Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: tuomaril - 19.12.2020, 18:24:19

Otsikko: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 19.12.2020, 18:24:19
Tehdääs tällekkin uudelle perheenjäsenelle oma ketju tänne, niin pysyy sitten kaikki asiat/muutokset tallessa täällä ainakin. Otsikossa on tuo nimimerkkini lainausmerkeissä, koska tämä auto on äitini, mutta kuten tuon siskoni S60:sen kanssa myös, tämän auton "ylläpito" on minun vastuullani ja vähän luulen, että olen tämän auton pääasiallinen käyttäjä. :D

Turinat seis ja itse autoon: Kyseessä on tosiaan V90 D3 moottorilla ja Inscription -varustetasolla. Auto on rekisteröity loppukesästä 2019, eli tämä on jo mallivuotta 2020. Alunperin oli tarkoitus hankkia vähintään D4 -mallinen koska ehdoton vaatimus oli saada 8-lovinen vaihteisto, mutta sitten selvisi että viimeisimmissä D3 -malleissa on myös tuo uudempi vaihteisto, joten D3 ei ollut enää este. Vajaan viikon verran kerettiin kaverin kanssa selailemaan sopivia yksilöitä Nettiautosta ja sitten ponnahti silmään tämä kyseinen yksilö. 55 000km ajettu ensimmäisen omistajan auto. Koeajolle mars ja suurta yllätystä auto ei tarjonnut, kuten sopii odottaa näin nuorelta autolta. Äärimmäisen siisti yksilö, joka ei paljoa uutta autoa häpeä. Pesunaarmuja kertynyt maalipintaan toki sekä vanteita hiottu vähän kivetykseen, mutta muuten oikein siisti. Ainoan yllätyksen tarjosi huoltokirja, josta selvisi että auto on vanha taksi. Ensimmäinen reaktio oli järkytys, mutta hetken järkeiltyäni totesin, että kyseessä lienee mahdollisuus eikä uhka. Jos otetaan vertailukohdaksi kuluttaja-ajossa ollut 55 000km ajettu yksilö, niin auto olisi huollettu tasan kerran ja seuraava huolto olisi juuri nurkan takana. Koska tämä kyseinen yksilö oli vanha taksi, niin autoa oli huollettu 20 000km huoltovälin mukaisesti, itseasiassa huoltoväli on ollut noin 18 000km. Juuri ennen auton ostamista, autoon oli tehty 60 000km huolto jossa oli taksihuolto-ohjelman mukaisesti vaihdettu myös vaihteistoöljyt. Onhan tuo tolpalla saanut tyhjäkäyntitunteja varmasti, mutta näin vähän ajetun auton kohdalla näen tämän huoltohistorian ehdottomana bonuksena, joka kumoaa noi taksikäytön aiheuttamat (henkiset) miinukset.

Varusteissa ei ole mitään maata mullistavaa, mutta listaan tähän ne hienoimmat/merkittävimmät riippumatta siitä ovatko ne vakio- vai lisävarusteita. Nekin kun on tuntuneet elävän vähän vuosimallista riippuen.

- Aurinkoverhot takaoviin
- Inscription nahkakoristeinen avain
- Pysäköintitutka eteen ja taakse
- Sisustuksen puukoristus
- Sisävalaistus high level
- Sähkötoiminen kuljettajanistuin, muistilla
- Valaistut kynnyslistat
- Pilot Assist 2
- Volvo Guard
- Volvo On Call
- Digital mittaristo 12,3"
- Sensus Connect Audio High performance
- Maavalot etuovissa ja valaistut ovenkahvat
- Automaattiset kaukovalot
- Webasto
- Lämpiävä ratti
- Takaistuinten lämmitys

Volvo On Call on kyllä kiva kun Webaston voi käskyttää puhelimesta käyntiin. Sitten kun alkaa lähtö lähestyä niin moottorin voi käynnistää ennakkoon puhelimesta, niin ei tarvitse itse jäädä odotteleen tyhjäkäyntisessiota autoon, vaan voi lähteä samantien liikenteeseen. :) Paljon kivoja ominaisuuksia, mutta toki sitten on niitäkin ominaisuuksia, joita tälläinen kaltaiseni tarkka ihminen ei arvosta. Webasto ei lämmitä konetta kun auto on pysäköity, joutuu siis aina raapimaan kylmän koneen käyntiin. Onkohan tähän olemassa jotain kiertotietä? Itseäni myös risoo, kun mittaristossa ei ole mitään informaatiota moottorin lämpötilasta. Varsinaisia vikoja on kerennyt ilmaantumaan muutama: Sensuksen SIM-kortinlukija ei ole yhteistyöhaluinen. Ei onnistu lukemaan SIM-korttia, vaikka faktasti toimiva kortti on sisässä. Myös Start/Stop -järjestelmä tuntuu olevan vainaa, kerran olen saanut sen aktivoitumaan, mutta valtaosan ajasta se on poissa pelistä. Auto on valtaosin matka-ajossa, joten mitään nurkkarallia ja alhaista akunvarausta ei järjellä ajateltuna pitäisi muodostua esteeksi. Olikos näissä erillinen akku S/S-systeemille? Pitää katsoa näyttääkö iCarsoftin lukija mahdollisia syitä miksi tuo järjestelmä ei toimi. Kaikki "näkyvät" parametrit kyllä täyttyvät, eli vyö on kiinni, kone kuuma, ilmastointi ei pauhaa yms. Noh, kerrankin voi "autistoida" auton kanssa tarkasti, kun tehdastakuuta on jäljellä pitkälle kesään, niin maksaja löytyy Volvon suunnalta. 8)

Jäädään seurailemaan minkälaiseksi perheenjäseneksi tälläinen astetta uudempi Volvo osottautuu...

Huoltohistoria

Auto luovutetaan Biliasta 3.7.2019

1. Määräaikaishuolto (14.10.2019 / 18 961km)
 - Moottoriöljyt & suodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Softapäivitykset

2. Määräaikaishuolto (11.2.2020 / 36 695km)
 - Moottoriöljyt & suodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Softapäivitykset
 - Jarrupalat eteen ja taakse

3. Määräaikaishuolto (2.9.2020 / 52 330km)
 - Moottoriöljyt & suodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Softapäivitykset
 - Moottorin ilmansuodatin
 - Vaihteistoöljyt
 - Polttoainesuodatin

Kesärenkaat vaihdettu alle (20.4.2021 / 60 326km)

Huolto ( 21.4.2021 / 60 351km)
 - Takaovien lukot uusittu
 - Kaikki ohjausyksiköt päivitetty
 - Oikean puolen moottorin tukikumi
 - Alempi oikea vääntövarsi

Huolto (3.5.2021 / 60 458km)
 - Moottoriöljyt ja suodatin (Castrol EDGE 0W20)

- Nahkapenkit käsitelty (30.5.2021 / 61 006km)

(https://i.imgur.com/1v1iewy.png)
(https://i.imgur.com/TO54UUE.jpg)
(https://i.imgur.com/LyArHI3.jpg)
(https://i.imgur.com/sEYQkAY.jpg)
(https://i.imgur.com/nneBdZ8.jpg)
(https://i.imgur.com/VdHMdGq.jpg)

