Proturbo  Autodiagnoosi

Bolinderin 744 "köyhän miehen raaseri"

  • 74 Vastauksia
  • 32442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" Rataalusta alle
« Vastaus #30 : 06.05.2015, 17:50:09 »








Vähän billet osia alle, ihan perus rautaa kuitenkin. Parani kyllä paljon toi alusta kun tukivarret on nyt lähes suorat. Toi viime ratapäivä satoi pois niin vaike lähte vetää loppupäätöksiä. Pitää lähtee uudestaan tässä pian niin tietää paremmin miten toi lähtee puskee

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" Rataalusta alle
« Vastaus #31 : 12.08.2015, 22:52:28 »
Käytiin vähän Kemoralla pyörii, parani aika semmoiselle matalaan 1.28  :) Pitäisi kyllä oikeesti hommata se "fiksu luuri" että saisi se racecrono. Muutta katsotaan. Vähensin camperia ja mutkat meni aikalailla samoin, mutta jarrutus voima taas lisääntyi huomattavasti. Rupes mylly vuotaa ööliä niin pahasti pakoputkelle että en tohtinut enää päästellä . Eli sen takia pata lattialle







Selvis että eihän siinä vuotanut muuta ku stefat ja öjyn siirtojalka. En olisi muuten nostanut tuota pata stefojen takia pois, mutta kun mulla on toinen kone ollut tossa työn alla, niin siihen pitäisi vielä tehdä ahtoputket, vauhtipyörä, pakosarja ja ynm. Niin mietin että samalla on hyvä mallata kaikki jutut tonne



12.9 olisi taas Pedemk kemoralla niin siihen pitäisi keretä
« Viimeksi muokattu: 14.08.2015, 16:09:17 kirjoittanut bolinder »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" Rataalusta alle
« Vastaus #32 : 14.08.2015, 16:20:43 »
Joo kasasin eilen uuteen moottoriin kannen, ihan perus 530, siistein kanavat ja höylättiin muistaakseni noin 2mm pois. Alakerta on ultra harvinanen B200K  :) Eli pidetään kiinni tästä köyhän miehen teemasta. Lohkon dekki plaanattiin ja siihen tehtiin turbolle öljypaine liitin ja palu. Alakerta oli ihan timmi vaihoin vaan 13 kanget sinne, ja puhdistin paikat

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" uus moottori työn alla
« Vastaus #33 : 20.08.2015, 20:12:18 »
Heitin tossa joutessa "uusi" moottori paikalle, ihan vaan sovittelu mielessä, niin saa viimeisteltyä pakosarja ja aloitettu cooleriputkien vetoa. Harmittaa kun tein tota pakosarja, niin ei ollut vesipumppu paikalla, tietysti 1 sylinterin putki osuu siihen. Mutta pitää vaan tehdä pienen mutkan, siihen vesiputkelle niin eiköhän se siitä.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" uus moottori työn alla
« Vastaus #34 : 28.08.2015, 12:21:21 »
Vähäsen on tullut askarteltua, cooleriputket on hepissä ja IMM löysi uuden paikan, etuvalon takaa. Tuo Dp ja hukkaportin sijainti joutuu vähän muokata vielä, ja pitäisi ne sytkäjohdot saada mahtumaan sinne väliin vielä. Kaiken näköistä vielä mutta kyllä tuo tuosta. Vielä on aikaa tuohon 12.9 :), laitan vähän kuvia tässä ku joutaa

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" Tour date 12.9
« Vastaus #35 : 09.09.2015, 08:57:04 »
Ettei tulisi kiire  ??? No ei ihan hyvällä mallilla toi on, kone nousi keulille eilen, tosin vaan hepissä vielä. Vielä pitäisi öljyletkut ja turbon öljypalu tehtailla, letkut, pistokkeet ja ynm pikku jutut kiinni. Niin kyllä tuo tosta.
Löysin tossa pari uutta ja kolme vähän käytettyjä 18 tuumaisia sliksejä, jännä nähä miten puree

