Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Pata Jr. - 07.01.2021, 19:11:14

Otsikko: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 07.01.2021, 19:11:14
Ostin viime keväänä tuon projektiosiossa olevan -63 4d Amazonin ja hetken kyti ajatus siitä, että Amazon saisi kaverin jossain kohti. Kaverin kanssa miedän piti lähteä 2020 elokuussa Gum Balkkaniin ja sinne ostettiin keväällä 2020 Volvon 240 b230f,M47 ja g80 combolla. Sitä autoa kevät ja kesä kunnosteltiin ja niinhän siinä sitten kävi, että koronan takia Gum Balkania ei järjestetty. Auto pistettiin sitten lihoiksi, koska sille ei ollut käyttöä, yhteisomistuksessa kun meillä oli. Vähän kuin lapsi, vuoroviikko systeemillä  :D

Tykkäsin kuitenkin mahottomasti 240 fiiliksestä, ajoominaisuuksista(tai niiden puutteista), huollettavuudesta ja moottorin luonteesta. Sen verran asia jäi kutkuttamaan, että muutamista 240:stä soittelin kesän ja syksyn aikana, mutta tilaisuudet meni ohi. Kesällä bongasin Torista yhden siistikuntoisen ja originaalikuntoisen 240 oikealla tekniikalla. Tekniikan piti siis olla b230f ja M47. Soittelin muutamaan koitteeseen autosta ja kyselin ja keskustelin auton historiasta, vioista ja yleisestä kunnosta. Nyt se aika sitten koitti, että loppiaisena hyppäsin rohkeasti etelästä junaan ja suhautin itseni Joensuuhun. Asemalla odotti juuri sen kuntoinen Volvo, kun olin puheista ymmärtänyt.
Myyjä oli oikein mukava. Ajoimme hänen kotipaikalleen ja menimme tekemään autosta papereita. Nälkäisenä ei kuulemma voinut lähteä paluumatkalle, joten hän keitti kahvit ja teki karjalanpiirakat pöytään. Karjalainen tapa kuulemma...Auto on ollut samalla kylällä oikeastaan koko ikänsä. Nykyinen omistaja oli ostanut auton veljeltään vuonna 2008 ja hänen veli samalla pitäjällä olleelta naiselta 2002 vuonna. Autolla ei ole viimeiseen 13 vuoteen ajettu kuin joku 12tkm. Kokonaismittarilukema on reilusti yli 400tkm, mutta sitä ei äkkiseltään uskoisi. Ruoste ei ole päässyt puremaan tähän, liekkö sillä vaikutusta, että auto on ollut elämänsä pohjois-karjalassa pienessä kylässä, eikä ole suolattuja teitä pahemmin nähnyt. Etuovien alalaidat ja nurkat ovat ruosteettomat, mikä on harvinaista. Muutenkin helmat, pyörän kaaret yms paikat on todella siistissä kunnossa.
Auto on toki kokenut viimeisen omistajan aikana aikamoista laiminlyöntiä huoltojen suhteen. 2008-2021 autoon on vaihdettu vain kaksi kertaa öljyt! Ei ole kuulemma tarvinnut kun ovat olleet kirkkaat...selvä. Samoin jakohihna on vaihdettu viimeksi 2008 vuonna, vaikka sillä ei ole ajettu kuin se alle 15tkm. "mitä niitä jokapäivä vaihtelemaan". Pitää vaihtaa hihna lähiaikoina. Sinänsä "huoltokirja" on täydellinen vuoteen 2008 asti, huollot tehty ja merkattu kaikki Mobilin vanhoihin "huoltokortteihin". Jännä, että ihan uudesta lähtien on täytetty vain noita huoltokortteja, eikä virallista huoltokirjaa. Autoa on huollettu aikanaan uudesta lähtien kuitenkin Avain Vaunulla.
Yksi mikä oli itselle yllätys on konehuoneen siisteys ja se, että ei ole vuotanut öljyä mistään, konehuone on täysin kuiva! Kysyinkin myyjältä, että koska konehuone on pesty. Vastaus oli:"ei sitä ole minun tai veljen aikana pesty". Ehkä se ajamattomuuskin on pitänyt konehuoneen pölyttömänä ja siistinä  ;D
Auto on katsastettu lokakuussa ja katsastukseen piti käsijarruun uusia kaikki osat. Jarrut on muutenkin käyty läpi uusin satuloin, seisominen ei ole tehnyt hyvää.

Pientä "to do" listaa kuitenkin on tiedossa. Vuosien ajamattomuus ja huoltojen laiminlyönti pitää korjata tässä pikkuhiljaa ja vaihtaa vähän kulutusosia autoon. Pieniä osapuutteita on myös, mitä tullaan hankkimaan tässä pikkuhiljaa. Tämä tulee siis jokapäiväiseksi käyttikseksi, jolla on tarkoitus ajaa kaikki ajot ja keväällä sitten ottaa Amazon käyttikseksi ja 240 saa mennä talliin huilaamaan.

"to do" lista:
-Jakohihna *DONE*
-Pyyhkimen sulat *DONE*
-Tulpat(vaihdettu viimeksi 100tkm sitten) *DONE*
-Ilmansuodatin *DONE*
-RVS käsittely moottoriin *DONE*
-RVS käsittely ohjaustehostimeen *DONE*
-RVS käsittely laatikko/perä
-tulpanjohdot
-Kuljettajan penkin kaltevuuden säädön pyörä *hankittu*
-kontin vasemman puolen johtojen korjaus
-vaihdekepin nupin uusinta, vanha rikki *DONE*
-etuoven säätö kohilleen*DONE*
-maalipinnan kiillotus
-snow capit *DONE*
-uudet polttimot eteen
-uudet polttimot mittaristoon/keskikonsoliin
-Radion korjaus/uusi antenni taakse *antenni hankittu*
-sisävalojen kuntoon laitto

Speksit yleisesti:
-farkku
-b230f
-M47
-avoin perä
-mittarissa 420tkm


Kuvia ei vielä ole laittaa, pitää käydä vkl pesemässä auto ja laittaa sitten muutama kuva näytille. Tulen täällä kyselemään apuja sitten erinäisiin asioihin korjauksien ja huoltojen suhteen. Kyllä tästä vielä kaunis ja hyvä biili saadaan! Auton nimi tulee Leevi and the leavings yhtyeen kappaleesta "Pohjois-Karjala", siellä missä tämä on elämänsä viettänyt. Anneli on oikein nätti(ruma) nimi autolle  :D

-Jesse-
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 12.01.2021, 08:40:40
Jakohihna, tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu. Jakohihna oli hyvässä kunnossa, ei murtumia tai halkeamia vaikka ikää oli jo 13v hihnalla. Eli iän puolesta näiden uusien hihnojen kanssa ei tarvii mun mielestä pelätä. Vaihdettiin edelliseen 240 kanssa hihna kesällä, hihnalla ajettu varmaan miljoona ja ikää kanssa sata vuotta. Se oli pikkasen pykinyt, mutta olisi mennyt vielä. Kevlar tekee näistä nykyhihnoista kyllä kestäviä.

Tulpat oli mielestäni aika vaaleat, käykö Anneli laihalla? Vai mitä sanoo raati?

(https://i.ibb.co/crQJFCL/IMG-20210111-171826.jpg) (https://ibb.co/crQJFCL)

(https://i.ibb.co/McBs5vk/IMG-20210111-182744.jpg) (https://ibb.co/McBs5vk)


(https://i.ibb.co/b34GjxW/IMG-20210109-104844.jpg) (https://ibb.co/b34GjxW)
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: jar-ii - 12.01.2021, 08:55:28
Ihan hyvältä mun silmään nuo tulpat näyttää.  :) Ei nykyään enää oikein päde se maitokahvin värinen tulppa -asia.