Auton pesut:
- 19.12.2020 / 56 088km
- 20.12.2020 / 56 318km
- 21.12.2020 / 56 599km
- 24.12.2020 / 56 710km
- 27.12.2020 / 57 273km
-  30.1.2021 / 57 639km
- 4.2.2021 / 57 858km
- 5.2.2021 / 58 076km
- 7.2.2021 / 58 550km
- 17.2.2021 / 58 681km
- 22.2.2021 / 59 251km
- 1.3.2021 / 59 365km
- 6.3.2021 / 59 481km
- 23.3.2021 / 59 561km
- 1.4.2021 / 59 644km
- 4.4.2021 / 60 192km
- 14.4.2021 / 60 290km
- 21.4.2021 / 60 351km
- 3.5.2021 / 60 443km
- 4.5.2021 / 60 563km
-  8.5.2021 / 60 635km
- 9.5.2021 / 60 692km
- 13.5.2021 / 60 755km
- 23.5.2021 / 60 940km
- 31.5.2021 / 61 061km
 - 4.6.2021 / 61 185km
- 6.6.2021 / 61 497km
- 11.6.2021 / 61 803km
- 14.6.2021 / 62 367km
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: aksim97 - 19.12.2020, 18:34:10
Odottelinkin jo, että milloin tästä tulee juttua tänne  ;D

Kyllä tuossa kabiinissa viihtyisi ja minä tietysti liputan volvoissa muutenkin vanhojen (hyvien, suoraan tulleiden) taksien puolesta niin siitä tietty lisäpisteitä. Omaan käyttöön tietysti olisi nelikkoa kaivattu mutta eiköhän tuo teidän käytössä tosiaan aja asiansa noinkin.  ;D

Sit ei muuta kun reissuja kalenteriin.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Tucci - 19.12.2020, 19:09:02
Sim-kortin siruja olen puhdistanut tentulla kun ei esim. puhelimen nettiyhteys ei toimi.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 19.12.2020, 19:20:14
Sim-kortin siruja olen puhdistanut tentulla kun ei esim. puhelimen nettiyhteys ei toimi.
SIM-kortti on itsessään täysin toimiva ja puhdas, joten vika lienee auton päässä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: D5GT - 19.12.2020, 22:24:59
Onhan pin-koodin kysely poissa?
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Volvocars97 - 19.12.2020, 23:34:10
Kyllä nuo uusimmat Volvo mallit ovat melkein hienoimpia henkilöautoja tällä hetkellä mielestäni  8)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.12.2020, 23:41:34

Onnittelut lupaavasta, etten sanoisi hitsin hienosta hankinnasta!  :) :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 20.12.2020, 04:13:25
PIN-koodikysely on pois päältä, mutta ei sen tähän edes pitäisi vaikuttaa. Kai nyt 2020-mallinen auto osaa yhden PIN-koodin tarpeen vaatiessa kysyä, ainakin jos on Volvon ohjeisiin luottaminen. Tänään kun auton starttasi, niin tuo "automodeemi" asetus oli suostunut menemään jopa päälle, mutta mitään siihen liittyviä asetuksia ei pystynyt Sensuksesta selaamaan, vaan valikko jumitti lähinnä. Myöskin "datan käyttö" -kohta pysyi kiltisti pyöreässä nollassa. Jotenkin tuo automodeemi on siis särki, pitänee viedä auto Biliaan kun kerkeää.

Olen myös huomannut, että autosta kuuluu joku epämääräinen ja luultavasti asiaankuulumaton ääni. Ääni kuuluu parhaiten 4-10km/h nopeudessa, siitä ylöspäin häviää luultavasti kokonaan. "Pehmeä narskuminen" on paras kuvaus mitä keksin. Matkustajan puolelta se ääni tulee, mutta todella vaikea sanoa että tuleeko se takaata vai edestä, melkein sanoisin että keskiosasta about. Korin joustoilla ei ole merkitystä ääneen, ääni tulee vaikka rullaa kävelyvauhtia aivan tasaisella pinnalla. Muutaman kerran olen saanut äänen lyhytaikaisesti esille myös auton seistessä paikallaan, kun olen vapauttanut vaihteen D:ltä N:lle. :idiot2: Pitänee tästäkin mainita Biliaan. Otetaan nyt takuuajasta kaikki ilo irti. :D 8)

Niin ja se aiemmin mainitsemani Start/Stop -systeemin toimimattomuus. Nyt nolottaa...Mähän olin itse laittanut sen pois päältä tuolta "Yksilöllisen ajotilan" asetuksista. :D Eli siltä osin kaikki kunnossa. Mutta pidetään se silti jatkossakin poissa päältä. Tuli myös huomattua, että jos vaihteisto on "dynaaminen" -tilassa, niin Neutral Control ei aktivoidu. Hyvä syy pitää vaihteisto siinä dynaamisessa tilassa ja muutenkin tuntuu terveemmältä kun kone kiertää edes sinne 2 000rpm asti normaalissa kiihdytyksessä, eikä tempase heti 1500rpm kohdalla isompaa pykälää silmään. Vikakoodit tuli myös uteliaisuuttani luettua, muutama (ilmeisesti) haamukoodi oli tallentunut, mutta hävisivät eivätkä ainakaan samantien tulleet takaisin.

(https://i.imgur.com/D5eV6oe.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 20.12.2020, 09:29:49
Hieno peli, itsellä on samanlainen awd.

Neutral control aktivoituu kylmällä laatikolla kaikissa ajotiloissa ja ainoastaan eco-ajotilassa myös lämpimänä. 8-lovinen laatikko on hieno. Ylöspäin vaihdot toimii kuin ajatus, painat vain vähän pedaalia syvemmälle, niin tuo osaa kierrättää konetta juuri sopivasti. Joissakin ajotilanteissa tämä voisi vaihtaa alaspäin vähän aiemmin. 1200 rpm 8-vaihteella on vähän "jyristävä" yhdistelmä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Volvocars97 - 20.12.2020, 10:39:52
Ja tuohon taksiasiaan kommentoidakseni, niin ei kai 55tkm ajettu taksi voi olla mitenkään huonossa kunnossa vaikka olisikin ollut normaalia enemmän tyhjäkäynnillä, kyllä silloin olisi auton laatu ihan täyttä kuraa eikä millään lailla soveltuisi taksikäyttöön. Mutta hyvä että näet sen positiivisena asiana useampien huoltojen takia ainakin  ;)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 20.12.2020, 16:24:18
Hieno peli, itsellä on samanlainen awd.

Neutral control aktivoituu kylmällä laatikolla kaikissa ajotiloissa ja ainoastaan eco-ajotilassa myös lämpimänä. 8-lovinen laatikko on hieno. Ylöspäin vaihdot toimii kuin ajatus, painat vain vähän pedaalia syvemmälle, niin tuo osaa kierrättää konetta juuri sopivasti. Joissakin ajotilanteissa tämä voisi vaihtaa alaspäin vähän aiemmin. 1200 rpm 8-vaihteella on vähän "jyristävä" yhdistelmä.
Liekö sitten eroja eri vuosimalleissa tuon Neutran Controlin toiminnan suhteen, koska tässä yksilössä ainakin kyseinen toiminto aktivoituu Eco-tilan lisäksi myös Comfortilla ja myös Individual -tilassa, jos ei ole älynnyt laittaa asetuksista voimansiirtoa Dynaamiseen tilaan. Ja tämä nimenomaan lämpimällä laatikolla, en muutenkaan täysin älyä miksi Neutral Control toimisi jossain tilanteissa VAIN kylmällä laatikolla. Luulisi asian olevan pikemminkin päinvastoin, kuten se on ollut vanhemmissa myös. Laatikko toimii kyllä yleisesti todella hienostuneesti, en ole sen toiminnasta keksinyt juurikaan huonoa sanottavaa, vaikka itse olen hiukan neuroottinen näiden suhteen jopa. :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 20.12.2020, 19:23:35
No voi olla, että sekoitan turbiinilukkoon. Oma pudottaa kierrokset alas moottorijarrutuksessa kylmänä, mutta pitää vaihdetta silmässä lämpimänä. Kait se sillä tavoin lämmittää lootaa.