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" Tour date 12.9
« Vastaus #36 : 12.09.2015, 22:36:35 »
Joo ratapäivä suoritettu, kerkesin siihen mutta voi voi pitäisi kyllä keksiä joku muu harrastus, vaikka golf siellä kuulema sielu lepää. Laiton tätä viimeiset viikot koko ajan(töissä tietysti välissä) ja eilen ei tullut nukuttua kun semmoset 3h, ja sitä ennen joka ilta siihen puoleen yöhön. Tämä on kuulema sitä motorsporttia. Mutta asiaan eka koekäynnistys oli eilen, ei siinä mitään kone hörähti käyntiin, huomasin siinä heti että öljypaine puuttuu. Mitä ihmettä tämähän on volvo miten on mahdollista (joku fiksu olisi varmaan startilla pyörittänyt paineet enste) Kasasin tota alakerta joskus silloin, ja jotenkin meinaa lopputulos olla sitä että kun vähitelleen kasaa niin jotain jää aina hyllyyn. Tässä tapauksessa pumpun väliakseli, ei siinä mitään senhän saa sinne "ujautettu" sitten kun rupes öljy liikkuu niin huomasin että tulee ihmen paljon vauhtipyörän takaa, mun mielestä riittää että sieltä tulee sopivasti.Eli joo lohkossa pitäisi olla kaksi niitä öljykanavien päätyroppuja(pitäisi varmaan hommata lasit) Noh enivay, eilen laatikko irti siinä 21.00 maissa ja retro perjantai kerkesi justiinsa loppua niin oli jo laatikko paikalla takaisiin. Värkkäilin kaikkien juttujen kanssa siihen yhteen asti, saunan kautta nukkumaan ja kuudelta ylös viimeistelemään autoa. Huomasin siinä kun ajoin railerin päälle että ei taho käydä alle 3500rpm , ei siinä mitään mietin, eihän semmosia pikkukierroksia tarvii radalla, mutta vika kuitenkin paheni ja ajot jäi siihen 1,5 kierrokseen. Tämä taisi olla muuten uusi ennätys 1kk laittoa ja noin 2,5min ajoa. Noh tästä on hyvä lähteä parantamaan. Muuten olen tosi tyytyväinen tuo ahdin herää hyvin ja muutenkin tuntuu hyvältä radalle toi mylly. Pitäisi vaan saada noi oireet pois, jotka on. Kone ei vastaa kaasua kun vaan silloin tällöin ja joskus sammuu kun päästää kasua, rötisee ja paukku mutta välillä käy ihan jees. Taas kun oireilee pahimillaan niin ei taho lähtee käyntiin, mutta silloin kun "toimii" niin viheltää kaunisti korkeilla kierroksilla.

Specsit on nyt

B200k alakerta
13 kanget
perus siistitty vakio kansi joka on madallettu noin 2mm
moottoriohjaus motronic
suuttimet muistaakseni saab aero
Keppi A
Ahdin T4 (jostain kuormautosta)
Kiina cooleri   
« Viimeksi muokattu: 12.09.2015, 22:39:07 kirjoittanut bolinder »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri" Motronic ongelmia
« Vastaus #37 : 13.09.2015, 14:34:37 »
Siinä vähän kuvia(vähän suttusia mutta eiköhän noista saa selvää)




Pakosarjan ja cooleriputkien mallailu




siinä pari uutta, mutta 9 vuotta vanhat sliksit, ihan ok puri noi

« Viimeksi muokattu: 07.02.2018, 13:02:47 kirjoittanut bolinder »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri"
« Vastaus #38 : 24.09.2015, 08:01:01 »
Asensin tuossa seosmittarin ja laihalle tuo menee. Suuttimet on 0280150431 eli 390cc aero saabin. Oli tiedossa että noi on eka rajottava tekijä, mutta jotenkin mietin että kyllä noilla alkuun päästä, mutta ei. Tyhjäkäynnillä lamda näyttää siinä 0.9-1.00 mutta heti tippuu seokset näytöstä kun polkaisee. Myöskin "Koti dynossa" seokset tippuu. Noh jos lähtis metsästää jotkut 750cc suuttimet tohon. 

Niin joo oli muuten eculle lämpöanturista tuleva piuha poikki kun ei käynnyt. Nyt käy taas mutta laihalla
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015, 08:09:53 kirjoittanut bolinder »

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri"
« Vastaus #39 : 17.10.2015, 10:56:06 »
Millä ihmeellä toi kokoonpano toimii? :D Luulis että naulaa. Itellekkin tulossa B200k kylkeen ms1 ja ahdin, 2mm myöskin kannesta höylättynä. Jännä nähä miten toimii. Ooks ruttuja muuten laskeskellu tai mittaillu?
Volvoilusta parantunut

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri"
« Vastaus #40 : 17.10.2015, 19:19:55 »
Millä ihmeellä toi kokoonpano toimii? :D Luulis että naulaa. Itellekkin tulossa B200k kylkeen ms1 ja ahdin, 2mm myöskin kannesta höylättynä. Jännä nähä miten toimii. Ooks ruttuja muuten laskeskellu tai mittaillu?

