Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: jokotai - 21.04.2021, 19:27:25
-
Onko kerholaisilla kokemuksia, tai näkemyksiä kummatko Weberin DCOE vaakaimukaasareista saa helpommin pelittämään
ja säätöihin viritetyssä B20 koneessa? Vaihtoehtoina siis ovat esim. DCOE 45-9 ja DCOE 45-152.
Tuo ensinmainittu mallihan vastaa pitkälti vanhaa 60-luvun versiota ja jälkimmäinen sitä uudempaa, espanjalaista versiota.
-
Vanhassa vara parempi... kaksi paria tuollaisia uusia malleja olen lähettänyt "vanhennettaviksi" ja hyvin toimi molemmat hissepeleissä.
-
Alkuperäinen DCOE 9 on italiassa kehitetty ja valmistettu, mutta kuten kaikki muutkin weberit viimeisen n. 30v aikana myös nuo uudet nykyään valmistettavat DCOE 9 malit ovat Espanjassa valmistettu.
Itsellä kokemusta vain DCOE 152 mallista ja ne oli todella helppo saada ajettaviin säätöihin, mutta lopullinen hienosäätö vaatii aina hiukan kärsivällisyytä, ettei missään kierrosalueella ole hengetöntä kohtaa tai nykimistä jne.
Oli se kumpi malli hyvänsä oikotietä onneen ei ole eli suuttimia vaihtamalla ja kokeilemalla ne saa säätöihin mikäli kaasutin muuten kunnossa. Itse en näkisi kyllä että jompi kumpi olisi jotenkin helpompi saada toimimaan B20 moottorissa. Toimintaperiaate kuitenkin kummassakin mallissa sama ja miltei samoilla osilla kasattu. By-pass ruuveja ei DCOE 9 mallissa ei ole, mutta itse ruuvasin by-passit kokonaan omista 152 kiinni (kuten tehdasasetuskin) ja säädin synkat ilman niiden käyttöä. Jos yksittäisessä sylinterissä synkan kanssa ongelmaa niin by-passilla sen voi tarvittaessa saada kuntoon.
Oma näkemys on, että jos kaipaa old school lookia niin hanki DCOE 9 ja muuten 152 :)
-
Vanhassa vara parempi... kaksi paria tuollaisia uusia malleja olen lähettänyt "vanhennettaviksi" ja hyvin toimi molemmat hissepeleissä.
Millälailla ne "vanhennettiin"? Tuliko paremmat, vai oliko joku sääntötekninen kysymys?
Mulla on italian 48:t. DCOE 98/1 & 99/1, messinkikohoilla.
-
Ei ollut sääntöjuttu. Siirtymävaiheen reikiä muutettiin sekä kokoa ja sijaintia. Jäi siinä siirtymävaiheessa empiminen pois ja tuli hereämpi. Korostuu tuollaisessa kilpurissa missä on reippaasti nokkaa.
-
EROA on , siirtymä /ylimenovaiheen reijissä
(https://img.aijaa.com/t/00260/14965005.t.jpg) (https://aijaa.com/151KKW) (https://img.aijaa.com/t/00107/14965004.t.jpg) (https://aijaa.com/hewqaE) (https://img.aijaa.com/t/00341/14965003.t.jpg) (https://aijaa.com/c3Zb5o) (https://img.aijaa.com/t/00329/14965007.t.jpg) (https://aijaa.com/BK5wEv)
-
Ei ollut sääntöjuttu. Siirtymävaiheen reikiä muutettiin sekä kokoa ja sijaintia. Jäi siinä siirtymävaiheessa empiminen pois ja tuli hereämpi. Korostuu tuollaisessa kilpurissa missä on reippaasti nokkaa.
Olisiko tästä kuvaa millainen lopputulos? Olisi mielenkiintoista verrata noihin eke:n laittamiin kuviin. Eipä näytä olevan tuo DCOE 9 mallikaan enää samanlainen nykyään, liekö sitten parempi vai huonompi toiminnaltaan..?
-
Täällä (https://www.alfabb.com/threads/weber-dcoe45-152-45dcoe-progression-circuit-modification.32856/page-2) on käsitelty asiaa myös.
-
Olisiko tästä kuvaa millainen lopputulos? Olisi mielenkiintoista verrata noihin eke:n laittamiin kuviin. Eipä näytä olevan tuo DCOE 9 mallikaan enää samanlainen nykyään, liekö sitten parempi vai huonompi toiminnaltaan..?
Valitettavasti ei ole kuvaa, alkuperäisiä reikiä oli laitettu umpeen ja uusia eri sijainnilla.