Minulla neutral control aktivoituu varmuudella vain ecolla. Vauhti kasvaa ihan päättömästi jyrkemmässä alamäessä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 20.12.2020, 19:40:10
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit hiukan sekaisin. Neutral Control on siis toiminto, joka vapauttaa vaihteen esim. liikennevaloissa kun jarrua painetaan ja auto on paikallaan ja näin säästetään kulutuksessa. Tuo mainitsemasi alamäessä vaihteen vapauttava toiminto puolestaan on Eco Coast nimeltään, ja se toimii tosiaan vain Eco -ajotilassa.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 20.12.2020, 20:42:12
Ok, my bad. En ole huomannut tuota liikennevalojuttua omassani. Minusta vaihde on aina silmässä tuolloin.

Mutta jatketaan asiasta. :hg:
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 21.12.2020, 04:16:21
(https://i.imgur.com/eRGZw17.jpg)

Joo o, on siinä pieni ikäero havaittavissa. :D Mutta ei hätää, rakastan silti XC70:stäni. S* Tullut nyt muutama päivä ajettua tällä eestaas (700km), niin pystyy tehdä vähän kulutusvertailua XC70:seen. Kulutuseroa on omilla ajoillani 1,5L/100km maksimissaan. :D V90 näyttää kulutukseski 5,2L/100km ja XC70:lle olen laskenut noin 6,5L/100km kulutuksen vastaavassa ajossa. Varmasti jos harrastaa paljon kaupunkiajoa tai vetää motarilla kovia nopeuksia, niin kulutusero kasvaa, mutta omassa ajossani tilanne on tämä. Katsotaan mihin lukemiin päästään pidemmällä aikavälillä.

Havaitsin tänään ensimmäistä kertaa, että tuon V90:sen etusäleiköt olivat auki. Onko jollain tietoa tuon säleikön tarkemmista avautumisperusteista? Varmasti ilmastoinnin ollessa päällä tuo on auki, mutta enemmän kiinnostaa että miten tuo seuraa moottorin/vaihteiston lämpötilaa. Varmaan pitää jossain vaiheessa tutkia tuota, jos ei saa muuten selvyyttä. Älkää edes kysykö miksi, en tiedä itsekkään. :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 21.12.2020, 11:02:55
Etusäleikkö on mystinen laitos. Omien havaintojen mukaan se on pääasiassa kiinni. Ilmastoinnin päällä olo ei tuohon vaikuta ainakaan suoraan.

Moottorin lämpötila on yleensä 95-102 astetta. Joskus lämpötila tippuu yhtä-äkkiä 70 asteen tienoolle ja epäilen, että silloin etusäleikkö on hetkellisesti auki. Sit lämpötila hiipii parissa minuutissa takaisin 100 asteen seudulle.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: JuHaU - 21.12.2020, 14:47:44
PIN-koodikysely on pois päältä, mutta ei sen tähän edes pitäisi vaikuttaa. Kai nyt 2020-mallinen auto osaa yhden PIN-koodin tarpeen vaatiessa kysyä, ainakin jos on Volvon ohjeisiin luottaminen.

Manuaalista poimittua
Lainaus
SIM card PIN
Change PIN - a maximum of 4 digits can be entered.
Disable PIN - select whether the PIN code shall be required for access to the SIM card.

Eli PIN koodi kyselupäällä pois SIM kortilta, niin toimii ainakin oikein. Tämä on perusjuttu jo 2000 luvun alusta, kun sim kortteja ruvettiin käyttämään modeemeina datansiirrossa.

Omassa ainakin tuo ulkoinen modeemi toimii ihan kiitettävästi. Ei kysele koskaan PIN koodeja. Alustuminen kestää hiekossa kentässä kauan tai ei muodostu ollenkaan. Kun autolla siirtyy kentän alueelle, niin modeemi alustuu oikein. Joskus datayhteys ei muodostu / näyttää, että se olisi jumissa. Tämän huomaa esim, että Spotify ei muodosta yhteyttä. Kun käyttää esim radiolla ja vaihtaa takaisin Spotify, niin homma toimii.

Lainaus
Volvo On Call on kyllä kiva kun Webaston voi käskyttää puhelimesta käyntiin. Sitten kun alkaa lähtö lähestyä niin moottorin voi käynnistää ennakkoon puhelimesta, niin ei tarvitse itse jäädä odotteleen tyhjäkäyntisessiota autoon, vaan voi lähteä samantien liikenteeseen.

Lainaus
Webasto ei lämmitä konetta kun auto on pysäköity, joutuu siis aina raapimaan kylmän koneen käyntiin

Eiks tässä nyt mee vähän ajatus ristiin. Kylmänähän se kone lähtee käyntiin suorakäynnistyksessäkin.

Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 21.12.2020, 15:52:16
SIM-kortin PIN-kysely on pois päältä kuten todettu, mutta ei toimi. Pitää testata oman puhelimen SIM-kortilla tuota, kunhan saan jotenkin askarreltua nano-SIM:n mini-SIM:n kokoiseksi, että se menee tuonne Volvon modeemin sisälle.

Mitä tulee tuohon Webastoon ja etäkäynnistykseen, niin Webaston laitan tietenkin käyntiin omaa mukavuutta ajatellen, vaikka se ei konetta lämmitä. Moottorin etäkäynnistän sitten noin 5min ennen kuin on tarkoitus lähteä ajoon, jotta kone kerkeää hiukan lämmetä, eikä itse tarvi venailla autossa tuon tyhjäkäyntisession aikaa, kuten XC70:ssä teen.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Volvocars97 - 21.12.2020, 16:22:44
Aika mielenkiintoista kun lämmittää vain kabiinin mutta ei moottoria.. Oliko sulla siinä xc70 samalla lailla vai?
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 21.12.2020, 16:53:53
Tuo Webaston lämmityslogiikka taisi vaihtua juuri sopivasti tähän MY20 - malliin, niin että vain matkustamo lämpeää. XC70:ssä lämpeää tietenkin myös moottori.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Volvocars97 - 21.12.2020, 17:07:33
Onko sitten tullut kehitystä diesel moottoriin niin paljon että lisälämmitystä ei välttämättä tarvita?
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Huikkoster - 21.12.2020, 17:43:27
Ei vaan valmistajat eivät pysty takaamaan että tulee juuri se ilmoitettu määrä kylmäkäynnistys päästöjä jos webastolla on lämmitetty moottoria.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Leo - 21.12.2020, 17:55:38
Hieno peli 8) Onkohan tuo webaston muuttaminen konettakin lämmittämään iso homma? Joissain automerkeissä tyyliin ohjelmointi riittää. Tarviiko Volvossa muutaman letkun pätkän vai miten se onnistuu?
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 21.12.2020, 22:50:35
Tähän kaipaisin myös itsekkin vastausta, että mahtaakohan olla kuinka vaikeaa saada tuo Webasto lämmittämään myös konetta. Muistaakseni kaverin tuorehkossa Mersussa riitti, että vetäsee "mukavuusventtiilistä" vain piuhan irti, niin lämpeää sitten kone myös.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 22.12.2020, 17:03:33
Hienoa että näitä alkaa olla showroomissa, alkaa tulla tietoa ominaisuuksista ja toimivuudesta. Mulla ei kyllä pää kestäisi että Webasto ei esilämmitä moottoria, tuohon pitää keksiä ratkaisu
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 22.12.2020, 17:19:31
Jeps, täälläkin on mielenterveys kovilla tuon hyödyttömän Webaston takia. Olen yrittänyt Googlata aihetta, mutta näemmä sen verran uusia nämä 2020-malliset, ettei oo kerenny syntymään keskustelua tuosta Webastosta, tai siis sen toiminnan muuttamisesta.

