Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Juksaa - 04.06.2021, 15:13:57
-
Niin missä sijaitsee -97 CEM yksikkö.
-
CEM yksikkö tuli vasta CAN Bus järjestelmässä. Sanomasi ikävuosina ei ole vielä sellaisia herkkuja löytynyt V70:stä. S80 tuli ekoina vm 98 ja V70 tuli mukana vähän myöhemmin.
Uudemmissa sillä puhutaan sulake/relerasiasta jalkatiloissa joissa on CEM samassa.
(https://i.ibb.co/p1JSmMD/image.png) (https://ibb.co/p1JSmMD)
-
Jaaha, samanlaiset oireet kuitenkin,kuin CEM olisi rikki, valot hävis, ja nyt auto ei lähde käyntiin, pyörittää kyllä.
-
Olisiko perinteinen virtalukon pohja? Osa kontakteista pelaa, eli pyörittää, mutta sytytysvirta esim. jää kytkeytymättä.
-
https://youtu.be/FbylmFbQsHc
(https://youtu.be/FbylmFbQsHc)
Helppo ja halpa kokeilu, kuullostaa just virtalukon pohjalta
-
Jep. Uusi pohja hommattu, on tuossa pöydällä, jännitys tiivistyy. :)
-
Ei ollut uudella pohjalla vaikutusta, ei valoja, ei käyntiin. ::)
-
Minkä verran lupaa? Akun kunto?
-
Eipä juuri lupaa, ehkä hiukan, mutta ei sitten ollenkaan, vähän niin kuin olisi käynnistyksen esto päällä, mutta entäs sitten noi valo ongelmat.
Ongelmat alkoi joku aika sitten rekisterikilven valojen sulaketta poltti kun laittoi parkit päälle, sytytti ajon aikana itsekseen sumuvaloja, sitten valot ei syttynyt ollenkaan, vaimo ajoi kotiin töistä ilman valoja, ja aikoi kutenkin lähteä kauppaan, auto ei käyntiin, pyörittää kuitenkin.
-
Näissä käynnistyksen esto tekee sitä että hörähtää. Kato sen sulake. Ota niistä aikasemmin kiukutelleista sulakkeet pois jos on oikosessa johonkin tai johdonkuoret puhki.
-
Hörähtää kyllä, pitkät valot palaa jos vetää viiksestä, vilkut toimii ja jarruvalot.
-
Ja kolmella vikakoodi lukulaitteella katsottu koodeja, ei vika koodeja.
-
Onko toista avainta jolla koittaa. Josko olisikin vaan avaimen siru p askana.
-
Eipä ole toista avainta, ja valojen toimimattomuus ei varmaan ole sidoksissa käynnistyksen estoon, mutta voipihan olla että on tullut yhtä aikaa kaksi vikaa, :-\
-
Onkos tässä Volvossa käynnistyksen esto, jos se on päällä, läpinäkyvä rengas on virtalukon ympärillä, mutta mitään led valoa ei missään vilku.
-
Kaikissa v70 mitä tiedän on käynnistyksenesto. Varashälyttimessä vilkkuledi
-
Miten tuo käynnistyksen esto toimii, katkooko sytytyksen vaiko bensantulon.
-
mikä tätä vaivaa,kipinää tulee puolasta, ja bensaakin saa. Ei vaan käyntiin.
-
volvo korjaamolla, ja ei meinaa vikaa löytyä, vikakoodilaite ilmoittaa, ei yhteyttä autoon.
-
mikä tätä vaivaa,kipinää tulee puolasta, ja bensaakin saa. Ei vaan käyntiin.
jako tarkistettu? Jos ei ole puristuksia?
-
vikakoodilaite ilmoittaa, ei yhteyttä autoon.
Jos on 10V koneella, niin silloin perustesteillä on ihan turha yrittää saada koodeja ulos.
Jaon tarkastuksen suuntaan menisin itsekin. Vasta oli yksi, tosin 20V, jossa jako oli hypännyt pari hammasta. Tuon ikäisessä jakopää on vielä hydraulikiristimellä ja pysäköidessä keula ylämäkeen(tai sopivasti nypyn päälle jätettynä) vaihde päällä moottori pyrkii kääntymään vastapäivään ja painattaa kiristintä kasaan. Käynnistäessä kiristin ei ehdi palautumaan ja hihna hyppää. Niitä on tiedossa useampia.
