturenkaat uusiksi ja mitäköhän vielä... On muuten uudemman John Deeren keltainen sitten näköjään vähän kirkkaampi, huomaa noista etuvanteista jotka kävivät hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa....





Ohjaus on aika murheenkryyni, liekö näissä uutuuttaankin kohtuullinen välys... Iso laakeri keskeltä on uusittu, välystä löytyy varmaan kaikista kuvissa olevista nivelistä :o Ainakin suojakumit on riekaleina, liekö alkuperäiset vuodelta -79... Kuskin puolen raidetanko on banaanina, kuva ei valehtele...





Pajalla olivat laittaneet tuollaisen hillityn autogaugen lämpömittarin, on nyt sitä tuuninkia tässäkin laitteessa. Ohjaamo on aika hassun muotoinen, kuten taisin aikaisemminkin jo päivitellä. Tilaa on hirveästi hytin etuosassa, silti penkille kipuaminen on hankalaa. Ratti, penkki ja vaihdekepit on pakattu vähän turhan lähelle toisiaan. Ergonomia oli -70-luvulla vielä tekemässä tuloaan traktorimaailmaan.

Traktorihan on nyt aika hyvässä kunnossa, kutoskone kehrää nätisti ja kaikki tarvittava toimii valoja myöten :) Ohjauksen jos vielä saisi vähän timmimmäksi niin sitten ei oikeastaan olisi isompia valituksen aiheita.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #67 : 28.03.2016, 00:48:53 »
Vanhoissa koneissa meinaa aina olla ohjaus enemmän tai vähemmän väljä, simpukkaohjatut yleensä aina välyksellisiä (ladan ohjaus hyvä esimerkki) ja onhan orbitrol-ohjaus paljon kevyempi ohjatakin eikä lyö näpeille. Tuota samaa ohjaamoa on käyttänyt ainakin myös David Brown.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2016, 00:52:57 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #68 : 28.03.2016, 20:16:24 »
Ohjaus on kyllä aivan äärimmäisen kevyt, pikkurillillä voi pyöritellä laidasta laitaan missä tahansa tilanteessa :) Varmaan on maansiirtotöitä tehty etupyörillä kun on tuo raidetankokin saatu mutkalle... Noita Sekuran kulmikkaita hyttejä näkee tosiaan tuon ajan traktoreissa, meilläkin oli joskus Ford 5610, jossa oli hyvin saman näköinen kabiini.

Etupää nostettiin ilmaan, varmaan n. 10 senttiä voi heilutella etupyöriä asennosta toiseen ilman että ratti liikkuu :o Suurin välys on simpukassa, tankojen nivelet on pikkutekijöitä. Remonttimies oli vissiin sanonut että jonkinlainen välys pitää olla että avautuu tehostuksen venttiilit, itse en näiden rakenteeseen ole niin perehtynyt että voisin sanoa juuta taikka jaata tuohon.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #69 : 02.04.2016, 17:49:45 »
Ohjaus on kyllä aivan äärimmäisen kevyt, pikkurillillä voi pyöritellä laidasta laitaan missä tahansa tilanteessa :) Varmaan on maansiirtotöitä tehty etupyörillä kun on tuo raidetankokin saatu mutkalle... Noita Sekuran kulmikkaita hyttejä näkee tosiaan tuon ajan traktoreissa, meilläkin oli joskus Ford 5610, jossa oli hyvin saman näköinen kabiini.

Etupää nostettiin ilmaan, varmaan n. 10 senttiä voi heilutella etupyöriä asennosta toiseen ilman että ratti liikkuu :o Suurin välys on simpukassa, tankojen nivelet on pikkutekijöitä. Remonttimies oli vissiin sanonut että jonkinlainen välys pitää olla että avautuu tehostuksen venttiilit, itse en näiden rakenteeseen ole niin perehtynyt että voisin sanoa juuta taikka jaata tuohon.

Jos tuossa on samantyyppinen tehostin kuin tsekkoslovakianseisojassa (Zetor 6945) niin se tosiaan kuuluu asiaan se käyntivälys. Toki tuon ikäisessä alkaa varmaan olla muutenkin välyksiä. Jos välys pienenee kun kääntää n. 1/4-1/3osaa kääntöalueesta sivuun niin voi olla kuulamutteri kulunut. Ihan laidassa kuulamutterissa on yleensä ehjänäkin ruhtinaallinen välys, siksi vain vähän sivuun keskiasennosta testin ajaksi.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #70 : 07.04.2016, 22:23:44 »
7.4.2016, 238090 km. Koiranluu kuskinpuolelle, 10.66 e

Tuli joku inspiraatio mennä tuonne sateeseen makailemaan Peugeotin viereen. Ettei aika olisi käynyt pitkäksi niin laitoin sitten samalla takaisin irroittamani vänkärin puolen koiranluun ja kuskin puolelle vaihdoin ihan tuliterän Spareton tuotteen "JTS427 - Rod/Strut, stabiliser" eli suomeksi TRW:n tekemä koiranluu, arvoltaan 10.66e. Kuskin puoleinen vanha väljä tanko ei ollut enää tunnistettavissa minkään valmistajan tuotteeksi.