Vähän myös mietityttää nämä 0W20 öljyt. Eikö alkupään VEA-koneissa ollut kuitenkin 0W30 öljyt ja nämä ohuemmat tuli sitten varmaan vain polttoaineen säästämisen nimissä?
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Volvocars97 - 22.12.2020, 19:33:58
Jos auton/moottorin valmistaja on määrittänyt mitä moottoriöljyä tulisi käyttää, niin miksi kyseenalaistaa se? Meinaatko että auto kestäisi kauemmin jollain muun luokituksen öljyllä? Ei varmaan kovin viisasta ainakaan takuuaikana tätä ole lähteä muuttamaan
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: aksim97 - 22.12.2020, 19:39:02
Juttelin mielenkiinnosta tuosta öljykysymyksestä yhden kaverin (materiaalitekniikan DI) kanssa. Oli sitä mieltä, että tämä OW20 on todennäköisesti etenkin talvikautta ajatellen paremmin voiteleva vaihtoehto, etenkin jos kylmällä koneella sahataan lyhyttä matkaa.

Epäilys tuli, että olisiko jopa tällä webaston siirtymisellä pois moottorin lämmityksestä olla vaikutusta tämän volvon öljysuosituksen vaihtumisen taustalla.

OW20 kanssa nyt ei suositellut radalle lähtemistä kun optimilämmöt tuolle öljylle on jossain ihan muualla kuin jatkuvalla dieselin täyskuormalla. Normaaliin lyhyen pätkän sahaamiseen etenkin viileän kauden aikana piti kuitenkin ominaisuuksiltaan hyvänä vaihtoehtona.

Käytännössä tuolla Ow20:lla mahdollistetaan moottorin terve käyttö myös moottorin ollessa viileämpi kun voitelu pelaa ja päätyy laakeripinnoille asti alkumetreistä alkaen ja siten öljynlämpöjen jatkuva seuranta ei ole niin kriittistä, eikä tartte niin varovainen olla talvella kuin 5W40 kanssa.

Mitä auton seisomisen seurauksena laakerien pintaan jäävistä öljykalvoista tuli kysyttyä niin oli sitä mieltä, ettei juurikaan eroa paksummista öljyistä, vaikka tietysti arkijärjellä näin voisi ajatella. Toisaalta jos nyt itte suihkii kaltevaan metallipintaan moottoriöljyä vs. aseöljyä niin kyllähän molemmista taitaa vielä esim 48h päästä tulla sormet rasvaiseksi.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Ribbe - 22.12.2020, 19:59:15
Hienoa että näitä alkaa olla showroomissa, alkaa tulla tietoa ominaisuuksista ja toimivuudesta. Mulla ei kyllä pää kestäisi että Webasto ei esilämmitä moottoria, tuohon pitää keksiä ratkaisu
Olen varmaan erilainen nuori kun en ole tuota omassa suuremmin edes miettinyt.

Edit: veikkaan että tuolla ettei webasto lämmitä moottoria taitaa johtua siitä että voidaan taata että moottorin kylmäkäynnistys toimii normien mukaan. Puoli kylmä kone haastavampi kuin kylmä. Muistelen aikonaan kaverin V8 Audissa koneen ECU oli ihan sekaisin kun autoa vähän aikaa piti letkulämmittimessä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 22.12.2020, 20:29:59
Vähän myös mietityttää nämä 0W20 öljyt. Eikö alkupään VEA-koneissa ollut kuitenkin 0W30 öljyt ja nämä ohuemmat tuli sitten varmaan vain polttoaineen säästämisen nimissä?
0W20 tuli käyttöön nimenomaan VEA moottorien mukana. Tuolloin vuonna 2014 volvoissa oli käytössä monta eri moottorisukupolvea. Vanhemman aikakauden padoissa käytettiin silloin ja käytetään edelleen paksumpia öljyjä.

Toisekseen: jos annan sinulle kahvikupissa näytteet käyntilämpöisestä moottorista otetusta 0w20 ja 0w30 öljystä, niin et pysty sanomaan kumpi öljy on paksumpaa. Niin pienistä eroista puhutaan. Paljon tärkeämpi asia on tuo nollapää, eli mikä on öljyn viskositeetti kylmänä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 25.12.2020, 17:01:17
Kilometrejä kertynyt nyt reilusti yli tuhat ja alkaa pikkuihiljaa tuntua auto tutulta. Vikoja ei ole sentään ilmaantunut lisää edellä mainittujen lisäksi. Huomenna olisi tarkoitus heittää ensimmäinen pidempi reissu tällä autolla Keski-Suomen suunnalle. Tammikuun puolessa välissä olisi myös tarkoitus lähteä Lappiin ajelemaan, hetken mietin että lähtisikö tällä autolla sinne, mutta taitaa XC70, neliveto, kunnolliset renkaat ja lisävalot viedä voiton niissä olosuhteissa. :D

(https://i.imgur.com/PVMm9A6.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Leo - 26.12.2020, 08:27:29
Öljyissä ollaan menossa kohti 0W0 luokitusta. 0W8 öljyä taitavat jo käyttää jossain markkinoilla Toyotissa tms. 0W16 onkin jo hieman yleisempi hybridipuolella.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 27.12.2020, 03:22:35
Ensimmäinen pidempi reissu takanapäin. Mitähän tähän nyt sanoisi, taattua Volvo-kyytiä: etenee luotettavasti ja vakaasti. Automaattiset kaukovalot ovat kyllä luksusta, kun ei tarvitse kokoajan itse rämpytellä valoja eestaas, valotehon puolesta tuli kyllä hiukan ikävä XC:n lisävaloja. :D Tuo 255/35/R20 rengastus syö jonkin verran mukavuutta varmasti, vaikka taitaa nämä olla saksalaisittain alustaltaan melko jämäköitä muutenkin. Onneksi kesävanteet ovat "vain" 19 tuumaset. Kulutus oli myös positiivinen yllätys, koko reissulta vain 4,9L/100km, vaikka en varsinaisesti edes säästellyt, vaan porhalsin menemään muun liikenteen vauhdissa adaptiivisen cruisen turvin. Oli ihan kiitettävästi lunta Keski-Suomessa, niin vajaavetoisuus tuli tietyissä tilanteissa ilmi.  :D Noh, ehkä sitten alle kuukauden päästä XC:llä Lappiin tyydyttämään nelivetotarpeitani. :)