Toki voithan tarkistaa imuvuodot, jos muita laihalla käymisen merkkejä havaitset.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 12.01.2021, 09:25:38
No sepä se, kun mitään muita oireita ei ole. Kone käy nätisti, vetää hyvin ja päästöt olleet aina todella hyvät kuulemma. Eli mennään tuolla värillä, kun kerran hyvin toimii  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: D`Artagnan - 12.01.2021, 09:40:20
Tulpasta päätellen kone on hyvässä iskussa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 12.01.2021, 09:44:34
Varmaan just niin hyvässä kunnossa kuin +400k ajettu kone voi olla   :D Ajattelin tehä RVS käsittelyn moottorille,ohjaustehostimelle ja perälle. Jos niillä sais ennakoivasti luotettavuutta lisää.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: D`Artagnan - 12.01.2021, 11:12:35
Juu, ei noi ole vielä mitään kilsoja 240 sarjan bensakoneelle.
Minulla on 440tkm ajettu b200k ja siihen tein pari vuotta sitten RVS käsittelyn. Tein sen ihan vain ennakoivasti, eli mitään oireita öljynsyöntiä tai muuta siinä ei ollut.
Mitään vaikutusta puolesta tai vastaan en ole huomannut mutta tulipahan tehtyä.
Toisessa autossani RVS auttoi käynnistyksen yhteydessä kuuluneeseen VVT pyörän rohahdukseen, eli ei se ihan humpuukia ole.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 01.02.2021, 07:45:36
Jotain pientä tännekkin. Osia haalittu ja niitä asennellaan, kun säät suosii paremmin. Tein moottorille ja ohjaustehostimelle RVS-käsittelyn. Tehostimeen vaihtui luonnollisesti nesteet samalla. Eipä ne kovin likaiset ollut, mutta tehtiin nyt ennakoivasti, kun ei ole tietoa, koska on viimeksi vaihdettu. Ei se ainakaan huonoa tee!

Millainen savotta on vaihtaa etualatukivarsien puslat. Oikealta puolelta se takapusla on aivan loppu. Ihmettelen kyllä, miten katsastusinssi on päästänyt läpi, kolkottaa ihan jumalattomasti ja sen huomaa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kyllä, kun elää varmaan vajaa 10mm suuntaan jos toiseen.

Pitäis saada niitä kuvia aikaiseksi...
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: anssi68 - 01.02.2021, 09:16:18
Millainen savotta on vaihtaa etualatukivarsien puslat.

Helpoiten irtoaa prässin avulla ja menee myös uudet paikalleen prässin avulla..
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: TJA - 01.02.2021, 11:07:37
Mää vaihtelin juuri ruuvipenkin avulla. Prässi ois kiva.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 01.02.2021, 11:39:10
harmi ku ei oo oikeen kumpaakaan, ei ruuvipenkkiä eikä prässiä. Saa nähä, pitääkö ulkoistaa tää homma jollekkin muulle. Jos keväämmällä ite nappaa tukivarren käteen ja kiikuttaa pajalle, missä prässätään uudet puslat eteen ja taakse.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: jar-ii - 01.02.2021, 11:46:35
Se takapusla vaihtuu aika kivuttomasti ihan luolamiestyökaluin  :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 05.05.2021, 12:37:40
Voi murheen päivä. Tänään olin viemässä lasta hoitoon ja yhtäkkiä alkoi tulemaan savua kabiiniin. Joku oikarissa ja sulakerasiassa oli liekit muutamassa johdossa. Ei auttanut muu, kuin pienet töhäykset jauhetta, ettei koko auto muutu kynttiläksi. Nyt auto hinattu varikolle, jossa svt:n kaverin pitäisi käydä arvioimassa tilannetta. Kyllä harmittaa kun niin on meno maistunut Volvon kanssa. Tein siihen RVS käsittelyt alku keväästä ja muutenkin hyvää huolta pitänyt. Näinköhän se elontie katkeaa?