Taas leikkimielinen kilpa alkakoon, kumpi kestää pitempään:
- Vänkärin puoleinen jo x km ajettu koiranluu (kolmiologo = Lemförder?)
- Kuskin puoleinen TRW

Asennuksen/irroituksen voittaa Lemförder, siinä saa pidettyä 16 mm kiintoavaimella vastaan, TRW:ssä sama tehdään kuusiokololla. Ja sehän on aina täynnä ties mitä ja ensimmäisen irroitusyrityksen jälkeen on usein sitten pyöreä se kolo :(

8 km koeajolenkin perusteella en ylimääräisiä ääniä alustasta kuullut, lukuunottamatta yhtä "blonk"-ääntä kuskinpuolelta yhdessä kaarteessa. On myös mahdollista että alkaa harhaisuus iskemään kun on noita kolinoita kuunnellut koko talven, taikka sitten olen unohtanut konehuoneeseen vasaran tai muun hienosäätötyökalun.

s73

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #71 : 07.04.2016, 22:30:32 »
Lemförder kestää, TRW hajoaa ensin.  :P
« Viimeksi muokattu: 07.04.2016, 22:32:50 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #72 : 10.04.2016, 00:05:15 »
9.4.2016, 238206 km. Kesärenkaat alle ja öljynvaihto, 25.90 e

Pesosen BFGoodrichit kesäksi varastoon ja Champirot alle. Etukumit on niin huonot että täytynee hankkia uudet piakkoin. Tulipa huuhdeltua myös talven kurat pois auton päältä ja poistin maskisuojuksenkin, josko jo alkaisi pärjäämään ilman...

Motonetista saa nykyään näköjään OEM-öljynsuodattimia näihin, sellaisesta sai köyhtyä 9.90 euroa. Öljyiksi laitoin Motox FullSynth 5W-40 kuten ennenkin. Kaadoin koneeseen 4 litraa, hetkeksi käyntiin ja pienen valumisajan jälkeen öljytikku näyttää puoltaväliä, hyvä. Edellisestä öljynvaihdosta vajaat 7 kk ja n. 9000 km.

Mittari näytti viikolla tyhjää tankkia, mutta sain bensaa menemään vain n. 60 litraa. Mittari on ennenkin elänyt omaa elämäänsä asteikon yläpäässä, nyt on näköjään tuo alapuolikin sitten alkanut reistailemaan. Täytynee varmuuden vuoksi alkaa nollailemaan trippiä aina tankatessa, jos vaan muistaisi...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #73 : 11.04.2016, 23:05:39 »
Kyllä sieltä jostain Peugeot'n uumenista vaan kuuluu PLONK satunnaisesti. Yleensä kaartaessa kun matkustajan puoli osuu terävään monttuun, ei kuitenkaan läheskään joka kerta. Kyllä on mielenkiintoisia nämä pyöräntuennan äänet :o

Nostin keulan ilmaan ja yritin kokeilla joka ikisen välyspaikan. Ainut selkeä havainto oli kuskinpuolen raidetangon sisäpää, jossa tuntuu pieni välys.

Servicebox antaa raidetangolle hinnaksi 117 euroa (ilmeisesti per puoli, ei sisällä ulkopäätä). Tuotteen koodi ja nimi ovat "3812 E2 OHJAUSRAIDETANKOSARJA", joka sisältää ilmeisesti tuotteen "406 670 HAMMASTANGON SUOJAKUMISARJA". Sparetolta löytyisi kuukauden toimitusajalla "JAR983 - Tie Rod Axle Joint" = TRW:n vastaava sarja hintaan 21.62e per puoli.

Muita osia joita en vielä ole vaihtanut:
5081 G3 ET.KALLISTUKSENVAIMENNINTANKO 342e (Koko kallistuksenvaimennin heloineen, äkkiseltään en löytänyt tarvikkeena :idiot2:)
4000 JF UUSI OHJAUSMEKANISMI (=koko hammastanko) 1190e :'( (Sparetolta "01.16.1700 - Steering Gear", valmistaja "LIZARTE" 259.69e)
5031 68 ETUISKUNVAIMENTIMEN KIINN.SARJ VASEN 174e (Spareto 11973 - Repair Kit, suspension strut - Febi Bilstein 39.90e)
5031 69 ... OIKEA 174e (Spareto 11972 ... 39.90e)

Nuo kaksi viimeistä ovat siis yläpään kääntölaakerit kiinnityssarjoineen.

Edit: Lisätään vielä iskarit ja jouset listaan.

5002 VF ETUJOUSITUKSEN JOUSI 163 e / kpl (Spareto 4066771 Lesjöfors 36.28 e / kpl)
5202 PE ETUJOUSITUKSEN ISKUNVAIMENNIN (vasen) 134 e
5202 PG ETUJOUSITUKSEN ISKUNVAIMENNIN (oikea) 134 e
Sparetolta TRW:n sarja "JGM5789T - Shock Absorber" 86.83 e, vissiin sisältää molemmat
« Viimeksi muokattu: 14.04.2016, 21:04:16 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #74 : 20.04.2016, 17:56:56 »
20.4.2016, 238734 km. GT Radial Champiro VP1 215/65 R15 96H 2kpl 168.42e



Made in China Treadwear 420. Nyt on kaikki neljä rengasta samaa merkkiä ja mallia.

http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaat/gt-radial-champiro-vp1
Lainaus
GT Radial Champiro VP1 tuli viimeiseksi Tuulilasin testissä, pisteitä rengas sai vain 41 ja hävisi selvästi toiseksi viimeiselle renkaalle. Renkaasta ei löytynyt juurikaan kehumisen arvoista.

Pakko kokeilla itse kun on noin kovasti kehuttu tätä rengasta. Noillahan kaiken muun hyvän lisäksi voi ajaa koko vuoden:



(Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää...)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy