Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jarrupalojen kuluminen

  • 3 Vastauksia
  • 1775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heltsi83

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Jarrupalojen kuluminen
« : 18.01.2019, 03:10:19 »
Kaipaisin asiaa paremmin tuntevan näkemystä jarrupalojen kulumisesta. Jarrut oli alkaneet rahisemaan pari viikkoa ennen katsastusta. Auto sai kuitenkin leiman ja katsastusmies väitti siellä olevan vielä ihan hyvin pintaa, kun asiasta kysyin. Tuosta kommentista johtuen aloin jarrupalojen vaihtoon vasta kolmen viikon kuluttua, kun löytyi sopivasti aikaa. Jarrupalat olivat ihan pinnattomat ja sisempi näytti pidempäänkin metallipinnalla hinkanneen levyä, kun se oli ihan urille kulunut. Toinen liikutulppa oli niin jumissa ettei sitä irti saanut millään ja satulasta mäntäkin hajonnut. Eli meni aivan kaikki vaihtoon. Kysymykseni kuuluukin, että onko mahdollista että jarrut menee tuohon kuntoon kolmessa viikossa, jos ”hyvin on pintaa niissä jäljellä”? Vai olisiko käynyt niin ettei katsastusmies ollut niitä vilkaissutkaan...

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kuluminen
« Vastaus #1 : 18.01.2019, 06:28:31 »
Ei ole mahdollista, paitsi ellet ole käynyt jossain Norjan vuoristossa asuntovaunun kanssa sahaamassa sen koko kolme viikkoa:)
Ihmettelen myös että miten on voinut läpäistä jarrudynamometrin puhtailla papereilla.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kuluminen
« Vastaus #2 : 18.01.2019, 07:08:38 »
Töissä näkee yllättävän huonojakin jarruja mitkä on menny katsastuksesta läpi. Tässä tapauksessa katsastusmies on todennäkösesti vilkassu vaan ulompia paloja. Liuku kun on jumissa niin satula ei läheskään niin paljoa paina ulompaa palaa, kun taas mäntä painaa väkisin sisempää ja siihen kun lisätään vielä tuo satulan jumitus niin sisempi pala laahaa enemmän tai vähemmän jatkuvasti. Ylikuumentunut (punertavaa sävyä) pala kuluu tosi nopeasti ja saattaa jopa kitkapinta tippua raudasta itsekseen irti.

E: eli siis siellä on todennäkösesti sisempi pala vedelly jo viimesiään kerran on rahissut
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kuluminen
« Vastaus #3 : 18.01.2019, 08:42:51 »
Autosta riippuen jarrupalojen kuluneisuuden arviointi voi olla katsastuksen yhteydessä todella vaikeaa.
Auto on siltanosturilla ja pyörä kiinni. Vanteen mallista riippuen uloimman palan pääsee yleensä aika hyvin näkemään. Sisemmät palat ovat useimmiten se hankalampi juttu. Itse kitkapintaa ei välttämättä näe ollenkaan satulan/kannatinrautojen/jarrukilven ollessa tiellä. Silloin ollaan syvyysnäön varassa tarkastelemassa 30-40cm päästä eri kulmista kuinka likellä pala näyttäisi olevan ja onko levyssä jälkiä hankaamisesta. Joskus pala näyttää olevan ok, vaikkei olekaan. Joskus koko palaa ei edes näy, jos tukivarret tulevat sopivasti eteen (tilanne monesti taka-akselilla, pitkittäistukivarsi kulkee satulan edestä).
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy