Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: remotion - 22.12.2023, 22:51:09

Otsikko: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 22.12.2023, 22:51:09
Moro, toi mun 940 syö 13l 98 vaikka mitenpäin ajelis. Täysin vakio jossa karvan kireempi hukkiksen jousi (säädettävä minimillä) ja turbon sisuskalut uusittu viime talvena.

Sitten itse aiheeseen. Toi automaattilaatikko kun ajaa satasen alueella ni arpoo kokoajan edes takas vitosta silmään tai pois silmästä tai turbiinin lukitusta päälle tai että se alkaa taas luistaa. Se lukitsee sen noin 105kmh vauhdissa, mutta sitten taas hyvin helposti jos lievinkään ylämäki ni alkaa taas luistaa tai vaihtaa pienemmän, bensankulutus aivan jäätävä kun kokoajan soutaa ja huopaa edestakas. 120kmh vauhdissa toki jo pitää kiinni mutta bensankulutus ilmanvastuksesta tiilimuurilla ei ainakaan pienene.

Ja kysymys: Voiko vitosvaihteen kytkeytymisnopeutta jotenkin muuttaa tai saada sen niin että se turbiini lukittuu aiemmin esim tasan 2000rpm eikä tule helposti pois päältä vaan ajais ns väännöllä lukittuna?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: HammerDown - 22.12.2023, 23:30:43
En tiedä millaisilla perävälityksillä näitä on ollut saatavilla, mutta oma kokemus on samanlainen, että potkii turhan hereästi pienempää silmään. Jaksaisi kyllä, mutta vaikea hyödyntää vääntöä. Olisiko sitten suunniteltu ominaisuus, säästetään laatikkoa liian matalilla kierroksilla kuormittamiselta?

E: Kesärajoituksilla pääsee vielä halutessaan sukkasillaan herkällä kaasujalalla, mutta talvinopeuksilla alle sakkorajan on vähän veijarimaista humppailua...
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 22.12.2023, 23:49:38
E: Kesärajoituksilla pääsee vielä halutessaan sukkasillaan herkällä kaasujalalla, mutta talvinopeuksilla alle sakkorajan on vähän veijarimaista humppailua...

Joo ite kun ajan pelkästään talvella tällä ku kesälle oma hupiauto niin ei niin paljoa tuosta kokemuksia. Nastoilla ainakin ja tuolla jonkunsortin sohjoisilla teillä tuntuu että kone lähes ahdoilla kokoajan ja meno hiipuu jos ei paina vähän kaasua ja sitten taas luistaakin jo loota, nousee ahdoille ja alkaa kiihtymään. Nimenomaan veijarimaista humppailua! :DDD  ;D :D

Peilit kun kääntää kyljelleen niin menee pienemmällä, olenkin alkanut vakavissani miettiä että saisikohan jostain pari cm lyhyempiä OEM peilejä. Nehän on vissiin erimittaiset kuskin ja apparin puolella muutenkin. Tarkkasilmäiset huomaa vain.

Tai sitten pitäisi vetää hiilikuitulevyllä pohja tasaiseksi.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: HammerDown - 23.12.2023, 00:02:06
Joskus miettinyt, voisiko olla jotain tekemistä länsinaapurin parittomilla nopeusrajoituksilla.

Mutta vaikka loota on ainakin näennäisesti kunnossa ja huollettu, niin kevyellä spittarilla kiihdyttäessä panttaa isompaa vaihdetta, ja vastavuoroisesti kuorman vähänkään lisääntyessä heittää kierroksille. Ei mikään varsinainen Opticruise (pun intended :P)
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: TVS - 23.12.2023, 00:15:38
Ei sille mitään voi, siinä nelosen (eli isoimman vaihteen) lukkonopeudella ei vaan ole hystereesiä vaan se on 102 lukkoon ja 101 auki. Se aski on turbossa tuommonen typerä vatkaaja, mutta sen verran sille voi tehdä että kun säätää kaasuvivuston kohdilleen, kääntää kaasurullan toppariinsa ja säätää kickdown vaijerin sillai että sitä voi vielä muutaman millin kiskoa ulos kun kaasurulla on täyskaasulla.

Oikea korjaus on oikea vaihteisto. Vihaajat vihaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: HammerDown - 23.12.2023, 00:41:57
Tuota menon hiipumista ilman käskyttämistä en kyllä tunnista.

Kerran otin tuhannen tutulla tiellä kamerasta huomautuksen, kun pitkästä aikaa vaparimanuaalin jälkeen saavutettiin tavoitenopeus vallan kivuttomasti, ja samoilla lämpöisillä rullailtiin siihen tyyliin kilometrin päässä olevaan tolppaan. :crazy2:

Eihän sulla jarrut laahaa?

Kärryn vetoon tuo on valitettavan epäsovinnainen yhdistelmä, ei sillä, etteikö se perässä seurais, vaan korostaa entisestään äkkinäistä luonnettaan.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: janne81 - 23.12.2023, 11:52:11
Joskus omassa viimeisessä takavetokäyttiksessä mua vitutti sama juttu. Muistaakseni löysin jotain juttua että vaihtamalla erilaisen jousen sinne lock up säätimeen niin sais nopeutta laskettua. Täysin muistin varassa huom!

Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Jule - 23.12.2023, 12:12:26
Yleisesti automaattivaihteisten autojen käytös muuttuu ajanmittaan tuollaiseksi liian herkästi pienemmälle pykältäväksi kun kaasuvivusto väljistyy.

Yleisohje on säätää se systeemi niin että kickdown vaijeri lähtee liikkumaan samalla hetkellä kun kaasuläppä alkaa avautumaan, joten se lienee todennäköisesti ollut alunperinkin. Tuolla metodilla saa ainakin se yli-innokkaan pienemmälle vaihtamisen pois, mutta sitä en tiedä miten se turbiinilukkoon vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 23.12.2023, 13:21:48
Tuota menon hiipumista ilman käskyttämistä en kyllä tunnista.

Kerran otin tuhannen tutulla tiellä kamerasta huomautuksen, kun pitkästä aikaa vaparimanuaalin jälkeen saavutettiin tavoitenopeus vallan kivuttomasti, ja samoilla lämpöisillä rullailtiin siihen tyyliin kilometrin päässä olevaan tolppaan. :crazy2:

Eihän sulla jarrut laahaa?

Kärryn vetoon tuo on valitettavan epäsovinnainen yhdistelmä, ei sillä, etteikö se perässä seurais, vaan korostaa entisestään äkkinäistä luonnettaan.

Jarrukaliiperit on uusittu, ei laahaa. nuo kaasuvaijerit on ollut pidempään mielessä tarkistaa koska samanikäisestä kesäharrasteesta niitä kirrailin jo pari kesää sitten.
Kulki tuo vanhoilla puutteellisilla ahdoilla yli 210kmh helposti, nykyään menis varmaan 225 pahvilaatikon aerodynamiikalla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 28.12.2023, 00:02:43
Eikö tuossa ois optiona rengas koon pienentäminen pykälän tai kaks,  loppuis se vaihteen humppaaminen himpun aiemmin?


Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: laatikkovika - 28.12.2023, 09:33:31
Eikö tuossa ois optiona rengas koon pienentäminen pykälän tai kaks,  loppuis se vaihteen humppaaminen himpun aiemmin?
Joo, muuttuis vaan se nopeuskin samalla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 28.12.2023, 17:02:50
Tuo ehdotus noista kaasuvaijerien kiristämisestä on se mitä teen! Mutta tarvitsenko siihen tutoriaalin, olen absoluuttinen vässykkä mitä tulee näihin volvoihin. Bemareista jo jotain tajuan (omastani) kun 20v harrastanut käytännössä samaa mallia sielläkin (kun vika on päässä niin vika ei poistu). Näiden 940 osalta olen kuitenkin ollut välinpitämättömämpi ja yrittänyt olla katsomatta pellin alle ikinä ellei ala kuulua jotain sodan ääniä tai auto piiputa hälyyttävästi.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 28.12.2023, 17:04:55
Ei sille mitään voi, siinä nelosen (eli isoimman vaihteen) lukkonopeudella ei vaan ole hystereesiä vaan se on 102 lukkoon ja 101 auki. Se aski on turbossa tuommonen typerä vatkaaja, mutta sen verran sille voi tehdä että kun säätää kaasuvivuston kohdilleen, kääntää kaasurullan toppariinsa ja säätää kickdown vaijerin sillai että sitä voi vielä muutaman millin kiskoa ulos kun kaasurulla on täyskaasulla.

Oikea korjaus on oikea vaihteisto. Vihaajat vihaa.

Et millään viitsisi ottaa tästä pellin alta valokuvaa missä on ympyröity asioita ja sitten nuolia osoittamassa niihin? :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Jule - 28.12.2023, 17:24:19
Tuo ehdotus noista kaasuvaijerien kiristämisestä on se mitä teen! Mutta tarvitsenko siihen tutoriaalin, olen absoluuttinen vässykkä mitä tulee näihin volvoihin. Bemareista jo jotain tajuan (omastani) kun 20v harrastanut käytännössä samaa mallia sielläkin (kun vika on päässä niin vika ei poistu). Näiden 940 osalta olen kuitenkin ollut välinpitämättömämpi ja yrittänyt olla katsomatta pellin alle ikinä ellei ala kuulua jotain sodan ääniä tai auto piiputa hälyyttävästi.

Kyllä sen systeemin tajuaa silmällä.

Siellä on pyöreä rulla johon tulee kaasuvaijeri rintapellin läpi ja kickdown vaijeri vaihdelaatikolle (+ mahd. vakkarin vaijeri). Vaijereita säädetään siirtämällä vaijerin kuoren kiinnityspistettä muttereita säätämällä. Löystä sitä vaihdelaaatikolle menevää vaijeria sen verran että vaikeri alkaa liikkua luoren sisältä samaan aikaan kun varsinainen kaasuläppä alkaa liikkua kun sormin käännät sitä rullaa johon vaikerit kiinnittyvät.

Sitten koeajolle. Jos vaihteisto tuntuu tuon säädön jälkeen epäröivän kun haluat saada sen vaihtamaan pienemmälle, otat säätöä hieman takaisinpäin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 28.12.2023, 17:45:51
On vakionopeudensäädin. Siihenkin lienee saatavissa tarkkuutta lisää kun löysää 25v venymän pois.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 29.12.2023, 19:11:47
Joo, muuttuis vaan se nopeuskin samalla.

jep, vaan vois ajella vähän reipasta satasta todellista nopeutta ilman vaihelaatikon teuhtarointia.. vai?
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 30.12.2023, 01:20:08
jep, vaan vois ajella vähän reipasta satasta todellista nopeutta ilman vaihelaatikon teuhtarointia.. vai?
:idiot2: Juuri se oli tässä se ongelma että ei voi. 100-110 kokoajan humbaa edestakas ahdoille ja loota luistaa tai lukitsee tai vaihtaa pienemmälle. Lue aloitus niin pääset kärryille. Varsinkin vakionopeudensäätimellä todella jatkuvaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Jule - 30.12.2023, 12:17:05
Jotenkin kyllä kuvittelisi että tehtaalta tullessa se olisi viritetty niin että 90 menee jo turbiini lukossa, mutta tosiaan nuo epästandardit parilliset nopeusrajoitukset aiheuttavat usein ongelmia, kun auton voimansiirto on viritetty palvelemaan yleismaailmallisia nopeusrajoituksia.

Vanhemmissa autoissa tuo ei yleensä ole merkittävä ongelma, toisin kuin nykyautot joiden viralliset päästömittaukset tehdään noilla yleismaailmallisilla nopeusrajoituksilla, josta suomalaiset rajoitukset on pääsääntöisesti -10.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 31.12.2023, 00:44:15
:idiot2: Juuri se oli tässä se ongelma että ei voi. 100-110 kokoajan humbaa edestakas ahdoille ja loota luistaa tai lukitsee tai vaihtaa pienemmälle. Lue aloitus niin pääset kärryille. Varsinkin vakionopeudensäätimellä todella jatkuvaa.

Anteeksi, luin kyllä alusta alkaen ennen kuin kommentoin..
 
Jos auto tällä hetkellä ajaessa 100- 110kmh humppaa vaihdetta eestaas.
Renkaat vaihtamalla pienempiin, vaihto alue siirtyisi alaspäin? Esim vaikka siihen 90-100kmh. jolloin todellista nopeutta ajaessa 105kmh auto olisi vallan mielissään vaihde pesässä ilman kikkailua jo tovin aikaa... Jos ajatus mailmani on vinksallaan niin kerro toki missä meni pieleen.

Toki jos loota nyt muuten on paskana tai vaijerit vituillaan niin tuskin se sillon auttaa..