(https://i.imgur.com/UWr4eqz.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 31.01.2021, 17:29:54
Eilen tuli otettua tämä hetken tauon jälkeen ajoon, kun tuo ikuinen suolasää vihdoin meni tauolle. Oletan, että tämän Webaston muuttaminen myös moottoria lämmittäväksi, on edelleen tekemätön paikka?  :facepalm: Kovin vähän tuntuu olevan juttua aiheesta missään. Järkyttävää puuhaa jatkuvasti käynnistellä kylmää konetta pakkasilla. Tutkin myös huvikseni, että miten jäähdytysnesteen lämpötila käyttäytyy, jos antaa Webaston hurista 40min ensiksi ja sitten starttaa koneen. Odotin, että jäähdytysnesteen lämpötila nousee heti startin jälkeen edes reilu kymmenen astetta nopeasti, kun lämpimät ja kylmät jäähdytysnesteet sekoittuvat kun se joku venttiili avautuu, mutta katin marjat, ei mitään eroa missään.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 31.01.2021, 17:34:43
Se on kai vaan seurattava letkuja että missä on kylmän ja lämpimän raja ja ruvettava putkimieheksi
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 31.01.2021, 17:40:06
Näemmä sitten niin. Nyt takuuaikana en välttämättä rupea sorkkimaan tätä, mutta kun takuu on ohi, niin jotain on keksittävä. Kuinkahan herkästi sitten tauluun pamahtaa joku "Webasto, huolto tarpeen" -ilmoitus jos tuota rupeaa itse säätämään. *taavih-> Ja kun takuu on ohi, niin varmasti ainakin yksi kolmikirjaiminen keksintö saa välittömästi lähtöpassit ennenkun on koko moottori muurautunut umpeen.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 31.01.2021, 20:42:23
Näemmä sitten niin. Nyt takuuaikana en välttämättä rupea sorkkimaan tätä, mutta kun takuu on ohi, niin jotain on keksittävä. Kuinkahan herkästi sitten tauluun pamahtaa joku "Webasto, huolto tarpeen" -ilmoitus jos tuota rupeaa itse säätämään. *taavih-> Ja kun takuu on ohi, niin varmasti ainakin yksi kolmikirjaiminen keksintö saa välittömästi lähtöpassit ennenkun on koko moottori muurautunut umpeen.
Webasto on tyhmä kuin saapas. Ei sitä kiinnosta missä vesi kiertää, kunhan kiertää...
Mutta joo, eihän sitä tiedä miten hankalaa tuo venttiili on ohittaa ja mitä muita toimintoja liittyy samaan asiaan.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 31.01.2021, 20:47:47
Vähän tätä asiaa hankaloittaa se, että Vidani on liian vanha että siitä löytyisi tähän autoon edes mitään räjäytyskuvia. :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: anssi68 - 31.01.2021, 21:21:09
Vähän tätä asiaa hankaloittaa se, että Vidani on liian vanha että siitä löytyisi tähän autoon edes mitään räjäytyskuvia. :D

Eikä taida helpolla löytää mitään ellei ota virallista lisenssiä Volvolta  ;) ;)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: D5GT - 01.02.2021, 09:54:43
Webasto on tyhmä kuin saapas. Ei sitä kiinnosta missä vesi kiertää, kunhan kiertää...
Mutta joo, eihän sitä tiedä miten hankalaa tuo venttiili on ohittaa ja mitä muita toimintoja liittyy samaan asiaan.

Webasto ei ole ongelma - moottorin ohjaus voi mennä sekaisin, vaikka luulisi Volvon ymmärtävän myös letkulämppärin käytön, jolloin sen ei pitäisi köhiä toisellakaan laitteella tehdystä lämpimästä vedestä kierrossa.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Ribbe - 01.02.2021, 11:06:11
Näemmä sitten niin. Nyt takuuaikana en välttämättä rupea sorkkimaan tätä, mutta kun takuu on ohi, niin jotain on keksittävä. Kuinkahan herkästi sitten tauluun pamahtaa joku "Webasto, huolto tarpeen" -ilmoitus jos tuota rupeaa itse säätämään. *taavih-> Ja kun takuu on ohi, niin varmasti ainakin yksi kolmikirjaiminen keksintö saa välittömästi lähtöpassit ennenkun on koko moottori muurautunut umpeen.
Kuinka kauan on suunnitelmissa pitää tätä autoa? Jos alle 10v niin ei maksa vaivaa alkaa värkkäämään. Taisi EGR:n poisto tehdä että moottori käy kylmempänä. Vanhassa S80 puhdistettiin imusarja 250tkm ajettuna eikä vielä ollut mahdottoman tukossa.

Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 01.02.2021, 13:43:18
Riippuu varmaan kaupunkiajon määrästäkin se tukkoisuus, jotenkin miellän aina "äidin autot" että niillä ei ajeta 40tkm vuodessa  ;)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 01.02.2021, 14:32:07
Uskoisin, että tätä autoa on tarkoitus pitää ihan pidemmän kaavan kautta, niin kai sitä on pakko alkaa värkkäilemään pikkuhiljaa. Lieköhän isokin vaikutus koneen lämpeämiseen EGR:llä näissä VEA-myllyissä? Vanhoissa D5:ssa en ainakaan huomannut mitään eroa, oli EGR aktiivisena tai ei. Käsittääkseni näissä VEA-vehkeissä tuo EGR on kuitenkin huomattavasti aktiivisemmin työntämässä koneeseen jätettä, niin varmaa myös EGR:n tuoma lämpö on isommassa roolissa kuin vanhemmissa moottoreissa. Sitä kuuluisaa kaupunkirallia tällä autolla ei harrasteta juurikaan ja öljynvaihtovälin pidän kymmppitonnissa, niin varmaan ne omalta osaltaan auttavat myös pitämään paikat kunnossa.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 01.02.2021, 14:42:39
Ei näissä V90:ssä ole enää ollut EGR murheita juurikaan, toisin kuin vuosimallien 2014-2016 VEA moottoreissa. Siksi pitäisin turhana huolena.

EGR ei kyllä vaikuta moottorin lämpötiloihin tai matkustamon lämpötiloihin käytännössä paljoakaan. Tai no jos se on kokonaan tulpattuna, niin jäähdytysnesteeseen ei tule lainkaan lämpöä pakokaasuista. Sama lämpö tulee sitten muuta kautta, koska palamislämpötila on korkeampi.     
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: aksim97 - 01.02.2021, 21:58:28
Jos sen helposti saa tulpattua kokeeksi sen kierron niin sillähän sen lämpeämisnopeuden saa näppärästi testattua. Omat kokemukset tulpatuista egr-venttiileistä nelisylinterisen koneen jatkeena on kyllä tarjonnut sen verran heikkoa moottorin lämpenemistä, että kahteen kertaan miettisin ennen lopullisia päätöksiä. Volkkarien kanssa ilmeisesti yleisempikin homma 2.0tdi:n egr-tulppauksissa, että meinaa olla pakkasella vähän vilu.

