Huomasimme tuossa, että V70:n pyöränpultit ovat liian pitkät varapyörään.
Isältä meni keväällä eturengas ja vaihtoi varapyörän alle, mutta pultit pohjasivat, ennenkuin pyörä oli kiinni.
Volvo Assistenssin avulla Biliaan Olariin, josta sai toiset pyöränpultit (romukopasta) jotta saa vararenkaan kiinni.
Koitin omassani: Takapyörän voi surutta vaihtaa, mutta varapyörä jää edessä 4mm auki. Molemmat autot V70 D5 2008.
Kyselin asiaa sekä Kaivokselassa, että täällä Saksassa. Kummassakaan paikassa eivät tienneet asiasta mitään. Lupasivat kummatkin ottaa yhteyttä Volvoon. Asia pitäisi olla Ruotsissa asti selvityksessä, mutta mitään ei ole vielä kuulunut. Kaivokselassa katselivat varaosia, mutta ei ole kuulemma olemassa autoon kuin yhdet pultit, mitattiin mauserilla ja samat 57 mm pitkät pultit on edessä ja takana.
Käskivät soitella Volvo Assistenssiin, jos niikseen tulee. Saas nähdä, assistenssi ei kata puhjenneita renkaita... Onneksi on ADAC.
Varapyörä on Volvon alkuperäinen. Saksassa ottivat jopa hyllystä uuden renkaan, mutta sama ongelma.
Kaivokselassa vertailtiin varaosakuvista etupyörän ja takapyörän keskiön kiinnitystä, ja näyttää siltä, että takapyörässä on niin paljon tyhjää takana, että ruuvit mahtuu läpi ja pyörimään. Edessä on ohjauksen ja vetonivelten takia ahtaampaa ja kiinnitys on erilainen.
Koittakaapa, ne kenellä varapyörä on, miltä näyttää, sopiiko eteen. Olen yrittänyt vaatia toiset pultit takaluukkuun, jotta varapyörän saa alle. Eihän ne paljon maksa, mutta periaatteesta en aio itse maksaa...