-
20V,automaatti.
-
Puristukset OK, jako tarkistettu, uusi virranjakajan kansi, pyörijä. :(
-
No jos bensa ja kipinä ja jako on niin voiko olla liimaventtiili että pitkä startti auttaa? Uskomattomaltahan se kuulostaa jos kipinä ei sytytä bensaa.
-
Pitkään on startattu, akkua pitänyt välillä ladata.
-
Entäs nokka akselin asentotunnistin, tai kampiakselin tunnistin, kierroslukumittari kuitenkin nousee kun starttaa.
-
IMM:n piuha irti oletko kokeillut?
-
Olen, ei vaikutusta, en tosin sen jälkeen kun laitettiin uusi pyörijä ja virranjakajan kansi.
-
Mites toi käynnistyksen esto toimii, olisko niin kuin joku ehdotti että avaimen siru on rikki, mutta kun puolasta tulee kipinää ja bensaa tulee. Niin ei kai sekään sitten.
-
Vika alkaa toivottavasti selviämään, avain suutari katsoi koneellaan ja väitti, että siru rikki.
On kai olemassa joku vippas konsti käynnistyksen eston ohitukseen,tietääkö joku, eivät taida keskusautohallissa sitä kertoa.
-
Sitten kysymys siihen toiseen vikaan, ajovalot ei toimi, mitenkäs tuo valokatkaisin lähtee irti, en uskaltanut ulospäin repiä.
-
Vika alkaa toivottavasti selviämään, avain suutari katsoi koneellaan ja väitti, että siru rikki.
On kai olemassa joku vippas konsti käynnistyksen eston ohitukseen,tietääkö joku, eivät taida keskusautohallissa sitä kertoa.
Siru ei paljoa maksa jos rikki.
Ei sitä ilman ECUn ohjelmointia voi ohittaa. Ei oo johto yhteen konsteja pahoittelen ne oli niitä vanhan aikaan kun Chevyjen avaimien "siru" oli vain tietyn arvoinen vastus.
Valonkatkaisimelle tarkoitat vasemmalla viiksikytkimien takana olevaa valonkatkaisinta? Otat viereisen napin irti tai joko työntämällä alhaalla oleva suojamuovin irti ottamalla ja työntämällä takaa esim. Vähän huonosti selitetty mut vähän ilta painaa päälle pahoittelen.
-
Juurikin, uusi avain keskusautohallissa 145 euroa plus koodaus 50 euroa, tilaavat Saksasta, kestää n. viikon tulla. :( :(
-
Uuden pelkän käynnistysavaimen saa monesta paikkaa satasella
-
Juu. Tollanen ku autonavaimet.fi Volvon avain 60 e, mites tää menee, jos sieltä hommaa avaimen, voiko sen koodauksen tehdä sitten Turussa, vaikkapa suutari tai lukkoseppä missä auto on.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=172.msg1061174309#new
(https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=172.msg1061174309#new)kävisköhän toi vielä sun autoon, äh taitaa olla vain kaukosäätimeen
-
Joo, ei oo kaukosäädintä.
-
Miten kone käyttäytyy, jos ajonesto päällä, tämä hörähtää eikä muuta, pitäisikö lähteä 2 sekunniksi käyntiin, suutari kyllä testasi avaimen ja sanoi että siru rikki.
-
Itse luulisin että pyörittää mut ei hörähdä mut ei ole just tuosta mallista kokemusta joten voin olla väärässä
-
Ajonesto päällä hörähtää hetken.
-
Sillä tavalla se tekee, Millainen operaatio on ajonestoboxin irroitus, on kait jossain ratin alla, kun pitäisi ottaa boxi irti, lähettää vanhan avaimen kanssa helsinkiin jotta voivat koodata uuden sirun ja avaimen.
-
Eikö sitä tuu kukaan paikallinen tekemään
-
Ei löydy Turusta tekijää, yksi avainliike olisi, mutta se kaveri joka osaisi tehdä on kesälomalla.
-
Eikö ne Helsingin hemmot osaa auttaa? :)
Näin käy siis kun ei ole sirua. Se on max 2 sekunttia antaa käydä (sis. starttauksen).
https://www.youtube.com/watch?v=Ou9mj5_i2X8 (https://www.youtube.com/watch?v=Ou9mj5_i2X8)
Sen ajonesto boxin päällä on muovi, joka lähtee samaan aikaan kun kampeet sitä boxia reunasta, ei alhaalta suoraan. Näet kuvan linkistä jonka jo lähetin sulle aikaisemmin.
Alhaalla olevassa linkissä kuva paikallaan ja alareunasta jo lähössä. Juuri kun lähtee pois pidikkeestä tuo boxi niin muista että liitin on kiinni vielä sen päällä että sen irroitat varovasti vielä ennen kuin kiskaiset.
https://xiaotec.fi/?lang=fi&a=01#popup307 (https://xiaotec.fi/?lang=fi&a=01#popup307)
Ylhäällä oleva muovin kipale pitää saada pois muuten sen irroituksesta ei tule mitään.
-
Kiitoksia, eiköhän se näillä tiedoilla löytyne, ja pystyy jopa irroittamaan, Ihmetyttää vaan ettei Turun kokoisesta kaupungista löydy osaajaa, varmaan joku osaakin, mutta ei ole tällä foorumilla.
-
No nii, mahdottomaksi menee, soittivat Helsingistä, siru ehjä, mitä ihmettä, bensaa tulee ja kipinä tulppiin, mikä voi olla. Ja valotkin kateissa. :-\
-
Jokos oli kampiakselin astentoanturi ja virtalukon pohja eliminoitu
-
Virtalukon pohja on uusi, mites toi anturi, käynnistäessä kierroslukumittari kyllä nousee.
-
Pitääkö se viedä keskusautohalliin, mukavan kallista varmaan.
-
Nyt alkaa mennä homma jo mahottomaks.
Listaanpas mitä nyt läpi ollut ja mitä pidän tärkeinä tietoina.
Ei ollut uudella pohjalla vaikutusta, ei valoja, ei käyntiin. ::)
Eipä juuri lupaa, ehkä hiukan, mutta ei sitten ollenkaan, vähän niin kuin olisi käynnistyksen esto päällä, mutta entäs sitten noi valo ongelmat.
Ongelmat alkoi joku aika sitten rekisterikilven valojen sulaketta poltti kun laittoi parkit päälle, sytytti ajon aikana itsekseen sumuvaloja, sitten valot ei syttynyt ollenkaan, vaimo ajoi kotiin töistä ilman valoja, ja aikoi kutenkin lähteä kauppaan, auto ei käyntiin, pyörittää kuitenkin.
volvo korjaamolla, ja ei meinaa vikaa löytyä, vikakoodilaite ilmoittaa, ei yhteyttä autoon.
Millä koodinlukulaitteella yrittää sisälle?
Toiseks ei saa yhteyttä jos ei ECU kytkeydy päälle eli ei saa virtaa. Näillä vm ei perus biltema lukijoilla tee mitään vaan ainoastaan Volvon alkuperäisellä (sillä vanhalla, ei VIDA:lla!) tai parilla erityis lukuohjelmalla pääsee sisälle jos on menemistä. Ei pelkkä moottorin yksikkö vaan skannaisin kaikki pääseekö minnekkään kiinni. Huom vertailen noihin valoihin mitä tuot esille ei pala myöskään.
Tuntuu vain mutuna että lähtisin katselemaan ihan sulakeboxia ja kaapeleita mitkä kaikki laitteet ei nyt toimi kun kääntää virrat päälle ja jatkaa siitä etiäpäin yksitellen jos joku antais vinkkiä miksi kaikki meni mykäks kuten nuo valot. Aloitat sulakeboxilta ja jatkat johdon matkaa lampuille asti niin kyllä löydät piakkoin missä katkeaa kipinä.
-
Ihan aluksi poltti rek.valon ja perävaunun takavalojen sulaketta joka on sama sulake, sitten sytytti ajaessa itsekseen taka sumuvalot päälle , ja ei pois katkaisijasta, muuten kuin sammuttamalla auton, sain perävaunun valot toimimaan , sitten katosi ajovalot edestä ja takaa, jarruvalot, vilkut, pakkivalo toimii, sisällä toimii kaikki valot ja puhallin, radio toimii.
Sulake rasian maa johto on kiinni, moottorin maa johdot putsattu. Niin ja samana päivänä kun ajovalot katosi, ei auto lähteny enää käyntiin, oireet kyllä täsmää että siru olisi rikki, mut ei kai ole, Helsingistä tulee kuitenkin uusi avain, ja olen hommannut uuden ajovalokytkimen, kokeilen sitä kun avaimet saapuu, ja pääsen autoon.
