Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Sande - 30.04.2021, 10:05:59

Otsikko: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Sande - 30.04.2021, 10:05:59
Taitaa olla Vollesta akku kypsähtämässä. Aamulla koitin Webastoa tulille VoC:n kautta niin ilmoitti että auto on jonkinlaisessa virransäästötilassa ja epäili ettei sitä ole käytetty vähään aikaan... Njoo, oli siinä mielessä oikeassa, että keskiviikkona viimeiksi  ::)

Weba suostui kuitenkin autosta käsin käynnistymään ja lähdin käymään asioilla. Kaupan pihassa kun käynnistin niin ystävällisesti kertoi hän, että akun varaus on vähissä.

Oliko näiden akkujen vaihdon suhteen jotain askelmerkkejä? Tarvitaanko merkkaria koodaamaan autolle, että sillä on uusi akku tms.? Ja onkohan nyt kyse starttiakusta eikä apuakusta? Auto ei ole kuitenkaan kuin -17 mallia.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: jak900 - 30.04.2021, 10:47:27
Akun valvonta yksikön kalibronti vois olla paikoillaan, ainakin akun vaihdon yhteydessä, ei kylläkään pakollista.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 30.04.2021, 18:27:01
Minun autossa oli samat oireet ja akkuliikkeessä mittasivat käynnistysakun. Oli siinä kunnossa että sillä vielä kesän pärjäisi mutta vaihdatin sen uuteen.
Asentaja kytki vaihdon ajaksi kaapeleihin vara-akun, vanha akku irti,uusi paikalleen, kaapelit kiinni, vara-akun kaapelit irti ja kassalle 189 EUR.
Hyvin pelaa, ei valita enää varauksen vähyyttä.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Sande - 30.04.2021, 18:56:44
Minun autossa oli samat oireet ja akkuliikkeessä mittasivat käynnistysakun. Oli siinä kunnossa että sillä vielä kesän pärjäisi mutta vaihdatin sen uuteen.
Asentaja kytki vaihdon ajaksi kaapeleihin vara-akun, vanha akku irti,uusi paikalleen, kaapelit kiinni, vara-akun kaapelit irti ja kassalle 189 EUR.
Hyvin pelaa, ei valita enää varauksen vähyyttä.
Halvalla selvisit. Motonetissä näyttää akku maksavan 209 eur ja sillä hintaa saa itse vaihtaa...

Nyt VoC sanoo että  "auto on valmiustilassa" ja "Komentojen perille tulo voi kestää tunnin, koska auto on siirtynyt akun säästämiseksi valmiustilaan. Poistu valmiustilasta käynnistämällä auto manuaalisesti"

Noh, muutaman kerran tänään jo käynnistänyt manuaalisesti, mutta ei vaikutusta... Auto herjasi aamupäivällä siis matalaa akun jännitettä, mutta sen jälkeen latasin akkua ja ajoin 50 km, mutta VoC:n herja ei häivy. Auto ei kyllä enää herjaa akun varaustilasta.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Sande - 30.04.2021, 19:08:27
^VoC herjat katosivat sovelluksen uudelleen asennuksella.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Sande - 01.05.2021, 16:20:07
Oliko näiden akkujen vaihdon suhteen jotain askelmerkkejä? Tarvitaanko merkkaria koodaamaan autolle, että sillä on uusi akku tms.? Ja onkohan nyt kyse starttiakusta eikä apuakusta? Auto ei ole kuitenkaan kuin -17 mallia.
Ohjekirjan mukaan akun vaihtoon ei tarvita huoltoa: https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60/2016w17/yllapito-ja-huolto/akku/kaynnistysakku---vaihto

En vaan tiedä onko se tuo startti- vai apuakku joka on tulossa tiensä päähän? Vai molemmat?
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Stail - 01.05.2021, 20:56:58
Ohjekirjan mukaan akun vaihtoon ei tarvita huoltoa: https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60/2016w17/yllapito-ja-huolto/akku/kaynnistysakku---vaihto

En vaan tiedä onko se tuo startti- vai apuakku joka on tulossa tiensä päähän? Vai molemmat?

Eikös pikkuakku ole tasaamassa jännitteitä vain start stopin aikana ja tuskin jaksaa autoa käynnistellä?
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: hessu80 - 01.05.2021, 21:14:58
Sande: vaihda uusi käynnistysakku. Se kuuluu olla AGM ja maksaa sen pari sataa.

Pikkuakku sähköistää auton muut toiminnot paitsi starttimoottorin sillä hetkellä, kun startti pyörii. Tällä vältetään alijännitteen aiheuttamat murheet auton tietokoneissa. Jos pikkuakku on huono, tulee herja s/s vaatii huollon.

Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Sande - 02.05.2021, 07:56:21
Joo, näin varmaan on syytä toimia. Tuohon apuakkuun liittyen, niin minulla on S/S-toiminto suljettu pois periaatteessa pysyvästi sellaisella ODB-väylään tulevalla palikalla. Se muistaa edellisen tilan ja kun napista laittaa sen pois päältä, niin tila jää pysyväksi. Loistava "varuste"  ;)

Ohjekirjassa sanottiin, että apuakku avustaa starttiakkua käynnistyksessä ja huolehtii auton vitaalitoiminnoista. Kummastakohan akusta se virta tulee silloin kun on parkissa kone seis ja kuuntelee radiota?
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: hessu80 - 02.05.2021, 19:16:37
Isosta starttiakusta otetaan kaikki virta. 

Yritin edellisessä viestissä selittää sen pikkuakun käyttöä. Pienestä akusta otetaan virtaa auton tietokoneille sen sekunnin ajan, kun starttimoottoria pyöritetään isolla akulla. Pikkuakku on muuten toimettomana.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Sande - 17.07.2021, 10:40:17
Akku vaihdettu Exiden AGM 95 Ah akkuun. Alkuperäinen olikin vain 70 Ah. Ihan vaan en saanut akkukotelon etukantta istumaan paikalleen, jostain ottaa kiinni ...
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: kestosippi - 17.07.2021, 14:20:12
Akku vaihdettu Exiden AGM 95 Ah akkuun. Alkuperäinen olikin vain 70 Ah. Ihan vaan en saanut akkukotelon etukantta istumaan paikalleen, jostain ottaa kiinni ...
Minäkin olisin laittanut isomman akun V70 Volleen mutta mittasin etukäteen että se kansi ei mahdu kiinni kun se kansi on sellainen madaltuva malli. Kuulemma siihen on saatavana korkeampi malli mutta se painaa sitten pikkusen niitä konepellin äänipehmusteita.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: remes - 17.07.2021, 17:07:18
Siniseltä vaan se korkeampi kansi, maksaa muutaman kympin. Ainakaan V60:ssa ei painanut mihinkään eikä originaaliosan kuulukaan. Osanumeroa en enää löytänyt...
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: Jaritur - 27.07.2021, 13:20:28
Lienee 31335286, hinta oli 16.3 Espoon Biliassa 30.64€. Auto XC60 D5 -12.
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: JykäD5 - 18.12.2022, 12:13:25
XC60 vm-2015, VOC:ssa on selkeät ohjeet akun vaihtoon, 70 Ah  AMG akkua ohjeistetaan. Sellainen siellä on ja toissaalla Volvo ilmoittaa akun kooksi 278*175*190 (p*l*k). Tuo akku on kestänyt 7 vuotta, 6 kk vuodessa polttoainetoimisen lisälämmittimen päivittäistä käyttöä ilman säännöllistä ulkopuolista latausta ja 250 tkm ajot.
Nyt akku kuitenkin tullut tiensä päähän, starttaa hyvin mutta ajoittain ilmoittaa alhaisesta varaustilasta kun tarkoituksena käyttää ajastettua lisälämmitystä, vaikka olisi juuri varattu ulkopuolisella laturilla (ja testattu kahta eri älylaturia). Kuitenkin siis starttaa hyvin ja ajoittain myös start-stop toiminto toimii normaalisti.
Uuteen akkuun aika investoida.
Täällä on suositeltu Exiden AGM 95 Ah, mutta se on minusta aivan liian pitkä tähän VEA-moottoriseen yli 340 mm pitkä osuisi jo moottorin kylkeen jos yrittäisi ilman akkukotelon etuseinää mahduttaa.
Onko kokemuksia saada näihin VEA koneisiin saada mahtumaan 80 Ah:n (jotka järjestään 315 mm pitkiä) AMG akkuja, tai onko menty ihan 70 Ah (pituus 278 mm) akuilla. Sinänsä sellainenkin näyttää kestävän kovaa käyttöä tässä automallissa.
Kyllä houkuttaa Bilteman AMG akku 4 vuoden takuulla, tai sitten tyydyttävä Exiden 2 v takuuseen.
Mutta kysymys koski VEA-konetta, ei taida mitenkää mahtua nuo yli 320 mm pitkät akut?
Otsikko: Vs: XC60 akun vaihto
Kirjoitti: JykäD5 - 21.12.2022, 11:56:34
XC60 vm-2015, VOC:ssa on selkeät ohjeet akun vaihtoon, 70 Ah  AMG akkua ohjeistetaan. Sellainen siellä on ja toissaalla Volvo ilmoittaa akun kooksi 278*175*190 (p*l*k). Tuo akku on kestänyt 7 vuotta, 6 kk vuodessa polttoainetoimisen lisälämmittimen päivittäistä käyttöä ilman säännöllistä ulkopuolista latausta ja 250 tkm ajot.
Nyt akku kuitenkin tullut tiensä päähän, starttaa hyvin mutta ajoittain ilmoittaa alhaisesta varaustilasta kun tarkoituksena käyttää ajastettua lisälämmitystä, vaikka olisi juuri varattu ulkopuolisella laturilla (ja testattu kahta eri älylaturia). Kuitenkin siis starttaa hyvin ja ajoittain myös start-stop toiminto toimii normaalisti.
Uuteen akkuun aika investoida.
Täällä on suositeltu Exiden AGM 95 Ah, mutta se on minusta aivan liian pitkä tähän VEA-moottoriseen yli 340 mm pitkä osuisi jo moottorin kylkeen jos yrittäisi ilman akkukotelon etuseinää mahduttaa.
Onko kokemuksia saada näihin VEA koneisiin saada mahtumaan 80 Ah:n (jotka järjestään 315 mm pitkiä) AMG akkuja, tai onko menty ihan 70 Ah (pituus 278 mm) akuilla. Sinänsä sellainenkin näyttää kestävän kovaa käyttöä tässä automallissa.
Kyllä houkuttaa Bilteman AMG akku 4 vuoden takuulla, tai sitten tyydyttävä Exiden 2 v takuuseen.
Mutta kysymys koski VEA-konetta, ei taida mitenkää mahtua nuo yli 320 mm pitkät akut?
Ei ole vastauksia tullut. Onko niin että porukat eivät ole akkukokoa suurentaneet näihin vm-2014 -2017 VEA moottorilla oleviin XC60 autoihin?
Hyvinhän tuo 70Ah akkukin käyttöä tuntuu kestävän, kohdallani kohta 8 v ensimmäisellä akulla ja paljon ajastettua lisälämmitintä käytetty.