En vain silti tajua miksei ehdottamani toimisi käytännössä, mutta kaippa olen vain kiva kaveri.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: laatikkovika - 31.12.2023, 09:53:39
Laita manuaali. Toi laatikko nyt vaan on ihan paska tuohon turboon.
Se on mikä on. :sundaydriver:
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Jule - 31.12.2023, 12:32:26
Anteeksi, luin kyllä alusta alkaen ennen kuin kommentoin..
 
Jos auto tällä hetkellä ajaessa 100- 110kmh humppaa vaihdetta eestaas.
Renkaat vaihtamalla pienempiin, vaihto alue siirtyisi alaspäin? Esim vaikka siihen 90-100kmh. jolloin todellista nopeutta ajaessa 105kmh auto olisi vallan mielissään vaihde pesässä ilman kikkailua jo tovin aikaa... Jos ajatus mailmani on vinksallaan niin kerro toki missä meni pieleen.

Toki jos loota nyt muuten on paskana tai vaijerit vituillaan niin tuskin se sillon auttaa..

En vain silti tajua miksei ehdottamani toimisi käytännössä, mutta kaippa olen vain kiva kaveri.

Kyllähän tuokin toimii. Laittaa pienemmät renkaat niin että siinä reilussa satkussa ollaan 120 mittarinopeudessa, mutta ei tuohon tosiaan kannata läjteä ennen kuin on nuo perussäädöt laittanut kuntoon.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: remotion - 26.01.2024, 00:34:46
En lähde pienentämään huippunopeutta ja sit toisaalta sithän se huutais enemmän vielä kierroksilla ja ois ahtoherkin ikinä. Ehkä aatukseni oli että löytyis joku selkee vipstaaki millä sen automaatin sais opettaa lukitsee aiemmin, vaikka 95kmh...

Onko näihin mitään äärimmäisen halpaa ja luotettavaa vähän modernimpaa automaattilaatikkoa joka on mallia kampea paikalleen, pultit kiinni ja unohda? Kulutus voisi oikeasti tippua huomattavasti. Manuaalia en jaksaisi kun sitä mielummin polkee sitten kesällä autossa jossa oikeasti kulkua.

Toinen mikä kiinnostaa ni säätää peilejä vähän enemmän vinoon. Nyt kun tuo auto on tehtaalta tullut raamatun aerodynamiikalla, ni norsunkorvat lisäksi kyljissä ei paranna tilannetta, jos niitä sais hitusen viistompaan niin että riittää viel peililasissa kulmat nähä öögalla minne pitää. Joo, law of diminishing returns ja sitä rataa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Jule - 26.01.2024, 19:45:45
Oletko sen kickdown vaijerin jo säätänyt?

Sinänsä silmä huijaa noiden aerodynamiikassa, se ei ole läheskään niin huono miltä se näyttää, vaan ihan tyypillinen aikalaisekeen.

900-sarjasta en tiedä, mutta esim 850 sedan ei ollut aerodynaamisesti yhtä tehokas kuin farkku, jonka takia ne siinä vakioautosarjassakin käyttivät farkkukoria kilpureissa, markkina-arvo oli pelkkää bonusta.
Otsikko: Vs: Volvo 940 -98 turbo classic automaatti, 5 vaihteen lukitus nopeus/kierrosluku ?
Kirjoitti: Putte Lainen - 02.04.2024, 15:17:25
Itsellä 740 automaatilla AW71 ilman lukkokytkintä. Se arpoo sen "vitosen" päälle jo 60 nopeuksissa. Tosin arpoo kaasupolkimelta loikkaria pois kaasun asennon mukaan. Talvella rupes tiputtelemaan loikkaria satunnaisesti ihan maantienopeuksilla. Luulin jo sen orstavan öljynvaihdon tulleen ajankohtaiseksi, mutta oikullinen käyttäytyminen sai ajattelemaan muuta. Muutama lämpökuva sulaketaulusta kiinnitti huomion ja kaivelin sieltä yhden releen tutkittavaksi. Sieltä paljastu muutama kylmäjuotos ja releen lämpeneminen väheni. Samalla loppui myös satunnainen loikkarin tippuminen. Kun nyt vain ei olisi samalle paikalle mahdollinen ihan oikea toimintahäiriö. Kyseessä oli se loikkarin rele. Siihen on olemassa joku korjaussarja jolla sen loikkarin saa jatkuvasti päälle, mutta oikeaoppinen toiminta vaihtoehdoista kuitenkin parempi.