(https://i.ibb.co/34RKSHB/IMG-20210505-065511.jpg) (https://ibb.co/34RKSHB)
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: D`Artagnan - 05.05.2021, 19:04:38
Paska homma. Mutta ei se Volvoilu Annelin kanssa vielä tuohon kaadu. Vastoinkäymisten kautta voittoon.
Näissä 240 on kyllä surkeat sukkulamalliset sulakkeet ja monet ovatkin ottaneet ihan tavaksi joka vuosihuollon yhteydessä käydä niiden kontaktit läpi. Aiheuttaa muuten kaikenlaisia murheita tien päällä.
Kannattaa muuten erityisellä huolella puhdistaa tuo jauhe pois ja pikimmiten. On kuulemma kovinkin ruostuttavaa  ainetta eikä varmaan sähköliitännätkään siitä tykkää hyvää.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 06.05.2021, 07:48:41
Kävin sulakkeet kaikki läpi tuossa maaliskuun korvilla kun muutenkin zekkasin paikkoja läpi. Kävin silloin kontaktipinnat läpi, mutta jännä silti, että sulake ei napsahtanut vaan lähti ennemmin polttamaan johtoja. Onneksi oli osakasko ja auto on nyt varikolla ja SVT:n tarkastaja käy katsomassa, että mitä sille tehdään. Ymmärrän hyvin, että vakuutusyhtiö ei halua lunastaa tuollaista "vanhaa romua". Tai jos haluaa niin hintalappu voi olla aika maltillinen. Myös korjaamolle tälläisen vienti on kallista puuhaa, koska ei näitä voi kuitenkaan ihan "juosten kusten" tehdä.
Jos tästä tarjotaan esim. kertakorvausta niin mikä olisi sellainen järkevä summa? Tässä pitää nyt ajatella se, että pitää purkaa mittariston panelit, kojelautaa ja johtot uusia plus ehkä kinkkisin on tuo jauheen poisto. Se reagoi tosiaan veden kanssa syövyttävästi, eli pitäisi imuroida, mutta vaatii rakennusimurin vuokraamisen tai paineilmaa. Auto haisee myös sisältä voimakkaasti, eli otsonointia saa myös harrastaa.Uusi sulakerasia tuohon pitäisi myös sitten metsästää jostain. Kyllä siinä tunteja menee äkkiä!
Ja mun pitää nyt sitten rivakasti laittaa Amazon kuntoon, että ei tarvitse ostaa toista autoa käyttikseksi.

Hommaa tuntuu riittävän, mutta vuorokaudessa on tunteja aivan liian vähän  :D Yritä pyörittää perhearkea, ensi tiistaina pitäisi lähteä viikoksi pohjoiseen retkeilemään, Amazonissa jälkittarkastukseen 2,5 vkoa ja siinä pitäisi tehdä jarrut ympäriinsä+pääsylinteri ja sitten toi Anneli siihen kaupan päälle  :D Niin ja tän kuun lopussa yksi vkl menee parhaan kaverin polttareissa ja seuraava vkl siitä häissä  :D