Mistä minä tietäisin miten toimii, olen vaan mekaanikko  :) Noh oikeasti en ole ajannut kun se 1,5 kierrosta kemorassa, siellä kävi ahdot kilossa, ei ainakaan silloin naulannu. Asensin sen jälkeen seosmittarin, ja ainaki se näytti että käy aivan liian laihalla. Ei muuten mikään ihme fininjector lakurin mukaan nuo 390cc ei pitäisi riittää kun siihen 180-200hp 5bar
Nyt on 630cc suuttimet kiinni ja seokset pysyy kurissa, "koti dynossa" ajettu. Mutta kyllä tässä käy niin kuin arvelin että motronicin tarina loppuu, käy rikkaalla ennenkuin turbo tulee mukaan. Puristukset oli muistaakseni abaut 12 nytte

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri"
« Vastaus #41 : 09.11.2015, 22:15:31 »
Käytiin heittää testlenkin kemoralla. Saldo= karkaava ahtopaine, luistava kytkin ja hyvä fiilis  :) Ei meinannut enste mylly suostua yhteistyöhön, kävi aina semmoinen pauke kun ahdot lähti kiipeilemään yli 0.5, hetken siinä kaffia hörppiessä muistelin että mullahan on 200k:n vakio tulpat paikalla vielä, kärkiväli niissä mitä sattuu :-[ Noh matkassa oli mukana 200et: tulpat, johan lähti rokkaa.
Sitten seuraavana oli toi karkaava paine ongelma, koitin löysätä jousta mutta ei vaikutusta, lähti vaan ahdot hitaammin nousee. Onko vaan aivan liian pieni hukkis, mietin koittaa bilteman seuraavaksi.

Päivän kruunas vielä kun pääsuoralla nelosella, kytkin sanoi sopimuksen irti. Eli sen verran vakio kytkin kestää

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri"
« Vastaus #42 : 13.11.2015, 12:13:21 »








Fiilistelyä

Seuraavaksi kytkin remppa ja hukkaportin sovittelua

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri"
« Vastaus #43 : 13.01.2016, 17:54:22 »
Tämä etenee, huolsin perän kun tuli todetua kesällä että lukko luistaa. Välityksen  sivuittais välyttä oli kertyny taas semmoset 0.3 tiedä mistä johtuu  :idiot2: Kait tuo 1030 pitäisi vielä tämmöstä pientä nättiä ajoa kestää, noh nyt on kiristetty ja timmi.

Vauhtipyörä on valmis ja tasapainotettu tuli "homemade" kiekko + sinter ja M3 jatkeen 228mm asetelma

Cooleriputkiin tein hukkikselle lähdön ja hukkaportille tein adapteri

Jos viikonloppuna ois jäärata jossain niin pääsis ehkä koittaa  :)

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Bolinderin "köyhän miehen raaseri"
« Vastaus #44 : 09.04.2016, 15:23:24 »

Jääratakausi meni sillai että kerran pääsi ajaa noin 15min teräsjäälle ja toinen kerta reilummin muutamaksi tunniksi puolipehmeälle jäälle. Eli saldo aikalailla sama kuin viimevuonna


Siinä vähän kuvia tuosta vauhtiksesta








Tuo Motronicin tappi tuotti vähän harmaita hiuksia, piti suurentaa halkaisia että sai upotettu ton jatkeen asetelma tohon. Muuten ois joutunut muokata kytkinhaarukka tai katsoa joku matalempi painelaakeri. Huomasin asennusvaiheesa että tuo tappi otti kiinni kytkinkoppaan, eli siihen jouduin sorvauttaa uran. Mutta mitäs siinä nyt on kasassa ja rokkaa, jospa tuo m47 olisi seuraava sulake  ::)



Eli nyt ois tarkoitus päivittää alusta, tarkoitus olisi päästää ajaa 7.5 kemoralle. Nyt on ihan hyvät mahikset koska kone käy ei tarvii kun semmonen "pieni" abaut 150mm madallus  8) Mietin jos tota vehettä säätäis pukkienpäällä vaateriin niin olisi helpomi säätää tukivarre ynm kulmat kuntoon

 

RallyBaron  Samppasport