Todennäkösesti tämän autoyksilön ajosuoritteilla diesel-moottorilla ajaminen kielletään ennen kuin egr-venttiili ehtii tukkeutumaan.  ;D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Ribbe - 02.02.2021, 07:43:22
Todennäkösesti tämän autoyksilön ajosuoritteilla diesel-moottorilla ajaminen kielletään ennen kuin egr-venttiili ehtii tukkeutumaan.  ;D
Ei kai ongelma niinkään ole se venttiili vaan että imusarja on ihan skeidassa.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: ZimKörk - 02.02.2021, 08:29:22
Ei kai ongelma niinkään ole se venttiili vaan että imusarja on ihan skeidassa.

Imusarjan vaihto ei liene kuin muutaman sadan euron juttu jos kerran auton elämän aikana joutuu tekemään. Yhteen autoon kerran vaihdoin ja muutaman satanen meni. Syy oli tosin imusarjan halkeaminen, mutta kuitenkin kalliimpiakin huoltoja kuuluu (esim. jakopää) ihan auton normielinkaareen.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Ribbe - 02.02.2021, 11:02:42
Imusarjan vaihto ei liene kuin muutaman sadan euron juttu jos kerran auton elämän aikana joutuu tekemään. Yhteen autoon kerran vaihdoin ja muutaman satanen meni. Syy oli tosin imusarjan halkeaminen, mutta kuitenkin kalliimpiakin huoltoja kuuluu (esim. jakopää) ihan auton normielinkaareen.
Ei ole sillai kallista ja jos miettii että vasta joskus +200tkm jälkeen alkaa olemaan siellä kunnossa skeidaa niin ei ole ekan eikä välttämättä toisenkaan omistajan murhe. Ainoa että alkaa vaikuttamaan suorituskykyynkin kun oikein jankissa. Muistelen että aikoinaan Debilissä mittarivat +20hv tehon nousun kun puhdistivat yli 300tkm ajetun auton imusarjan. Oli imusarjassa ollut about sentin kerros nokea, siinä kummasti ilman virtaus vähenee.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: ZimKörk - 02.02.2021, 11:44:21
Muistelen että aikoinaan Debilissä mittarivat +20hv tehon nousun kun puhdistivat yli 300tkm ajetun auton imusarjan.

Ihan mielenkiinnosta, paljoko laskuttivat puhdistuksesta? Aikoinaan harkitsin erään imusarjan putsausta ja kysyin yhdeltä laatupajalta joka laskutti toistasataa per työtunti. He sanoivat että sen verran työtä siinä että samaan hintaan vaihtavat upouuden osan. Käsitykseni on ollut että jos itse harrasteeksi putsailee, pääsee voitolle, mutta jos teettää jossain on ihan sama sitten jo vaihtaa uusi.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Ribbe - 02.02.2021, 12:03:08
Ihan mielenkiinnosta, paljoko laskuttivat puhdistuksesta? Aikoinaan harkitsin erään imusarjan putsausta ja kysyin yhdeltä laatupajalta joka laskutti toistasataa per työtunti. He sanoivat että sen verran työtä siinä että samaan hintaan vaihtavat upouuden osan. Käsitykseni on ollut että jos itse harrasteeksi putsailee, pääsee voitolle, mutta jos teettää jossain on ihan sama sitten jo vaihtaa uusi.
Ei mitään hajua. Edellisessä S80 puhdistivat kun piti muutenkin käyttää imusarja irti.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Vatanen - 03.02.2021, 16:57:18
Tässä vähän lisätietoa tuohon webaston toimintaan ja miksi ei lämmitä uusien autojen moottoria enää. Itsellä myös sama homma S60 T5 MY20 kanssa. :(

https://www.webastoturku.fi/webasto/euro6-moottorien-esilaemmitys

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-dieselsaannot-johtavat-erikoiseen-tilanteeseen-moottorin-esilammitys-pakkasella-ei-ole-enaa-mahdollista/80306511-906b-310c-9d84-659ef7c3a462
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Dave - 03.02.2021, 17:58:06
Tässä vähän lisätietoa tuohon webaston toimintaan ja miksi ei lämmitä uusien autojen moottoria enää. Itsellä myös sama homma S60 MY20 kanssa. :(

https://www.webastoturku.fi/webasto/euro6-moottorien-esilaemmitys

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-dieselsaannot-johtavat-erikoiseen-tilanteeseen-moottorin-esilammitys-pakkasella-ei-ole-enaa-mahdollista/80306511-906b-310c-9d84-659ef7c3a462

Kyllä on "hienoa" kehitystä. Ekohömppä menee kestävyyden ja mukavuuden edelle!!

Omistaisipa V8 jenkin niin laittaisin yöksi käyntiin ihan vaan huvikseen (kaveri piti kerran...). Voisi saman toteuttaa suoralla kutosellakin, jota kerran pidin hurjat 45min tyhjäkäynnillä 34 asteen pakkasella. Järkevämpää kuin moottorin tahallinen kiusaaminen ja mahdollinen käyttöajan lyhentäminen.

Olipahan lämmin auto  :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 03.02.2021, 20:08:26
Pakostihan tuo on muutettavissa kiertämään lohkon kautta kerta letkulämmitinkin mahdollinen. Arktinen alue on niin pieni markkina että meitä ei ajatella
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Volvocars97 - 03.02.2021, 20:17:53
Sairaaksi mennyt tämä päästövouhotus.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 06.02.2021, 16:38:06
Onko kokemuksia miten näihin saisi fiksuiten viritettyä jäähdytysnesteen lämpötilan näkyville? Toki testerillä / Torquella nuo saa näkyville, mutta joku pysyvämpi ratkaisu olisi nyt hakusessa. Nauraa saa ihan vapaasti, mutta jokseenkin epämiellyttävää ajella vailla mitään tietoa koneen lämpötilasta, varsinkin kun sen lämpeäminenkään ei ole mikään läpihuutojuttu, varsinkaan pakkasella.

https://www.aliexpress.com/item/32855225299.html

Tollanen pisti silmään, mahtaakohan ajaa asiansa? ::) Mites muuten toi OBD-portti, jos siihen kytkee laitteen pysyvästi, onko kys. laite sitten kokoajan päällä vai katkeaako OBD-portista virta jossain vaiheessa kun auto on lukittu/ollut tarpeeksi kauan koskematta?

Tässä eiliseltä kylmäkäynnistysvideo, vaikka mitään kovin jännittävää se ei tarjoakkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=iqZE713MVJE
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.02.2021, 20:21:15
Muistaakseni joskus hommasin on/Off-napillisen bluetooth-elmin ihan vaan koska muuten se kytkettynä pitäisi väylää hereillä p2:ssa. Uudemmasta ei ole kokemusta.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 08.02.2021, 01:36:30
Tilasinpa nyt tuon ylle linkkaamani mittarin, saa nähdä mitä tulee ja saako tuolla jäähdytysnesteen lämpötilan näkyviin. Ei tuolla hinnalla nyt korkealta putoa vaikkei toimisikaan. Tuli tänään veivattua vajaa 500km tällä ja ei muuten mitään ihmeellistä, mutta Pilot Assist sai jonkin sortin paniikkikohtauksen suoralla tyhjällä moottoritiellä, jossa kaistaviivat olivat hyvin näkyvissä. Aivan ykskaks auto päätti alkaa kääntämään itseään melko rajulla otteella kohti motarin vieressä kulkenutta ojaa. Sai aika äkäseen tarttua ratista, ettei käyny hullusti. :idiot2: Sinänsä yksi ja sama että miten tuo Pilot Assist toimii, kun ei sitä tule ikinä käytettyä, mutta oppipahan ainakin että sen toiminta voi olla yhtä arvaamatonta kuin naisen toiminta. :idiot2:

(https://i.imgur.com/CPVrG4b.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.02.2021, 07:53:45
Ton sortin möhellyksen luulisi volvoakin kiinnostavan :idiot2: Ei paljoa uskalla leffoja katsoa näissä ritari ässän autoissa
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: aksim97 - 08.02.2021, 09:47:43
Nämä on näitä vaiettuja juttuja näissä autopilot yms. jutuissa.