Mikä olisi mielestänne arviot:
-Lunastushinnasta
-Kertakorvauksen määrä
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: D`Artagnan - 06.05.2021, 10:14:11
Onhan niissä aina neuvotteluvaraa eikä ekaan tai välttämättä toiseenkaan tarjoukseen kannata vielä tarttua.
Vaikea sanoa tietysti kun ei ole autosta nähnyt kuvia että missä kunnossa ulkoisesti noin muuten.
Olisiko jotain 1500-2000€ luokkaa ja niin että saat pitää auton itselläsi?
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 06.05.2021, 11:31:01
Niin, ei näitä kohtuu siistikuntoisia kuitenkaan niin hirveän paljon ole jäljellä. Mutta pitää katsoa, miten tämä prokkis tästä etenee. Kyllä svt:n tarkastajakin äkkiä ymmärtää, että näissä on aina iso homma korjailla sähköjä uusiksi, vaikka ei näyttäisikään niin pahalta päälle päin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: D`Artagnan - 06.05.2021, 13:56:44
Eikä toi nyt kuitenkaan tekemätön paikka ole suht.koht. yksinkertaisesta 240 kun kyse.
Audifoorumilla joku laittoi iskuun sellaisen tapauksen jossa varkaat olivat jälkiensä  peittämiseksi tyhjentäneet koko ison jauhesammuttimen kabiiniin. Ja siinä autossa pikkuisen paljon enemmän kaikenlaisia sähköhimmeleitä.
Ulkopuolisella teetettäessä varmasti tyyristä ja työlästä hommaa ja siihen kannattaakin vedota vakuutustarkastajan kanssa keskusteltaessa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: An55i - 08.05.2021, 07:00:59
Saattaa kuulostaa työmaalta kun pyörittelee urakkaa päässä, mutta imuri kouraan ja kattoon mitä on syönyt. 240 sähköt niin simppelit, että yhdessä illassa korjaa pahemmatkin vauriot :P
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 08.05.2021, 14:59:34
Jep, vakuutustarkastajan kanssa olin jo juttusilla ja hän totesi, että vakuutus korvaa irti päässeen tulen aiheuttamat vahingot. Eli, nyt kun omatoimisesti ja vastuuntuntoisesti sammutin itse johtopalon, eikä muuta vauriota tullut niin vakuutus ei korvaa mitään! Aika uskomatonta! Jos mulla ei olis ollut sitä sammutinta kontissa tai en olisi käyttänyt sitä ja tuli olisi levinnyt kojelaudan alle, niin vakuutus olisi korvannut ne kaikki. Nyt kun olin aktiivinen niin siitä rangaistaan. Mua vähän ottaa päähän nyt.

Toki, tuosta palosta aiheutui savuvaurio sekä sammuttimesta tullut siivoaminen. Vakuutustarkastaja laittoi arvioon, että 2h siivousta, eli ei edes omavastuu täyty. Tämä jää nyt siis itselle siivottavaksi ja kunnostettavaksi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 04.06.2021, 16:01:42
Homma etenee. Kojetaulu purettu ja johtosarjaa tutkailu. Kojetaulu lähti iisisti irti, reilu tunti ja se oli maassa.  Uutta johtosarjaa vaan. Pitää vissiin irrotella etuvaloista kaikki piuhat ja vetää piuhasarja kabiinin puolelle. Ei näkyny katkoa missään etupään valoille.

(https://i.ibb.co/xM7Tcss/IMG-20210604-140904.jpg) (https://ibb.co/xM7Tcss)
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 17.06.2021, 14:32:41
Kaikki johdot ja niiden paikat on selvitetty. Nyt pitäis vaan jostain löytää johtosarja, jota ei tarvii purkaa toisesta autosta  :D Sais tänkin joskus ajoon...
Otsikko: Vs: Volvo 240 5d -89 B230F *Anneli*
Kirjoitti: Pata Jr. - 30.06.2021, 16:39:19
Noniin. Tämä lähtee nyt kerralla osina myyntiin. Ei riitä omat voimat, kiinnostus, aika eikä tilat tälle. Pienessä pihassa jo nyt 3 meidän perheen autoa, kun muilla vaan 1 niin hävettää pitää tälläistä seisomassa täällä. Harmittaa ihan saakelisti, että näin kävi. Tämän piti olla pitkäikäinen pito laite.

Johtosarja siis löytyi, mutta vaatii KOKO sisustan purkamisen. Helppo se täällä on huudella, että eihän se oo ku illan homma, tervetuloa vaan talkoisiin  :D Purkaminen on aina helpompaa, mutta johtojen takaisin paikalleen laitto onkin sitten oma show. Menee aikaa ja hermoja, jota itsellä nyt ei vaan ole. Kesän kalenteri buukattu täyteen kaikkea muuta.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Oli todella hyvä auto niin kauan, ennenkuin paloi johtosarja. Hyvä aihio meni siinä jälleen.

EDIT: Volvo sai hyvän kodin Englantilaiselta harrastajalta, joka laittaa auton kuntoon.