Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JoniM - 08.05.2021, 14:54:22
-
Autona on XC90 D5 vm 2007. On pitkään ollut teksti, että "Ajonvakautus vaatii huollon." Nyt ei mennyt katsastuksesta läpi sen vuoksi. Käytiin korjaamolla luetuttamassa koodit. Korjaaja sanoi, että abs-boksi rikki. Täytyy vaihtaa kuulemma uusi. Tämän ikäisessä se on nimeltään BCM-yksikkö ja tässä autossa numeroltaan 30793453. Uusi kuulemma maksaa 2000 euroa. Tietääkö joku, että saako näitä bokseja jossain korjattua? Samppasportilta kyseltiin. Sielläkin kuulemma tätä mallia ei korjata, vaan vaihdetaan tilalle käytetty boksi, jos löytyy. Taitaa olla hankalampia nämä ns. uudemmat. Ollaan yritetty googlata käytettyjä yms. tällä osanumerolla muttei vielä löydetty. Olisiko jollain vinkkejä mistä kannattaisi etsiä/kysellä? Ghostilta kysytty. Ei ollut.
-
ABS Ohjausyksikkö , Volvo V70 - 2006 - ? tkm,
ABS Ohjausyksikkö - Volvo V70, 2006
Näytä kaikki tiedot
V5814 - DSTC , 4WD , MAN 30714956 / 30793453
Laatu: A2 Varaosan tyyppi: Käytetty
Volvoks-Volpro Oy
Kytkintie 14
00770 HELSINKI / HELSINGFORS
020 7890760
350 EUR
Marginaaliverotus
Rahti 6,20 EUR *
En tiiä sopiiko mut samalla numerolla V70:stä. Tuo nrohan on osan valmistajan numero.
Tuo varastonumero V5814 on tärkeä yhteydenotossa
Kaikkee pitää kokeilla... ;)
-
Mitä vikakoodia se herjaa? Tarkistaisin ensin liittimen ja sulakkeen.
Pumppu moottorin vika ei yleensä ole edes tuossa ohjainlaitteessa, vaan sulakkeessa tai moottorin hiilet ovat kuluneet loppuun.
-
Paljonkohan noita yksiköitä vaihdetaan turhaan kun useimmiten omissa korjauksissa syyksi paljastuu vika kuitenkin muualle, esim liittimiin ja johtimiin.
-
Kyseessä naisystävän auto. En tiedä koodeista. Täytyy huomenna selvitellä. Onko siinä liittimessä yleensä hapettumia?
Sulakkeet ehjät.
-
Juu, hapettumista tai pinnissä huono kontakti. Johtosarjavika voi olla myös.
Helpompi tutkia ja päätellä vikaa jos koodi on selvillä.
Veikkaisin että paljon on vaihdettu tai yritetty korjata noita ohjainlaitteita turhaan, vaikka vika ei ole ollut itse laitteessa. Toki noita ohjainlaitteita hajoaa toisinaan, kun ei ne ikuisia ole.
Muistan yhden abs-ohjainlaitteen missä tiedettiin varmuudella olevan vikaa. Vietiin boksi korjattavaksi ja kun se saatiin takaisin niin sieltä ei ollut löytynyt vikaa. Olivat kuitenkin vissiin käyneet jotkin piirilevyn juotokset läpi ja kun laitettiin boksi takaisin autoon kiinni niin kaikki taas toimi. Taisi olla jossakin kohti vain huono juotos, joka korjaantui "vahingossa". Korjaaja ei silloin mitään laskuttanut kun ei kuulemma sieltä vikaa löytänyt, mutta kävin myöhemmin maksamassa homman ja kerroin että oli sen saaneet kuitenkin kuntoon. Ihmeissään olivat :D
-
No nyt vasta sain koodin selville. Sieltä tuli korjaamon tuloste, jossa lukee Jarru (ABS (BCM) - Mark 25) DTC 0094, Kuvaus - Yhteys CAN suljettu, - jatkuva.
Mitä tästä nyt sitten voisi päätellä?
-
Vaikka tuosta, kannattaa ne liittimet käydä läpi..
Eikös tuo liity awd:hen ja sitä kautta muuhun.
https://www.dtcdecode.com/Volvo/BCM-0094
-
Minäkin löysin tuon sivun. Näköjään siinäkin ehdotetaan kontaktivikoja tai dem-boksia.
-
Täällä lisää:
https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Search/Car-parts/s15/FTS?q=30793453&ps_sort_column=partprice&ps_sort_direction=ASC (https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Search/Car-parts/s15/FTS?q=30793453&ps_sort_column=partprice&ps_sort_direction=ASC)
-
Tuostahan voisi mitata väylän johdot että onko ne kunnossa vai ei. Sulakkeet jos on ehjät niin tarkistaisin vielä liittimet bcm ja dem moduuleista.
Tuo vikakoodi viittaa vialliseen väyläsignaaliin bcm ja dem yksiköiden välillä, joten ensimmäisenä ei kannata vaihtaa sitä bcm yksikköä.
-
Auto menee tänään tutkittavaksi. Ainakin bcm-liitin kuulemma irroitetaan ja tarkistetaan. Ruotsissa näyttää olevan useita vastaavia bokseja Jönköpingissä myynnissä. 1500SEK/150eur. Ei paha hinta. Hienoja maisemia siinä Grännassa Vätternin rannalla matkalla Jönköpingiin. On tullut käytyä. :)
-
Tämä Volvo tuli lopulta kuntoon. Aikaa ja rahaa siinä kyllä paloi ja korjaamokin vaihtui kaksi kertaa. Haldex-pumppu uusittiin, kun vanha poltti sulaketta. Uudella sulake ei enää palanut, mutta muuten vika oli päällä edelleen. Dem-boksi kävi Sercapilla tutkittavana mutta siitä ei löytynyt korjattavaa vikaa. Koitettiin toisella käytetyllä DEM-boksilla mutta siinäkin oli jotain vikaa. Lopulta vaihdettiin täysin uusi DEM-boksi ja se tietysti myös ohjelmoitiin. Sillä tuli kuntoon. Eli Haldex-pumppu ja DEM-boksi oli tässä yksilössä vaihdettava.