Kansa haaveilee siitä, että auton kyydissä voi vain istua lappiin asti ja koneäly ajaa perille. Kovin etenkin suola/loska/sumukeleillä tuntuu kaikki avustimet tippuvan yksi kerrallaan bmw:stä pois niin ei suurta luottoa suomen olosuhteisiin kyllä herätä mitkään järjestelmät.  :idiot2:

Itse en ainakaan haluaisi olla vastuussa pilotin tekemistä virheistä, enkä myöskään haluaisi joutua kolariin ottavana osapuolena kun joku toinen katteli iltauutisia ratin takana kun auto päättikin häröillä.  :nohnoh
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: revote - 08.02.2021, 10:17:10
Avustimet on avustimia, kuljettajalla on vastuu autosta. Joten ratista on pidettävä kiinni vaikka PA olisi aktiivisena.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: miklos - 08.02.2021, 11:06:51
Avustimet on avustimia, kuljettajalla on vastuu autosta. Joten ratista on pidettävä kiinni vaikka PA olisi aktiivisena.

moinen tapahtunut itsellenikin käsi ratissa ja kyllä se säikäytti siitä huolimatta. tässä tuomariLin tapauksessa ihmetyttää että niin kävi vaikkei koko assistia koskaan käytäkkään, vai käyttääkö ;)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: revote - 08.02.2021, 11:24:07
Minulla ei ole vielä käynyt noin Volvon kanssa (en ole vielä paljoa ajanut isolla tiellä) mutta edellisen auton (Ford) kanssa kyllä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 03.03.2021, 23:42:57
Suurin itseäni rieponut asia, eli moottorin lämpötilamittarin puute on nyt hoidettu pois päiväjärjestyksestä kuten kuvasta näkyy. :) Harvinaisen kyseenalaiseltahan toi mittari tossa näyttää, mutta ajaa asiansa hyvin eikä häiritse ajokenttää. Jäähdytysnesteen lämpötilan lisäksi näkyy jännite, niin voi vähän seurailla laturin toimintaa myös.

Kilometrejä on kertynyt oston jälkeen varsin maltillisesti, vain 3 700km kun ei tuolla suolassa paljoa kiinnostele ajella. Biliaan on pitänyt jo aikoja sitten ottaa yhteyttä muutaman takuukorjauksen tiimoilta:
Sitten se ihme "narskuminen" mistä taisin jo aiemmin mainita myös. Olen järkeillyt pääni läpi ja tullut siihen johtopäätökseen, että voisiko joku jousi aiheuttaa sellasta pientä narskumisen ääntä? Tuon äänen saa aikaseksi hetkellisesti jopa sillä, että pysäyttää auton ja siirtää vaihteen D:ltä N:lle tai R:lle, jolloinka auton kori muuttaa asentoaan hiukan kun vetosuunta muuttuu/katkeaa. :idiot2:

Moottoriöljyt pitäisi myös vaihtaa tässä keväällä, kun tulee kohtapuolin edellisestä vaihdosta 10 000km kuluneeksi.

(https://i.ibb.co/RBwSK0B/volvo.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 24.03.2021, 23:06:02
21.4. menee tämä auto Biliaan, niin hoidetaan nuo yllä mainitut asiat toivottavasti kuntoon. Auto on ollut noin 2,5 viikkoa putkeen parkissa täysin koskematta, niin kun menin autolle pari päivää sitten, vastassa oli ilmoitus akun alhaisesta jännitteestä. Mittasin sitten ennen starttia akun jännitteen, niin se oli 12,5V.  :idiot2: Eikös tuo ole ihan kohtuullinen lukema akusta joka on tosiaan seissyt useamman viikon? Nollasin akkuvahdin ja ajelin parin tunnin lenkin joka tapauksessa. Pitää seurailla...

(https://i.ibb.co/jLgg4LX/V90.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.03.2021, 07:54:37
Pitäisin aika kohtuullisena, omatkin pihassa makaavat pistän akkulaturiin kun akku menee alle 12.5:n. Ei se virta vaan siellä pysy kovin kauaa.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 02.04.2021, 15:40:13
Eipä ole nyt vilkutellut alhaista jännitettä, kovaa ajoa vain... 8)

(https://i.ibb.co/h2gzG1z/20210401-010838.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: aksim97 - 03.04.2021, 12:37:00
On tää ihan kivannäkönen kapistus. Harmi kun ei näihin oo saanut kunnon voimalinjaa edes rahalla.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Ribbe - 03.04.2021, 17:57:49
On tää ihan kivannäkönen kapistus. Harmi kun ei näihin oo saanut kunnon voimalinjaa edes rahalla.
Mikä on kunnon voimalinja? Näihin kun saa nelivedon.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: aksim97 - 03.04.2021, 22:54:38
Kilpailijoille pärjäävä, eli jos nyt edes sylinterin tai kaksi saisi enemmän.
Vea on ihan jees nelisylinteriseksi mutta tympeää, ettei muita vaihtoehtoja ole.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: M.M.A - 03.04.2021, 23:01:59
Kyllähän T8 on ripeä laite. Sitä en kiellä etteikö useampi sylinteri toisi makeampaa äänimaailmaa.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: hessu80 - 04.04.2021, 10:11:38
Kilpailijoille pärjäävä, eli jos nyt edes sylinterin tai kaksi saisi enemmän.
Vea on ihan jees nelisylinteriseksi mutta tympeää, ettei muita vaihtoehtoja ole.
Jaa..., että 400 hevosta ei riitä? Harvassa perheautossa löytyy saati tarvii enemmän.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 21.04.2021, 17:48:47
Tämä kävi tänään Olarin Biliassa takuuhuollossa. Vikoina olivat siis nuo perinteiset takaovien lukot, se ihmeellinen narina sekä toimimaton automodeemi. Kaikki viat korjattiin onnistuneesti, vaikka suhtauduin tuohon narinaan melko skeptisesti koska ääni oli todella hiljainen ja mekaanikko myönsi itsekin, että kyllä sai tarkkaan kuunnella että tuon äänen kuuli. Kertonee taas jotain meikäläisen tarkkaavaisuudesta näissä asioissa...  :D Tuon oireen tiimoilta meni vaihtoon yksi moottorin tukikumi sekä vaihteiston vääntövarsi. Automodeemi lähti kuulemma toimimaan kun olivat päivittäneet kaikki auton ohjausyksiköt. :)

Nyt pitäisi olla kaikin puolin viaton auto. Pitää yrittää polkea vikoja vielä esiin, kun takuuta on hiukka jäljellä...  :2funny:

Kilometrejä taulussa 60 351km.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 28.04.2021, 18:14:21
*Räps*
(https://i.ibb.co/7jzKVCF/a-2.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 29.04.2021, 18:09:13
Tota tota...Mitä mieltä olette, onko hyväksyttävää että ajovaloumpiot huurtuu merkittävästi kevyessä sateessa? Autoa ei ole pesty lähiaikoina, vaan kosteus on pamahtanut umpioon puhtaasti 5km kevyessä sateessa tapahtuneen kaupunkiajon seurauksena? Kuvissa tuo on jo kerenny hiukka kuivahtamaan...

