Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 240 Turbo -83 B19ETIC+M46

  • 67 Vastauksia
  • 28476 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #30 : 30.09.2011, 15:12:04 »
Isä oli käyttänyt autoa tänään leimalla, ja hylkyhän sieltä tuli. Happiarvo liian korkea ja oikean puolen raidetangon sisempi nivel väljä. Nivelhomma on simppeli vaihtaa nosturilla ja ilmeisesti imuvuodosta johtuu toi korkea happiarvo koska pakoputki on ehjä. Täytyy käydä kaikki letkut läpi ja katsoa ettei imusarjantiiviste vuoda. Jatketaan raporttia kun jotain taas tapahtuu.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #31 : 30.09.2011, 15:14:44 »
Imuvuodosta happiarvo.. Eikös se ilma mene koneen läpi tuli se suodattimen kautta tai suodattimen jälkeen..

Vai olenko kännissä..  ;D

Vai meinaako tässä korkea happiarvo samaa kuin laiha seos.. Happeahan on silloin normaali määrä. Bensaa on liian vähän  8)
« Viimeksi muokattu: 30.09.2011, 15:16:19 kirjoittanut mista »

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #32 : 30.09.2011, 15:35:59 »
Imuvuodosta happiarvo.. Eikös se ilma mene koneen läpi tuli se suodattimen kautta tai suodattimen jälkeen..

Vai olenko kännissä..  ;D

Vai meinaako tässä korkea happiarvo samaa kuin laiha seos.. Happeahan on silloin normaali määrä. Bensaa on liian vähän  8)

En tiedä mitä tuo päästömittauksen happiarvo kertoo. Landiaan tuossa kun luekelin ja siellä oli jollain ollut samaa ongelmaa ja neuvottiin etisimään imuvuotoja. Eli ilmeisesti vuoto aiheuttaa seoksen laihalle menemisen ja tätä kautta happiarvon nousemisen yli sallitun, niinkuin tuossa lopussa arvelitkin.

Edit. Hirveän sekavasti selitetty, mutta koittakaa saada jotain tolkkua kirjoituksista.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #33 : 30.09.2011, 15:39:01 »
Jos pakokaasuissa on liikaa happea, voi etsiä seuraavia vikoja:
- Imuvuoto
- Liian vähän soppaa koneeseen.
- Pakopuoli vuotaa pakosarjasta taaksepäin.

Edit: Olisko laittaa kaikkia katsastusarvoja näkyville?

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #34 : 30.09.2011, 15:45:41 »
Jos pakokaasuissa on liikaa happea, voi etsiä seuraavia vikoja:
- Imuvuoto
- Liian vähän soppaa koneeseen.
- Pakopuoli vuotaa pakosarjasta taaksepäin.

Edit: Olisko laittaa kaikkia katsastusarvoja näkyville?

Pakopuoli on tiivis. Pyydän isää lähettämään tekstiviestillä päästöarvot, niin liitän ne illemmalla tähän ketjuun.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #35 : 30.09.2011, 16:13:00 »
Enpä ole ennen törmännyt imuvuodon aiheuttamaan korkeaan happiarvoon. :o Tai siis, kuvittelisin että happiarvoon reilusti vaikuttava imuvuoto ilmenisi muutenkin koneen huonona toimintana. Ainakin tämä auto käy nätisti. 8)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #36 : 04.10.2011, 15:12:37 »
Noniin vihdoinkin katsastuksen päästöarvoja: CO% 0,17, CO2 9,6, HC ppm 260, O2 7,6. Eli muuten sallituissa rajoissa mutta happi yli (sallittu ilmeisesti 5,0).