-
Ootkos sulaketaulujen pohjia tarkastanut saattaa olla sulannu oikosen takia, tää vaan veikkaus.
Näinkin on joskus käynyt.
-
Kaikki sulakkeet on ehjiä, en sen tarkemmin ole tiiraillut.
-
Tämä alkaa olemaan jo aika moinen farssi, auto oli 4 päivää korjaamollakin, mutta vikaa ei löydy.
-
Jossain netin syövereissä joku jutteli polttoaineen tason anturista, voiko se tehdä tämän.
-
Itse vetelin sitä testi mielessä oikoseen mutta ei auton käytös muuttunut miksikään. Vikakoodin sain vain ja ei tankin mittari toiminut.
Tuossa parantelin testipenkkiä kun jollain on ongelmaa ettei virtojen ottamisella pois päältä jää mittaristoon esim. valot päälle.
Kun laitat virrat päälle tulisi rele 106 vetää moottorinohjausyksikön kautta maadoittamalla se A41 pinnin kautta (moottorinohjausyksikkö). Releelle tulee jatkuva +12V kahteen pinniin (86/2 R) ja (30/1 R). 11/B1 eli sulake 1 lähimmässä sulakerasiassa joka jousitolpan vieressä syöttää virtaa mm. rele pin 2:een.
(https://th.bing.com/th/id/OIP.v_CILofrhgyU4iBXu-GA2wHaHZ?pid=ImgDet&rs=1)
Vetääkö se? Jos vetää koeta vaihtaa päikseen 105 releen kanssa jos huonot kontaktit.
-
Täytyy kokeilla kun tulee avain ja pääsen autoon, mutta bensa mittari kuitenkin näyttää että bensaa on.
-
Ihmeiden aika ei ole ohi,Volvo pärähti käyntiin, otin perävaunun pistorasian sulakkeen irti, ja kas auto käymään, valoja ei vielä ole, ei muuta kuin Motonettiin ja uusi pistorasia,ja mikä huvittavinta ,otin pistorasian auki ja putsailin silloin jo 3 viikkoa sitten. Kummallista että se vaikuttaa käyntiin lähtöön, :)
-
Eipä olis eka auto joka on rikottu oikosululla peräkärrystä tai auton pistokkeesta, alkoiko tämä jonkun tietyn kärryn jälkeen
-
Asuntovaunu ollu 2 vuotta, toiminu valot kyllä, paitsi alkoi sitä perävaunun takavalojen sulaketta polttamaan, n.kk sitten mutta silloin ei vaunua ollu perässä.
-
uudemmissa canväylävehkeissä olisi aika uskottavaa että se peräkoukun sähköpuoli kaataisi koko väylän ja estäisi ajoa, noin vanhassa se kyl yllättää
-
No todellakin , mikäköhän se juttu sitten oikein on, sulake pois auto käyntiin, en kyllä uskaltanut enää sulaketta laittaa takaisin, vaan vaihdan pistorasian, ja ajovalo kytkimen.
-
Kato kanssa sinne sulakerasian pohjaan onko se sulanut, kuten joku tais neuvoa
-
Homma jatkuu, no vaihdoin perävaunun pistorasian ja ajovalokytkimen, ei valiója, ja taas ei auto käyntiin, lähti tänään kerran, hetken päästä ei, katsoin sulakerasian alle, näkemättä kuitenkaan sen kummempaa. Voi prkl. :(
-
Niin ja polttaa ajovalokytkimen sulakkeen heti kun laittaa katkasiasta valot päälle.
-
Se on vaan yleismittarin kanssa sitten etsittävä sitä oikosulkua kai, että mistä asti sähkö menee minne
-
Juu u, kauan kesti tämäkin homma. Mutta vika löytyi, oikosulku oli. Alkuperäinen peräkärryn pistorasian johto oli poistettu ja katkaistu auton alla, siellä oli johdot menneet yhteen, ja oikosulku, joka poltti ajovalokytkimen ja käynnistyksen estoleitteen sulakkeen. :)
-
Hyvä homma, aika harvinainen vikayhdistelmä kuitenkin ja silti löytyi!
-
Nämä sähkö viat mielenkiintoisia seleviteltäviä varsinkin toisten jäliltä,aina ei muista omiakaan kötöstyksiä :D