On tää nyt saakeli, kun mun XC70:Sen 400tkm ajetut ja kertaalleen ajatut umpiot ei päästä kosteutta sisään, mutta nämä päästävät.

(https://i.ibb.co/mFGnsmG/Whats-App-Image-2021-04-29-at-17-53-48-2.jpg)
(https://i.ibb.co/LxcG0DC/Whats-App-Image-2021-04-29-at-17-53-48-1.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mepi - 29.04.2021, 18:23:55
Onhan tuota monenkin uudehkon auton kanssa täällä puitu, ja normaalia on tainnu kaikissa olla. Siinä on joku venttiili josta se päsee haihtumaan ei se homehdu älä sitä huoli. Huurtuuhan se saunan lasiovikin. Ja kun ei enää ole 55W lämpövastusta sisällä lämmittämässä vaan sellainen lehmänhenkäys

Esim 1 yhtäkkii löyty
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=113655.msg1061547752#msg1061547752
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Vatanen - 30.04.2021, 00:21:43
Tota tota...Mitä mieltä olette, onko hyväksyttävää että ajovaloumpiot huurtuu merkittävästi kevyessä sateessa? Autoa ei ole pesty lähiaikoina, vaan kosteus on pamahtanut umpioon puhtaasti 5km kevyessä sateessa tapahtuneen kaupunkiajon seurauksena? Kuvissa tuo on jo kerenny hiukka kuivahtamaan...

On tää nyt saakeli, kun mun XC70:Sen 400tkm ajetut ja kertaalleen ajatut umpiot ei päästä kosteutta sisään, mutta nämä päästävät.

(https://i.ibb.co/mFGnsmG/Whats-App-Image-2021-04-29-at-17-53-48-2.jpg)
(https://i.ibb.co/LxcG0DC/Whats-App-Image-2021-04-29-at-17-53-48-1.jpg)

Joo täysin normaalia maahantuojan mielestä >:(
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 01.05.2021, 16:24:33
Saman vastauksen sain itsekkin, että normaalia on kuulemma. Joopa joo... :facepalm:
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Volvocars97 - 01.05.2021, 19:31:09
No itse olen sitä mieltä että jos huurre poistuu kun tulee kuivempi kausi niin se on ok. Mutta jos umpio jatkuvasti huurussa niin se on huonompi homma. Tuo ei mielestäni vielä näytä kovin pahalta vaikka toki kirjoitit että on kerinnyt vähän kuivumaan
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 01.05.2021, 21:48:56
Kunhan näissä ei ole kuin P2-malleissa että umpion sisäiset kosteudet menee piuhaa pitkin suoraan alas ballastiin. Itsellä sellaisessa oli pakko vaihtaa ja liimata lasi uudestaan ja huurteet sen jälkeen on poistuneet heti kun valot syttyy.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 04.05.2021, 00:22:05
Tänään vaihdettiin moottoriöljyt ja suodatin. Öljynvaihtoväliksi muodostui kohtuulliset 8 128km. Toivotaan tälle VEA-koneelle pitkää ikää, kun huoltoväli on pysynyt koko elinkaaren ajan keskimäärin 15 000 kilometrissä. Nyt meidän ajossa on tarkoitus huoltaa vuosittain/20 000km välein Biliassa ja 10 000km/6kk välein aina tehdä "oma huolto", jossa vaihtaa öljyt ja suodattimen koneeseen. O0
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: revote - 04.05.2021, 10:01:59
mun XC70:Sen 400tkm ajetut ja kertaalleen ajatut umpiot ei päästä kosteutta sisään, mutta nämä päästävät.

Halogeenit, xenonit vai ledit? Veikkaan ettei ainakaan ledit kuten näissä uusissa on ja ledihän ei tuota lämpöä juuri ollenkaan joka kuivattaisi kosteuden pois.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: aksim97 - 04.05.2021, 14:59:09
Halogeenit, xenonit vai ledit? Veikkaan ettei ainakaan ledit kuten näissä uusissa on ja ledihän ei tuota lämpöä juuri ollenkaan joka kuivattaisi kosteuden pois.

Tätä pointtia itsekin tuomarilille pohdin mielessäni. Melkeinpä kaikkien autojen umpioiden sisällä on jatkuvasti jonkinlainen ilmankosteus, mutta led-valoilla varustetuissa ei ole oikein mitään kuivattavaa elementtiä, kuten noissa vanhoissa hehkulangoissa.

Jos nyt kesäauringossa vielä on tuollainen pieni kosteus umpion sisällä niin voidaan puhua jo ongelmasta, mutta nyt on vielä kylmä ja kostea aika vuodesta.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: puliukk0 - 04.05.2021, 16:29:39
Mä en oo vielä toistaseks huomannu missään muissa LED autoissa olevan saunaa umpioiden sisällä, kuin Volvossa. ::)

Ehkä jossain tosi todella optimistisessa tilanteessa jotain, mutta kun tuntuu joka toisessa Volvossa olevan enemmän vettä sisällä kun ulkopuolella.  :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: revote - 04.05.2021, 17:52:38
mutta kun tuntuu joka toisessa Volvossa olevan enemmän vettä sisällä kun ulkopuolella.  :D

Nyt on jo vähän liikaa liioittelua tässä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 30.05.2021, 16:57:10
Puoli vuotta tuli täyteen yhteiseloa tämän vehkeen kanssa. Ei oo järin paljon tullut kilometrejä, oston jälkeen aika tarkalleen vain 5 000km. Pesukertoja tuohon aikaikkunaan mahtuu 24 kappaletta.  :)

Nahkajakkarat tuli äsken käsiteltyä ja suoritettua muutenkin perusteellinen siivous sisätiloihin. Kilometrejä taulussa 61 006.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
Kirjoitti: tuomaril - 11.06.2021, 17:02:13
Jahas jahas, taitaa takuuhuolto kutsua toisen kerran. Kuskin ikkunan avautuminen on erittäin tahmean oloista ja se vanha "narskuminen" alustasta on edelleen läsnä myös, vaikka silloin viimeksi vaihdettiin pari moottorin tukikumia ja oletettiin äänen hävinneen. Takuuta on vielä sopivasti vajaa kuukausi jäljellä, niin otetaan ilo irti...


(https://i.ibb.co/GdVP8CC/IMG-20210611-035820-2.jpg) (https://ibb.co/GdVP8CC)

(https://i.ibb.co/dj31hYZ/IMG-20210611-040212-2.jpg) (https://ibb.co/dj31hYZ)

(https://i.ibb.co/7GWyPGB/IMG-20210611-041921-2.jpg) (https://ibb.co/7GWyPGB)