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #37 : 04.10.2011, 16:44:26 »
Käy turhan laihalla ja putki vuotaa jostakin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #38 : 19.10.2011, 15:34:52 »
Tänään uusintakatsastettu hyväksytysti. Korkean happiarvon aiheuttajasta ei varmuutta, isä oli kiristellyt imusarjaa ja käynyt alipaineletkuja läpi, tosin vuotoa ei niistä löytynyt. Pakoputkisto on myös tiivis, päästölappu käyty ottamassa paikallisella nyrkkipajalla, ja happiarvo oli asettunut 3,5 tuntumaan (sallitun rajoissa siis). Täytyy viikonloppuna vielä tutkiskella tarkemmin löytyykö jostain vuotoa. Täytyy keväällä viedä auto jollekin pajalle joka tuosta k-jetin sielunelämästä jotain tajuaa, muistaakseni Loimaalla on tällainen paikka jossa 144 oli pari vuotta sitten säädettävänä. Puuttuvan takapuskurin listan sain käyttäjältä 240, ja täytyy se viskata paikalleen viikonloppuna. Täytyy myös seurailla miten auto käyttäytyy maantienopeuksissa ja tarvittaessa säädättää ohjauskulmat. Perjantaina täytyy myös käydä ylivaihteen sähköjä läpi ja koittaa saada ylivaihde pysymään päällä (joko 4. vaihteen tunnistin huono tai johto katkeamaisillaan. 240 saa toimittaa käyttöauton virkaa siihen asti, että saa 740 pohjan paikkailtua ja tuoreen leiman siihen. Talven aikana olisi tarkoitus uusia takakaaret tähän ja siistiä ovien pintapellit ja keväällä maalauttaa ainakin listoista alaspäin, niin saa ulkokuoren siistimmäksi. Tarinoidaan taas lisää kun saadaan jotain aikaiseksi  :)

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Onko k-jet.org tuttu sivusto? Sieltä löytyy k-jettiin ja moneen muuhun huoltokohteeseen korjausoppaat.

http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Olikohan kyse taas vaan kuun asennosta ja venuksen suhteesta aurinkoon. ::) Hieno juttu jokatapauksessa että leima tuli, täytyy katsella tänkin merkeissä loppuviikosta! 8)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Onko k-jet.org tuttu sivusto? Sieltä löytyy k-jettiin ja moneen muuhun huoltokohteeseen korjausoppaat.

http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/

Eipä ole, kiitos linkistä! Täytyy tutustua tuohon illemmalla.

Olikohan kyse taas vaan kuun asennosta ja venuksen suhteesta aurinkoon. ::) Hieno juttu jokatapauksessa että leima tuli, täytyy katsella tänkin merkeissä loppuviikosta! 8)

Voi olla, että oli saturnuksen renkaat vinksallaan, huomenna testilenkille!

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Pientä päivitystä: Öljyt ja suodatin tuli vaihdettua joulunpyhinä, kun piti ottaa tämä takaisin ajoon seiskan pitkän vikalistan takia. Bensan- ja ilmansuodatin pitäisi vielä vaihtaa. Ovien alareunat kaipaisivat myös kipeästi käsittelyä, alkaa ruoste puskemaan läpi vannehopean läpi. Käyttöautostatuksen johdosta on myös ensimmäisiä askelia kauemmas museorekisteriä otettu, hain tänään autostudiolta Herzin kaiuttimet eteen ja taakse. Asennusta odottelee myös Sonyn soitin ja Alpinen perussubbari. On niin hirveä ääni noissa vakiokaiuttimissa, että pakko tehdä asialle jotain, jotta jaksaa ajella.

Pari kuvaa loppuun:





Täytyisi joskus ottaa kunnon kameralla parempia kuvia.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Hertzin diecit on kyllä kajareiks nappivalinta, hinta-laatusuhde kohdallaan. Mulla tosin 6,5", mutta kuvittelisin noitten olevan samaa tasoa. Diskantit saattaa alkuun kuulostaa kireiltä, mutta ääni pehemenee käytössä.

Joko muut suunnitelmat on mielessä alkanut vaikuttaa liian houkuttelevilta? Poppikoneethan on vielä nopee vaihtaa alkuperäsiin halutessaan.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Hertzin diecit on kyllä kajareiks nappivalinta, hinta-laatusuhde kohdallaan. Mulla tosin 6,5", mutta kuvittelisin noitten olevan samaa tasoa. Diskantit saattaa alkuun kuulostaa kireiltä, mutta ääni pehemenee käytössä.

Joko muut suunnitelmat on mielessä alkanut vaikuttaa liian houkuttelevilta? Poppikoneethan on vielä nopee vaihtaa alkuperäsiin halutessaan.

Hyvä, että on hyvät  O0 Täytyy viikonloppuna testailla miltä noi kuulostaa.

Kyllähän se vähän houkuttelisi alustaa päivittää ja heittää välijäähdytintä keulalle, mutta pistetään ainakin toistaikseksi jäitä hattuun.  8)

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo